ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:52

Grit schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar meer ervaringen van de Glu-Shu.

En dan vooral hoe goed de kit het houdt in verschillende situaties, hoe lang en in hoeverre dit minder/meer/hetzelfde belastend is als het lijmen van een plakijzer.
En het kostenplaatje.


die van mij zitten er nu 7 week onder, de kosten zijn niks meer als voor gewoon beslag, rond de 55 euro met kit.

wel denk ik, moet je, als je ze er onder vandaan haalt, nieuwe er onder zetten, terwijl je een normaal ijzer misschien een keer kan verleggen. ligt er ook aan hoeveel je op de straat rijdt natuurlijk.

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 06:03

Plakken jullie de schoenen er zelf onder?
Ik laat het door de smid doen, dan worden ze beslist duurder dan gewoon beslag. Maar zelf doen durf ik echt niet.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:27

Iemand al ervaring met het rijden met die glushu met stoten eronder op gras?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:49

tulonia schreef:
Grit schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar meer ervaringen van de Glu-Shu.

En dan vooral hoe goed de kit het houdt in verschillende situaties, hoe lang en in hoeverre dit minder/meer/hetzelfde belastend is als het lijmen van een plakijzer.
En het kostenplaatje.


die van mij zitten er nu 7 week onder, de kosten zijn niks meer als voor gewoon beslag, rond de 55 euro met kit.

wel denk ik, moet je, als je ze er onder vandaan haalt, nieuwe er onder zetten, terwijl je een normaal ijzer misschien een keer kan verleggen. ligt er ook aan hoeveel je op de straat rijdt natuurlijk.


Voor rondom ijzers betaal ik hier 95 euro
Voor 4 Glushu's incl lijm betaal je 100 euro

Maar dan komt de arbeid, van de smid, er nog bij natuurlijk.... ik ben dan dus wel duurder uit.
Tenzij smeden goedkoper kunnen inkopen. Mag ik vragen wat jij betaald hebt, en heb je rondom?

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:13

ik laat het doen door een gediplomeerde hoefsmid, die hier al jaren komt de paarden te bekappen.
en hij kent onze paarden dan ook van top tot teen, heb mijn fjord alleen voor op ijzers,

bekappen [ meer vijlen, mede door haar langzaam groeiende hoeven] plus twee ijzers, 55 euro,
bekappen plus twee plakijzers ook 55 euro. inclusief kit

normaal doet ze ongeveer 10 week met gewone ijzers, wel laat ik hem tussen door langs komen om de achter hoeven mooi rond te houden, dit ivm brokkelen enz. kost een keer een 10 of zo.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:23

Okay, dus rondom zou jij dan € 110,- kwijt zijn..... incl arbeid?
Dus materiaal & arbeid.

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:49

Dat is wel heel goedkoop!
Een setje shu's (2 stuks incl. lijm) kosten al 49,95 ex BTW dus ong. 60 incl. BTW. De smid heeft dan nog niks gedaan.
Mijn smid is altijd erg redelijk met extra werk t.o.v. normaal beslag, maar hij moet toch ook ervoor komen en zelf ook nog wat verdienen. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik hem daarvoor betaal.

En 10 weken met ijzers vind ik niet kunnen, mijn paard krijgt Glu-Shu's voor 3 tot 5 weken afhankelijk hoe snel haar voet groeit. Er wordt op tijd weer bijgewerkt.

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:11

tiwi1969 schreef:
Dat is wel heel goedkoop!
Een setje shu's (2 stuks incl. lijm) kosten al 49,95 ex BTW dus ong. 60 incl. BTW. De smid heeft dan nog niks gedaan.
Mijn smid is altijd erg redelijk met extra werk t.o.v. normaal beslag, maar hij moet toch ook ervoor komen en zelf ook nog wat verdienen. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik hem daarvoor betaal.

En 10 weken met ijzers vind ik niet kunnen, mijn paard krijgt Glu-Shu's voor 3 tot 5 weken afhankelijk hoe snel haar voet groeit. Er wordt op tijd weer bijgewerkt.


oke, jij vindt 10 week niet kunnen, maar bij mijn fjord noodzakelijk, want zo langzaam groeien haar hoeven, als ze sneller groeide, had ik ook geen probleem, en kon gewone ijzers onder laten slaan, of zelf zonder ijzers, dus ik vind dat je het per paard moet bekijken,

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:12

Ninx schreef:
Okay, dus rondom zou jij dan € 110,- kwijt zijn..... incl arbeid?
Dus materiaal & arbeid.


ja ik heb ze eronder voor 55 euro, twee voeten, incl arbeid.

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:15

De vraag is ook of de Glu-Shu's 10 weken blijven zitten natuurlijk. Ze zijn gemaakt van rubber met een aluminium kern, dat is minder slijtvast dan ijzer.

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:12

tiwi1969 schreef:
De vraag is ook of de Glu-Shu's 10 weken blijven zitten natuurlijk. Ze zijn gemaakt van rubber met een aluminium kern, dat is minder slijtvast dan ijzer.


ja dat is afwachten, maar het scheelt, ik rij momenteel niet, dus alleen weidegang, en daar slijt rubber natuurlijk niet zo van.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:40

tiwi1969 schreef:
De vraag is ook of de Glu-Shu's 10 weken blijven zitten natuurlijk. Ze zijn gemaakt van rubber met een aluminium kern, dat is minder slijtvast dan ijzer.


Neem aan dat dat ook te maken heeft met de invidiuele groei van de hoeven?
Mijn paard staat toevallig met gemak 9 à 10 weken op ijzers, terwijl anderen de 6 weken niet halen..

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:39

Klinkt goed allemaal! Kan de hoef wel gewoon goed groeien hiermee?

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:23

Mijn paard lijkt weer op de goede weg te zijn, ze liep blootsvoets al veel beter en heeft vandaag haar Glu-Shu's gekregen. De eerste passen waren even gek maar daarna liep ze er vlot mee weg.
Het lijkt haar echt eens stukje extra comfort te geven.

Met het aanbrengen merkten we nog wel dat ze wat reageerde op het warm worden van de lijm, dat gebeurt tijdens het uitharden. Leek niet echt pijn te zijn, maar ze voelde wel duidelijk wat waardoor ze ging trekken met haar been en het lijmen een keer overgedaan moest worden. Dit is iets om bij een paard wat net bevangen is geweest dus wel even rekening mee te houden.


Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:52

Ziet er goed uit!!
Mag ik vragen welke lijm jullie hebben gebruikt? De bijgeleverde lijm?
Ik heb ze gister ook geplakt en vond dat de lijm er erg lang over deed om uit te harden. Erg onpraktisch :-(

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:05

Niet aan beginnen. Je 'plakt' iets op levend weefsel. Dat kan nooit goed 'hechten'. Je verliest snel ijzers.

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:25

Wij hebben inderdaad de bijbehorende lijm gebruikt. Mijn smid heeft daar gelukkig een aantal reserve bussen van in zijn bus.

Het duurt ook best even voordat de lijm uitgehard is. Maar 5 minuten wachten en een voet ophouden lijkt ook wel erg lang.

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:28

Splinter schreef:
klinkt een beetje als mijn paard, hele poos aan het tobben geweest, ook een platvoet, hoeven waren ontzettend mooi op een gegeven moment, maar op mooie hoeven kon ze niet lopen. telkens beetje gevoelig en zweren etc. Ze had ondanks hollere hoeven nog ontzettend dunne zolen. Knoop doorgehakt en nu alweer jaren op ijzers en een baasje die zich voor de kop heeft geslagen dat ze zo heeft zitten slapen |o

ik vind ijzerloos echt nog steeds het beste maar niet voor elk paard :j


Hier precies hetzelfde, 4 jaar lopen klooien om mijn paard van de ijzers af te krijgen ( ook plakbeslag gehad) maar dit alles zonder succes en ik had een onwijs chagrijnig paard. Uiteindelijk paard maar weer op ijzers gezet en hij is vrolijker dan ooit te voren.

Plak beslag had mijn paard gekregen omdat zijn hoeven te kort waren voor ijzers, alleen had paard dit er binnen 5 minuten weer afgesloopt. (schraapte gewoon met zijn linker hoef tegen zijn rechter hoef en het lag eraf). Geen succes dus.

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:20

die van mij staat er nu ong 8 a 9 week op en ze zitten nog perfect, het uitharden van de kit [ het is dus geen lijm] gebeurt ook met een kitspuit, ook ontvetten wij de hoeven voor dat ze gekit worden, duurt even, maar voor de zekerheid tapen wij ze altijd even in, zodat er rondom goed druk blijft, de volgende dag haalde ik de tape er af. werkt perfect.

mijn smid zegt, dat de hoeven gewoon doorgroeien, dus dat neem ik dan maar aan, we zullen zien als ze eronder weg komen, denk rond de 10 a 12 week.

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:24

cp112 schreef:
Niet aan beginnen. Je 'plakt' iets op levend weefsel. Dat kan nooit goed 'hechten'. Je verliest snel ijzers.


dat is een verschil van mening,
kunstnagels plak je ook op gewone nagels, ook levend weefsel, en dat blijft toch ook goed zitten.

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:27

MiniMaxi schreef:
Klinkt goed allemaal! Kan de hoef wel gewoon goed groeien hiermee?


groei vindt plaats vanaf de kroonrand

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:32

Ik heb ze nu een aantal dagen en ben MEER dan tevreden.
Ik heb heel veel verschillende soorten geprobeerd, maar deze is tot nu toe echt de beste vind ik.

@ cp112: heb je hier zelf ervaring mee?

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:50

Jep, ook verschillende soorten 'plak'. Allemaal ellende en steeds ijzers kwijt. Als ze zichzelf iets aantikken is ie weg.
Mijn smid en met hem meerdere raden het af.

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:12

Zoveel smeden, zoveel meningen... Mijn smid had ook niet zoveel met plakbeslag, tot hij van collega's goede ervaringen met Glu Shu's hoorde.

Inmiddels heeft hij meerdere paarden erop lopen, de eerste is volgende week aan de beurt voor een nieuwe ronde.
En aftrappen, daar heb ik met genagelde ijzers veel problemen mee gehad. Met het ijzer stukken hoef kwijt, ijzer er scheef onder met lip in de voet en een ernstige zoolzweer tot gevolg.
Om deze reden paard op blote voeten gezet, ging goed tot ze bevangen werd door voeding. Nu dus op Glu-Shu's en al zou ze die eraf trappen dan krijgt ze nog geen lip in haar voet.
Je kan dit niet vergelijken met de oude generatie plakbeslag dat bedoelt is om blote voeten tijdelijk te beschermen bij bijvoorbeeld een lange rit of trektocht. Dit blijft maximaal 3 weken zitten.

tulonia
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: bij emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:30

ik vind het leerzaam om al deze meningen te lezen, positieve en negatieve,
maar uiteindelijk is ons streven allemaal hetzelfde, het welzijn van ons dier,

en soms moet je dingen uitproberen, met alle risico's van dien,
wat voor de een werkt, wil niet zeggen dat het voor een ander ook werkt,
alle paarden verschillen, ook ervaringen en meningen van anderen.

ik hoop alleen dat ieder datgene vindt waar hij of zij naar op zoek is,

een tevreden en blij paard wat lekker kan lopen, zonder pijn.