Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Inrijden vanaf 6 jaar

 
Profiel   

Nipples schreef
Er worden hier enkel ervaringen gegeven en geen onderbouwde reacties. Lees jezelf in over de anatomie van paarden op wetenschappelijke basis.

Daar heb je ook niet veel aan, als er daar een echt duidelijke conclusie gegeven werd zouden er veel minder meningen bestaan vermoed ik zo.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:46 



 
Profiel   

Zet dan zelf even wat goede links neer. :)

Mij is ook geleerd dat je juist gedoseerd aan de gang moet voordat een paard totaal is uitgegroeid.
Dit inderdaad om pezen, spieren en botten het signaal te geven wat er verwacht gaat worden en ze daar als het ware op inspelen en sterk worden.
Dat uiteraard niet met zware overbelasting.
En ja dat heb ik geleerd van dierenartsen en fysiotherapeuten. Of ze dat uit wetenschappelijk artikelen hadden heb ik niet nagevraagd.
Maar dat is wel hoe het lichaam werkt en laat ik nu denken dat deze mensen dan wel wat zinnigs te zeggen hadden daarover :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:50 



 
Profiel   

Er bestaat wel een trainingsschema, en staat ook wel ergens op bokt.
[RT-D] Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 21:00 



 
Profiel   

Op dit forum ga ik die moeite niet doen is hopeloos, heb in een eerder bericht een goed advies gegeven. Het beste is nog altijd een eigen mening vormen vanuit kennis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 22:31 



 
Profiel   

Pffff ik vind 6 jaar echt veel te oud, in de western zijn ze dan al bejaard Haha. In de western zijn ze dan ook wel met de wereld kampioenschappen al met 2 jaar helemaal af en beginnen ze dus met inrijden al rond de 1 jaar gewoon te sneu.... ik vind dat je een paard kan inrijden vanaf 3.5 jaar en dan met 2.5 jaar een beetje laten wennen en met 3 jaar gaan hangen:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 22:53 



 
Profiel   

Nipples schreef
Op dit forum ga ik die moeite niet doen is hopeloos, heb in een eerder bericht een goed advies gegeven. Het beste is nog altijd een eigen mening vormen vanuit kennis.


Je meld je anders wel opnieuw in een discussie. Dan is het toch een kleine moeite om. Je nogal sterkte mening/argumenten even opnieuw (copy/paste) te onderbouwen.Nu kom je een beetje zuchtend en steunend binnen dat jij het allemaal beter weet maar licht dat niet toe. Dat vind ik geen opbouwende manier van discusieren.

Ik ben namelijk nog steeds geen goed wetenschappelijk onderbouwde artikelen tegen gekomen die zeggen dat je moet wachten. Wel een aantal die serieuze aanwijzingen geven dat je juist niet moet wachten als je een doel voor ogen hebt.

http://www.thehorse.com/articles/29430/ ... ung-horses
http://www.thehorse.com/articles/10065/ ... jury-risks

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 07:31 



 
Profiel   

Moeite naar de TS toe inderdaad. Men leest wat men onbewust wilt geloven natuurlijk. De informatie is er. Genoeg paarden voor opengesneden. De vraag is wie opent zijn ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:42 



 
Profiel   

Nipples schreef
Moeite naar de TS toe inderdaad. Men leest wat men onbewust wilt geloven natuurlijk. De informatie is er. Genoeg paarden voor opengesneden. De vraag is wie opent zijn ogen.

Zou je of informatie aan kunnen dragen of op kunnen houden met nutteloze sneren plaatsen? Het enige wat je nu bereikt is meer afkeer veroorzaken voor jouw visie.
Ik lees graag een mooi (wetenschappelijk) onderbouwd stuk hoor. Heb zelf ook geen belangen bij het vroeg beleren van een paard dus ik sta er ook voor open. Maar dan wil ik wel graag weten over welke artikelen het gaat, want ik ken er een aantal maar die zijn niet zo zwart-wit als jij nu voorspiegelt. Dus ik zou graag geholpen worden met zoeken.

Ik vind namelijk dat veel (sport)paarden te jong al te serieus werk moeten doen, maar wat de goede balans is is best moeilijk te bepalen vanuit de literatuur. Inderdaad omdat het wel of niet klaar zijn met groeien niet perse betekent dat het beter is om nog niets te doen.
Letterlijk experimenteel onderzoek naar paarden die op verschillende leeftijden op dezelfde manier en onder dezelfde omstandigheden worden beleerd en getraind zou super interessant zijn. Helaas ook niet te betalen vanuit de beperkte funding en het is best een dingetje om met grote zoogdieren te mogen 'experimenteren'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:53 



 
Profiel   

Zo een onderzoeken zullen ze zeker niet doen, we kunnen enkel uit de anatomie leren. Ik ben ook voor het onbelast bewegen tot 6jr. Om eerlijk te zijn heb ik echt geen tijd om uitgebreid te antwoorden. ( zit in de les en niet op pc ) Maar heb ts wel naar een goede fb pagina doorgestuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 11:02 



 
Profiel   

Nipples schreef
Zo een onderzoeken zullen ze zeker niet doen, we kunnen enkel uit de anatomie leren. Ik ben ook voor het onbelast bewegen tot 6jr. Om eerlijk te zijn heb ik echt geen tijd om uitgebreid te antwoorden. ( zit in de les en niet op pc ) Maar heb ts wel naar een goede fb pagina doorgestuurd.

Ik ben het in principe met je eens maar door je manier van schrijven krijg ik zelfs bijna zin om tegen je in te gaan :')

Welke fb pagina dan?
Hoeft niet nu maar extra info is mij altijd welkom want ik stoei nog altijd met hoe ver je een paard sterker zou moeten maken door gepaste (?) jonge training en wanneer dit schadelijk zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 11:10 



 
Profiel   

Generiek gezien is alles waar té voor staat niet ok, te jong, teveel, te snel, te laat, te oud etc. dus er is geen standaard regel wanneer je met een paard bezig moet gaan in mijn ogen. In mijn ogen is dé manier om een paard heel te houden door te kijken naar het individuele inschatting en op basis van bouw, groei, gezondheid, kracht, balans en mentaliteit in te schatten wat voor jouw paard past.

Ik kom daarbij bij mijn paarden veelal uit ergens tussen de 3,5 en 4,5 jaar voor het maken van een start.
Wat mij overigens vaak opvalt is dat vaak gesteld wordt dat erop zitten te vroeg niet ok is, maar op dat moment reeds meermaals longeren wel. In het algemeen is longeren, gegeven het feit dat het op een 'kleine' cirkel plaats vindt, een grotere belasting dan wat lange rechte lijnen rijden ohz.

en last but not least valt en staat er natuurlijk ook heel veel met de kennis en kunde en bouw van de ruiter die erop gaat. Iemand die relatief licht is en vrijwel altijd 'meezit' zorgt natuurlijk voor een andere belasting van de jonge paardenrug dan iemand die zwaar is en/of het moeilijk vindt om met de zit het paard goed te volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 11:17 



 
Profiel   

Binnenkort geeft Sharon May Davis een seminar in Utrecht, ik zou daar zeker heen gaan.
Voor mij was een lezing van één van haar leerlingen een enorme eye opener.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 11:21 



 
Profiel   

Azmay schreef
Nipples schreef
Zo een onderzoeken zullen ze zeker niet doen, we kunnen enkel uit de anatomie leren. Ik ben ook voor het onbelast bewegen tot 6jr. Om eerlijk te zijn heb ik echt geen tijd om uitgebreid te antwoorden. ( zit in de les en niet op pc ) Maar heb ts wel naar een goede fb pagina doorgestuurd.

Ik ben het in principe met je eens maar door je manier van schrijven krijg ik zelfs bijna zin om tegen je in te gaan :')

Welke fb pagina dan?
Hoeft niet nu maar extra info is mij altijd welkom want ik stoei nog altijd met hoe ver je een paard sterker zou moeten maken door gepaste (?) jonge training en wanneer dit schadelijk zou zijn.


Denken over paarden, als er nou 1 groep is die ik niet serieus kán nemen is het die wel. Stelletje extremisten die nog liever een paard kreupel laten lopen dan een smid te laten komen. Doen enkel bitloos/ijzerloos/krachtvoerloos/dekenloos, als je 1 van die dingen niet doet dan ben je niet echt welkom. Dressuren en wedstrijden mogen uiteraard ook niet volgens hun. De behoeftes van je paard volgen als die afwijken van hun visie is not done...

En dat laatste is mijn punt: kijk naar je paard.
Er is geen enkel onderzoek dat definitief aantoont wat nu het beste is. Waar veel mee geschermd wordt zijn de groeischijven. Daar weten we echter ook niets van: wel wanneer ze sluiten, niet wat voor effect het heeft als ze vroeger belast worden. Alles wat over de leeftijd van inrijden gezegd word is gebaseerd op ervaringen of meningen.
Zelf vind ik 4 een mooie leeftijd om onder het zadel te starten. Maar dat is ook mijn persoonlijke mening en geen feit. Ik heb al tig paarden van 25+ gereden die hun werk prima aankonden en buiten wat ouderdomskwaaltjes kerngezond waren. Die waren allemaal op 3 ingereden. Liever met een 4-jarige rustig 3x per week een kwartiertje aan het werk dan met een 6/8-jarige vol in het werk want ahja schijven zijn dicht dus het mag nu

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:00 



 
Profiel   

Thaha wie is de extremist hier, veel leden die hun paard een deken aan doen. Mijn oudje kiest ook zelf. En lijkt me alleen maar logisch wanneer groeischijven niet dicht zijn en kwetsbaar zijn je die niet moet belasten. Dat doe je bij je kinderen toch ook niet maar ja een paard is een gebruiksvoorwerp. Zo vroeg en zolang mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:11 



 
Profiel   

Nipples schreef
Thaha wie is de extremist hier, veel leden die hun paard een deken aan doen. Mijn oudje kiest ook zelf. En lijkt me alleen maar logisch wanneer groeischijven niet dicht zijn en kwetsbaar zijn je die niet moet belasten. Dat doe je bij je kinderen toch ook niet maar ja een paard is een gebruiksvoorwerp. Zo vroeg en zolang mogelijk.


Kinderen kruipen, lopen, spelen, sporten en gaan ook naar school op het moment dat ze nog niet zijn uitgegroeid. :)

Dat jij iets niet goed vindt, betekent niet dat dat ook daadwerkelijk niet goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:14 



 
Profiel   

Bij kinderen worden de groeischijven zeker weten wel belast.
Er word niet voor niets aangeraden te sporten bij kinderen. En dat gaat verder dan een half uurtje onbelast wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:15 



 
Profiel   

Dat topsport niet altijd gezond blijkt te zijn bij kinderen is wel bewezen maar volgens mij sporten er toch echt wel behoorlijk wat kinderen. :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:21 



 
Profiel   

Valt ook te zien of ze zich overbelasten of niet maar zijn zeker wel gevolgen van op latere leeftijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:24 



 
Profiel   

Top sport is zelden goed, ook niet bij volwassene.
Maar dat betekend niet dat belasting/sport niet goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:26 



 
Profiel   

En sommige ongelukjes gebeuren nu eenmaal. Als kind kan je je arm of been breken wanneer je van een pony afvalt maar ook door van de trap af te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:28 



 
Profiel   

Als er werkelijk een goed onderzoek gedaan zou worden naar de gevolgen van vroeg inrijden, zal a er erg veel paarden nodig zijn om de "ongelukjes" eruit te filteren.
Je zal alles bij aanvang van onderzoek, zeer uitgebreid op de foto moeten zetten om de paarden er al uit te filteren die voor hun derde al problemen laten zien.
Dan een groep bij 3/4 jaar inrijden en deze op een beschaafde/kundige wijze doortrainen. Rond deze leeftijd voor 4 uur per dag in de manegeles gooien is bijv wel erg duidelijk je uitslag "sturen".
Dan een groep op 6 jarige leeftijd inrijden en doortrainen.
Vervolgens een groep ongetraind houden.

Alle groepen dezelfde weidegang en dergelijke geven.

Uiteindelijk op 10/15 jarige leeftijd weer alles op de foto zetten en dan kijken welke afwijkingen er tussen de groepen zijn ontstaan.

Bij een niet kundige ruiter maakt het niet uit of het paard 3/4 jaar oud is of 6/7 jaar, sommige ruiters krijgen alle paarden "stuk".


Laatst bijgewerkt door cobiie op 12-10-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:34 



 
Profiel   

Vroeger was er toch zo'n proefboerderij.
Helaas zijn veel uitkomsten niet meer te vinden.
Maar dan werd en een groep jonge paarden op een grote groep stal gehouden, een groep in de wei en een groep licht belast.
Eerst allemaal op de rontgen, tussentijds werden er al een paar afgemaakt om naar de botten te kijken. En op het laatst allemaal.
Zo ver ik me kan herinneren was de gecontroleerde maar belaste groep de gezondste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:37 



 
Profiel   

Change3x schreef
Nipples schreef
Thaha wie is de extremist hier, veel leden die hun paard een deken aan doen. Mijn oudje kiest ook zelf. En lijkt me alleen maar logisch wanneer groeischijven niet dicht zijn en kwetsbaar zijn je die niet moet belasten. Dat doe je bij je kinderen toch ook niet maar ja een paard is een gebruiksvoorwerp. Zo vroeg en zolang mogelijk.


Kinderen kruipen, lopen, spelen, sporten en gaan ook naar school op het moment dat ze nog niet zijn uitgegroeid. :)

Dat jij iets niet goed vindt, betekent niet dat dat ook daadwerkelijk niet goed is.


En jonge veulens mishandelen zichzelf zo mogelijk nog meer.

Het probleem met kinderen is tegenwoordig juist dat ze te weinig spelen. Niet dat ze overbelast raken.
Daar maakt de gezondheidszorg zorg zich juist zorgen dat ze onderbelast raken met negatieve gevolgen voor een gezonde toekomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:37 



 
Profiel   

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... zp_wnGjc_-
Voila

Maar dat soort grootschalige studies zijn naar mijn weten verder amper gedaan. Wel zijn er redelijk veel onderzoeken bij renpaarden. Maar die zijn vaak wat lastiger door te vertalen naar gewone rijpaarden omdat de omstandigheden nogal anders zijn.


Laatst bijgewerkt door pol013 op 12-10-17 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:40 



 
Profiel   

Haha, zij tovert dat ineens voor de dag :D
Dank u.
Ga die weer eens lezen, is lang geleden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen