Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 07:46

Op die laatste filmpjes is wel een kreupelheid te zien: linksvoor.

Is hier al eens een fysio bij geweest? Scheefheid in het lijf is voor heel veel kreupelheden de reden van ontstaan. En ookal zou ze al wat artrosevorming hebben, ook dan (of misschien wel júist) is het goed om de Fysio erbij te halen en te zorgen dat ze weer recht kan worden en de benen dus weer gelijk(er) kan belasten.

Is er al verder onderzoek naar de benen gedaan? Foto's /echo's? Wat kan daaruit?
Laatst bijgewerkt door Rindin op 13-03-18 08:09, in het totaal 2 keer bewerkt

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 08:01

Beide voorbenen zie ik dat ze niet goed loopt.
Voornamelijk linksvoor.
Je ziet ook dat ze af en toe een klein hupsje doet, en zichzelf met haar hoofd wat omhoog probeert te trekken.
Waneer ze hoefbevangen zou kunnen zij dan zie je het op het harde heel goed.
Dan willen ze eigenlijk niet draven en maken kortere passen.
Heb je hier ook een filmpje van zonder slowmotion?

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 08:32

https://youtu.be/CG0fVh_JGz4

In zonder slowmotion op harde en nee normaal draaft ze niet zo uit haar dakkie, maar parkeerplaats ligt vlak bij wei, waar haar grote liefde al op stond.

https://youtu.be/Nlh6nXEm-fo

Rindin schreef:
Op die laatste filmpjes is wel een kreupelheid te zien: linksvoor.

Is hier al eens een fysio bij geweest? Scheefheid in het lijf is voor heel veel kreupelheden de reden van ontstaan. En ookal zou ze al wat artrosevorming hebben, ook dan (of misschien wel júist) is het goed om de Fysio erbij te halen en te zorgen dat ze weer recht kan worden en de benen dus weer gelijk(er) kan belasten.

Is er al verder onderzoek naar de benen gedaan? Foto's /echo's? Wat kan daaruit?



Fysio is er (nog) niet bij geweest. Wil nu eerst echt eens weten wat er aan de hand is. Dus neig eerder naar verder onderzoek via dierenarts.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 08:38

Op de laatste filmpjes heb ik het idee dat ze linksvoor ontlast.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 08:40

cobelens schreef:
Rindin schreef:
Op die laatste filmpjes is wel een kreupelheid te zien: linksvoor.

Is hier al eens een fysio bij geweest? Scheefheid in het lijf is voor heel veel kreupelheden de reden van ontstaan. En ookal zou ze al wat artrosevorming hebben, ook dan (of misschien wel júist) is het goed om de Fysio erbij te halen en te zorgen dat ze weer recht kan worden en de benen dus weer gelijk(er) kan belasten.

Is er al verder onderzoek naar de benen gedaan? Foto's /echo's? Wat kan daaruit?



Fysio is er (nog) niet bij geweest. Wil nu eerst echt eens weten wat er aan de hand is. Dus neig eerder naar verder onderzoek via dierenarts.


Wat voor onderzoek is er al gedaan?

Edit: onderschat niet wat lijfelijke problemen doen voor de benen, hoor. Voor heel veel kreupelheden is scheefheid de basis van ontstaan. In dat geval kun je de kreupelheid behandelen, maar als het lijf scheef blijft, dan zal de kreupelheid steeds weer terugkomen.
Deze pony is scheef, dat lijkt me helder. Zonder behandelen van het lijf, ga je de kreupelheid niet oplossen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 08:45

Mijn idee is ook linksvoor, op het zachte goed te zien.
Op het zachte treedt ze nét niet met de achterbenen in het spoor van de voorbenen, op het harde zet ze achter minimaal anderhalve hoef eerder neer. Dat kan natuurlijk ook komen doordat ze voor minder wil belasten.
Daarnaast vind ik haar linksom 'vierkant' op de cirkel lopen, maar dat is ook te verklaren door linksvoor.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 08:46

Uitgebreid klinisch onderzoek van 1.5 uur..onder andere buigproeven, strekken. Lopen harde zachte en toen liet ze echt knikken met hals en hoofd zien, omdat hoeven niet verdacht zijn en het meestal weer over gaat in de loop der tijd heeft de dierenarts haar 3 weken op metacam gezet vooral vanwege de ontstekingsremmende eigeschapen. Het is volgens hem dan ook niet meer de vraag of het terugkomt, maar wanneer het terugkom4 en dan staan andere onderzoeken op rol ( da had het over scintiegrafie) hij had echter verwacht dat het na drie weken metacam wel volledig weg zou zijn en dan mocht ik langzaam gaan opbouwen , maar het is niet weg. Ga vandaag even reminder sturen naar dierenarts arts of hij filmpjes al bekeken heeft

Maar wordt dit niet een beetje kip en ei verhaal.....loopt ze scheef omdat er iets is of is er iets omdat ze scheef loopt,vandaar denk eerst uitzoeken

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 08:56

TS wanneer is die drie weken methacam precies gestopt?

Twee weken terug met die enorme kou zijn heel veel paarden door de kou bevangen geraakt.

Wellicht dat jouw pony daar ook wat van meegekregen heeft, maar dat de methacam een deel gemaskeerd heeft en jij nu misschien de restverschinselen daarvan ziet en niet (meer) van het eerste probleem.

Lastige case dit. Ik herken eea bij / van mijn eigen paard.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 09:02

Ze heeft tot 22 februari op metacam gestaan en deze filmpjes zijn van 4 maart. Vorst was toen nog niet aan de orde, bovendien staat ze Niet op gras in de winter, heeft da hoeven beknepen met zo'n tang en terwijl ze op dat moment absoluut niet goed liep reageerde ze hier totaal niet op. Enige waar ze op reageerde was haar linker voorbeen naar voren strekken..dan kwam ze overeind.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:10

Een scintigrafie is echt héél erg kostbaar.
Ik snap niet zo goed waarom de da daar gelijk naar grijpt.

Normale gang van zaken is buigproeven, eventueel uitverdoven en dan foto's. Mocht daar niets uitkomen maar je weet wel ongeveer welk gebied je moet zoeken kan je een mri laten doen. Ook kostbaar, maar goedkoper dan een scintigrafie.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:12

Rechts achter vind ik het probleem zitten :o en ik heb het idee dat het wel eens uit de rug/achterhand kan komen.

Linksom draven is meer verzet door een zwaardere belasting op het rechter achterbeen, ze zwaait dan ook meer uit. Daarom lijkt ze links voor onregelmatig. Als ik mij niet vergis zet ze het rechter achterbeen ook eerst op de teen neer.

Ik zou het zelf dus achter zoeken. Osteopaat er nog eens bij (misschien wel meerdere keren) en rechtrichten.
Ik ben het er wel mee eens dat de pony iets te zwaar is :o

Succes met alle verschillende antwoorden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:16

Hoefbevangenheid kan ook van enkel het hooi, dus dat zou ik niet te snel uitsluiten. Als er wat mis is in het lijfje kan zich dat op allerlei manieren uiten, bijvoorbeeld ook in hb. Mijn shet kreeg ook enkel hooi en is toen ook bevangen geraakt, terwijl die wel echt een stuk slanker was dan jouw pony. Wellicht kun je de hoefjes ook op de foto laten zetten? Alleen dan kun je het uitsluiten. Sowieso zou ik de pony geheel op de foto willen zetten, ik vind het ook vreemd dat de da aankomt met een scintigrafie terwijl er nog geen foto’s zijn(?).

Wat heeft jouw da precies gedaan en wat denkt hij dat er mis is? Als je na foto’s niks kan vinden wellicht een second opinion overwegen?

Succes en sterkte! :(:)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 09:19

Iets te zwaar snap ik wel dat gezegd. Ze doet momenteel niks, maar modder vet is een ander uiterste. In maart dalen we altijd in hoeveelheid hooi, zodat ze nog wat mindert voor rond half april begin mei weide seizoen begint

En ja veel verschillende antwoorden. Neem er mijn dingen uit. Da is geappt vanochtend met de vraag of hij de filmpjes al heeft bekeken

Rizette
Berichten: 4367
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:21

Staat je pony erg veel op stal? Ik kan er niet de vinger op leggen waar precies wat zit maar ik zie een pony die echt niet makkelijk loopt. Kan het geen peesblessure zijn? In het achterbeen, eventueel samen gaand met vasthouden van de rug? En inderdaad een kreupelheidsonderzoek lijkt me hier wel op zijn plek. Kun je ook naar een paardendierenarts misschien?

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 09:21

xJitskee schreef:
Hoefbevangenheid kan ook van enkel het hooi, dus dat zou ik niet te snel uitsluiten. Als er wat mis is in het lijfje kan zich dat op allerlei manieren uiten, bijvoorbeeld ook in hb. Mijn shet kreeg ook enkel hooi en is toen ook bevangen geraakt, terwijl die wel echt een stuk slanker was dan jouw pony. Wellicht kun je de hoefjes ook op de foto laten zetten? Alleen dan kun je het uitsluiten. Sowieso zou ik de pony geheel op de foto willen zetten, ik vind het ook vreemd dat de da aankomt met een scintigrafie terwijl er nog geen foto’s zijn(?).

Wat heeft jouw da precies gedaan en wat denkt hij dat er mis is? Als je na foto’s niks kan vinden wellicht een second opinion overwegen?

Succes en sterkte! :(:)


Volgens mij zegt hij dit, omdat hij op linksvoor hoger op zit,ze moet dan zo je zo naar kliNiek voor foto's. Op foto's zie je niet alles en ook op een echo neem je niet alles mee,als je alles gaat doen,ben je uiteindelijk veel meer kwijt dan in 1 keer een scintigrafie. Dat was zijn reden,omdat het zo vaag is

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:22

Op de slowmotion filmpjes kon ik het niet goed zien maar bij de andere 2 filmpjes die je het laatst geplaatst hebt lijkt ze voor mijn idee zowel linkse als rechts voor niet lekker te lopen..

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 09:23

Rizette schreef:
Staat je pony erg veel op stal? Ik kan er niet de vinger op leggen waar precies wat zit maar ik zie een pony die echt niet makkelijk loopt. Kan het geen peesblessure zijn? In het achterbeen, eventueel samen gaand met vasthouden van de rug? En inderdaad een kreupelheidsonderzoek lijkt me hier wel op zijn plek. Kun je ook naar een paardendierenarts misschien?


Betreft een echte paarden dierenarts. Kunnen ook pezen zijn, maar ook spieren, botten....zeg het maar

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:27

Is misschien een thermografisch onderzoek geen idee ?

Zodat je ( hopelijk) wat gerichter verder kan gaan onderzoeken.

Overigens heb ik ook een pony gehad ( die wel een verleden had van hb bij vorige eigenaar) die op de één of andere dag ook ineens weer hb stond.
Stond altijd in de paddock en er werd prima gelet op voeding.
Volgens da ook geen hb maar artrose.
Second opinion van een andere kliniek bleek uit dat hij wel degelijk hb was.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:30

Wat mij opvalt is indd het op de rechterschouder vallen en de 'snelwandelgang' voor, jammer dat het filmpje zo laat in het rust traject gemaakt is. (Begrijp hoe het kan gaan hoor, no offense.)

Dus als je een beetje redeneert met wat je nu ziet, en jouw beschrijving van toen het op z'n ergst was:
Is de kreupelheid 'linksvoor' (zoals hij start) niet te wijten aan het overmatig vallen op de rechterschouder? Meer gewicht op rechts, waardoor links snel erbij wordt gezet.
In het zand moet ze wat meer haar hoeven 'uit het zand trekken' waardoor zulk overmatig op de rechterschouder vallen meer opvalt, omdat linksvoor dan sneller moet bijspringen.
Een paard kan op zijn voorkeurskant soms makkelijker in verzet gaan, omdat deze handiger is op die kant. Handig genoeg om moeilijk te doen, en op de slechte kant kost lopen dan al zoveel concentratie dat moeilijk doen niet meer lukt. Daarbij kan juist dat rechtervoorbeen overbelast raken door overmatig gewicht erop, en rechtsvoor zal op een volte linksom de meeste kracht op zich krijgen.

Ik denk dat je kip-of-het-ei verhaal zit in die 'snelwandelgang' voor (mogelijk niet hard willen neerkomen) en dat, dat iets is voor de DA om uit te sluiten.

Kun je foto's van de voorhoeven maken? Hoorn wijkt voor druk, dus daaraan kun je evt zien of een been langdurig meer gewicht op zich neemt. En waar het afrolpunt ligt, of er geen sprake van mechanische hoefbevangenheid kan zijn. Dat zou qua oplossing gunstiger zijn, dan iets wat ergens in het voorbeen zit.

Wat tips voor nu;
Evt longeren aan een kaptoom of halster, met het bit haal je de onderkaak naar binnen. Waardoor meebuigen van de schedel/bovenlijn lastiger gaat.
Rechtricht les aan de lange lijnen nemen, kan gewoon in stap dus lijkt me al iets voor nu ook.
En een suiker-/graanvrije balancer geven, ons hooi voldoet vaak niet qua voedingsstoffen.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:32

Maar hoefbevangenheid heeft niet alleen met voeding te maken. Het word veroorzaakt doordat gifstoffen die in het bloed circuleren en kunnen meerdere oorzaken hebben zoals:

-Maag/darmklachten (koliek, extreem veel krachtvoer
-baarmoederontsteking
-bloedvergiftiging
-bepaalde geneesmiddelen
-Veel te rijke voeding (dit kan dus ook hooi zijn!)
-overbelasting

Belangrijk is om te weten dat je paard/pony dus helemaal niet dik hoeft te zijn voor hoefbevangenheid

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:33

Misschien kan TS het filmpje zonder slow motion erop zetten. Op het filmpje dat er nu staat lijkt er niet zo veel aan de hand. Misschien moet ze wel wat ander voer krijgen als ze weer echt een gebruikspony wordt. Alleen hooi is voor grasmaaiers

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:34

Staan verderop in het topic :) ik kan ook niets met SloMo ;)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 09:40

Koosnaamloos schreef:
Misschien kan TS het filmpje zonder slow motion erop zetten. Op het filmpje dat er nu staat lijkt er niet zo veel aan de hand. Misschien moet ze wel wat ander voer krijgen als ze weer echt een gebruikspony wordt. Alleen hooi is voor grasmaaiers


Zoals je ziet, ziet ze er niet alsof ze honger heeft, vitamine korrel hebben we in huis en krijgt ze doorgaans als ze gewerkt heeft, maar niet dagelijks.

bartjeminoes schreef:
Maar hoefbevangenheid heeft niet alleen met voeding te maken. Het word veroorzaakt doordat gifstoffen die in het bloed circuleren en kunnen meerdere oorzaken hebben zoals:

-Maag/darmklachten (koliek, extreem veel krachtvoer
-baarmoederontsteking
-bloedvergiftiging
-bepaalde geneesmiddelen
-Veel te rijke voeding (dit kan dus ook hooi zijn!)
-overbelasting

Belangrijk is om te weten dat je paard/pony dus helemaal niet dik hoeft te zijn voor hoefbevangenheid


Daar kan ik overal bij in komen,maar je zou kunnen stellen dat je bij deze oorzaken ook symptomen pallet hebt die hier niet aan de orde is...behalve dan de overbelasting

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:03

cobelens schreef:
Ze heeft tot 22 februari op metacam gestaan en deze filmpjes zijn van 4 maart. Vorst was toen nog niet aan de orde, bovendien staat ze Niet op gras in de winter, heeft da hoeven beknepen met zo'n tang en terwijl ze op dat moment absoluut niet goed liep reageerde ze hier totaal niet op. Enige waar ze op reageerde was haar linker voorbeen naar voren strekken..dan kwam ze overeind.


Rond 28 feb vroor het dat het kraakte. Overigens stonden veel paarden bevangen (hoef/spier) door die kou. Heb zelfs gehoord dat er daardoor paard is ingeslapen omdat dierenarts vond dat er niets meer aan te doen zou zijn.

Is jouw pony altijd al zo scheef geweest? Slijten de hoeven gelijk af of ook wat scheef?

Het filmpje is van 4 maart zei je. Hoe heeft de pony gelopen tussen 22 feb en 4 maart?

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 10:17

Rocamor schreef:
cobelens schreef:
Ze heeft tot 22 februari op metacam gestaan en deze filmpjes zijn van 4 maart. Vorst was toen nog niet aan de orde, bovendien staat ze Niet op gras in de winter, heeft da hoeven beknepen met zo'n tang en terwijl ze op dat moment absoluut niet goed liep reageerde ze hier totaal niet op. Enige waar ze op reageerde was haar linker voorbeen naar voren strekken..dan kwam ze overeind.


Rond 28 feb vroor het dat het kraakte. Overigens stonden veel paarden bevangen (hoef/spier) door die kou. Heb zelfs gehoord dat er daardoor paard is ingeslapen omdat dierenarts vond dat er niets meer aan te doen zou zijn.

Is jouw pony altijd al zo scheef geweest? Slijten de hoeven gelijk af of ook wat scheef?

Het filmpje is van 4 maart zei je. Hoe heeft de pony gelopen tussen 22 feb en 4 maart?



Ze staat tijdens metacam periode vroor het niet dus het is niet zo dat het hb door vorst kan zijn. Voor hoeven slijten idd scheef af. Ze staat op buitenkant van hoeven. Na de twee keer niet goed lopen dacht ik link te hebben met hoefsmid ( was van stal veranderd en daarmee ook van hoefsmid, dier haar erg recht neerzette, wat niet wenselijk is naar 15 jaar scheef staan. Nu weer terug bij oude hoefsmid)

Ik heb ook een filmpjes van metacam periode, maar die plaatst ik liever niet aangezien ik haar op die filmpjes niet zelf vast heb en niet zomaar iemand op bokt gooi of youtube