Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:19

Is er bij het complete onderzoek ook uitverdoofd en foto's gemaakt?
Dat lijkt mij de eerste stap na kijken, voelen en buigproeven.

Mij zou hoefbevangen niet verbazen, maar de dierenarts is de enige die de diagnose kan en mag stellen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:26

robert45 schreef:
Pony is flink op gewicht en kan best een beetje tegen bevangenheid aanhikken. Pony lijkt flink stijf, buigt niet in het lichaam en loopt zeker niet soepel.

Wat zegt je hoefsmid van het dier? Een dierenarts die mikt op linksvoor is in mijn ogen niet echt overtuigend.

Als je hem op bijvoorbeeld een grindpad laat lopen, hoe loopt hij dan?

Ik ga hierin mee.

Stijfheid kan een eerste fase van bevangenheid zijn.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 10:27

Dennis schreef:
Is er bij het complete onderzoek ook uitverdoofd en foto's gemaakt?
Dat lijkt mij de eerste stap na kijken, voelen en buigproeven.

Mij zou hoefbevangen niet verbazen, maar de dierenarts is de enige die de diagnose kan en mag stellen.


Er is nu alleen klinisch onderzoek gedaan, geen foto's ed (zie uitleg eerder welke reden da heeft om verder te gaan met scintiegrafie, waren geen vermoedens op hoeven maar echt op.elleboog of hoger) tuurlijk zijn dierenartsen ook maar mensen, maar mag toch wel hopen dat hij er iets vanaf weet.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:36

Juist om uit te sluiten of het laag zit of niet moet je gaan uitverdoven. En aan de hand daarvan foto's maken. Als ze op uitverdoofde ondervoetjes goed lopen maak je daar een foto van, en zo ga je omhoog. Foto maken van dat verdoofde gedeelte wat verschil maakt.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 10:41

Dennis schreef:
Juist om uit te sluiten of het laag zit of niet moet je gaan uitverdoven. En aan de hand daarvan foto's maken. Als ze op uitverdoofde ondervoetjes goed lopen maak je daar een foto van, en zo ga je omhoog. Foto maken van dat verdoofde gedeelte wat verschil maakt.


Dat snap ik, ben niet helemaal nieuw in de paardenwereld, maar snap ook dat de dierenarts er eind januari niet meteen vanalles in gooide en snap ook dat de dierenarts alles gezien heeft op deze dag en niet zomaar zegt linksvoor boven elleboog....dat ik zeg mikken is misschien een verkeerde woord keuze, maar een dierenarts heeft geen röntgen ogen. Dus niks is zeker. Snap dat er vervolgstappen moeten komen,maar de vraag is wat en waar,want als ik de afgelopen 24 uur in dit topic mag geloven hebben we te maken met een dikke hoefbevangen shet die scheef is en niet goed loopt zowel voor als achter....ga er maar aan staan

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:53

Ik snap dat alle meningen verwarrend zijn; echter zijn alle shetlandeigenaren/fokkers het erover eens dat de kans op HB reëel is, daarbij zijn er ook nog een aantal hoefsmid ;-)
De pony ís ook scheef, je geeft zelf ook aan dat de hoeven niet gelijkmatig afslijten echter is het gekrabbel wat ze met beide voorbenen maakt niet direct een uiting van scheefheid.
Het klinische beeld(te dikke pony, op en af kreupel wat weer wegtrekt, filmpjes) wijzen overduidelijk in de de richting van HB. Een pony met serieuze rug/peesproblemen loopt niet dan weer goed, dan weer slecht...dat blijft en verergert of blijft stabiel, gaat niet in één keer weg.
Heb je een dierenarts met meerdere behandelend dierenartsen? Ik zou echt aandringen op een second opinion en niet zomaar meegaan in voorgestelde behandelingen die je duizenden euro's gaan kosten.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:56

cobelens schreef:
Rizette schreef:
Staat je pony erg veel op stal? Ik kan er niet de vinger op leggen waar precies wat zit maar ik zie een pony die echt niet makkelijk loopt. Kan het geen peesblessure zijn? In het achterbeen, eventueel samen gaand met vasthouden van de rug? En inderdaad een kreupelheidsonderzoek lijkt me hier wel op zijn plek. Kun je ook naar een paardendierenarts misschien?


Betreft een echte paarden dierenarts. Kunnen ook pezen zijn, maar ook spieren, botten....zeg het maar




En juist daarom is een scintigrafie weggegooid geld. Die pakt namelijk alleen botten net als een foto.

Echo pakt alleen pezen.

Een Mri doet allebei en is goedkoper dan een scintigrafie.



Bijzonder dat de dierenarts een scintigrafie wil... Heeft hij zelf dat apparaat staan zeker?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:59

Overigens, net recent met mijn paard soortgelijk beeld gehad. Af en aan kreupel, liep de ene dag goed en de andere dag hondsberoerd. Op buigproef duidelijk 1 kant (in zijn geval rechtsvoor).

Meerdere malen foto's gemaakt masr konden niks vinden.
Mri wees uit dat het toch wel degelijk artrose was in 3 gewrichten (hoef, kroon en koot gewricht). Maar op zulke ongelukkige plekken dat het op de foto's niet naar voren kwam.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 11:16

Ik wil jullie zoveel typen en terug reageren, maar het is bijna niet bij te houden. Ik begrijp dat de shetlandfokkers en hoefsmeden onder ons duidelijk een beeld denken te hebben. Maar zoals eerder vermeld mag ik hopen dat een da en hoefsmid hier ook een opleiding hebben gevolgd.heb zelf twee chronisch bevangen pony's gehad en is mijn vierde shet, geen fokker, maar wel bekend met ras.Daarnaast vier keer op jaar is gewoon te veel en ik ga zeker verder met de zoektocht samen met dierenarts (en eventuele andere)

Hier ontstaat nu naar mijn mening een beeld dat ik jullie niet serieus neem en van alles moet. Enige wat ik moet is zorgen voor mijn pony en neem van mij aan dat doe ik.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:17

In de niet slow motion video vind ik haar gevoelig lijken te lopen op beide voorbenen. Daar loopt ze duidelijk kort op en ontlast door het hoofd laag te houden.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 11:17

Overigens dank ook voor de pbs ik neem alles mee, maar wordt 1 grote verwarring hier

Napie schreef:
In de niet slow motion video vind ik haar gevoelig lijken te lopen op beide voorbenen. Daar loopt ze duidelijk kort op en ontlast door het hoofd laag te houden.


Hoofd laag? Ze was vroeger een sterren kijker...maar ze laat steeds beter los in de boven lijn en bij longeren kan sinds twee jaar heerlijk stofzuigen ipv wegdrukken, maar begrijp je beeldvorming, want ze loopt nu idd niet stabiel met hoofd

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:24

Mijn bevangen merrie loopt ook achter niet goed terwijl ze nooit problemen gehad heeft achter. Waarom? Omdat voor niet goed is en ze zich vast zet, en als je dat maar lang genoeg doe komen er vanzelf achter ook problemen.

Mijn volgende stap zou met deze pony zeker zijn uitverdoven en aan de hand daarvan foto's.
Ik wil je pony niet moddervet noemen, maar sportconditie is bij mij ook zeker anders. En dat zegt ook niet alles, ik ken magere bevangen pony's en echt moddervette pony's die nooit bevangen raken.

Hou ook in je hoofd dat veel dierenartsen (maar in de sport ook juryleden en instructeurs) moeite hebben met het goed beoordelen van een shet.
Ik heb wel met keupele pony's gestaan waar 2 paarden-artsen bij waren en die beide niets zagen tot ik het benoemde, en waarbij de pony aardig beroerd was op de foto (waardoor als 5 jarige afgeschreven werd door de arts, maar pony is inmiddels 19 en doet het met wat kleine aanpassingen nog steeds prima).

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:30

No_No schreef:
Linksom draven is meer verzet door een zwaardere belasting op het rechter achterbeen

Linksom belasten ze juist het linkerachterbeen meer.

TS als ze omhoog komt met voorbeen strekken dan ben ik het eens met jouw dierenarts: hoger zoeken. Die van mij heeft dit soort dingen ook, tot steigerens aan toe als je 'm wil bekappen. Finaal kapotgereden, en bij hem zit het hoger (borst/triceps/deltaspieren).

Bij hem komt het vermoedelijk door te veel ongelijke belasting op het harde.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 11:36

Koper schreef:
No_No schreef:
Linksom draven is meer verzet door een zwaardere belasting op het rechter achterbeen

Linksom belasten ze juist het linkerachterbeen meer.

TS als ze omhoog komt met voorbeen strekken dan ben ik het eens met jouw dierenarts: hoger zoeken. Die van mij heeft dit soort dingen ook, tot steigerens aan toe als je 'm wil bekappen. Finaal kapotgereden, en bij hem zit het hoger (borst/triceps/deltaspieren).

Bij hem komt het vermoedelijk door te veel ongelijke belasting op het harde.


Was ook meteen een vraag van de da,wel materiaal heeft hoefsmid,ofwel. Moet ze oo zo'n hoge paal steunen...nee,mijn hoefsmid is uit gerust met materiaal voor kleine pony's.

Mijn to do stappen voor nu toe...afwachten bericht dierenarts, indien ik morgen nog niks gehoord heb bellen. Daarnaast zelf snel opknappen(geveld door griep en sylke even een paar dagen uit handen gegeven) en dan alle zaken die hier voorbij zijn gekomen de revue laten passeren in vervolg stappen. Geen jullie vermoedens hb ga ik hier geen lange tijd mee door sukkelen

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:53

Ik vind het loopje van je pony ergens ook wel passen bij verbening van het hoefkraakbeen. Kortere pas, niet hard willen landen...
Alhoewel ik HB ook wel geloof.
Succes en hopelijk herstelt je pony snel!

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:26

Wildgirl schreef:
Ik snap dat alle meningen verwarrend zijn; echter zijn alle shetlandeigenaren/fokkers het erover eens dat de kans op HB reëel is, daarbij zijn er ook nog een aantal hoefsmid ;-)
De pony ís ook scheef, je geeft zelf ook aan dat de hoeven niet gelijkmatig afslijten echter is het gekrabbel wat ze met beide voorbenen maakt niet direct een uiting van scheefheid.
Het klinische beeld(te dikke pony, op en af kreupel wat weer wegtrekt, filmpjes) wijzen overduidelijk in de de richting van HB. Een pony met serieuze rug/peesproblemen loopt niet dan weer goed, dan weer slecht...dat blijft en verergert of blijft stabiel, gaat niet in één keer weg.
Heb je een dierenarts met meerdere behandelend dierenartsen? Ik zou echt aandringen op een second opinion en niet zomaar meegaan in voorgestelde behandelingen die je duizenden euro's gaan kosten.


Dikgedrukte haak ik even op in: zowel rug- als peesproblemen kunnen een heel wisselend beeld geven. Net zoals alle overbelastingsklachten (waar heel veel klachten onder vallen) is de mate van pijn en stijfheid erg afhankelijk van de mate en manier van belasten

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:42

Mijn paard wisten we ook niet zo goed bij wat er nu mis was, dus zijn we hem na aanleiding van longeren op het harde gaan uitverdoven, na het verdoven van zijn ondervoet liep hij gelijk stuk beter, bleek atrose te hebben. Mijn paard was bij de fysio altijd rechts achter vaster, maar linksvoor bleek hij ernstige atrose te hebben, wat hij dus altijd heeft geprobeerd te compenseren met rechts achter. Verder stonden zijn voorvoeten ook scheef, dus zou zomaar allemaal wat met elkaar te maken kunnen hebben.

Zou dus inderdaad wat verder laten onderzoeken. Op de slowmotion filmpjes zag ik er ook niet zoveel aan, maar op de gewone filmpjes zie je inderaad dat ze niet fijn loopt.

Waardeloos altijd he, tasten in het duister. Het kan zoveel zijn.... Succes :*

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:54

zowel scintigrafie als mri kosten makkelijk 1500-2000 euro. Ik zou nog even op andere manieren proberen diagnosticeren. Ze lijkt mij vooral gevoelig te lopen op de voorvoetjes. Eens een ijzertje met een zooltje lijkt mij het proberen waard...

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:22

No_No schreef:
Rechts achter vind ik het probleem zitten :o en ik heb het idee dat het wel eens uit de rug/achterhand kan komen.

Linksom draven is meer verzet door een zwaardere belasting op het rechter achterbeen, ze zwaait dan ook meer uit. Daarom lijkt ze links voor onregelmatig. Als ik mij niet vergis zet ze het rechter achterbeen ook eerst op de teen neer.

Ik zou het zelf dus achter zoeken. Osteopaat er nog eens bij (misschien wel meerdere keren) en rechtrichten.
Ik ben het er wel mee eens dat de pony iets te zwaar is :o

Succes met alle verschillende antwoorden :P


Ik ga met No_No mee. Het rechter achterbeentje lijkt ze stijver te houden met draven en veel sneller op te tillen. Vooral rechtsom. Op het harde meer dan op het zachte. Lijkt als of ze haar hakje/knie niet goed kan/wil buigen.
En ja, het buiten achterbeen heeft op een volte meer te verduren dan het binnen been.
Het komt regelmatig voor dat een kreupelheid een tegenovergestelde plaats aangeeft. Dus links achter geeft rechtsvoor kreupel beeld, en rechts achter linksvoor.

Ik zou naar een DA gaan die ook osteopaat is. Die kan je veel verder helpen en bespaard je waarschijnlijk een hoop centen.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:53

IK de andere commentaren niet gelezen, maar mij valt op dat je (heel leuke) pony op het harde een stuk minder goed zijn achterbenen eronderzet dan op zachte bodem. Ook het zweefmoment valt vrijwel helemaal weg (nou hebben Shetty's dat toch al weinig). Hij plaatst zijn binnenachterbenen op harde en zachte grond op de volte meer naar binnen dan ik zou verwachten.

Op het zachte valt mij op dat zijn spronggewrichten een draaiende beweging maken, mogelijk vanwege zijn moeite om op de volte te lopen.
De geringe beweeglijkheid van het bekken valt me ook op.
Ik vind hem vooral stijf, vooral aan de achterkant. Of dat een spierprobleem is of dat het door pijn komt, geen idee. Ik vind zijn beweging op het harde aanzienlijk slechter dan in de bak.

Hoe loopt hij als je een heel krap bochtje in stap maakt (geen volte) op harde ondergrond, bijvoorbeeld wanneer hij een stal uitkomt en je draait hem meteen weer om hem erin te zetten; gaat dat moeizaam, of probleemloos? Kan hij zonder problemen langere tijd (bijvoorbeeld bij hoefsmid) zijn voeten omhoog houden? Deze laatste twee dingen waren altijd de eerste tekenen van hoefbevangenheid bij onze A-welshmerrie.

Veel succes en sterkte met deze leukerd!

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:37

sevke schreef:
zowel scintigrafie als mri kosten makkelijk 1500-2000 euro. Ik zou nog even op andere manieren proberen diagnosticeren. Ze lijkt mij vooral gevoelig te lopen op de voorvoetjes. Eens een ijzertje met een zooltje lijkt mij het proberen waard...




De mri was ik in januari aanzienlijk minder voor kwijt.

De scintigrafie zit inderdaad tussen de 1500-2000 eueo

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 17:53

Links om of rechts om als we haar gaan opladen wil je ook echt weten wat er aan de hand is. Hopelijk kan op erf nog onderzoek gedaan worden, uitdoven kan zo ie zo om te kijken waar zit het nu. Als het hoger op zit dan wordt foto's maken al lastiger op lokatie. En vraag mij af uitdoven zal toch per been dan moeten gaan en niet alle tegenlijk?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:46

Pony heeft erg veel moeite met lengtebuiging naar rechts. Ze hangt rechtsom volledig op de binnenschouder. Ze spant dan ook aan in de bovenlijn. Je kunt wel zien dat het een goed getraind dier is, misschien wat te veel vetjes maar vergeleken met veel shetten ziet ze er gewoon goed uit.
Ik heb alleen de show motion filmpjes bekeken en vind haar daar niet duidelijk kreupel, wel heel erg scheef. Ik weet uiteraard niet of ze normaal gesproken ruimer beweegt.

Op dit beeld afgaand zou ik het probleem in de rug zoeken, en dan in eerste instantie in de spieren. Waarschijnlijk is de lange rugspier links verkort en stugger dan rechts. Misschien zelfs wat gevoelig. Heel veel scheefheid bij paarden is te herleiden tot de rug. Als de rugspieren niet symmetrisch kunnen samentrekken en ontspannen, wordt de wervelkolom een heel klein beetje scheef getrokken; de doornuitsteeksels gaan dan een beetje uit het lood staan. Dat is zo weinig dat je het niet kunt zien of voelen (als ruiter voel je het doordat het paard jou op de moeilijke kant in wendingen en op voltes, en soms ook al op het rechte, naar buiten zet), maar het heeft gevolgen voor de gehele bewegingsafloop. Dat zou hier ook het geval kunnen zijn. Dan is het nog de vraag waar dat vandaan komt uiteraard, kan ook compensatie zijn voor pijn/ongemak elders in het bewegingsapparaat.

Als ze zonder metacam duidelijk verkort is in de bewegingen, is er waarschijnlijk meer aan de hand. Hoefbevangenheid zou kunnen (ook omdat het een Shet is), een lichte spierbevangenheid zou ook kunnen, knieproblemen, SI-gewricht. Hopelijk kun je de oorzaak achterhalen en laten behandelen.

Wel een hele leuke pony trouwens!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:58

Ik ben erg benieuwd, hoe is het nu ts?

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 14:35

Ben ik weer....
Dierenarts geeft aan dat ik mij niet al te veel zorgen moet maken over het geen wat hier alle besproken is. Hoeven zijn nogmaals nagekeken en hoevenbevangeheid is niet iets waar dierenarts aan denkt. Ze krijgt momenteel niet meer onbeperkt hooi en bloedprikken staat op termijn in de planning om toch een keer chusing/ppid uit te sluiten. Niet laten opnaaien door omgeving (en bokt) maar natuurlijk heb ik wel alles meegenomen. Zoals ik al zei nu ze minder doet krijgt ze minder hooi en daarnaast beginnen we volgende week zaterdag met de eerste les rechtrichten. Ze blaakt momenteel van energie en loopt haar benen onder haar vandaan....wat niet wil zeggen dat ze altijd zuiver loopt.

Kortom advies is vooral te blijven ademen, vinger aan de pols, en rechtrichten en bloedprikken staan op rol.

Filmpjes van vandaag
https://youtu.be/pYdhJpKSnDc

https://youtu.be/1AlizCfH6eI