Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:26

Heb je toevallig ook nog eens een osteopaat erbij gehad? Ik heb het idee dat het bekken niet goed kantelt. Ze treed wel netjes onder, maar het bekken beweegt nauwelijks. Misschien kun je de filmpjes anders ook eens aan je osteopaat doorsturen?

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 16:17

Osteopaat Heb ik in de zomer er 1x bij gehad. Toen had zat ze vast in lendenen.

Anoniem

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:39

Voordat ik enig commentaar had gelezen dacht ik aan rug/lendenen

Ze loopt van achter kort en loopt op de voorhand. Treed niet onder.
Ik heb het idee dat ze ergens vast zit.

Misschien nogmaals een (andere) osteo laten komen?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:50

cobelens schreef:
Uitgebreid klinisch onderzoek van 1.5 uur..onder andere buigproeven, strekken. Lopen harde zachte en toen liet ze echt knikken met hals en hoofd zien, omdat hoeven niet verdacht zijn en het meestal weer over gaat in de loop der tijd heeft de dierenarts haar 3 weken op metacam gezet vooral vanwege de ontstekingsremmende eigeschapen. Het is volgens hem dan ook niet meer de vraag of het terugkomt, maar wanneer het terugkom4 en dan staan andere onderzoeken op rol ( da had het over scintiegrafie) hij had echter verwacht dat het na drie weken metacam wel volledig weg zou zijn en dan mocht ik langzaam gaan opbouwen , maar het is niet weg. Ga vandaag even reminder sturen naar dierenarts arts of hij filmpjes al bekeken heeft

Maar wordt dit niet een beetje kip en ei verhaal.....loopt ze scheef omdat er iets is of is er iets omdat ze scheef loopt,vandaar denk eerst uitzoeken


Als ze een duidelijke kreupelheid toont, dan kun je die ook uitverdoven. Onderaan been beginnen en opwerken naar boven toe. Daarmee kun je de locatie van de pijn achterhalen. En weet je de locatie, dan kun je gericht foto's of echo laten maken om de oorzaak te achterhalen.
Geef niet al je geld uit aan scintigrafie, osteopaat, fysiotherapie, vóórdat je gewoon een standaard en compleet kreupelheidsonderzoek hebt (laten) doen!

Ja, je pony is iets scheef. Maar een kreupele pony kun je onmogelijk recht maken. Dus nu focus op de kreupelheid.

Succes!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 16:56

Staat staat nu sinds eind januarI stil kwa werk (onder zadel en kwa vrijheidsdressuur en grondwerk) alleen beweging gehad met wandeen en longeren (zonder veel te vragen) van hier uit zijn we naar een duidelijke kreupele pony naar een vaag bewegende pony gegaan. Laten we stellen dat dit een vooruitgang is. Tuurlijk loopt ze er kwa bespiering niet je van het bij en daarnaast lijkt ze idd zo krom als een hoepel.

Misschien zeg ik nu iets heel vreemds, maar lopen jullie shetten allemaal als volleerde dressuurpaarden door de bak heen? Tuurijk valt er bij sylke nog veel winst te halen, vandaar ook volgende week de start met les in rechtrichten, we willen haar zo goed als kan ondersteunen vanaf de grond. Maar van kinderen die op haar passen kun je geen acedemische rijkunsten verwachten. Dat ze op de voorhand loopt zie ik ook en daar hopen we aan te gaan werken, anderzijds is ze van een sterrenkijker al veranderd in een stofzuiger. Bovenlijf lat ze veel losser.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 16:59

Jasmijn159 schreef:
cobelens schreef:
Uitgebreid klinisch onderzoek van 1.5 uur..onder andere buigproeven, strekken. Lopen harde zachte en toen liet ze echt knikken met hals en hoofd zien, omdat hoeven niet verdacht zijn en het meestal weer over gaat in de loop der tijd heeft de dierenarts haar 3 weken op metacam gezet vooral vanwege de ontstekingsremmende eigeschapen. Het is volgens hem dan ook niet meer de vraag of het terugkomt, maar wanneer het terugkom4 en dan staan andere onderzoeken op rol ( da had het over scintiegrafie) hij had echter verwacht dat het na drie weken metacam wel volledig weg zou zijn en dan mocht ik langzaam gaan opbouwen , maar het is niet weg. Ga vandaag even reminder sturen naar dierenarts arts of hij filmpjes al bekeken heeft

Maar wordt dit niet een beetje kip en ei verhaal.....loopt ze scheef omdat er iets is of is er iets omdat ze scheef loopt,vandaar denk eerst uitzoeken


Als ze een duidelijke kreupelheid toont, dan kun je die ook uitverdoven. Onderaan been beginnen en opwerken naar boven toe. Daarmee kun je de locatie van de pijn achterhalen. En weet je de locatie, dan kun je gericht foto's of echo laten maken om de oorzaak te achterhalen.
Geef niet al je geld uit aan scintigrafie, osteopaat, fysiotherapie, vóórdat je gewoon een standaard en compleet kreupelheidsonderzoek hebt (laten) doen!

Ja, je pony is iets scheef. Maar een kreupele pony kun je onmogelijk recht maken. Dus nu focus op de kreupelheid.

Succes!


Ze toont nu geen duidelijke kreupelheid meer. Eind januari liep ze wel echt kreupel. Nu loopt ze onstabiel of hoe moet ik het noemen. Ze heeft geen pijnstilling meer en geen ontstekingsremmers.
Mocht de echte kreupeleid weer terug komen in de opbouw die we nu gepland hebben dan Staat als eerste een ritje naar de kliniek op de planning,om haar goed door lichten

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:41

Succes! Houd ons op de hoogte.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:44

Komt vast goed ts!
Succes met je les, het is best leuk om te doen :j

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:00

Zie dit topic nu pas.
Filmpjes van vandaag vind ik ze meer dan ok lopen :D
Vorige beelden ging mijn idee direct naar beginnende hoefbevangenheid uit. Dan zie je ( nog ) niks aan de hoeven maar voelt een paard wel het ongemak.
Dat ze niet meer onbeperkt hooi krijgt, is de beste oplossing denk ik. Er mogen nog wat spekjes vanaf.
Hier kan ik ze rollen als ze onbeperkt hooi vreten, en dat zijn grote paarden :Y)

Komt vast helemaal goed! Is een mooie poown trouwens :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 20:23

In de winter krijgt ze onbeperkt en bouwen het zo ie zo af naar de lente toe, want dan gaat ze de wei weer op (altijd met grasmasker) doorgaans doet ze meer in de winter en was onbeperkt hooi geen probleem. Nu toch minderen...al schreeuwt zij moord en brand momenteel :+

We gaan nu langzaam gericht opbouwen, mijn pleegdochtertje heeft er gisteren weer voor het eerst opgezeten, die weeg niks en ze hoeft dan alleen maar te stappen en soms een stukje draf....Ze heeft echter wel zand gehapt, maar dat was geen baldadigheid....er afgewapperd met uitschudden :+ volgende week beginnen met lessen. Ook nog wat voeten in aarde gehad. Wij mogen geen instructeurs van buiten af, maar op stal is er niemand die mij vooruit kan helpen. Dus mooie plek in bos gevonden waar we volgende week aan de slag gaan. Kaptoom is besteld.

In achterhoofd blijven veel dingen wel hangen. Zou Heb ik het idee dat ze beter loopt als ze iedere dag ene beetje doet. Wat toch zou kunnen wijzen op atrose...Aangezien dierenarts echt hoeven op dit moment uitsluit en nog steeds van mening is dat het hoger op zit...hou ik vinger aan de pols. Daarnaast is afvallen niet gemakkelijk, want aan crash dieeten doen wij niet. Het wordt een combi van werken en minder

Afbeelding

Zoals jullie zien in haar huidige wei is geen droog brood te halen...de opbouw naar gras zal dan ook geleidelijk gaan

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:53

IK vind het een superleuke, brave pony als ik jouw filmpjes zie. Nogmaals, het enige dat me opvalt is dat haar rug ter hoogte van de achterhand erg weinig 'schwung' heeft.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 23:13

Een stijve hark mag je haar nu absoluut noemen. En zeker in de galop zie dan haar zwakke plek...de achterhand...zoals mijn vorige dierenarts ooit zei (helaas is deze gestopt) Sylke denkt in haar hoofd dat ze Salinero is, maar vergeet dat ze het model niet mee heeft. Ze is heel snel met dingen oppakken in haar koppie, maar achter haar oren is de uitvoering lastiger :+

Dan helpen kleine ruitertje ook niet echt mee....ik zie ook, vooral in galop dat ze scheef gaat (soms zelf met achterlijf op tweede hoefslag...ik bedoel je moet het maar kunnen) ik hoop dan ook dat we met haar leergierigheid en rechtrichten vanuit de hand haar beter kunnen ondersteunen in het brave kinderpony spelen....Want inderdaad dat is waar ze heel goed in is. Ze is haar gewicht in goud waard :+

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:20

Dat is goed gezien door een aantal mensen: er zit weinig beweeglijkheid in de bovenlijn. Met name de lage rug en het bekken. Daardoor wordt ze in galop ook wel kort achter.
Dat in combinatie met die scheefheid en terugkerende kreupelheid is echt iets waar de Fysio heel goed iets mee kan. Mijn handen beginnen in ieder geval enorm te jeuken als ik dit zie!

Super dat je met Rechtrichten gaat beginnen TS, maar laat dan eerst het lijf losmaken zodat je écht op 0 kunt beginnen...

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 09:50

https://youtu.be/QbGXcSLOQn8

Vandaag mocht Sylke voor het eerst even het gras op, probeer wennen aan het gras altijd langzaam op te bouwen (ze heeft een kwartiertje met grasmasker gegeten) toch best lastig om niet te snel af te vallen, aan gras wennen en nog niet optimaal in beweging.

Hoe veel hooi voeren jullie doorgaans aan een (grote) shetlander. Normaal at ze ongeveer een halve kleine baal per 24 uur,nu proberen we op 2 plakken te komen,maar dan staat ze wel enige tijd zonder
Morgen eerste les.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:07

Zou het op gras laten wennen nog even in de wacht zetten. Eerst afvallen en de beweging weer op orde.

Hoe zwaar zijn jullie kleine baaltjes hooi? Als ik uitga van 20 kilo (wat ze hier zijn) Dan bunkert je shet aardig wat weg. Is een slowfeeder met kleine mazen niet iets? Of heb je dat al?

Mijn A welsh krijgt ongeveer 4 kilo droge voordroog uit een fijnmazige ruif. Die vul ik 1 keer per dag. Vaak ligt er nog wel wat in.
Geen krachtvoer momenteel. Af en toe een appel of wortel. Vitamine korrel of koek lust meneer niet. Hoe het straks gaat met trainen voor de kar weet ik nog niet. Hangt af van hoe hij zich houd.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 18:23

Denk 12 a 15 kilo baaltjes....wennen gaat met kwartiertje per dag en inclusief grasmasker. Vandaag spoeddierenarts erbij gehad...keelontsteking...ook nog even over conditie gehad...Ze is absoluut niet extreem dik, maar mag komende maand zeker wat vanaf...maar ja dillema tussen Hoe lang zonder eten staan. Ze heeft een slowfeeder van 2x2cm maas en dan doet ze met twee plakken een kleine 3 uur...die kan ik wel spreiden over 2 keer per dag maar ze staat dan nog 21 uur zonder eten....lastig hoor die kleintjes

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:44

Ik moet nog twee pagina's lezen, maar als ze nu op lendenen zo heftig gereageerd heeft bij een osteopaat. Dan komt dat er vaak voor uit. Als ze last hebben van het gebit of spanning op de schedel, kan dat uitwerking hebben op het bewegen van de achterhand. Ik heb het idee dat ze rechtsvoor niet 100% gebruikt. Toch nog eens een osteopaat of cranio therapeut vragen om te checken of die blokkade weg is :)

Edit

Ik lees net je laatste update. Dat klinkt niet best! Ik voer mij c pony die groeit van de lucht 6 kilo hooi per dag. Het gevolg is dat hij dus tussendoor wel eens zonder staat, naar er ligt in de stal genoeg te knabbelen.. is er een mogenlijkheid dat er bijv 3/4 op een dag een hooinet/slowfeeder gewisseld wordt? Ik kan het voeradvies voor 'dikke' pony's wel eens opzoeken wat de da toen aan mij gegeven heeft. Pb maar als je geïnteresseerd bent :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 19:04

Wij moeten hooi zelf doen en ze staat een half uur rijden bij mij vandaan...Dus wordt een lastige.

Gebit is in januari door tandarts nagekeken. Vorige jaar is zijn er wat haken gevild, dit jaar was alles inorde

Ze mag nu weer even van keelontsteking genezen en dan weer verder puzzelen.
Een mooie paddock met hooi zou haar goed staan...maar die vind ik hier niet in limbabwe.

Les rechtrichten van vandaag is natuurlijk afgezegd. Eerst even opknappen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:10

Hey ts,
Heb je hele topic in éénmaal doorgelezen.
Rechtrichten is een goed begin. Ben ik met mijn paardje ook mee begonnen vandaag en die is een stijve hark op linksom. Tevens kwam bij buigproeven linksvoor licht kreupel máár Osteopaat zei dat dit kan omdat hij linksvoor te veel belast (draagt zijn gewicht altijd op links).
Toen was bokt ook bezig dat er foto's en echo gemaakt moeten worden want hij liep niet rad etc.
Heb foto's laten maken en voorbenen was niks mis mee, rug een kleine opmerking over facetgewrichten wat volgens mijn dierenarts en Osteopaat gewoon geen kwaad kan en "streng geweest" op kliniek om maar íets aan te geven.
Wel staat mijn paard door de scheefheid vaak vast in zijn bekkengebied. Dit is dus zeker ook mogelijk bij jouw pony.

Wat het hooi betreft. Slowfeeder is fijn, maar je kan het mengen met stro, dan doen ze er vaak nóg langer over om alles op te eten.

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:01

O balen dat je zelf moet voeren. Ik bedoelde overigens, als tie van zn lendenen last heeft/had en je hebt bij de voorhand problemen, kan dat misschien een wisselwerking hebben :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 20:20

LdJ schreef:
O balen dat je zelf moet voeren. Ik bedoelde overigens, als tie van zn lendenen last heeft/had en je hebt bij de voorhand problemen, kan dat misschien een wisselwerking hebben :)


Linksvoor is de grote verdachte en dan hoger op in been
Vandaag met spoedarst nog even over gehad...eerst opknappen en dan zijn collega(mijn eigen Da) weer aan de jas trekken

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 00:06

Oh wat vervelend ts.. hopelijk is je lieve pony snel weer beter!

Over het hooi.. is het mogelijk om echt arm hooi te voeren? Dus waar een analyse van is gemaakt? Dan zou ik dat voeren in de slowfeeder.
Anders stro er door heen mengen. Dan dus wel de normale portie hooi wat ze nodig heeft voor haar gewicht en verder aangevuld met stro.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 01:54

cobelens schreef:
Misschien zeg ik nu iets heel vreemds, maar lopen jullie shetten allemaal als volleerde dressuurpaarden door de bak heen? Tuurijk valt er bij sylke nog veel winst te halen, vandaar ook volgende week de start met les in rechtrichten, we willen haar zo goed als kan ondersteunen vanaf de grond. Maar van kinderen die op haar passen kun je geen acedemische rijkunsten verwachten. Dat ze op de voorhand loopt zie ik ook en daar hopen we aan te gaan werken, anderzijds is ze van een sterrenkijker al veranderd in een stofzuiger. Bovenlijf lat ze veel losser.


Tuurlijk kunnen die kleintjes de pony'tjes niet zo rond rijden als dat dressuurpaarden gereden worden, maar ik vind ook dat dat helemaal niet hoeft, want die moeten gewoon plezier hebben met ponyhobbelen.
Zou inderdaad gewoon zelf lekker vanaf de grond rechtrichten doen, beetje met bijzet longeren/lange lijnen, lekker spiertjes kweken, rekken en stretchen. :)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:29

Je kunt je shet ook takken geven in de uren dat ie geen hooi heeft..kan ie wel kauwen en dus speeksel aanmaken en maagzuur neutraliseren.. maar wordt ie niet dik van

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:20

Kleine update,
Gangwerk en beenwerk problemen staan even op een laag pitje.
Voor tweede keer da op bezoek gehad bij Sylke. Keelontsteking stond vorige weer zaterdag op programma. Vanaf afgelopen woensdag eet ze nagenoeg geen hooi meer. Daarnaast is ze heel tam en te braaf dus weer da laten langskomen. Stoppen met antibiotica om te kijken of ze daarvan meer gaat eten, daarnaast heeft ze een knijpend ademhaling. Stro is uit stal en hooi wordt zeikennat aangeboden nu. Zo veel mogelijk buiten staan en tevens geschoren omdat ze het de komende dagen anders heel warm ging krijgen.

Als situatie maandag niet verbetert is dan wordt er bloed geprikt en verder onderzoek gedaan

Ze eet overigens wel brokjes en slobber en wortels (en spuiten van dierenarts :+ )

Kortom we sukkelen verder en daarna pakken we gangwerk weer op