Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 256 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Ja dat is een aparte bloedtest. Het slomer worden kwam bij mijn pony door de ppid. En ze viel in qua bespiering. Mijn shet had ook ppid maar aan haar zag je eigenlijk niks
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 21:02 



 
Profiel   

Hi allen!

Mijn pony van 22 met PPID heeft helaas weer een terugval in zijn HB. Begin maart is hij bevangen geraakt, zonder duidelijke oorzaak (achteraf waarschijnlijk een luchtweginfectie die opspeelde en het koude wisselende weer). Hij was er erg aan toe, maar na 1 maandje was hij er weer bovenop en waren we weer rustig aan het werk. De fotos lieten een kanteling zien van 9 graden in beide voorvoeten. Hier was de DA tevreden mee aangezien hij in het verleden (toen hij nog niet van mij was) tegen een zoolperforatie aan heeft gezeten en erg misvormde hoeven heeft gehad. Op de fotos was ook te zien dat zijn zool niet heel veel dikker is dan 2 mm. Hierdoor liep/loopt hij nog wel gevoelig op het harde en ongelijke ondergrond. Met zijn schoenen met zooltjes om liep hij goed.
Zijn ACTH waarde zat in april goed met de huidige dosis pergolide.

Nu waren we genoodzaakt te verhuizen en is hij vorige week verhuisd naar een paddock paradise waar hij ineens veel meer ruimte heeft dan voorheen en dus ook veel meer beweegt/loopt op een dag. De verhuizing gaf heel veel (langdurige) stress met zich mee waardoor een terugval op de loer lag. 3 dagen na de verhuizing was er heftige pulsatie te voelen, hoeven nog niet warm en hij liep nog redelijk hetzelfde (heeft zonder schoenen nog niet helemaal ongevoelig gelopen door die dunne zool). Wel gestart met novacam om erger te voorkomen. Nu zijn we 5 dagen verder en lijkt er nog niet veel verbetering in te zitten, pulsatie blijft voelbaar en loopt erg gevoelig op het harde. Op het zachte is niks te zien. Met schoenen loopt hij ook wel minder zelfverzekerd dan voorheen.

Inmiddels staat hij ook al 5 dagen bij de kudde en ervaart hij minder stress dan de eerste dagen.

Die pulsatie maakt mij ongerust en met die dunne zool wil ik niet dat de HB verder doorzet.

De sterkte van de pulsatie is een beetje te vergelijken met eigen polsslag en ik heb eventjes nodig om hem te vinden. Hoor je echt helemaal geen pols te kunnen vinden wil het goed zitten?

Hebben jullie verder nog tips voor mij om hem hier doorheen te helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:12 



 
Profiel   

Wat krijgt hij qua voer en is daar ook wat in veranderd met de verhuizing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 07:12 



 
Profiel   

Ik ben ook heel benieuwd naar de polsslag, wat normaal is.
Je zou verwachten dat als je er lang naar moet zoeken, dat het dan gewoon normaal is toch?

Mijn pony is ook HB en heeft al 4 keer een terugval gehad. De terugvallen worden wel steeds minder heftig omdat ik ze al van verre aan zie komen. De hoefjes worden dan weer warm en ik voel heel duidelijk de polsslag. Je voelt dan echt de stuwing van het bloed en je hoeft geen moeite te doen om het te voelen.

Als de hoeven koud zijn en ik moet echt zoeken naar de polsslag, en hij loopt goed op het harde, dan beschouw ik dat als goed en haal ik hem langzaamaam van de metacam/novavam af. Helaas ondanks heel rustig afbouwen toch telkens weer een terugval en zet ik hem weer aan de volle pijnstillers en zo herhaal ik steeds hetzelfde ritueel...

Ook heeft mijn pony dunne zolen en liep hij al langer gevoelig na bekappen. Achteraf allemaal tekenen dat het niet goed zat. Nu herken ik het sneller gelukkig.

Ik twijfel of ik een insuline resistentie bloedtest moet gaan doen. Mijn gevoel zegt namelijk dat hij voor 90% zeker IR is en ik voer al langere tijd een suikerarm dieet. Hij zit al aan de minimum ruwvoer grens (1%) van lichaamsgewicht en we weken het hooi. Hooi is ook getest. Verder tussen de middag geen hooi meer maar speedibeet en suikerarm luzerne en verder onbeperkt stro. Plus een balancer. Dus minder dan dit mag hij niet eten, maar toch telkens terugvallen. Hij krijgt zelfs weer een klein vetnekje... hij lijkt dik te worden van lucht.

Als er morgen weer pulsatie in zit en de hoef is nog steeds warm dan ga ik hem toch maar weer op de novacam zetten.

Wat ik dus het aller moeilijkste vind is de vraag wanneer laat je de pijnstillers/ontstekingsremmers weg. Zelf denk ik dat zodra er pulsatie in zit en de hoef is warm, ook al loopt hij zichtbaar goed, dan zijn de lamellen toch weer ontstoken en moet je ontstekingsremmers geven. Maar ik balanceer nu al een tijdje op het randje van wel/niet novacam geven. Dat komt omdat het beeld heel wisselend is. Soms dagen achter elkaar koude hoeven en geen pulsatie en goed op het harde, en dan ga je afbouwen langzaamaan en dan toch steeds weer die terugvalletjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:01 



 
Profiel   

Mijn DA is geen fan van novacam bij HB. Schijnt minder goed te werken.

Mijn shet is begin april gediagnosticeerd. Zit sindsdien aan de 2x per dag bloedverdunners.
Ook 2x per dag bute tot afgelopen vrijdag, toen overgestapt naar 1x per dag equioxx ivm de bijwerkingen van bute bij langdurig geven.
Voorlopig mag ze nog niet van de medicatie af ondanks dat ze al veel verbeterd is. Langdurig proces.
Misschien toch langer geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:37 



 
Profiel   

Omdat ik een pony heb gehad die bevangen was en helaas door koliek van de medicatie/pijnstiller verloren ben en wij toen al een dik half jaar aan het tobben waren met haar hoefbevangenheid wat op en af opkwam, wilde wij ook gaan testen op IR maar daar waren we te laat voor.

Hierdoir controleer ik mijn paard en andere pony regelmatig bij de grote voel je altijd pulsatie en dat maakte mij bang en heb ik dus de DA en hoefsmid laten komen en hun laten voelen en zij voelde het dus ook volgens de DA moet ik bij haar opletten dat de pulsatie niet erger wordt of dat de hartslag niet verhoogd en dat de hoeven warm worden en ze wel regelmatig blijft lopen.

Bij de andere pony moet je zoeken naar pulsatie maar die voel je ook altijd wel wat als je heel goed zoekt, bij haar let ik ook op warme hoeven en of ik de pulsatie makkelijk kan vinden of niet en hoe ze loopt.

Tot op heden beide nog gezond gelukkig, want echt hoefbevangenheid is zo zielig en slopend, heel veel sterkte voor iedereen hier!

Dus ik denk dat je altijd wel pulsatie kan vinden maar je ernaar moet kijken hoeerg en hoe makkelijk je dat kunt vinden en bij twijfel altijd een hoefsmid of DA laten voelen en kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:45 



 
Profiel   

Ik kreeg novacam omdat de metacam niet leverbaar was op dat moment.

Waar ik ook mee worstel is het nut om te testen op IR. 90% van alle paarden met HB komt door IR, dus dan zou je testen om te kijken of je bij die groep van 10% zit. Je kunt dan uitsluiten dat het van de suikers komt, en dan zou het een fermentatiestoornis (fructaan), mechanism HB of nageboorte kunnen zijn. Nageboorte sluit ik uit, want ruin, en hij staat al 1,5 maand niet meer op het gras, dus geen fructaan.
Hij is verder goed op gewicht, niet te mager maar ook zeker niet dik. Dus nog meer afvallen kan niet, hooguit nog 5kg maar dan ga je ribben zien denk ik. En dat is weer erg tegenstrijdig aan IR door overgewicht. Mechanism HB denk ik ook niet, want heb duidelijke pulsatie in alle 4 benen gevoeld op sommige momenten. Plus heb al rontgenfotos laten maken van de hoeven en daar was gelukkig niks op te zien.
Dus ik worstel er een beetje mee. Normaal laat ik alle troepen uirukken en test ik alles wat los en vast zit, maar nu hik ik wel tegen dat bloedtesten aan. Wellicht ben ik te bang voor enorm hoge waardes die eruit gaan komen en voor slecht nieuws en steek ik mijn kop in het zand. Maar ik behandel hem nu wel als zijnde IR want de andere opties zijn heel erg onwaarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:12 



 
Profiel   

Ik zou dan eerder ppid uit willen sluiten dan ir. Voor ir is niet echt medicatie en je moet vooral zorgen voor goed voerbeleid. Dus idd wat voegt die test dan toe als je al suiker- en zetmeelarm voert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:28 



 
Profiel   

Ik zou beide testen. Hier was de eerste test PPID negatief en IR positief. Helaas zo'n 2 jaar later ook PPID positief.

Wel IR betekend geen bij mij gras meer (of heel beperkt), ook als ze slank zijn.
Terwijl niet IR je het gras wel weer op kan bouwen, mits ze volledig hersteld zijn van de HB.

Dan is de grote vraag natuurlijk wel, waardoor is het dier in eerste instantie HB geraakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:35 



 
Profiel   

Nederland loopt weer hopeloos achter met het geven van medicatie voor IR. In andere landen zoals UK, US, Australië etc wordt humane medicatie voor diabetici gegeven met goed en snel resultaat. Dan bedoel ik niet metformin wat ik sporadisch wel een voorbij zie komen - dat werkt pas na aantal maanden. In de praktijk blijkt dat na een paar weken op deze medicijnen de hb ook met sprongen vooruit gaat- het onderliggende probleem wordt aangepakt. Zie de info in deze groep https://www.facebook.com/10006798554576 ... 8/?app=fbl

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:01 



 
Profiel   

Mist schreef
Nederland loopt weer hopeloos achter met het geven van medicatie voor IR. In andere landen zoals UK, US, Australië etc wordt humane medicatie voor diabetici gegeven met goed en snel resultaat. Dan bedoel ik niet metformin wat ik sporadisch wel een voorbij zie komen - dat werkt pas na aantal maanden. In de praktijk blijkt dat na een paar weken op deze medicijnen de hb ook met sprongen vooruit gaat- het onderliggende probleem wordt aangepakt. Zie de info in deze groep https://www.facebook.com/10006798554576 ... 8/?app=fbl


Mijn pony is twee jaar geleden door Utrecht behandeld met pioglitazon. Had helaas geen enkel effect of de bloedwaarden bij haar. Utrecht gaf ook aan dat als dergelijke middelen niet na een week of zes aanslaan het geen zin heeft om door te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:29 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik zou beide testen. Hier was de eerste test PPID negatief en IR positief. Helaas zo'n 2 jaar later ook PPID positief.

Dan is de grote vraag natuurlijk wel, waardoor is het dier in eerste instantie HB geraakt?


DA zei dat die van mij te jong zou zijn (maart 2011) voor PPID, maar hij noemde het wel als 1 van de opties om te testen. Ik heb dat inderdaad ook nog steeds in mijn achterhoofd.

En wat betreft de trigger voor HB, is natuurlijk altijd gokwerk. Maar hij heeft jaren lang op kaalgevreten weitjes gestaan, omdat ik wist dat hij gevoelig is voor HB en snel dik wordt maar ik gunde hem toch het scharrelen naar grasjes en de beweging. Dit is altijd goed gegaan, al soms wel wat klachten zoals schuren en veel jeuk. Denk dat hij altijd al iets tegen HB aan zit in de zomer. Dit jaar voor het eerst met graasmasker heel erg kort op het lange gras gehad. Opgebouwd met telkens half uurtje tot max van 3 uur. Ik deed dat omdat iedereen maar bleef hameren dat kaalgevreten weitjes niet goed voor hem zouden zijn. En toen stond hij HB...terwijl super goede body conditie en volop voor de wagen.
Dus ik ben beetje boos op iedereen die zegt dat korte weitjes zo intens gevaarlijk zijn. Ik denk namelijk heel simpel: kaalgevreten betekend nauwelijks opname van gras, dus nauwelijks effect als het fructaan of suiker wat hoger ligt dan in langer gras. Maargoed, waarschijnlijk hebben wij net pech gehad. Uiteindelijk weet je het nooit 100% zeker wat het nou echt getriggert heeft. Hij is in ieder geval direct van de wei gehaald bij de eerste symptomen van HB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:23 



 
Profiel   

Ik heb ook veel betere ervaringen met heel kort gras dan met lang gras..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 17:10 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik zou beide testen. Hier was de eerste test PPID negatief en IR positief. Helaas zo'n 2 jaar later ook PPID positief.

Wel IR betekend geen bij mij gras meer (of heel beperkt), ook als ze slank zijn.
Terwijl niet IR je het gras wel weer op kan bouwen, mits ze volledig hersteld zijn van de HB.

Dan is de grote vraag natuurlijk wel, waardoor is het dier in eerste instantie HB geraakt?


Mijn pony heeft insuline disregulatie, maar staat onder mijn opbouw etc nu toch met beperkend graasmasker volle dagen op de wei. Moet het per dag bekijken, als het zo droog blijft wordt het tricky. Maar nu gaat hij als de brandweer. En juist al die dingen maakt het managen zo moeilijk.

En mijn pony knapte wel op van pioglytazon en metformine *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 15:22 



 
Profiel   

Unleash schreef
Waar ik ook mee worstel is het nut om te testen op IR. 90% van alle paarden met HB komt door IR, dus dan zou je testen om te kijken of je bij die groep van 10% zit. Je kunt dan uitsluiten dat het van de suikers komt, en dan zou het een fermentatiestoornis (fructaan), mechanism HB of nageboorte kunnen zijn. Nageboorte sluit ik uit, want ruin, en hij staat al 1,5 maand niet meer op het gras, dus geen fructaan.


De mijne is ook al 3x hoefbevangen geweest, negatief getest op Cushing en IR. Bij haar wijt ik het aan haar gulzigheid, dus eerder "acute" overdosis die het lichaam niet kan managen. Nu gaat ze bijna niet meer op het gras (soms nog heel eventjes omdat ze gevoelig is voor verstoppingskoliek) dus ik blijf haar als HB'er behandelen (beperkt hooi laag in suikers). Mocht ze bijv. EOTHR krijgen of zo, zou ik wel op Cushing testen, omdat ze al een waslijst problemen (gehad) heeft en EOTHR + Cushing bij haar eerder inslapen zou betekenen dan tanden eruit en papjes eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 20:54 



 
Profiel   

Mag ik jullie advies vragen?
Ik ga zo kort mogelijk het proberen samen te vatten..

Ongeveer een maand geleden kreeg ik een filmpje van mijn vader ( paarden staan aan huis daar) dat mijn shet niet goed liep. Op het filmpje dacht ik direct aan bevangenheid.
Eigen dierenarts kon niet met spoed, kliniek om de hoek laten komen.

Erheen gegaan, pony had buiten gelopen op de paddock, niet meer het duidelijke loopje en vooral op 1 beentje slecht; daar ook een zeer forse zweer te zien die op doorbreken stond.
Op hoef met zweer na koude hoeven, soepele hals, niet stijf.

Dierenarts is zeer vluchtig geweest, vond hem op 4 benen bevangen, advies 6 tot 8 weken metacam en aspirine daarna foto. Alleen geweekt hooi, zo min mogelijk bewegen. Verwachting dat dit niet genoeg was dan kon ik 3 dagen later bute halen.
24 uur later was er nog een kleine stijfheid op de voorbeentjes te zien en is de zweer open gebroken, weer 24 uur later pony zuiver.

Na 1.5e week van de metacam gehaald, 3 dagen later hoefsmid(eerder op vakantie). Hoefsmid ziet niets van hoefbevangenheid, verwacht dat de zweer gezorgd heeft voor trauma en overbelasting dat getoont heeft als bevangenheid.
Direct gestopt met de aspirine.

Pony is al 8 jaar in mijn bezit, altijd volle dagen weidegang, voordroog in de winter. Hij is de terror van mijn kudde en jaagt mijn grote kwpn'er bij zijn brok weg.
Pony werd ondertussen neurotisch: gilt hele dag, eet slecht(ribben na 2 weken zichtbaar, hij is nooit dik geweest), galopeert op zijn 3x3 paddockje, staat constant met zijn voorbenen te maaien.

In overleg met hoefsmid besloten hem de nachten apart te houden om brok stelen van zijn grote vriend te voorkomen, rustig opbouwen met weidegang. Hij staat weer volledige dagen bij de rest, ochtend 3 uurtjes weide, avond 3 uurtjes weide ( om fructaanpiek heen).
Pony rent, bokt en vliegt als vanouds, geen stap onzuiver.

Heeft een foto maken nog enkele zin? Ik heb bijzonder weinig vertrouwen in de diagnose van de dierenarts, echter blijft er zo'n heel klein stemmetje in mijn hoofd twijfel geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 23:05 



 
Profiel   

Ik heb geen foto’s laten maken toen mijne na een paar weken weer als vanouds was. Dierenarts had dat wel aangeraden maar dat had ik alleen laten doen als hij slecht of twijfelachtig bleef. De hoefsmid vond het onzin en vroeg me wat heb je aan de info van de foto als hij gewoon topfit is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 06:42 



 
Profiel   

Als je nu geen twijfels hebt over pijn bij lopen zou ik de foto achterwege laten. Moet de shet nog voor de kar of iets? Dan wellicht het zekere voor onzekere nemen en wel een foto maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 06:52 



 
Profiel   

Hier voorzichtig tevreden.
Gisteren en vandaag koude hoeven en geen sterke digitale pols. Ook loopt hij op het harde en zachte goed.

We zijn van het acute fase crash dieet (alleen geweekt hooi) naar een iets ander rantsoen gegaan waar iets meer eiwit in zit (want hooi getest en bevat te weinig eiwit).

Huidig dieet:
(Pony weegt rond de 225-250kg)
- s'ochtens +/- 1 kilo geweekt hooi
- s'middags 400 gram bietenpulp (ongeweekt afgewogen, 5% suiker) en 500 gram luzerne (3% suiker) met een half theelepeltje magnesium.
- s'avonds balancer (metazoa) en opnieuw 1 kg geweekt hooi.
- hele dag toegang tot stro

Ik geef hem als 'snack' iedere dag een heel klein beetje OF gedroogde brandnetel OF kleefkruid OF wilgenblaadjes/twijgjes.

Vooral het voldoende aanvullen van de eiwitten en vitamines + mineralen vind ik momenteel belangrijk. Hij heeft een duidelijk zichtbaar ruggengraatje, je kunt de ribben voelen, maar nog wel een vetophoping in de nek. Hoop dat ik dat nog kan verbeteren door heel langzaamaan weer de training op te pakken als hij zo blijft als nu.

We gaan wel testen op IR en PPID na overleg met de dierenarts. Vooral omdat hij steeds een wisselend beeld laat zien, we willen weten hoe hoog de waardes liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 13:44 



 
Profiel   

Even binnenvallen, sorry daarvoor.

Hebben jullie het idee dat de ponys met HB gevoeliger zijn door de warmte? Mijn voerbeleid is niets verandert maar pony heeft het duidelijk zwaarder en is gevoeliger...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 07:50 



 
Profiel   

De hoeven zijn droger en de grond is harder, dus mss dat ze het daardoor sneller voelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 20:29 



 
Profiel   

Mijn shet lijkt het wel oke te trekken. Maar die is zoiezo geen druktemaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 06:06 



 
Profiel   

BarbaraNova: afgelopen donderdag is de da bij mij geweest en die zei wat hwn ook aangeeft: dat de droogte en de keiharde grond die daardoor ontstaat echt nadelig (kunnen) zijn voor bevangen/gevoelige paardjes.
Hij had het over mechanisch bevangen daardoor dus het kan zeker dat je pony er last van heeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-23 05:13 



 
Profiel   

Meld me…
Vandaag pony hb aangetroffen.
Hij heeft nu ascal en bute.
Ook nog wat ingespoten ( pijnstilling).
Ook bloed afgenomen wat ze gaan testen, en mogelijk krijgt hij dan ook nog metformine

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-23 15:14 



 
Profiel   

Zeedraakje schreef
BarbaraNova: afgelopen donderdag is de da bij mij geweest en die zei wat hwn ook aangeeft: dat de droogte en de keiharde grond die daardoor ontstaat echt nadelig (kunnen) zijn voor bevangen/gevoelige paardjes.
Hij had het over mechanisch bevangen daardoor dus het kan zeker dat je pony er last van heeft...


Ja dan had ik het toch niet heel fout met mijn gevoel.

Zet hem nu twee keer per dag in een flextub met petflesjes bevroren water, dat vindt hij toch wel erg fijn en je ziet hem dan wat opknappen...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-23 06:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 256 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen