Lang op ijzers, kan het kwaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:37

essie_blue schreef:
Je gaat toch niet wachten tot je paard gaat struikelen en dan pas nieuwe ijzers? Nou, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind 8 weken lang zat voor ijzers. No way dat ik wacht tot het de verkeerde kant op gaat (struikelen, ijzers die anders klinken) met het bellen van de smid, dan ben je in mijn ogen te laat.

Ik heb er een staan met hoeven die nauwelijks groeien. Die doet gerust 3-4 maanden met ijzers. Ijzers zijn dan ook zeker niet versleten. Ze hebben er zelfs een keer een half jaar onder gezeten. Als ik na 8 weken de smid weer zou bellen kan er niks van de hoef af dus daar heb je niks aan. Gewoon per paard bekijken dus, er zit geen timer op die alarm slaat als de 8 weken voorbij zijn.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:44

essie_blue schreef:
Je gaat toch niet wachten tot je paard gaat struikelen en dan pas nieuwe ijzers? Nou, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind 8 weken lang zat voor ijzers. No way dat ik wacht tot het de verkeerde kant op gaat (struikelen, ijzers die anders klinken) met het bellen van de smid, dan ben je in mijn ogen te laat.


Gelukkig ken ik mijn paard ;)
Mijn fjord is lomp en te lui om zn voeten op te tillen, ik kon duidelijk merken wanneer hij gewoon lomp was of wanneer het tijd was voor de hoefsmid.
Net als de klank van ijzers net wat doffer begint te worden als het weer nodig was.

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: Lang op ijzers, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:46

Ik haal 12 weken vaak ook wel. Maar mijn record is een goede 2 weken en ze waren versleten..

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:49

Nies_ schreef:
essie_blue schreef:
Je gaat toch niet wachten tot je paard gaat struikelen en dan pas nieuwe ijzers? Nou, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind 8 weken lang zat voor ijzers. No way dat ik wacht tot het de verkeerde kant op gaat (struikelen, ijzers die anders klinken) met het bellen van de smid, dan ben je in mijn ogen te laat.

Ik heb er een staan met hoeven die nauwelijks groeien. Die doet gerust 3-4 maanden met ijzers. Ijzers zijn dan ook zeker niet versleten. Ze hebben er zelfs een keer een half jaar onder gezeten. Als ik na 8 weken de smid weer zou bellen kan er niks van de hoef af dus daar heb je niks aan. Gewoon per paard bekijken dus, er zit geen timer op die alarm slaat als de 8 weken voorbij zijn.


Precies, verschilt enorm per paard. Een pony van mijn vroeger moest echt met 6 weken want zijn hoeven groeide enorm snel. Mijn andere pony ging om de 12 weken, naar de zelfde smid. Zijn hoeven groeiden heel langzaam. Gewoon per paard kijken.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:59

Het ligt er een beetje aan of de voetas goed blijft.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Lang op ijzers, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:03

Post anders eens een foto van de hoeven van je paard. Dan kan bokt misschien daarop beslissen of het voor jou paard te lang is geweest, of niet. We roepen nu van alles; 6-8 weken, kan langer, 12 weken etc.
Maar nu weet jij nog niet wat voor joun paard geld.

Overleg sowieso heel goed met je hoefsmid. Geef aan dat jij hier geen ervaring mee hebt en laat 'm wat meer uitleg geven.
Voor de rest ga ik mee in het verhaal dat het afhangt van je paard z'n hoeven. Hoe hard ze groeien, hoe de stand veranderd etc etc.

Mijn eigenlijk paarden gaan stipt op de 8 weken. Als het dan net die 8e week erg druk is, wil ik ze wel eens 9 weken laten staan mits ik geen wedstrijd heb en ze dus moeten tippen. Ze hebben het namelijk echt nodig na 8 weken.
Bekappen kan in principe wat weken langer door.. Doe ze nu ook 8 weken (die zonder ijzers dus) maar daar ga ik ook wat in veranderen, want het is eigenlijk zonde hoe weinig eraf gaat. Maar 1 heeft ook het bekappen nodig om de 8 weken.
Per paard verschillend dus.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Lang op ijzers, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:21

Hangt idd echt van het paard af. Ik kijk gewoon hoe ze er op staan en als ze langer worden dan gaan ze naar de smid. De ene keer is dat na 6 weken en de andere keer na 9 weken. En dan verschilt het ook nog eens per paard en per seizoen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 23:29

Goed dat je de hoefsmid belt. Ik zou dan ook gelijk even vragen wat hij verstandig vindt om aan te houden.
Mij lijkt het niet verstandig om te wachten tot er een ijzer afligt. Vooral omdat de hoef dus niet op een natuurlijke manier kan slijten en je het dus niet kan vergelijken met hoeven zonder ijzers. Dat kan soms zichzelf aardig bij houden.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Lang op ijzers, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:28

Mijn paard moet in de zomer echt na 7 weken en in de winter na 8-9 weken. Anders groeit ze er echt naast...

PrinceAmos
Berichten: 2757
Geregistreerd: 26-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:37

essie_blue schreef:
Je gaat toch niet wachten tot je paard gaat struikelen en dan pas nieuwe ijzers? Nou, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind 8 weken lang zat voor ijzers. No way dat ik wacht tot het de verkeerde kant op gaat (struikelen, ijzers die anders klinken) met het bellen van de smid, dan ben je in mijn ogen te laat.

Dat jij jouw paarden na 8 weken naar de smid doet, betekent niet dat iedereen dat verplicht is? Ene hoefgroei is ‘t andere niet.. misschien groeien mijn nagels wel sneller en knip ik ze elke week en jij om de 3 weken. :j

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:45

Zolang de hoeven van je paard niet extreem lang zijn en de hoef niet langs de ijzers groeit kunnen hoefijzers echt wel wat langer mee dan 6-8 weken.
Toen mijn pony nog op ijzers stond bleven ze er soms ook 12 weken onder zitten, dit was dan in een periode dat hij weinig over de weg liep.
in periodes dat hij veel voor de kar over de weg liep moest hij soms na 4 weken al nieuwe ijzers omdat de ijzers dan gewoon echt op waren, ondanks dat hij dikke ijzers onder geslagen kreeg anders was het helemaal geen doen, de hoeven van mijn pony groeide niet zo heel hard waardoor de smid soms problemen had met de nagels.
Mijn pony staat nu lekker op blote voeten en gaat elke 12 weken naar de smid, vaker is gewoon echt niet nodig. Bij ons op stal loopt een paard dat is al meer als een jaar niet bekapt, de smid kijkt er wel regelmatig naar maar hij doet er steeds niks aan hooguit een keer een vijl erlangs.
Echt per paard verschillend dus
Heeft je paard de ijzers echt nodig? Anders zou je ook kunnen kijken hoe het op blote voeten gaat.
En heb je een foto van de hoef? Ik ben wel benieuwd hoe het er nu uitziet.
ik vind er wel wat nare reacties tussen zitten in dit topic, trek het je niet aan elk paard is anders

Veer19
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 18:54

Sorry voor late reactie, smid is geweest, foto maken heeft dus niet zoveel zin meer :P

Iedereen bedankt voor het meedenken!

HippoNatura

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:37

Onali schreef:
essie_blue schreef:
Bizar dit.. je moet je paard elke 6 tot 8 weken opnieuw laten beslaan. Haal dan de ijzers er onder vandaan.. :n je gaat toch niet serieus wachten tot ze er af vallen.


Helemaal niks moet.
Hangt helemaal af van de groei, gaat die snel(ler) dan laat je je hoefsmid eerder komen. Gat het wat trager en dat kan door de weersomstandigheden of op de manier hoe je je paard houdt, dan laat je je hoefsmid later komen.
Er zullen vast paarden zijn die idd om de 6 tot 8 weken een hoefsmid nodig hebben, maar er zijn er meer dan genoeg die dat niet nodig hebben.

Mijn pony's zijn voor het laatst eind mei bekapt, hoeven wilde totaal niet groeien de laatste paar maanden. Pas nu beginnen ze heel langzaam op te komen, maar nog steeds niet voldoende om de hoefsmid een appje te sturen.

Ik merkte het vroeger bij mn fjord dat hij begon te struikelen, dan liet ik hem weer opnieuw beslaan. Of de ijzers beginnen anders te klinken, daar kan je het ook aan merken.


Jezus... Meen je dat nu dat je paarden in mei bekapt zijn en sindsdien niet meer?!

Amai, moest mijn hoefsmid dat te weten komen, die werd gek!
Bij paarden die op de weide gehouden worden of in een stal, slijten de hoeven niet meer af zoals ze dat doen bij wilde paarden. De norm is tussen de 8-10 weken als je paard geen beslag heeft en tussen de 6-8 weken als je paard wel beslag heeft. Daar is echt een medische reden voor hoor! Namelijk, als de hoeven te lang worden dan gaan de pezen en de spieren op een verkeerde manier belast worden. Dat is één... En twee als je paarden dan opnieuw bekapt, dan komt daar een volledig nieuwe belasting op die spieren en pezen.

Heeft jou hoefsmid jou dat nooit verteld? Zo nee, dan zou ik snel op zoek gaan naar iemand die er iets meer verstand van heeft...

Marijke_Dub

Berichten: 179
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:58

Ik heb een paard gehad die gewoon nooit naar de smid hoefde. Hij stond zonder ijzers op een weiland met in de stal stoeptegels. Na een half jaar kon de smid er nog niks afhalen.
Denk dat het ook erg paard afhankelijk is.

Citaat:
Jezus... Meen je dat nu dat je paarden in mei bekapt zijn en sindsdien niet meer?!

Amai, moest mijn hoefsmid dat te weten komen, die werd gek!
Bij paarden die op de weide gehouden worden of in een stal, slijten de hoeven niet meer af zoals ze dat doen bij wilde paarden. De norm is tussen de 8-10 weken als je paard geen beslag heeft en tussen de 6-8 weken als je paard wel beslag heeft. Daar is echt een medische reden voor hoor! Namelijk, als de hoeven te lang worden dan gaan de pezen en de spieren op een verkeerde manier belast worden. Dat is één... En twee als je paarden dan opnieuw bekapt, dan komt daar een volledig nieuwe belasting op die spieren en pezen.

Heeft jou hoefsmid jou dat nooit verteld? Zo nee, dan zou ik snel op zoek gaan naar iemand die er iets meer verstand van heeft...

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:06

Mijn jaarling gaat iedere 10 weken naar de smid. Of het nodig is of niet. De smid bepaald dat het beste en ik ga daar niet aan twijgelen. Helemaal niet omdat ze dus nog in de groei is.

Mocht ze later beslagen worden, gaat ze ook netjes iedere 6-8 weken. Ik wil niet riskeren dat er iets scheef gaat waardoor de houding en dus ook balanse verkeerd wordt beïnvloedt.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:19

De paarden die bij ons op ijzers stonden gingen tussen de 8 en 10 weken naar de smid, meestal zodra we zagen dat aan de lange kant waren werd meteen de hoefsmid gebeld voor dezelfde week of de week erna.
De paarden die we niet op ijzers stonden gingen om de 3 a 4 maanden waarvan mijn laatste paard om het half jaar hoefde. Hoefsmid zei ook altijd dat het niet nodig was om eerder te komen omdat ze ze goed afsleet alleen dat ze soms 4 kant werden.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:28

Ts, goed dat je de vraag hebt gesteld en de hoefsmid hebt laten komen! Fijn!

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Lang op ijzers, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:32

Goede vraag TS! En super dat je actie hebt ondernomen.

Ik ben geen professional of iets dergelijks, en ik weet ook niet wat voor ijzers je hebt; maar mijn smid vertelde me dat als het lipje aan het midden van de voorkant van de voorijzers een kleine beetje begint te wijken van de hoef, dat ik hem dan moet bellen om te komen.

