Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Inrijden vanaf 6 jaar

 
Profiel   

Peetstap schreef
Studie Materiaal genoeg :https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=%22Equine+Vet+J%22[jour]

Verwacht zelf niet dat goede info de juiste mensen bereikt, of dat deze info invloed zal hebben, en al helemaal niet via een bokt forum.
Er gaat nou eenmaal veel geld in om, en dan verdwijnen als bij toverslag de normen en waarden richting dieren.

Als je geen goede link tot een passende studie voor dit vraagstuk plaatst, dan zal er idd niet de goede info bij je juiste personen komen. :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 11:39 



 
Profiel   

smiley91 schreef
Generiek gezien is alles waar té voor staat niet ok, te jong, teveel, te snel, te laat, te oud etc. dus er is geen standaard regel wanneer je met een paard bezig moet gaan in mijn ogen. In mijn ogen is dé manier om een paard heel te houden door te kijken naar het individuele inschatting en op basis van bouw, groei, gezondheid, kracht, balans en mentaliteit in te schatten wat voor jouw paard past.


Mooi in theorie en absoluut waar, maar eerlijk, hoe vaak wordt dit in de praktijk toegepast? Zeker als je op sportstallen gaat kijken wordt een paard gewoon op driejarige leeftijd ingereden en moet die op vier jaar de eerste wedstrijdjes gaan rijden. Er zal hier en daar wel wat aangepast worden in de individuele training van het paard naargelang kunnen en ervaring, maar standaard is dit toch wel de weg die een paard moet volgen.

Met andere woorden: ook al vind ik het een mooie stelling 'je moet inschatten wat bij jouw paard past', ik vraag me af hoe vaak dit ECHT gedaan wordt en hoe vaak het paard toch niet gepusht wordt om aan onze eisen te voldoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-17 17:07 



 
Profiel   

Ok, zoveel verschillende ideeën hier rond. IK ga even een goed onderbouwde uitleg geven (met prentjes als ik ze kan vinden op google) en dan mijn advies daarbij geven en hoe ik het doe met mijn paarden ;) Wordt een lange post...

Als je nu een paard gaat longeren, in een rechte lijn rijden, op een volte rijdt, ... Noem maar op, moet je altijd gaan kijken dat ze hun spieren juist gaan gebruiken, hun gewicht juist gaan verplaatsen enz. Om een lang verhaal even kort te houden. Er komt veel meer kijken bij paardrijden dan doodleuk wat rondjes en figuren rijden in een piste of lekker aan de lange teugel door het bos te crossen.

OK.. Ik ga mijn uitleg proberen zo begrijpbaar mogelijk te maken en zo onderbouwd mogelijk te geven.

Gewichtverplaatsing bij een paard:
Een paard heeft van nature het meeste gewicht op de voorhand, de verhouding hierbij is 60% op de voorhand, 40% op de achterhand. Stel je nu voor dat je daarbij ook nog eens een ruiter op de rug van dat paard zet? Dan krijg je dus nog meer belasting op die voorhand, dus meer belasting op de voorbenen. Dat noemen ze horizontale scheefheid. In een tekening ziet dat er als volgt uit...
[ img ]

Dan heb je ook nog verticale scheefheid. Dat wil zeggen dat je paard links- of rechtsgebogen is.
[ img ]

Vervolgens heeft een paard een sterker en een zwakker achterbeen. Doordat het ene achterbeen sterker is dan het andere gaat er meer belasting komen op één voorbeen. Dit is afhankelijk van dat je paard links- of rechtsgebogen is op welk been dat gewicht nu juist valt. Wat wilt dit nu concreet zeggen? Dat er uiteindelijk 3/4 van het gewicht van je paard op één voorbeen komt te vallen. Dat is dus heel slecht voor dat betreffende voorbeen.

Dus:
We moeten ons paard gaan leren om hun gewichtverplaatsing juist te krijgen. Namelijk naar de achterhand. Daar zijn drie fasen in. Even verduidelijken met een foto:
[ img ]
Ik vond helaas geen foto met de drie fasen apart in.
Maar wat zijn die 3 fasen nu concreet.
1. 60% voorhand, 40% achterhand -> gewicht rust te veel op de voorhand
2. 50% voorhand, 50% achterhand. -> gewicht wordt gelijk verdeeld over voorhand en achterhand
3. 40% voorhand, 60% achterhand. -> Gewicht rust op de achterhand, dit is de correcte verzameling

Welke stappen worden er genomen om het gewicht op de achterhand te krijgen? Daar zijn een aantal stappen voor:
1. Lengtebuiging
2. Voorwaarts - neerwaarts
4. Ondertreden van de achterbenen naar het zwaartepunt
3. Buiging binnenachterbeen -> Schouderbinnenwaarts
5. Buiging buitenachterbeen -> Travers
6. Buiging beide achterbenen beurtelings -> schoolhalt, piaf en passage
7. Buiging beide achterbenen tegelijk -> levade

Dus er komt heel wat bij kijken hé om een paard correct te trainen! Waar ik nu over spreek is trouwens het rechtrichten/Academische Rijkunst. Ik heb voor de leuk er ook de oefeningen bij gezet. Zo weten jullie wat er allemaal te bereiken valt! ;) En geloof mij, elk paard kan de piaf, als ze correct getraind zijn, volgens deze stappen. Ja klopt, ook een dikke tinker of een overbouwde arabier! :D Dat is nu juist het interessante aan de Academische rijkunst :D Heb het trouwens al met mijn eigen ogen gezien en ervaren!

Nu in de sport zien we helaas dat paarden op hen 7 jaar al een (foute) piaf lopen omdat mensen gewoon niet de tijd nemen om hun paarden correct te trainen. In de sport komt er namelijk geld bij kijken én komt het paardenwelzijn daardoor dus in het gedrang. Daardoor zijn de meeste sportpaarden op hun 11 jaar al afgeschreven of op pensioen. Of kampen ze al vroeger met medische problemen en dergelijke. Kan ik ook nog een hele pagina over schrijven trouwens...

Wat ik best wel schrijnend vindt.

Het zit namelijk zo, dat als je al die stappen doorloopt om jou paard op een correcte manier te trainen het 11 jaar duurt voordat je paard sterk genoeg is om zijn gewicht correct op de achterhand te verplaatsen. Daar gaat dus veel werk aan vooraf. Kunnen we ons paard al voor die leeftijd rijden? Tuurlijk! Maar niet op een leeftijd van 3-4 jaar... Kom je weer uit bij het verhaal van het sluiten van de groeischijven... Maar daar ga ik nu even niet verder op in... Wil ik later gerust wel eens een keer doen. Het best is op een leeftijd van 6 jaar. Ook weer afhankelijk van ieder paard natuurlijk.

Betekend dat, dat je je paard gewoon op de weide moet gooien en niks moet doen?
Nee, absoluut niet! Je kan gerust al beginnen met grondwerk en dan spreek ik niet alleen over natural horsemanhip en schriktraining... Maar ook over rechtrichten. Je kan alle stappen die ik heb doorlopen doen aan de hand, tijdens het longeren en in het rijden.

Dus begin daar ook mee. Zoek wel goede instructie op dat vlak, dat is wel een must.

Mijn advies, begin niet te vroeg met je paard te belasten door er op te rijden. Maar ga aan de slag met grondwerk. Zowel NH als rechtrichten... Met NH ga je je paard mentaal voorbereiden en met rechtrichten fysiek.

