Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 222 van de 274 [ 6839 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Ik zou ook beginnen met foto’s maken. Vooral omdat t zo lang aanhoudt. Dan wil je toch uitsluiten of de pijn niet van bv een kanteling komt. Dan kan je ook veel gerichter gaan behandelen.

Vwb gewicht ben ik van mening dat je meer winst haalt door een dieet dan door beweging, dat laatste kan zeker een goede aanvulling zijn.
Persoonlijk zou ik gaan voor sober graszaadhooi en dat desnoods nog weken. Of stro in je hooi mengen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:44 



 
Profiel   

Foto's worden vrijdagochtend gemaakt. Hoefschoentjes van iemand om te lenen komen morgenmiddag binnen. Dus we schakelen gelukkig snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 17:28 



 
Profiel   

Goed bezig Antje! Heel veel succes alvast!
Ik duim voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 17:35 



 
Profiel   

Hier sinds donderdag een laagje Hoof Armor op de voeten, en vandaag een stukje op het harde geweest. ik kan natuurlijk niet vergelijken, want ben al meer dan een jaar de weg niet meer op geweest met haar, maar toch best tevreden. Op de oprit (steentjes) liep ze eerst wat gevoelig, maar daarna stapte ze plots vlotter door. Had ze misschien geen pijn, maar had ze dit pas door op het laatste stuk? Op de terugweg ben ik door de maaiweide geweest, dan had ze geen steentjes (en was ze natuurlijk super blij dat ze toch enkele grasjes kon meepikken).

Maar ik heb de indruk dat het toch wel goed gaat, de bekapper zei dat je aan haar hoeven niets van bevangenheid merkt, en in haar stal staat ze weer evenveel op het harde als op het zachte gedeelte (heeft een dubbele box waarvan de helft ingestrooid).

Binnenkort wel eens bloedonderzoek op IR en ook voor eventuele tekorten, want ze is nog altijd erg buikig, maar ik voel haar ribben toch al heel erg, en bij haar is het altijd balanceren op een slappe koord qua genoeg en niet teveel. Maar ik vond haar vandaag wel erg alert en sportief bewegen, dus blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:06 



 
Profiel   

Wat mooi :)

Hier heeft de hoofarmor nog niet gedaan wat ik hoopte dat het zou doen.
Ben nog in contact gekomen met de eigenaar van Hoofarmor. Om advies te vragen over bijv de tijd dat het moet uitharden. Hij gaf aan het maar 1 uur hoeft uit te harden.

In mijn situatie gaf hij aan dat de zool als het ware weer een eeltlaag moet krijgen. Hij adviseerde een tweede laag. Dit bleek te werken! Helaas werkte het maar 72 uur en sindsdien is ook de pulsatie weer terug. Ik vind het zo gek dat die pulsatie verdwijnt als hij schoenen draagt overdag.

Hij loopt nog iets gevoelig, speelt ook gewoon, eet goed en een ander ziet het niet. Sterker nog, ik krijg appjes van stalgenoten met hoe goed ze hem vinden. Maar ik zie aan zijn hoofd dat die voeten nog niet goed zijn. Ik twijfel dan ook of ik overdag weer schoenen aan doe, maar ja, dan komt die eeltlaag ook niet. En met al die modder nu, weekt zijn voet als of de hele dag als t zn schoen in loopt (via de ventilatiegaten). Ook niet ideaal.
Ik vind het lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:14 



 
Profiel   

Is het geen optie om dan om de 3 dagen een nieuwe laag aan te brengen? Wordt dan natuurlijk wat prijzig, maar toch...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:31 



 
Profiel   

@Antje12: wat gaven de foto's aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 03:40 



 
Profiel   

hwn schreef
Is het geen optie om dan om de 3 dagen een nieuwe laag aan te brengen? Wordt dan natuurlijk wat prijzig, maar toch...


De eigenaar van hoofarmor gaf dat advies (nog) niet.
Vanmorgen heb ik weer keralit huffestiger aangebracht op 1/3e van de zool, de witte lijn en een cm vd hoefwand. Na een kwartier liep hij weer goed :wow:
Dat mag de eerste weken 2-3 keer per week, dus ik ga eens kijken hoe dit blijft gaan. Ook wat betaalbaarder dan hoofarmor :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:09 



 
Profiel   

Ik meld me hier ook maar eens.

Al een tijdje aan het tobben met een shetje. Hij wordt al dik van lucht en ben al jaren bezig om hem af te laten vallen. Het is nu eindelijk een beetje gelukt, met een bijna geheel isolement (niet mee kunnen snoepen van anderen), geen weidegang meer en voornamelijk graszaadhooi en metazoa...

Maar hij is dus al vanaf het voorjaar HB. Wel tussentijds een goede periode gehad, maar nu echte terugval sinds de zomer... Staat al weken op 1 zakje bute per dag, afbouwen lukt niet. overdag staat hij nu op hoefschoenen, in de nacht op stal blootsvoets..

Foto's laten maken, beide voeten flinke kanteling, maar nog wel hele dikke zool. Nu wordt geadviseerd om hem op houten clogs te zetten. Maar dan schroeven ze, in zijn minivoetjes, een paar dikke schroeven en moet hij naar de kliniek.

De kliniek is niet ver, 20 minuten met de trailer. Maar ik ben toch bezorgd, over de reis op pijnlijke voeten, niet gewend op de trailer te staan, stress, gaten in zijn voeten... En mijn hoogbejaarde paard die alleen achter blijft en dan over de rooie gaat....
En ik ben niet zo van de hoefijzers eigenlijk. Ik gebruik al jaren hoefschoenen voor beide dieren....

Maar nu weet ik het even niet.. Zijn de clogs de oplossing? Is het echt nodig naar de kliniek te gaan? Zijn er ook alternatieven? Help?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 19:59 



 
Profiel   

Clogs ken ik niet. Dikke schroeven in kleine hoeven zou ik zelf ook niet zien zitten. Welke kliniek heb je in de buurt zitten? Is een gewoon (break over) ijzer geen optie?

Zelf heb ik grietje ook meegenomen naar de kliniek toen ze pijn had. Op de ochtend van het bezoek heb ik de buut verhoogd. Maar ze kwam strompelend aan bij van nassau en ging dribbelend richting de trailer. Met pijn vervoeren is niet ideaal, maar als verder niks helpt dan heb je weinig andere opties lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 20:03 



 
Profiel   

@greendragon: wat een verdrietig verhaal, ik snap je terughoudendheid heel goed :( zelf zou ik eerst de gebroeders Nassau benaderen voor een 2nd opinion.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 20:44 



 
Profiel   

Greendragon, vervelend dat hij niet opknapt. Wat is de zin van die houten clogs? Nooit van gehoord bij paarden.
Is je shet wel eens getest, ir of ppid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 21:23 



 
Profiel   

greendragon schreef
Ik meld me hier ook maar eens.

Al een tijdje aan het tobben met een shetje. Hij wordt al dik van lucht en ben al jaren bezig om hem af te laten vallen. Het is nu eindelijk een beetje gelukt, met een bijna geheel isolement (niet mee kunnen snoepen van anderen), geen weidegang meer en voornamelijk graszaadhooi en metazoa...

Maar hij is dus al vanaf het voorjaar HB. Wel tussentijds een goede periode gehad, maar nu echte terugval sinds de zomer... Staat al weken op 1 zakje bute per dag, afbouwen lukt niet. overdag staat hij nu op hoefschoenen, in de nacht op stal blootsvoets..

Foto's laten maken, beide voeten flinke kanteling, maar nog wel hele dikke zool. Nu wordt geadviseerd om hem op houten clogs te zetten. Maar dan schroeven ze, in zijn minivoetjes, een paar dikke schroeven en moet hij naar de kliniek.

De kliniek is niet ver, 20 minuten met de trailer. Maar ik ben toch bezorgd, over de reis op pijnlijke voeten, niet gewend op de trailer te staan, stress, gaten in zijn voeten... En mijn hoogbejaarde paard die alleen achter blijft en dan over de rooie gaat....
En ik ben niet zo van de hoefijzers eigenlijk. Ik gebruik al jaren hoefschoenen voor beide dieren....

Maar nu weet ik het even niet.. Zijn de clogs de oplossing? Is het echt nodig naar de kliniek te gaan? Zijn er ook alternatieven? Help?


Ik zou gaan voor hoefschoenen en goed bekappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 21:46 



 
Profiel   

@ Marjo89 dan lees je niet goed. Daar staat tie al op en alsnog gaat t slecht. Ik snap werkelijk niet waarom mensen door hun eigen overtuigingen hun dieren onnodig willen laten lijden want hoefijzers is niet natuurlijk...

Heel simpel, je doet wat nodig is om je dieren te helpen punt. Geen maar. Je doet wat nodig is.

@ greendragon, liever hoefnagels dan werkelijke schroeven. Als je een 2 paards trailer heb, neem je je golden oldie gewoon mee. Dan is tie niet alleen.

Zoals ook capopjekop zegt, gaan de paarden en pony's kreupel als een krab richting van Nassau, tippelen zo terug de trailer in zodra ze klaar zijn.
Ik geloof echt dat Lucy t verschil merkt. Die vind t helemaal niet erg om donderdag weer naar van Nassau te moeten.
1 tip mocht je naar van Nassau gaan, t zijn beide no nonsens mannen. Te dik is te dik en ze willen heel graag meedenken in hoe je t beter kan doen, maar ga niet tegen ze in.
Lucy is mede door hun meedenken toch veel afgevallen ondanks dat ik dr ook al op dieet had. Nu zijn ze hartstikke blij zodra ze dr zien wanr het hele plan werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 03:55 



 
Profiel   

Kleine sidenote: de van Nassaus kunnen uiteraard ook niet alle paarden redden, maar het zijn in mijn ogen wel echte vakmannen. Grietje hebben ze in 2010 helemaal rad gekregen nadat ik lang heb lopen tobben. Eigenlijk ben ik naar hun toegegaan als laatste redmiddel, op aanraden van enkele bokkers in voorgaande topics.

Helaas is het rob de 2e bevangenheid niet gelukt. Het leek lange tijd goed te gaan, maar door eerdere bevangenheid had ze een hoedenrand aan beide hoefbenen. Ik ben eerst naar een kliniek dichter in de buurt gegaan (Roosendaal is bijna 2 uur enkele reis) voordat ik weer naar hem ben gegaan. Die smid daar zei in laten slapen. Ik ben toen als second opinion naar Roosendaal gegaan. Rob vond dat inslapen voorbarig, hij zag een pony die verkeerd bekapt was. Nadat hij haar bekapt had liep ze dribbelend naar de trailer en het ging toen heel goed in de maanden erna. Helaas kreeg ze toch een terugval. Op foto's bleek dat het hoefbeen aan het brokkelen was. Dat veroorzaakte ontstekingen in de hoef. Dus toen ze daar pijn van kreeg heb ik in goed overleg met Rob, de dierenarts daar, mijn eigen dierenarts en mijn vader de knoop doorgehakt. Wat dat betreft heb ik ook veel vertrouwen in Rob. Hij kijkt altijd naar het belang van het paard en zal dat ook recht door zee zeggen als het tijd is. Mocht een van mijn andere ponys bevangen raken dan ga ik meteen daarheen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 05:39 



 
Profiel   

Greendragon

https://www.bitmagazine.nl/medisch/klom ... eid/26758/

Hier een artikel. Echt raad geven durf ik niet, bij hoefbevangenheid zijn er niet alleen flinke meningsverschillen tussen “traditionele” hoefsmeden en “natuurlijke” bekappers maar ook de traditionele hoefsmeden onderling verschillen fors van mening. De een is voor dit soort type ijzer, de ander vindt dat dan weer juist helemaal verkeerd. Voor jou als eigenaar maakt het dat extra moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 05:54 



 
Profiel   

greendragon schreef
Ik meld me hier ook maar eens.

Al een tijdje aan het tobben met een shetje. Hij wordt al dik van lucht en ben al jaren bezig om hem af te laten vallen. Het is nu eindelijk een beetje gelukt, met een bijna geheel isolement (niet mee kunnen snoepen van anderen), geen weidegang meer en voornamelijk graszaadhooi en metazoa...

Maar hij is dus al vanaf het voorjaar HB. Wel tussentijds een goede periode gehad, maar nu echte terugval sinds de zomer... Staat al weken op 1 zakje bute per dag, afbouwen lukt niet. overdag staat hij nu op hoefschoenen, in de nacht op stal blootsvoets..

Foto's laten maken, beide voeten flinke kanteling, maar nog wel hele dikke zool. Nu wordt geadviseerd om hem op houten clogs te zetten. Maar dan schroeven ze, in zijn minivoetjes, een paar dikke schroeven en moet hij naar de kliniek.

De kliniek is niet ver, 20 minuten met de trailer. Maar ik ben toch bezorgd, over de reis op pijnlijke voeten, niet gewend op de trailer te staan, stress, gaten in zijn voeten... En mijn hoogbejaarde paard die alleen achter blijft en dan over de rooie gaat....
En ik ben niet zo van de hoefijzers eigenlijk. Ik gebruik al jaren hoefschoenen voor beide dieren....

Maar nu weet ik het even niet.. Zijn de clogs de oplossing? Is het echt nodig naar de kliniek te gaan? Zijn er ook alternatieven? Help?



Bloedzuigers kun je proberen.
Fotos maken ivm hoeveelheid kanteling is sowieso verstandig.
En verder is het optijd bekappen van belang.
Hier werd ze alle 3 weken bekapt omdat ze anders slechter ging lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 07:59 



 
Profiel   

Uiteraard kunnen de van Nassau s niet alle paarden ‘ redden ‘ en er zijn nog meer goede smeden. Ik ben er trouwens jaren klant geweest, ík ging er ook naartoe. Maar ik heb nu ook een prima smid, die komt aan huis, wel zo makkelijk.
En om je paard te laten afvallen hoef je niet naar Roosendaal, of het moet zo zijn dat je behoefte hebt aan een flinke preek, want ze zeggen ongezouten de waarheid, prima want is vaak nodig in belang van het paard.
Succes greedragon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 08:23 



 
Profiel   

Ja jeetje, wat is het lastig inderdaad, al die meningen die elkaar tegen spreken. Wel ijzers, geen ijzers, clogs, schoenen, plakschoenen, vaker bekappen, anders bekappen. Ik weet wel dat het geen zekerheden geeft en het toch een beetje uitproberen is, wat wel of niet werkt, maar er zijn gewoon teveel opties.

shetje is niet getest, maar PPID lijkt vooralsnog onwaarschijnlijk. IR past prima in het plaatje, vandaar het afvallen. Gister nog even opgemeten, hij zit nu met het meetlint op 182 kg. Een paar weken geleden was dat nog 194 en ik heb nog een registratie van 203 kg van een paar jaar geleden. Ik denk dat hij op ongeveer 165 kg uit zou moeten komen om echt netjes op gewicht te zijn, dus we hebben nog een paar kg te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 06:49 



 
Profiel   

Er leiden meer wegen naar Rome. Daarom moet je professionals om je heen verzamelen waar je vertrouwen in hebt. Desnoods ga je voor een second opinion als een advies je geen goed gevoel geeft. Als ik iets geleerd heb is het ook naar je onderbuik te luisteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 06:52 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Er leiden meer wegen naar Rome. Daarom moet je professionals om je heen verzamelen waar je vertrouwen in hebt. Desnoods ga je voor een second opinion als een advies je geen goed gevoel geeft. Als ik iets geleerd heb is het ook naar je onderbuik te luisteren


Dit is een mooie samenvatting!

Ik ben gisteren wezen kijken naar eventueel een ander plekje.
Ben prima tevreden met de huidige stalling maar ze staat overdag alleen op de paddock en de rest op de wei in de zomer. Dat vind ik niet ideaal al lijkt Brandy zich er inmiddels wel in te kunnen vinden.

Er deed zich een ander plekje voor, zonder weidegang, ook vlak bij huis. Gisteren wezen kijken, voor haar geestelijke welzijn erg fijn natuurlijk dat ze 24/7 in de zomer en hele dagen in de winter met een vriendje op de paddock kan. Maar zij hebben een sportpaard op onbeperkt hooi staan.

Prachtig hooi, slowfeeder bak, maar wel onbeperkt. En dat heeft die van hen ook wel nodig.
Vanmorgen de DA gebeld voor overleg (just to be sure) en die riep gelijk: dat moet je niet doen!

Vind dat zo moeilijk! Je wilt graag het beste voor je dier. Zowel lichamelijk als geestelijk. Maar een plekje zonder weidegang, met een strikt voerbeleid en dus een pony meer die hier ook zich aan moet houden lijkt hier in de omgeving niet te vinden.

We houden het dus maar bij de huidige stalling en situatie voor nu. Hoe ideaal geen weidegang ook klinkt, als ze weer te dik wordt door onbeperkt ben ik net zo ver van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 08:05 



 
Profiel   

Het is zo lastig he om dan een geschikt plekje te vinden.
We zijn inmiddels een maand verder met mijn shet en we zijn de buut heel langzaam aan het afbouwen.
Maar elke keer met afbouwen krijgt ze weer een terugval maar we kijken of het dan wel stabiliseert met een paar dagen.
Ze stond op 2 maal daags 1/3 zakje en gaat nu naar 2 maal daags 1/2 zakje.
Verder nog ascal en ulcergold erbij.

Inderdaad doen wat goed voor je voelt. Bij mij hebben ze toen ook die optie van houten blokken gegeven maar ik ben toen gaan overleggen met van Nassau en op een breakover beslag uitgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 08:16 



 
Profiel   

Hij valt in ieder geval af en dat is al prima greendragon, IR kan trouwens een symptoom van PPID zijn he, evenals HB.
Die van mij had eerst IR en toen ze bevangen werd laten testen en toen had ze PPID, dus kan bij die van jou ook goed zo zijn.
Het vinden van de oorzaak van HB is eigenlijk het belangrijkste voor een goede behandeling.

Ik geloof trouwens niet in al die bijzondere manieren van beslag/behandelingen, zoals gipsen, wiggen, blokken, klompen, omgekeerde ijzers enz. zo zijn er nog meer van die bedenkelijke methoden.
De van nassau's noemen dit dierenmishandeling haha van daar mijn afkeer denk ik.

Ook mijn huidige smid is alleen voor goed bekappen en een aangepast breakover beslag, ook niet voor hoefschoenen enz.

Moeilijk hoor de goede behandeling vinden voor jou beestje, veel wijsheid gewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 14:56 



 
Profiel   

Ach dankzij die "dierenmishandeling" van mij smid loopt mijn chronisch HB paard alweer járen rond op zijn speciale beslag met zooltjes....
Ieder zijn mening en laat vooral elkaar in zijn waarde!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-21 14:43 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik ben gisteren wezen kijken naar eventueel een ander plekje.
Ben prima tevreden met de huidige stalling maar ze staat overdag alleen op de paddock en de rest op de wei in de zomer. Dat vind ik niet ideaal al lijkt Brandy zich er inmiddels wel in te kunnen vinden.

Er deed zich een ander plekje voor, zonder weidegang, ook vlak bij huis. Gisteren wezen kijken, voor haar geestelijke welzijn erg fijn natuurlijk dat ze 24/7 in de zomer en hele dagen in de winter met een vriendje op de paddock kan. Maar zij hebben een sportpaard op onbeperkt hooi staan.

Prachtig hooi, slowfeeder bak, maar wel onbeperkt. En dat heeft die van hen ook wel nodig.
Vanmorgen de DA gebeld voor overleg (just to be sure) en die riep gelijk: dat moet je niet doen!

Vind dat zo moeilijk! Je wilt graag het beste voor je dier. Zowel lichamelijk als geestelijk. Maar een plekje zonder weidegang, met een strikt voerbeleid en dus een pony meer die hier ook zich aan moet houden lijkt hier in de omgeving niet te vinden.

We houden het dus maar bij de huidige stalling en situatie voor nu. Hoe ideaal geen weidegang ook klinkt, als ze weer te dik wordt door onbeperkt ben ik net zo ver van huis.


Ik zou onbeperkt ook niet aandurven met een HB-er hoor, dan zou ik nog eerder beperkte weidegang aandurven (niet dat ik je dit adviseer hoor, begrijp me niet verkeerd).

Die van mij staat overdag alleen op de paddock, en 's nachts staat haar maatje erbij. Is dat geen optie?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 20:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 222 van de 274 [ 6839 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen