Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

 
Profiel   

Hallo,

Normaal start ik nooit een onderwerp maar heb nu toch een dringende vraag. Wie weet een bekapper die plakbeslag plaatst? En wat voor beslag?

Het gaat namelijk om het volgende; mijn merrie staat sinds jullie vorig jaar zonder ijzers en ben ik overgestapt op het natuurlijk bekappen. Ben zelf de cursus natuurlijk bekappen gaan doen en de vervolgcursus grip op hoeven. Onder supervisie van een professioneel bekapper heb ik zelf haar hoeven onderhouden.
Mijn paard heeft daarvoor ongeveer 4 jaar op ijzers gestaan en zelfs ook met zooltje en kit. Dit omdat de DA haar verdachte op HKO (echter niet op de foto's te zien) maar ivm platvoet en kreupelheid zou er wel iets verkeerds daar zitten dus hup op speciaal beslag. Na een jaar overgestapt van smid en deze heeft haar voet al minder plat kunnen krijgen en dus ook de zooltjes eronder uit. Dit ging ook een hele tijd goed tot vorige zomer. Toen was mijn paard opeens kreupel en ben mij gaan verdiepen in NB aangezien een vriendin van mij dit ook deed. Professioneel bekapper geweest, ijzers eronder vandaan en op wat gevoeligheid af en toe na liep ze super. Niet meer struikelen en de grote platvoet ging ook steeds beter terug. Afgelopen winter heeft ze RA een flinke hoefzweer gehad en nadat de DA die uiteindelijk open had gemaakt ging dit goed. Twee weken geleden ging ik wandelen in het bos en kwamen we op een pad met grote stenen, de dag erna liep ze RA weer super slecht. Ik heb toen een klein stukje weggehaald op de plek waar haar vorige zweer had gezeten en hier zat een flinke kneuzing met daarboven een grijze plek. Mijn bekapper ge-appt en die dacht dat daar een (oude)zweer zat dus die moest ik zo goed mogelijk weg snijden. Zo gezegd zo gedaan maar niets kunnen vinden.
Tijdje geleden had ze ook plots slecht gelopen en na een paar dagen weer goed dus ik had het even aangekeken. Helaas....
Toen mijn bekapper laten komen en die kon niets anders vinden als een zweer alleen heel veel oude zool en steunsels. Die adviseerde om het nog even aan te kijken zodat de voet nog kan wennen. s'Morgens loopt ze beduidend slechter dan in de avond.
Gisteren was ik vrij dus dacht ga vroeg in de ochtend naar stal om te kijken hoe het gaat en anders bel ik de DA. Haal mijn paard uit stal en de eerste 3 passen waren kort maar daarna liep ze goed, zowel op harde als zachte ondergrond en op de rechte lijn als volte. *zucht* Snap er niets van. Vervolgens paard aan stal gezet, gemest en gewacht tot de rest de wei in ging. Loop ik naar de wei, weer niet goed.
Dus toch de DA gebeld en die heeft gekeken en constateerde hele dunne zolen aan alle 4 de hoeven. Waarschijnlijk is RA flink gekneusd en als er maar iets van een steentje op komt dus weer heel pijnlijk met als advies; ijzers.
En dat was dus precies wat ik niet wil eigenlijk. Hoefschoenen 24/7 vind ik geen optie aangezien mijn paard witte benen heeft en een gevoelige huid. Wat ik zelf had bedacht was plakbeslag. Ik had zelf hippotech gezien en vond dat super interessant.

Alleen nu de vraag, heeft iemand ervaring met plakbeslag? Zo ja welke? En wie kan ze eronder zetten?
Niet geheel onbelangrijk mijn paard staat in Doorn in de buurt van Utrecht
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-16 10:10 



 
Profiel   

Mijn ex is smid ook kundig smid maar hij zegt plak ijzers zijn ellende en hij plak ook niet en stuurt ze na de kliniek als ze t perse willen dan kan hij d'r niet op aangesproken worden door de klant als ze toch er onder uit vliegen

Contacteer Niels Toma eens hij reist door heel het land en heb daar veel goeds over gezien en gehoord mijn moeder had m ook als smid toen ze nog n paard had (tot vorig jaar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-16 10:20 



 
Profiel   

http://www.greendistance.nl/plakbeslag

http://www.greendistance.nl/plakbeslag/ ... ue-glue-on

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-16 10:24 



 
Profiel   

WendyBZ schreef


hallo wendy,

ik had deze idd al gezien. Maar ik vind het nogal wat om vooral de eerste keer zelf te prutsen. Is nogal wat als het beslag verpest word. Of heb jij er zelf ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-16 12:54 



 
Profiel   

Sorry zou er toch weer ijzers onder doen....dat voorkomt een hoop problemen en zeker als ze een dunnen zool heeft...
Plakijzers geen ervaring mee maar neem aan dat het kunststof is en daar was mijn vorige smid niet over te spreken omdat ze dan juist struikelen omdat het niet "meegeeft" zeg maar het is te stroef....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-16 13:27 



 

Ik heb die van mij al jaren op kunststof, maar niet plak, gewoon genageld. Nagels gaan er iets verticaler in dan bij ijzers.

Ik weet dat er smeden zijn die erg tegen zijn, omdat kunststof stroever is, andere zeggen dan weer dat kunststof vergelijkbaar stroef is met een blote hoef.

Onze Nederlandse grond is er minder geschikt voor zeggen de smeden die ik ken. Lijm laat snel los in onze plakkerige natte omgeving. Tijdens een droge zomer zal het vermoedelijk wel goed houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-16 13:35 



 
Profiel   

klinkt een beetje als mijn paard, hele poos aan het tobben geweest, ook een platvoet, hoeven waren ontzettend mooi op een gegeven moment, maar op mooie hoeven kon ze niet lopen. telkens beetje gevoelig en zweren etc. Ze had ondanks hollere hoeven nog ontzettend dunne zolen. Knoop doorgehakt en nu alweer jaren op ijzers en een baasje die zich voor de kop heeft geslagen dat ze zo heeft zitten slapen |o

ik vind ijzerloos echt nog steeds het beste maar niet voor elk paard :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-16 11:26 



 
Profiel   

TC88Lavieta schreef
WendyBZ schreef


hallo wendy,

ik had deze idd al gezien. Maar ik vind het nogal wat om vooral de eerste keer zelf te prutsen. Is nogal wat als het beslag verpest word. Of heb jij er zelf ervaring mee?


Ik niet, maar ken wel een aantal mensen. Esther gebruikte ze zelf ook tijdens endurancewedstrijden, dus die kan je vast meer erover vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-16 12:00 



 
Profiel   

Hoefschoenen of tijdelijk plakschoenen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-16 21:20 



 
Profiel   

Heb je ook foto's van de hoeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-16 21:23 



 
Profiel   

Ik geef dit topic even een zetje omdat mij ook aan het orrienteren ben op plakbeslag. Wellicht komen er nog nieuwe reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 11:37 



 
Profiel   

hallo, haak even in op dit onderwerp, ik heb sinds 6 week mijn fjord op een soort van rubberen ijzer staan en deze wordt onder de hoef gekit. ze loopt er prima op, echt een uitkomst voor mijn fjord die erg langzaam groeiende hoeven heeft, en een zeer slechte hoefwand, zodat met gewoon nagelen, de hoef eraan gaat. en maar zonder ijzers zo kreupel is als wat, dus nu dit als tijdelijke oplossing gedaan zodat de hoef zich goed kan herstellen.


Laatst bijgewerkt door tulonia op 15-07-16 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-16 14:27 



 
Profiel   

[ img ]

deze bedoel ik, binnenin zit een normaal ijzer verwerkt, zodat hij door de smid nog iets is aan te passen aan de desbetreffende voet, water, droogte, heeft tot dusver geen invloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-16 14:40 



 
Profiel   

Klinkt goed. Ziet er ook nog redelijk uit. En 6 weken is ook nog netjes. Heb je ook toevallig een eigen foto?
Hoe kan de smit het aanpassen zelf dan met het rubber er om?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-16 19:22 



 
Profiel   

Er zit een aluminium kern in, die is gewoon koud te smeden op een aambeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-16 21:22 



 
Profiel   

Leuk een positieve ervaring met de GluShu. Mijn hoefsmid had het daar laatst ook over voor mijn paard. Ik heb haar graag op blote voeten omdat ze genagelde ijzers (bewust?) aftrapt en al twee keer een lip in haar voet heeft gehad wat leide tot een zoolzweer.
Helaas is ze soms erg gevoelig zonder ijzers en staat ze momenteel beginnend bevangen, wordt nu met pijnstillers en dieet behandeld door DA. Volgende week is er overleg met de hoefsmid over hoe nu verder en dan zal ik zeker op de GluShu terugkomen. Met de GluShu zal ze niet op het garnituur kunnen gaan staan en dus niet zo makkelijk het ijzer eraf kunnen trappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-16 08:46 



 
Profiel   

Dit merk ken ik niet, maar de harde kern spreekt me aan.
Ik heb al veel soorten geprobeerd, maar dit oogt als een kanshebber!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-16 13:03 



 
Profiel   

het bevalt mij prima, alleen doordat mijn fjord behoorlijke stukken uit de hoef wand heeft, [dit is gekomen door het vele nagelen in een langzaam groeiende hoef] rade mij de smid aan om niet te gaan rijden, omdat de kit in dit geval minder hechting heeft, met een normale hoef wand, en dus rondom de kit goed hecht, kan je er ook gewoon mee rijden. ik moet nu gewoon wachten totdat de hoefwand zich goed heeft hersteld, maar dan denk ik dat ik gewoon op deze manier door ga, t is echt een aanrader. ik zal morgen even foto's maken van hoe ze eronder zitten. o ja, er kunnen ook gewoon proppen onder gedraaid worden, de gaten zijn aanwezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-16 16:29 



 
Profiel   

MiniMaxi schreef
Klinkt goed. Ziet er ook nog redelijk uit. En 6 weken is ook nog netjes. Heb je ook toevallig een eigen foto?
Hoe kan de smit het aanpassen zelf dan met het rubber er om?
zal morgen even foto's maken van hoe ze er onder zitten, er zit een gewoon ijzer in die net als normaal op het aanbeeld bij te slaan valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-16 16:33 



 
Profiel   

Hoi Tamara, is duplo beslag niks voor haar? Moby heeft ook hele dunne zolen en gevoelige voeten maar deed het hier heel goed op. Schoenen al geprobeerd? Die kan je bv in de nachten af doen..

Ik heb hele goede ervaringen met klaas feuth, ik had hem via irene. Misschien kan je hem eens mailen en weet hij een goede smid. zijn website is hoofwear.com

succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-16 16:43 



 
Profiel   

Als je wel wil rijden zijn hoefchoenen wellicht een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-16 16:20 



 
Profiel   

[quote="tulonia":poedersuiker]
[quote="MiniMaxi":poedersuiker]
Klinkt goed. Ziet er ook nog redelijk uit. En 6 weken is ook nog netjes. Heb je ook toevallig een eigen foto?
Hoe kan de smit het aanpassen zelf dan met het rubber er om?
[/quote:poedersuiker] zal morgen even foto's maken van hoe ze er onder zitten, er zit een gewoon ijzer in die net als normaal op het aanbeeld bij te slaan valt.[/quote:poedersuiker]

Ik heb ze inmiddels ook besteld en ga ze testen.

Heb jij misschien nog die foto's gemaakt tulonia?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-16 15:37 



 
Profiel   

Vandaag is de smid bij mijn paard geweest om haar te controleren en we hebben afgesproken dat ze woensdagmiddag Glue-Shu's krijgt zodat ze minder last zal hebben van haar hoefbevangenheid, bescherming zonder in de toch al pijnlijke hoef te nagelen.
Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat ze weer op blote voeten gaat lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-16 15:48 



 
Profiel   

Ik ben ook wel benieuwd naar meer ervaringen van de Glu-Shu.

En dan vooral hoe goed de kit het houdt in verschillende situaties, hoe lang en in hoeverre dit minder/meer/hetzelfde belastend is als het lijmen van een plakijzer.
En het kostenplaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-16 16:04 



 
Profiel   

hierbij een foto van mijn fjord haar voorbenen, met daaronder het plakbeslag,

[ img ]

[ img ]

ben nog steeds erg tevreden, ze blijven goed zitten, ook al staat ze tijdens een regenbui in de modder, ze loopt super, ik vindt het echt een aanrader, maar dat is mijn persoonlijke mening, qua kosten ben ik niets duurder uit dan met normaal beslag,

wel misschien een handige tip, als ze er net onder zijn geplakt, tapen wij de hoeven altijd even in zodat de kit goed de kans krijgt om te drogen en het rubber even goed op zijn plek blijft geduwd, de volgende ochtend haal ik de tape er dan weer af. ¨het witte wat je op de foto ziet is achter blijfsel van de tape, even wat schoensmeer erop en het is weer mooi zwart.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-16 23:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen