Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Inrijden vanaf 6 jaar

 
Profiel   

Gewend zijn aan in handen zijn mag van zeer jong. Maar mede door het concentratievermogen van een stuiterbal als ze jong zijn, is wachten met werk tot ze een jaar of 4-5 zijn een stuk fijner trainen. Jong km's maken kan heel goed als handpaard en mocht je dan ook gewicht willen, kan 10-15kg bepakking ook, ruiter is daar niet voor nodig. Samen met een ervaren paard kan er een stuk meer dan alleen, maar beide is belangrijk.
Niks mee doen en dan verwachten dat ze met 6 braaf zijn is iets heel anders dan de jaren ervoor al basis op de grond goed voor elkaar hebben en onder het zadel verder gaan als paard daar oud genoeg voor is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 21:56 



 
Profiel   

Christiene schreef
Zes jaar vind ik wel heel laat. Bedrijven doen dat zeker niet als het geld moet opleveren.


Maar dat zou toch geen argument moeten zijn?


Wij hebben overigens idd iets meer betaald omdat ze al 6 was. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 22:06 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Christiene schreef
Zes jaar vind ik wel heel laat. Bedrijven doen dat zeker niet als het geld moet opleveren.


Maar dat zou toch geen argument moeten zijn?


Geld is de belangrijkste reden waarom dingen wel of niet gebeuren in de paardenwereld.

Feit is dat er over dit onderwerp veel verschillende meningen zijn én -wat het misschien nog wel moeilijker maakt- veel begrippen die voor verschillende personen een andere betekenis hebben.
Want als je zegt 'voor de uitharding van de pezen kan het geen kwaad om het paard op jongere leeftijd licht te belasten'.
Voor de ene betekent dit 'ik kruip er op en rijd drie keer per week een halfuurtje' terwijl de andere nog in het stadium zit van 'fijn, ik mag het paard een kaptoom om doen en aan de hand gaan werken'.

En dan rest er enkel nog de persoonlijke ervaring om een mening te vormen. Een paard van 25 jaar dat nog perfect meeloopt, ook al is die ingereden op driejarige leeftijd. Maar daarnaast kan je waarschijnlijk ook 50 paarden zetten die door peesblessures, artrose en diverse andere 'mankementen' vroegtijdig het toneel moeten verlaten. Wat is waarheid? Ik vind dat het paard toch wel volwassen moet zijn voordat je het maximaal gaat belasten met een ruiter op de rug. Wilt dat zeggen dat het paard tot die tijd ongetraind in de wei moet blijven staan, zeker niet! Zachte weefsels trainen kan ook zonder een mens op de rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 00:21 



 
Profiel   

Ik vind dit altijd een superlastig onderwerp. Ik volg graag om meer gezichtspunten te krijgen.

Op dit moment zou ik zelf niet een jong paard (laten) rijden voor zn vierde denk ik en daarna nog vooral grondwerk lange lijnen en dergelijke. en maar heel klein beetje onder het zadel af en toe.

Ik heb zelf het geluk gehad dat mijn paard wel op haar derde in een week is ingereden maar daarna het land op is gegaan elke dag van 8 tot 8 ofzo. In die tijd heeft ze na een tijdje een veulen gekregen, en op haar zesde pakte men even het zadel (voor letterlijk 1x) weer en klom erop. Ze kende het nog, dus mocht ze weer verder met haar wei-leven. En op haar 6,5e kwam ik haar kopen en zijn we weer aan de longe begonnen. Binnen een paar dagen reden we los door de bak, maar wel scheef door de bocht, want behalve stap draf galop links en rechts en ho kon ze nog niets. Helemaal goed gekomen. Ze is nu twintig en ik ben -nog steeds- <3 zo ontzettend blij met haar. Ze is ook -nog steeds- een fijn rijpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 01:42 



 
Profiel   

Dit is echt het verkeerde forum om deze vraag te stellen. Ik wil je het advies geven om op de fb pagina denken over paarden deze vraag te stellen. Nuchtere mensen die het belang van het paard voorop zetten. Daar zal je onderbouwde antwoorden krijgen met feiten en niet enkel ervaringen. Ik heb mezelf ook te veel belast als ik onvolgroeid was, klinisch
ben ik in orde maar heb toch nog elke dag pijnen. Hopelijk zet je je paard op de eerste plaats. Groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 11:58 



 
Profiel   

Je kan ook bijvoorbeeld nu zeg maar inrijden tot hij braaf door de bak loopt in stap, draf en galop en daarna tot hij 6 is grondwerk doen of stilzetten en als hij 6 is weer oppakken.
Je moet vooral kijken hoe je paard reageert, ziet hij er jong uit voor zijn leeftijd?
Hoe kijkt hij uit zijn ogen? Nog erg jeugdig of juist al redelijk 'volwassen'?
Zo kan je zien of het paard zelf er klaar voor is om een stapje verder te gaan.
Doe je een stap verder en zie je dat hij niet op zijn gemak is dan weet je dat je beter kan wachten.
Heb ik ook met mijn jonkies, vooral de merrie. Al wel paar keer gereden maar ik kreeg echt door dat ze er gewoon nog niet klaar voor is dus ik laat haar staan tot ze 5 is en ga aan de hand haar makkelijk maken. De ruin daarin tegen is al meer volwassen maar ook nog niet klaar om echt verder te gaan in het rijden dus die ga ik sowieso tot de zomer grondwerk mee doen en vanuit daaruit verder beslissen.
Natuurlijk is het leuk om te weten hoe die het doet onder het zadel maar ik denk dat het belangrijker is dat het paard zich gemakkelijk voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 12:05 



 
Profiel   

Lastig. Ga je pas met je paard aan de slag als hij/zij volgroeid is. Of belast je hem eerder zodat zijn lijf "in het werk kan groeien". Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je tot 6 jaar echt rustig aan doet. En daar gaat het volgens mij vaak mis. Als een paard eenmaal de gangen beheerst gaat men vaak toch langer rijden. Dat zie je ook in het beleertopic. Als men op jongere leeftijd het paard al aan het zadel laat wennen, zitten ze er toch eerder op dan dat je ook nog wacht met zadelmak maken :-)

En ik vind het ook belangrijk dat je naar de combinatie kijkt. Een grotere/zwaardere ruiter op een kleiner paard zou ik adviseren om wat later te beginnen dan andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 12:25 



 
Profiel   

Ik vind 6 laat. Er doet meer mee in het lijf dan alleen de ruggegraat.
Ik denk dat paarden niet perse kapot gaan van eerder rijden, maar door het niet met gevoel kunnen rijden.
Niet voelen wanneer het voor een paard teveel is. Dus gaan over belasten.
En mensen die dat niet kunnen voelen rijden die 6 jarige net zo goed kapot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 12:28 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Ik vind 6 laat. Er doet meer mee in het lijf dan alleen de ruggegraat.
Ik denk dat paarden niet perse kapot gaan van eerder rijden, maar door het niet met gevoel kunnen rijden.
Niet voelen wanneer het voor een paard teveel is. Dus gaan over belasten.
En mensen die dat niet kunnen voelen rijden die 6 jarige net zo goed kapot.


Helemaal mee eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 12:44 



 
Profiel   

De training voor een paard wat op den duur (top)sportprestaties moet leveren, is een vak op zich. wat helaas niet iedereen beheerst. De druk vanuit de financiële kant van de sport doet - bij sommigen - de rest...De bedachte theorie dat een paard helemaal moet zijn uitgegroeid voordat je gaat trainen, lijkt een tegenreactie op de foute voorbeelden in de paardensport waarin jonge paarden worden overbelast. Of deze klopt, valt te betwijfelen.

Een aanzienlijk deel van de blessures zijn wel terug te brengen tot de training of het fokbeleid.
Maar een paard wat zes jaar op een stukkie grond staat, en als hij mazzel heeft, door een kudde af en toe wordt uitgedaagd om wat te bewegen, is niet per definitie sterker of gezonder. Daarbij is het wel belangrijk om te kijken naar het ras en de ontwikkeling van het paard.
Goede training brengt geen schade toe, maar maakt juist het lichaam (en geest) sterker. Ook als een dier nog niet helemaal is uitgegroeid. Afgestemde beweging en belasting is nodig voor een goede ontwikkeling van het skelet, pezen en spieren en de geest (daarom spelen kinderen en jonge dieren). Training in stap is m.i. daarin een onderdeel wat te vaak wordt overgeslagen. (en dan doel ik niet op de doelloze rondjes in de stapmolen....:() .

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:05 



 
Profiel   

Maar er word toch ook nergens gezegd dat je hem echt tot zijn 6e enkel mag borstelen?

Tot zes jaar de nadruk op onbelast (geen ruiter) werk met lange rechte lijnen leggen. Dat lijkt mij persoonlijk iets waar je een paard gezond oud mee krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:12 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Christiene schreef
Zes jaar vind ik wel heel laat. Bedrijven doen dat zeker niet als het geld moet opleveren.


Maar dat zou toch geen argument moeten zijn?


Wij hebben overigens idd iets meer betaald omdat ze al 6 was. :j

Ik bedoel meer met paarden laten staan tot zes jaar kost geld. ze lopen nog geen wedstrijden en kunnen dan ook niet verkocht worden zadelmak of met concours ervaring niveau zz ect.

Als ze tot zes jaar alles aan moeten houden heb je er veelste veel kosten aan. Paard dat op stal staat kost al drie jaar geld.

Wat een hobbyist met bedrijf je of particulier vast wel kan doen tot zes jaar minder doen. Dat moeten ze zelf weten eigen paard. En is anders dan als je ervan moet leven kwam inkomsten


Laatst bijgewerkt door Christiene op 11-10-17 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:14 



 
Profiel   

Eens met bovenstaand bericht van senna over staptraining.

Als ik nu de kans zou krijgen om met een jong paard (3,5/4 jaar) aan de slag te gaan, zou ik denk ik aan de hand gaan werken met kaptoom. In stap en draf, dan leert het paard sturen en tijdens latere training worden laterale oefeningen ook opgepakt. Dan kan hij onbelast spieren opbouwen en flexen. Misschien na een jaar of anderhalf trainen aan de hand, er eens een keer iemand op zetten die verder niks doet en alleen maar meelift terwijl er aan de hand oefeningen gevraagd worden.

Iedereen is anders en iedereen pakt het anders op, al zou ik pas echt beginnen met rijden/meeliften vanaf een jaar of 5.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:14 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Ik vind 6 laat. Er doet meer mee in het lijf dan alleen de ruggegraat.
Ik denk dat paarden niet perse kapot gaan van eerder rijden, maar door het niet met gevoel kunnen rijden.
Niet voelen wanneer het voor een paard teveel is. Dus gaan over belasten.
En mensen die dat niet kunnen voelen rijden die 6 jarige net zo goed kapot.


Dit dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:18 



 
Profiel   

Ieder mag doen wat haar/hem goeddunkt, maar er zijn voorbeelden te over van paarden die gezond oud worden 'ondanks' dat ze op jongere leeftijd onder het zadel komen. Belast trainen is niet per definitie fout, maar een onderdeel van de training om sterker en soepeler te worden.
Kilometers maken (wat echt wel nodig is voor een bewegingsdier als een paard) lukt de meeste mensen niet zo goed met wat grondwerk. Mennen is daarvoor een prima oplossing.


Laatst bijgewerkt door senna21 op 11-10-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:19 



 
Profiel   

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe een paard zich ontwikkelt en hoe zwaar de ruiter is.
Sommige paarden zijn met 4 al redelijk volgroeit , anderen zien er nog puppie uit.

Ik heb verschillende paarden begeleid van veulen tot volwassenheid, inrijden en door rijden.
En na verschillende paarden kwam ik toch tot de conclusie dat ook al zijn ze meestal met 3 mentaal toe aan werkjes, lichamelijk duidelijk nog niet.
Eigenlijk ga je niks sneller als je met 3 begint want je blijft heel lang hangen in het begin stadium omdat het paard nog niet genoeg balans heeft.
Start je met 4 jaar ben je met 4.5 even ver als dat je met 3 jaar was begonnen.

Ik rij dus mijn paarden vanaf 4 jaar in maar bv IJslanders of andere kleinere rassen , zou ik pas met 5 doen .
Muildieren groeien ook trager en worden ook pas met 5 jaar ingereden.
Die worden dan wel weer met gemak 30/40 jaar.

Ik ben er wel voor om met 3 echt meer te gaan doen met je paard maar dan grondoefeningen of bv voor de kar.

6 jaar vind ik persoonlijk dan weer wat laat.
Lichamelijk zijn ze dan wel bijna volgroeit maar ook geestelijk en kunnen dan al een behoorlijk eigen mening hebben.
Al kan dat natuurlijk weer enorm meevallen als er van jongs af aan gewoon aan de hand mee gewerkt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:21 



 
Profiel   

senna21 schreef
Ieder mag doen wat haar/hem goeddunkt, maar er zijn voorbeelden te over van paarden die gezond oud worden 'ondanks' dat ze op jongere leeftijd onder het zadel komen. Kilometers maken (wat echt wel nodig is voor een bewegingsdier als een paard) lukt de meeste mensen niet zo goed met wat grondwerk. Mennen is daarvoor een prima oplossing.


Maar er zijn ook minstens zoveel voorbeelden van paarden die wel kapot gaan. Dus?


Ik zou op dit terrein graag meer onderzoek zien naar wat de invloed van verschillende soorten belasting (grondwerk, fietsen, mennen, rijden) met een jong paardenlijf doet, direct en op latere leeftijd.

Nu weten we eigenlijk nog net niks. Hoewel ik dus alsnog het risico niet zou nemen tot we meer weten.

@Spatter: Onze 6 jarige kwam rechtstreeks tussen de jonge dieren van de fokker vandaan, maar inrijden was echt een makkie. Ze vond het in het begin spannend maar later steeds leuker en gezelliger. Ik zou het zo nog eens doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:24 



 
Profiel   

Heb paarden laten inrijden met 6 jaar oud en met 3/4 jaar oud, ik heb met onze beesten geen verschil gemerkt of hoort qua lastigheid.

Hier krijgen 3/4 jarige vaak nog een weideseizoen helemaal vrij en als ze gereden worden is 3 a 4 keer per week, 30 min per keer meer dan genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:38 



 

Zoals vele mensen hier heb ik ook alleen mijn eigen ervaring, en ik vind vooral dat het enorm wisselt van paard tot paard.
Paard A is met 4,5 al redelijk 'af', grotendeels uitgegroeid, in verhouding. Paard B is met 6 jaar nog overbouwd, slungelig en in een groeispurt. Met paard A zou ik het wel aandurven om 2-3x per week een half uurtje aan de gang te gaan, paard B zou ik langer werken vanaf de grond.

Mijn advies is dus om vooral naar je paard te kijken en je daarop aan te passen.
En kijk daarnaast ook kritisch naar jezelf; zit je mooi onafhankelijk en in balans, ook op een jonkie die het soms nog niet snapt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 13:53 



 
Profiel   

Bedankt voor al jullie meningen(onderbouwt of niet) en ervaringen.
Mijn dier is 3,5 jaar nu en is een stevige Barock pinto die op zijn 2,5e jaar geruind is.
Ik sta op een mooie pension stal waar paarden iedere dag buiten komen. Liefst zo lang mogelijk in de weide tot het weiland te nat wordt (helaas kleigrond hier in de regio).
En in de winter in de paddock in koppels.
Savonds op stal.
Zit een grote bak bij, maar helaas mogen paarden hierin niet los (ook niet voor vrijheidsdressuur) om de kwaliteit van de bak te behouden (als paarden gaan rennen krijg je volgens stalgenoot afzetsporen)..
Verder heb ik mijn paard sinds dat hij 11 maanden in wekelijks in de hand en sinds augustus dagelijks. We trainen nu 2 keer per week, ongeveer een 20 minuten (longeren, voorheen vrije springtraining maar dat mag niet meer, dus nu training aan de lange longeerlijn) en in de winter wil ik dat 3 keer per week gaan doen zodat hij zijn energie kwijt kan (even kijken hoe dat uitpakt).
Paard is ongeveer 1,50m maar erg rond. Stevige spieren, dat is ook duidelijk te zien en is zeker een stapje verder dan zijn leeftijdsgenoten. Hij is helemaal 'af' zeg maar alleen groeit hij nog wel door tot zijn 7e waarschijnlijk (fries/tinker groeit altijd langer door).
Hij snapt heel veel en pakt dingen snel op. Kent ook alles al: dekens, hoofdstellen, zadeltje, longeren, stukje vrijheidsdressuur (alleen dan aan touwtje.. zucht), schriktrainingen, longeren bij ander paard in de bak, verzorging kent ie helemaal. Tis een zeer nuchtere fries.
Aangezien hij overbouwt is op het moment (dat trekt weer bij telkens) zie ik wel dat hij nog groeit maar ik ben ook van mening dat als je de spieren sterker maakt, dat de botten automatisch ook sterker worden (Dat is bij mensen namelijk zo).
Maar ik twijfel of dat ook zo werd met kraakbeen ed.
Training is denk ik wel goed voor sterkte van de spieren en inderdaad korte stukjes belasten en voldoende afwisselen.
Alleen ik kan helaas niet met hem naast de fiets lopen aangezien wij eigenlijk met goed fatsoen niet van het erf af kunnen zonder trailer (en die heb ik nog niet).
Het erf is groot maar grenst aan een 80 km/h weg met als enige afbakening van het fietspad, een klein strookje gras. Het is buitengebied, dus er rijden ook grote machines (nu niet meer zo gelukkig). maar ik merk dat ik dit toch wel eng vind.
Hij is ooit geschokken van een bak fiets (jaja, alles kon erlangs maar die bakfiets zag ie niet aankomen) en naar huis gerend richting een drukke weg. Mijn hart stopte werkelijk waar. Ik ben nu een beetje een schijtert om met hem aan de hand naar buiten te gaan en misschien moet ik daar overheen maar het liefste zou ik hem lekker meenemen het bos in. Ik ben nog aan het nadenken over de aanschaf van en trailer (dan moet ik ook een trek auto hebben) of het huren van zoon vrachtwagentje en dan lekker oefenen in het bos.

Dus feitelijk beheerst mijn jonkie al veel, pakt dingen snel op (ook wel jammer, want binnen 2-3 keer raakt ie verveeld) en is zeker geen kleintje (zijn bijnaam op stal is 'tank').
Ik heb een barefootzadel en daar issie al aan gewend, bitloos is nog niet zoon succes maar we proberen het. Binnenkort even cavaletti's kopen zodat hij kan springen aan de longeer.

Probeer van alles om af te wisselen maar helaas zijn de mogelijkheden niet heel divers nog.

Wel lastig om die tegenstrijdige meningen en ervaringen te lezen. Nu weet ik eigenlijk nog niet zwart op wit hoe ik er nu mee om moet gaan met mijn eigen paard en onze situatie. Daarom post ik die hier nu.
Ik vind het lastig. Uiteraard staat paard op 1. maar wat is het beste. Ik wil ook niet keihard met hem moeten vechten op zijn 6e omdat hij in de puberteit zit bv, of dat hij juist ontwikkeling van de spieren/botten mist omdat hij weinig hoefde te doen. maar wil ook niet dat hij pijn heeft of krijgt.

Overigens is onze wens om heerlijk samen te genieten van de natuur en lange bosritten op lange termijn. daarnaast wil ik gewoon goed lessen en begeleiding bij het doorrijden en als hij het leuk vindt kunnen we na zijn 6e ook een keer een cross- of springlesje pakken en kijken waar hij goed in is en wat hij leuk vindt.
Ik heb geen diepgaande sportwensen met hem.


Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 11-10-17 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 14:00 



 
Profiel   

Ik heb er een op 9 ingereden en die was iets trager in het leerproces dan die van 3,5 maar dan nog zie ik weinig bezwaar gezien ik ook niet ga verwachten dat ze internationaal gaat lopen.
Die van 3,5 is nu 4,5 en loopt nu zo nu en dan een rondje buiten maar veel meer ook niet. Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel ik nou zou moeten doen om sterker te maken en wat nou eigenlijk schade zou geven maar gezien ze altijd buiten lopen voel ik niet zo veel druk eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 14:03 



 
Profiel   

Die van mij is zadelmak gemaakt met 4 en doorgereden op 4.5 a 5 jarige leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 14:15 



 
Profiel   

Ik kijk precies anders naar die groeischijven.

Spelen is 'uitgevonden'om dieren sterk en handig te maken. Jonge paarden spelen behoorlijk ruig.
Ik zou vermoeden dat dat is om het lichaam goed te laten afharden (en sociaal gedrag te leren).

Het afnemen van speel gedrag valt ook samen met het 'klaar' zijn van het lichaam. De kuren die jonge paarden uithalen zijn een zeer overdreven variant van hun later doel. Dat geknok geeft aan aanzienlijk hogere belasting dan een stukkie draven en galopperen wat ze later eigenlijk alleen nog functioneel doen.


Nu hebben wij bedacht dat wij er op willen gaan zitten. Is het dan niet juist logisch dat je vóór het sluiten van de groeischijven belasting gaat toevoegen. En dan niet al te gek voorzichtig. Juist om het lichaam wakker te schudden dat het sterker moet worden.
Dus juist op dat jonge paard gaan zitten en er niet naast blijven lopen. Die rug juist even flink opschrikken en duidelijk maken dat er taken aan zitten te komen. Hogere botdichtheid, beter doorbloeding, grotere spieren en stevigere pezen zijn nodig om het werk aan te kunnen. Dat wil je namelijk allemaal meer voor elkaar hebben dan een paard van nature zou hebben.
Wachten op de natuur en er dan een hogere belasting aan toevoegen als het lichaam nét denkt dat het weet wat zijn taken zijn is dan juist raar.

Overigens is spelen altijd redelijk kort en krachtig. Als je dat door trekt naar er op zitten zou je juist korte sessie op je jonge paard moeten gaan zitten.

Het is maar 'arm chair science' hoor maar voor voelt het logisch genoeg om mijn toen 3 jarige al 1 of 2 keer per week heel kort onder het zadel te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:02 



 
Profiel   

sneeuwpop schreef
Het gaat ook om hoe je het paard belast.
Gewicht en ervaring ruiter, veel rechtuit of niet en ondergrond (zware bak) maar vooral ook aanleg van het paard. Zo zal de 1 met zware belasting nooit wat krijgen en de andere met nauwelijks belasting wel.

Nu lees ik een negatief bericht over traditioneel, maar soms heeft dat juist een goede reden en is dat zo gekomen vanuit ervaring.

Mijn ervaring is ook dat met 3 jaar zadelmak maken goed werkt (hoeveel tijd en belasting kost dat nou? - zadeltje erop en wennen met hangen, been erover )en weer de weide op en met 4 jaar gaan rijden.



Eens!
Het is van hoe je het doet en hoeveel je vraagt van het dier.

En daarbij vind ik dat TS wel erg overdrijft.

En ik geloof erin dat als je te lang wacht dat het bot niet meer zo erg gehard en sterk is als wanneer je wat eerder begint. Dan worden de botten en pezen etc. juist gestimuleerd om sterk en hard te worden en daar kun je beter al mee gaan beginnen als ze nog niet geheel volgroeid zijn.

Daarbij kan men een dier op elk leeftijd kapotrijden, daar zit geen leeftijd aan vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:17 



 
Profiel   

Er worden hier enkel ervaringen gegeven en geen onderbouwde reacties. Lees jezelf in over de anatomie van paarden op wetenschappelijke basis.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen