Inrijden vanaf 6 jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:43

Nipples schreef:
Thaha wie is de extremist hier, veel leden die hun paard een deken aan doen. Mijn oudje kiest ook zelf. En lijkt me alleen maar logisch wanneer groeischijven niet dicht zijn en kwetsbaar zijn je die niet moet belasten. Dat doe je bij je kinderen toch ook niet maar ja een paard is een gebruiksvoorwerp. Zo vroeg en zolang mogelijk.


Lol, hier beide paarden ijzerloos en dekenloos. Hebben ze niet nodig. Maar 2 jaar terug wel ijzer ondergehad voor medische redenen. Keuze tussen ijzerloos paard met pijn of ijzer eronder en geen pijn. Mijn keuze was snel gemaakt. Zet deze case voor de grap eens op DOP, zal maar 1 ding uitkomen: paard laten creperen want ijzers zijn niet natuurlijk dus uit den boze.

Mijn arme "gebruiksvoorwerp" heeft trouwens al meer stilgestaan dan gereden geweest omwille van een tumor en een hoefscheur, beiden niet veroorzaakt door belasting dus. Operatie en revalidatie was even duur als paard zelf, als ze een gebruiksvoorwerp had geweest dan had ze toen echt wel naar de handelaar gegaan. We doen vaak grondwerk, ook lekker freestylen los in de bak.

Met andere woorden: oordelen is érg makkelijk als je de situatie niet weet...

Ook kinderen worden belast. Die moeten met een zware tas naar school, krijgen daar sportkes, vaak ook nog een sport als hobby na school. Lekker spelen. Worden ze echt niet slechter van.
Tuurlijk moet je ze niet op topniveau laten sporten maar dat doe je met een jong paard ook niet als je voldoende kennis hebt daarover. 3x per week een kwartiertje is meer dan zat en die mensen dat met een jonkie meteen stevig en lang aan het werk gaan heb ik geen goed woord voor over...

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:45


pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:49

Klopt helemaal. Maar er bestaan gewoon bar weinig onderzoeken die je kunnen vertellen of het slecht is om een paard op 3 jarige of 6 jarige leeftijd aan het werk te zetten. Sterker nog, ik ken voornamelijk onderzoeken uit de renpaarden die zeggen dat je jong juist wel al iets moet doen. Hoeveel en wat is niet bekend.
Maar er is geen onderzoek wat zegt dat het beter is om te wachten.

Dat is allemaal arm chair sciences....ik weet x en denk dat y daar een logisch gevolg van is.
En ik kom dan tot andere conclusies dan mensen die vinden dat je moet wachten.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Inrijden vanaf 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:53

Klopt helemaal Pol.

Dan heb je nog niet de kracht van de financierders meegenomen, daar vanuit wordt ook vaak redelijk de uitkomst van een onderzoek gestuurd.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Inrijden vanaf 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:35

Nog even wbt groeischijven en kinderen, bij meisjes sluiten die ongeveer op 16 jarige leeftijd en bij jongens op 18 jarige leeftijd. En voor die leeftijden moet je uiteraard wel (met mate) belast worden om je lichaam een beetje goed te laten ontwikkelen.
TE is uiteraard nooit goed.

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Inrijden vanaf 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:46

Wat heeft de medische achtergrond en hoe jij je paard houd nu eigenlijk te maken met deze discussie en dat mensen paarden zien als gebruiksvoorwerp was niet naar jou bedoeld eerder in het algemeen. Velen denken er niet over na hoor wanneer het goed is om een paard in te rijden. Zieje je hebt toch al een connectie met de groep. Het is inderdaad waar dat ze alles eerst proberen oplossen ijzerloos. Maar dat betekent niet dat er geen kunstbeslag onder geplakt mag worden om medische redenen. Je moet wat verder kijken dan je neus lang is. Dat terzijde. Waarom zouden ze er onderzoek naar verrichten als het nefast kan zijn voor de paardenindustrie. Wie met geld heeft daar nu baat bij.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Inrijden vanaf 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:57

Nippels, het is makkelijk roepen dat de gevonden "schade" komt van het te vroeg inrijden terwijl de "schade" er mogelijk al was voordat het dier ingereden werd of doordat het dier de overige 23,5 uur per dag zijn stal niet uit komt.
Vandaar dat dat zeker factoren zijn die uitgesloten moeten worden als je hard wilt maken wat de werkelijke "schade" is van het vroeg inrijden.

fransje23

Berichten: 15351
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:43

Nipples schreef:
Dat terzijde. Waarom zouden ze er onderzoek naar verrichten als het nefast kan zijn voor de paardenindustrie. Wie met geld heeft daar nu baat bij.


Kortom er is geen onderzoek gedaan of er daadwerkelijk schade ontstaat?

Dat de groeischijven niet dicht zijn is geconcludeerd maar wat is er verder gedocumenteerd?

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:47

Inderdaad er zouden onderzoeken moeten komen met correlatie tussen deze factoren. We hebben enkel informatie over anatomie en groeischijven. Wat voor mij logisch lijkt is het niet voor een ander, maar ik neem het risico niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Inrijden vanaf 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:54

Of je neemt juist risico.
Omdat je de botten spieren en pezen te laat gaat prikkelen. :)

Spelen en rennen is ook niet voor niets bedacht in de natuur om juist een gezondere mens/ dier te krijgen.

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Inrijden vanaf 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:49

Goede huisvesting met 24/7 ruimte om languit te lopen is vanzelfsprekend voor mij dus dat risico heb ik totaal niet. Ben door al dit offtopic reacties zelf als vergeten wat de TS eigenlijk vroeg.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Inrijden vanaf 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:16

Maar dan prikkel je alleen onbelast lopen.
Dus ja je loopt nog steeds dat risico wanneer je er eens op gaat zitten.

Dan lees je de OP nog eens hè :+

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Inrijden vanaf 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:34

Dat bouw je toch gewoon op nadat alles volgroeid is. Is niet dat wanneer je met +6jr begint dat je je opeens moet haasten. Paardrijden is zowiezo negatief voor het paard. Maar jij denkt dus dat het de groei en spieren zou helpen om al vroeger te beginnen opbouwen met erop te zitten?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:37

Ja dat denk ik. :)
Uiteraard ook opbouwend want dat is altijd zo.

net zoals spelen goed is voordat ze volgroeid zijn, is licht rijden, niet overbelasten dus, naar mijn idee goed voordat ze volgroeid zijn.

Dat hengsten competities en keuringen zo vroeg zijn ben ik dus ook totaal op tegen, dat vind ik overvragen. Maar eerder dan de 6 beginnen met rijden ben ik dus niet tegen. Puur om signalen te geven aan het lichaam, dit gaan we óók doen, maak je sterk, bereid je voor.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:31

Locanda schreef:
Ik denk dat je op de verkeerde plek je vraag stelt, op Bokt zijn veel traditionele leden die niet wachten tot 6 (met alle redenen daar gelaten) maar best is onbelast laten tot 6. Wat voor de wagen betreft 4, in die gebieden is alles eerder volgroeid.
Edit: als je een groot paard hebt later indd.
Hier sluit ik me helemaal bij aan!

fransje23

Berichten: 15351
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:37

Bliksem schreef:
Locanda schreef:
Ik denk dat je op de verkeerde plek je vraag stelt, op Bokt zijn veel traditionele leden die niet wachten tot 6 (met alle redenen daar gelaten) maar best is onbelast laten tot 6. Wat voor de wagen betreft 4, in die gebieden is alles eerder volgroeid.
Edit: als je een groot paard hebt later indd.
Hier sluit ik me helemaal bij aan!


Wat een dooddoener. Een vraag stellen op een plek waar niemand een kritiscg of minder sociaal gewenst antwoord durft te geven gaat je ook niet verder helpen.

Ik krijg überhaupt jeuk van het woord : traditionele. Er is zoveel variatie in mensen met paarden..

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:43

Bliksem schreef:
Locanda schreef:
Ik denk dat je op de verkeerde plek je vraag stelt, op Bokt zijn veel traditionele leden die niet wachten tot 6 (met alle redenen daar gelaten) maar best is onbelast laten tot 6. Wat voor de wagen betreft 4, in die gebieden is alles eerder volgroeid.
Edit: als je een groot paard hebt later indd.
Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Dat is een grappige redenatie. Als iemand het niet met je eens is, denkt iemand traditioneel.
Lekker makkelijk...
Een discussie gaat om heel wat anders. In hoeverre sta je open voor de inzichten en onderbouwing van anderen? Je hoeft het niet met elkaar eens te worden. Maar het is vooral leerzaam om je te verdiepen in in de opvattingen van anderen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:15

Bliksem, kan jij een link geven naar het onderzoek waaruit met zekerheid blijkt welke schade beleren op 3-4 jarige leeftijd geeft.

Bij voorkeur een type onderzoek zoals ik die een aantal posten geleden beschreven hebt.

*of je haalt snel je bericht weer weg natuurlijk :') *

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:17

Wat zijn jullie direct fel op je teentjes getrapt zeg. :brr:
Hier worden inderdaad meningen gegeven, maar mijn inziens is dit een kwestie waar de feiten een stuk belangrijker zijn, dus vind ik dit niet de plek om zo'n vraag te stellen.
Truus en Miep van Bokt gaan nu vertellen dat zij vinden dat je prima vanaf 3, 4, 5, 6 kan beginnen met belasten en trainen. Dat is leuk om te lezen, maar dat zij het zo doen en vinden dat het kan betekent niet dat het niet schadelijk is voor het paard.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:24

Ik vind het zeker geen verkeerde plek om deze vraag te stellen, wie weet heeft iemand wel beschikking over een goed uitgevoerd onderzoek waarmee werkelijk onderbouwd kan worden wat voor invloed inrijden op diverse leeftijden heeft.

Daarnaast is het ook mooi om het verschil in meningen te lezen.
Blijft interessant dat mensen willen schermen met feiten voor later inrijden maar deze niet kunnen tonen. :D

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:41

Zoals je net zelf al zag aan de
Citaat:
*of je haalt snel je bericht weer weg natuurlijk :') *
te zien, drukte ik per ongeluk op verzenden toen ik nog niet klaar was met typen, dus had ik de vraag in je volgende post nog helemaal niet gezien. Maar je toon trekt me ook totaal niet om verder met je in gesprek te gaan op m'n vrije vrijdagavond, dus ik zal maar voldoen aan je 'interessante' aanname.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:46

Bliksem schreef:
Wat zijn jullie direct fel op je teentjes getrapt zeg. :brr:
Hier worden inderdaad meningen gegeven, maar mijn inziens is dit een kwestie waar de feiten een stuk belangrijker zijn, dus vind ik dit niet de plek om zo'n vraag te stellen.
Truus en Miep van Bokt gaan nu vertellen dat zij vinden dat je prima vanaf 3, 4, 5, 6 kan beginnen met belasten en trainen. Dat is leuk om te lezen, maar dat zij het zo doen en vinden dat het kan betekent niet dat het niet schadelijk is voor het paard.


Niet zij, maar jij bent snel op je tenen getrapt. Er is voor beide verhalen weinig tot geen wetenschappelijk bewijs te vinden. Wat er tot hiertoe wel is, lijkt aan te tonen dat het niet schadelijk is om paarden vanaf hun 3de te belasten.
In plaats van hier te roepen dat andere traditioneel zijn en hen te beschuldigen dat ze snel op hun tenen getrapt zijn, zou je beter linken plaatsen naar objectieve wetenschappelijke studies die jou visie bevestigen. Zo lang je dat niet doet, heb je gewoon een mening die je niet met bewezen feiten kan staven.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:39

Studie Materiaal genoeg :https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=%22Equine+Vet+J%22[jour]

Verwacht zelf niet dat goede info de juiste mensen bereikt, of dat deze info invloed zal hebben, en al helemaal niet via een bokt forum.
Er gaat nou eenmaal veel geld in om, en dan verdwijnen als bij toverslag de normen en waarden richting dieren.

fransje23

Berichten: 15351
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:53

Peetstap schreef:
Studie Materiaal genoeg :https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=%22Equine+Vet+J%22[jour]

Verwacht zelf niet dat goede info de juiste mensen bereikt, of dat deze info invloed zal hebben, en al helemaal niet via een bokt forum.
Er gaat nou eenmaal veel geld in om, en dan verdwijnen als bij toverslag de normen en waarden richting dieren.


Als ik je link volg kom ik op een heel skala, 4685, aan onderzoeken maar zie niet welke met de leeftijd van inrijden te maken hebben? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:15

Peetstap schreef:
Studie Materiaal genoeg :https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=%22Equine+Vet+J%22[jour]

Verwacht zelf niet dat goede info de juiste mensen bereikt, of dat deze info invloed zal hebben, en al helemaal niet via een bokt forum.
Er gaat nou eenmaal veel geld in om, en dan verdwijnen als bij toverslag de normen en waarden richting dieren.



Als je in een discussie met wetenschappelijk onderzoek komt, geef je ofwel de juiste titels of je geeft de juiste MESH-terms zodat anderen je zoekopdracht kunnen herhalen.

Heb hetzelfde resultaat als mijn voorganger en zelfs als ik mijn filter reset naar enkel clinical trails en randomized trails, dan nog zit er tussen de 222 hits niets. Maar een poging ondernomen om te zoeken op Equine+Vet+Young Horses levert zelfs geen enkele hit op.

Makkelijk zat dus om zoiets te plaatsen en dan te zeggen dat het niet in het kraam van de gemiddelde bokker past.