Weet niet of iemand dit kan ondersteunen op een wetenschappelijke manier, maar ik gebruik dat lipje aan de voorkant als indicator.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:37

Hipponatura schreef:
Jezus... Meen je dat nu dat je paarden in mei bekapt zijn en sindsdien niet meer?!

Amai, moest mijn hoefsmid dat te weten komen, die werd gek!
Bij paarden die op de weide gehouden worden of in een stal, slijten de hoeven niet meer af zoals ze dat doen bij wilde paarden. De norm is tussen de 8-10 weken als je paard geen beslag heeft en tussen de 6-8 weken als je paard wel beslag heeft. Daar is echt een medische reden voor hoor! Namelijk, als de hoeven te lang worden dan gaan de pezen en de spieren op een verkeerde manier belast worden. Dat is één... En twee als je paarden dan opnieuw bekapt, dan komt daar een volledig nieuwe belasting op die spieren en pezen.

Heeft jou hoefsmid jou dat nooit verteld? Zo nee, dan zou ik snel op zoek gaan naar iemand die er iets meer verstand van heeft...


Mijn smid is absoluut een hele kundige goede smid en mijn paard is voor het laatst eind maart bekapt. Die staat ook nog eens 24/7 buiten.
Smid is wel geweest maar die hoefde er niks aan te doen. Ze staat perfect op haar hoeven.
Idem met mijn ponies, die gaan max 4x per jaar en eentje is ook maar 3x geweest afgelopen jaar.
Qua ijzers die langer dan 8/9 weken blijven zitten, soms groeit een hoef niet zo snel maar soms is het ook het ijzer. Sommige zetten brede ijzers eronder en daar ben ik niet zo een voorstander van.

HippoNatura

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:18

nuscaniels schreef:
Hipponatura schreef:
Jezus... Meen je dat nu dat je paarden in mei bekapt zijn en sindsdien niet meer?!

Amai, moest mijn hoefsmid dat te weten komen, die werd gek!
Bij paarden die op de weide gehouden worden of in een stal, slijten de hoeven niet meer af zoals ze dat doen bij wilde paarden. De norm is tussen de 8-10 weken als je paard geen beslag heeft en tussen de 6-8 weken als je paard wel beslag heeft. Daar is echt een medische reden voor hoor! Namelijk, als de hoeven te lang worden dan gaan de pezen en de spieren op een verkeerde manier belast worden. Dat is één... En twee als je paarden dan opnieuw bekapt, dan komt daar een volledig nieuwe belasting op die spieren en pezen.

Heeft jou hoefsmid jou dat nooit verteld? Zo nee, dan zou ik snel op zoek gaan naar iemand die er iets meer verstand van heeft...


Mijn smid is absoluut een hele kundige goede smid en mijn paard is voor het laatst eind maart bekapt. Die staat ook nog eens 24/7 buiten.
Smid is wel geweest maar die hoefde er niks aan te doen. Ze staat perfect op haar hoeven.
Idem met mijn ponies, die gaan max 4x per jaar en eentje is ook maar 3x geweest afgelopen jaar.
Qua ijzers die langer dan 8/9 weken blijven zitten, soms groeit een hoef niet zo snel maar soms is het ook het ijzer. Sommige zetten brede ijzers eronder en daar ben ik niet zo een voorstander van.


Mijn paarden staan ook 24/7 buiten op een PP. Maar toch komt mijn hoefverzorger elke 6-8 weken. Hangt van het seizoen af... De hoeven kunnen namelijk ook scheef gaan groeien. En dat hoeft niet veel zijn hoor. Ik benadruk hier opnieuw dat het zoveel doet met het paardenlichaam. Worden de hoeven scheef al is het maar een klein beetje of net iets te lang. Dan ga je bij een nieuwe bekapbeurt het lichaam van het paard belasten. De pezen krijgen een andere belasting, dat slaat weer op de spieren enz... En dan moet er niet eens veel van de hoef gehaald zijn. Een paar mm is daar al genoeg voor. Had laatst een gesprek met mijn hoefverzorger. En ik moet zeggen, hij had wel gelijk... Namelijk dat er heel vaak niet naar de benen en de hoeven van het paard gekeken wordt. Alle, toch niet al te bewust en dat mensen vaak vergeten hoe belangrijk dat is. Als een paard iets aan zijn voeten heeft... Nu ja, geen goede voeten, geen paard meer.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:39

Kan je verzekeren dat ik en mijn hoefsmid daar zeker goed opletten.
Ik heb toevallig het geluk dat mijn paard super hoeven heeft.
Sorry maar ben het niet eens met die paar mm.
Na een goede buitenrit zijn er al mm's af door het stappen en draven.
Zou toch slecht zijn als dat een zodanige invloed op de beenstand heeft dat dat gelijk nadelige gevolgen heeft.

HippoNatura

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:50

nuscaniels schreef:
Kan je verzekeren dat ik en mijn hoefsmid daar zeker goed opletten.
Ik heb toevallig het geluk dat mijn paard super hoeven heeft.
Sorry maar ben het niet eens met die paar mm.
Na een goede buitenrit zijn er al mm's af door het stappen en draven.
Zou toch slecht zijn als dat een zodanige invloed op de beenstand heeft dat dat gelijk nadelige gevolgen heeft.


Geeft niet gelijk nadelige gevolgen nee... Maar na verloop van tijd wel, zeker als je te lang wacht met bekappen heeft dat wel nadelige gevolgen. De hoeven slijten ook niet gelijkmatig af he. Kijk maar eens onder je eigen schoenzolen. Slijten bij de meeste mensen ook niet netjes recht af.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:51

De 1 groeit ook anders aan dan de ander. Waarschijnlijk komt die scheefheid weer ergens vandaan. Natuurlijke scheefheid van het paard.
Zal de 1 meer en anders hebben dan de ander.

Ieder kent zn paard het beste en zal ook de goeie beslissing er over nemen. De norm is een goed gemiddelde. Vooral voor de mensen die niet perse naar de hoeven en benen kijken, maar dat dus idd de hoefsmid laten doen om de norm.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:58

Hipponatura schreef:
nuscaniels schreef:
Kan je verzekeren dat ik en mijn hoefsmid daar zeker goed opletten.
Ik heb toevallig het geluk dat mijn paard super hoeven heeft.
Sorry maar ben het niet eens met die paar mm.
Na een goede buitenrit zijn er al mm's af door het stappen en draven.
Zou toch slecht zijn als dat een zodanige invloed op de beenstand heeft dat dat gelijk nadelige gevolgen heeft.


Geeft niet gelijk nadelige gevolgen nee... Maar na verloop van tijd wel, zeker als je te lang wacht met bekappen heeft dat wel nadelige gevolgen. De hoeven slijten ook niet gelijkmatig af he. Kijk maar eens onder je eigen schoenzolen. Slijten bij de meeste mensen ook niet netjes recht af.


Ach, na 14 jaar op deze manier vanaf 10 maanden oud en nog nooit een pas onregelmatig te hebben gelopen door beenproblemen denk ik niet dat er nog nadelige gevolgen aan zitten te komen.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 02:16

Jeetje wat vallen er veel mensen over.
Niet elk paard groeit even hard, mijn pony groeide bij aankoop amper en deed 12 weken met zijn ijzers.
Een 10 maanden later moest hij om de 6 weken, dus dat kreeg hij ook.
Maar ook bekappen, hij staat nu ijzerloos, soms sta ik elke 3 weken flink te raspen en soms blijft het weken lang keurig zonder dat het lijkt te groeien.
Hij was bijvoorbeeld bevangen geraakt, ja dan groeit het minder en daar pas je je aan aan, wat er niet is kan een smid er ook niet afhalen.
Zolang een paard verder goed op zijn voeten staat en de teen niet lang wordt is er niks aan de hand.
Ik ken ook een paard wat in een uitloop van beton loopt, net bekapt en de hoefsmid verwacht dat hij pas over een half jaar weer moet.
Er was ook weinig aan te doen, enkel wat schoonheidsfoutjes.