Ik ken een aantal goede instructeurs in België en Nederland. Ik weet niet van waar je afkomstig bent, maar ik kan je altijd iemand aanraden ;)

Als jullie nog vragen hebben... Ik kan hier bijna een boek over schrijven _O- Dus stel gerust vragen, ik beantwoord ze graag. Maar nu ga ik toch even stoppen _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-17 00:07 



 
Profiel   

@Hipponatura: eerlijk gezegd snap ik niet zo goed de link tussen dit topic en wat jij uitlegt. Jij vertelt hoe je een paard correct moet opleiden in jouw ogen, maar dat is niet de vraag van dit topic. Hier gaat het om de leeftijd. Het stukje dat je daar over aanhaalt, is helaas niet onderbouwd, maar een advies van jou.

Heb je hier ook bronnen van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-17 08:51 



 
Profiel   

xChanelx schreef
@Hipponatura: eerlijk gezegd snap ik niet zo goed de link tussen dit topic en wat jij uitlegt. Jij vertelt hoe je een paard correct moet opleiden in jouw ogen, maar dat is niet de vraag van dit topic. Hier gaat het om de leeftijd. Het stukje dat je daar over aanhaalt, is helaas niet onderbouwd, maar een advies van jou.

Heb je hier ook bronnen van?


Heb nu niet veel tijd, maar zal het straks beter formuleren en de bronnen zoeken ;) Is trouwens niet hoe een paard opleiden in mijn ogen... Heb hier opleidingen en stages in gedaan, meerdere zelfs. Dus is een visie die ik wel nastreef ondertussen. Geloof mij, ik heb het ooit anders gedaan en al jonge paarden vroeg getraind (vroeger dan) en ja... En het met mijn eigen ogen ervaren ook, dat een correcte training op jonge leeftijd van heel groot belang is. Heb het even opnieuw gelezen en zal straks even verder ingaan ook op de leeftijd enz... En waarom ik dat zo belangrijk vindt en waarom deze uitleg er dan ook is.

Goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-17 09:34 



 
Profiel   

Ik snap het verhaal wel Hipponatura maar ik zie de link ook niet zo zeer.

Ook dacht ik dat er geen bewijs was dat je er niet op zou moeten voor de schijven dicht zijn. Wat de huidige kennis betreft kan dat evengoed schadelijker zijn dan met 4 rustig beginnen zover ik weet.
Ik ben benieuwd naar de rest van je verhaal iig :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-17 09:38 



 
Profiel   

In principe is de volgorde van een dressuurboekje hier ook op gericht.
In het B mag hij nog horizontaal lopen om later meer op de achterhand te lopen.
Hij hoort rechtgericht te gaan en dat je ziet dat er in de lage klassen de lengtebuiging al correct hoort te zijn.
Dat er Sb bij komt, later travers. Alles word zo doorgebouwd.

Nu doet Hipponatura dat ook aan de hand.
Ik heb dat nooit gedaan. Maar wel met meer geduld gereden dan sommige ruiters zodat het paard ook sterk kan worden.
Ik ben iemand die niet denkt dat er schade optreed als je voor de 6 opstapt, als je dat maar met verstand doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-17 09:41 



 
Profiel   

Ik kom ook nog steeds niet verder dan dat de groeischijven met 7 jaar pas gesloten zijn. Nu verbinden sommige mensen daar automatisch de conclusie aan dat je er voor die tijd niet op moet gaan zitten. De wetenschappelijke bewijzen daarvoor heb ik nog niet gevonden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 00:11 



 
Profiel   

En die ga je ook niet vinden.
Zou namelijk gelijk staan aan dat een kind ook niet mag sporten tot hij 18 is.
Terwijl we allemaal wel weten dat dat juist goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 09:13 



 
Profiel   

Was deze literatuurstudie al geplaatst?

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/165/648/RUG01-002165648_2014_0001_AC.pdf&ved=0ahUKEwie2uLd85zXAhXFvRoKHUf_BHUQFggqMAc&usg=AOvVaw1MKQSoLcs6pGt71_Lmm8ui

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 10:16 



 
Profiel   

fransje23 schreef


Heb even gescand, maar ik zie niet zo zeer een duidelijke conclusie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 10:22 



 
Profiel   

Azmay schreef
Heb even gescand, maar ik zie niet zo zeer een duidelijke conclusie?


