Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:26

Hoe is de diagnose keelontsteking ontstaan? Koorts en bloedbeeld met ontstekingsreacties? Scopie van de keel en slokdarm? Ik verdenk je pony met deze klachten eerder van een maagprobleem. Helemaal omdat ze nu veel minder ruwvoer krijgt.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:30

Misschien eens kijken voor graszaadhooi? Onze mini is daar goed mee afgevallen. Hij krijgt nu 50/50.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:32

Keelontsteking is door spoedarts gesteld, longen waren schoon en bij aanraking keel op een manier meteen hoesten.
Maag problemen idd nu vermoedelijk door antibiotica gecombineerd met niet meer onbeperkt ruwvoer. Dus ja daar denken wij ook aan. Vandaar stoppen met antibiotica( want heeft geen koorts meer en reageert niet meer op doe keelgreep of hoe ik dat noemen moet)
Zaak is dat ze weer ruwvoer gaat eten, maar een knijpende ademhaling staat los van eventuele maagproblemen....is echt een beetje pappen en nat houden om alle kwalen te doen laten verdwijnen

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:33

mirriejj schreef:
Misschien eens kijken voor graszaadhooi? Onze mini is daar goed mee afgevallen. Hij krijgt nu 50/50.


Als ze zo door gaat, gaat afvallen veels te snel en moet je ook opletten voor leververvetting....Dus op 1 staat nu terug goed aan eten krijgen

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:06

Dan zou ik in dit geval naar een ruwvoervervanger gaan kijken.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 00:11

Heb nog wiesencob staan die ik kan gaan weken. Gaat morgen mee naar stal

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:57

Knijpende ademhaling kan ook veel pijn betekenen.

Sterkte met je kleine gup. Krijgt nogal al wat voor haar kiezen :(:)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 20:46

Ze was vandaag een stuk monterder. Eet weer wat hooi, maar niet geweekt zoals da het graag ziet

Knijpend ademhalinf kan idd ook pijn bteekenen, maar gecombineerd met hoesten, de keelontsteking die ze gehad heeft, zijn we heel allert op mbt luchtwegen

Anoniem

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:21

Hoe is het nu?

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 05:26

We zijn nog steeds bezig met haar terug te krijgen op hooi. Zo bizar. Ze eet echt alles maar hooi blijft ze vertikken. Sinds dinsdag krijgt horse dinner dit eet ze goed, maar zit eigenlijk veels te veel in voor haar. Als we het mengen met hooi in slowfeeder dan begint ze heel enthousiast te eten en aan einde van rit zit alleen hooi nog in de zak

We hebben afgelopen dagen van alles geprobeerd, verschillende balen, wel weken, niet weken. Steeds paar happen en dan stopt ze er weer mee. Terwijl hoopje stro wat ze krijg zo weg is en gras, wiesencob, wortels echt alles eet ze als ze het voor krijgt geschoteld, maar geen hooi.

Vanaf zondag niet meer horen hoesten. Dus stro uit stal (op vers plukje per dag na) lijkt wel effect te hebben

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:43

Wat een mooie leuke pony. Heb het filmpje bekeken en lang getwijfeld om er iets van te zeggen, omdat ik vind dat ik er echt geen verstand heb. Maar je vroeg om te kijken en aan te geven wat er op zou vallen.
Mij valt op dat de pony nogal op de voorhand loopt, en best wel ingehouden. Degene die de longe vasthoud lijkt ook veel naar, en ook voor, de schouder van de pony gericht te staan, ipv sturend vanuit de achterhand.
Vooral linksvoor lijkt, voor mij, gevoeliger te zijn, en ik kan het niet echt goed zien, maar het lijkt alsof de hoef eerst met de punt/toon op de grond landt, ipv de hele hoef recht plat.
Niet om je bang te maken, maar dit zou kunnen duiden op hoefkatrol ontsteking. Dat bleek bij mijn paard aan de hand te zijn. Na allerlei peuten en paten, die het probleem van oren tot staart zagen, heb ik een kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren, en guess what; dat had ik meteen moeten doen. Wat een ellende had dat gescheeld!

Nogmaals, ik heb er echt geen verstand van maar als je echt wilt weten wat het is, zou ik zelf toch echt beginnen met een gedegen kreupelheidsonderzoek, waarbij er wordt uitverdoofd en er gericht foto's genomen kunnen worden.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 13:13

Heel lief dat je zo uitgebreid reageert. De filmpjes zijn al weer verouderd natuurlijk en zijn al weer een tijdje verder. Gang en beenwerk gaat weer terug op gepakt worden nadat ze is opgeknapt en een normaal eetpatroon heeft.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:46

Rindin schreef:
Een niet kreupele, linksgebogen pony. Waarom staat ie op gedoseerd bewegen en metacam?


Eens.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 17:26

Hoesten is over en sylke eet weer redelijk normaal. Had voor zaterdag eerste les rechtrichten op de planning staan. Vrijdag even aan longeer lijn gepakt om te kijken hoe ze liep en fiets, duidelijk verslechtering.
Vandaag dierenarts weer op de stoep gehad en hij schrok ook wel van deze verslechtering. Hij blijft zitten op linksvoor en hoog in been, maar sluit niks uit.
Mag nu gaan kiezen tussen 5 klinieken en dan gaat ze opgeladen worden voor uitgebreid onderzoek te beginnen met een scintiegrafie, omdat het beeld enigszins vaag blijft en we hierdoor hopen te vinden waar zit het euvel en dan echo of röntgen er op gooien.
Dierenarts beloofde dat we er achter gaan komen wat het is, het belooft echter niet dat het opgelost kan worden. Hij vindt het verloopt erg grillig.

Daarnaast meteen bloed afgenomen voor ppid en algemeen bloedbeeld te bepalen. Sylke blijft toch wat uit haar hum en willen weten of dit te verklaren is vanuit bloed, of dat ze misschien door pijn zo niet lekker is.

Kortom staat veel op rol

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:11

Ach.. wat een ellende weer allemaal.. het is ook altijd wat met die dieren..

Hopelijk valt het mee.. sterkte!!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 18:59

Eerste bloedwaarden zijn al binnen..Ze heeft zo ie zo bloedarmoede. Niet heel ernstig, maar wel voldoende om te starten met ijzerprepraat. Omdat ze hier een ver leden mee heeft moet alleen even checken nog bij da of dat zin heeft, aangezien mch waarde wel binnen de waarden valt zou je denken dat ze vol doende ijzer heeft

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 01:54

Ah bloedarmoede, daar zijn gelukkig goede dingen aan te doen waar ze zich al beter door gaan voelen.

Verder blijf ik jullie mee volgen, heel veel succes en sterkte :*

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:44

Ppid uitslagen helaas niet voor weekend binnen. Wat duurt wachten lang.
Woensdag om 8 uur moet Sylke op de kliniek in België zijn (equitom daar is de keuze op gevallen) donderdag in de namiddag mogen we haar weer op halen

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:31

Spannend ts.. ik zal duimen voor jullie

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:18

Wat naar dat het toch weer minder goed is gegaan.
Ik hoop op een goede uitslag en dat het allemaal mee zal vallen!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 15:29

Sylke hebben we vanochtend naar Equitom gebracht. Zoals voorspelt makkelijk te laden en braaf. Zo wat een terrein daar. Wij (en Sylke) hebben onze ogen uit gekeken.

Voor aanvang van scintiegrafie mochten we er bij blijven. Ze is gewogen (235.5 kg en da vond haar voedingsconditie goed) daarna moest ze in longeer bak 20 minuten goed door draven, omdat ze bloedsomloop volop open moet staan voor inspuiten van de stof voor scintiegrafie. Wel sneu hoor bloedarmoede, geen conditie en ook nog eens belabberd lopen ( ze mocht wel op haar beste kant lopen)

Vervolgens is ze afgevoerd naar de radioactieve "bunker" hier moet ze na onderzoek zo ie zo 24 uur verblijven en als er nog vervolonderzoek gedaan moet worden blijft ze langer.
Toch altijd naar als je je pony moet achterlaten, maar ze is goede en vriendelijke handen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sylke104 op 25-04-18 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 15:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:09

Nooit leuk, je dier afgeven bij een kliniek :(:)
Weet zelf niet goed wat scintigrafie inhoudt, maar het lijkt me best wel ingrijpend, als ik je bericht lees.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 16:13

Is het ook, er gaat radioactief spul in, waar door het hele skelet goed zichtbaar wordt op plekke waar activiteit(schade)is

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:55

cobelens schreef:
Is het ook, er gaat radioactief spul in, waar door het hele skelet goed zichtbaar wordt op plekke waar activiteit(schade)is

Oke, dat klinkt wel als een effectieve manier om dan vast te stellen cq uit te sluiten.
Moest er iets met het kraakbeen aan de hand zijn, wordt dat dan ook zichtbaar?