Volgens mij is de conclusie inderdaad dat er daar teveel parameters en variabelen geen conclusie is te trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 10:41 



 
Profiel   

Ik vraag me wel af in hoeverre de vergelijking met de mens opgaat. Een kind dat sport op recreatief niveau hoeft alleen het eigen lichaamsgewicht te dragen. Over de negatieve effecten van het dagelijks torsen van te zware schooltassen op jonge leeftijd zijn namelijk wel al kranten volgeschreven.
Daarnaast sporten kinderen op recreatief niveau meestal niet 4 tot 6 keer per week. Een frequentie die we vaak wel van een paard verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 11:44 



 
Profiel   

Zoveel keer per week rij ik niet op een jong paard. En eigenlijk niemand in mijn omgeving die vaker dan eens een jong paard heeft doorgereden. Dat zjn vaak echt de hobby mensen met 1 eigen paard die zich laten verleiden tot 6 keer in de week werk te vragen van een paard.
Zware schooltassen worden scheef gedragen, niet voor niets is het rechtrichten en inderdaad ook het recht in balans zitten van de ruiter zo belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 12:20 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik vraag me wel af in hoeverre de vergelijking met de mens opgaat. Een kind dat sport op recreatief niveau hoeft alleen het eigen lichaamsgewicht te dragen. Over de negatieve effecten van het dagelijks torsen van te zware schooltassen op jonge leeftijd zijn namelijk wel al kranten volgeschreven.
Daarnaast sporten kinderen op recreatief niveau meestal niet 4 tot 6 keer per week. Een frequentie die we vaak wel van een paard verwachten.


Hangt er natuurlijk vanaf welke leeftijd van het paard overeenkomt met de leeftijd van een mens qua groeischijven. Bij een mens sluiten de laatste schijven tussen de 18 en 21 jaar, dacht ik?

Een paard van 6 a 7 jaar zou dan vergelijkbaar zijn met een mens van rond de 17 a 18 jaar?

Een paard van 4 a 5 met iemand van 15 jaar?

Maar misschien moet je paarden ook niet met mensen vergelijken? Heel vaak wordt afgegeven op de vermenselijking van paarden tenzij het net goed van pas komt in een discussie, dan kan het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 12:24 



 
Profiel   

Overigens zie ik sowieso het nut niet in van 6 keer per week trainen, ook niet bij een volwassen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 12:25 



 
Profiel   

Ik denk dat je sommige dingen wel kunt vergelijken.
Nooit 1 op 1 natuurlijk.
Maar wel dat we weten dat mensen sterker worden van goed trainen en dat op de bank zitten voor een kind ook niet goed is.
Dat kun je zeker wel doortrekken naar paarden.
We weten uit onderzoeken wel dat een bewegingsgroep jonge paarden beter uit de test komt dan de niet bewegingsgroep. Dat is dan nog in de opfok en onbelast, maar toch zegt dat wel al iets over beweging en dat dit goed is.
In het verleden heb ik best veel paarden zadelmak gemaakt en verder opgeleid. En grote blessures zijn er eigenlijk nooit geweest.
Geluk? Misschien.
Zelf denk ik dat het huisvesting samen met verstandig paardrijden daarvoor zorgde.

En inderdaad fransje een ouder paard heb ik ook nooit 6 keer in de week aan het werk gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 12:31 



 
Profiel   

Een rustige opbouw en het paard goed voorbereiden op wat er gevraagd gaat worden in de toekomst is erg belangrijk. Alle structuren in het lichaam moeten de tijd krijgen zich aan te passen en het mentale deel natuurlijk ook.

Aangezien ik nu zelf een puppypaard, van maart 2015, heb is het wel iets waar ik regelmatig over na denk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 12:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen