[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:18

Grasbrok ga ik is naar kijken.
Hij kreeg eerder een handje marstal force gemengd met een handje marstal facer light, hier deed hij het voorheen altijd prima op.
Nu krijgt hij alleen onbeperkt hooi.


@Kirania
Hij hoeft zeker niet gelijk op een volle weide. De kudde loopt op de track waar her en der wel wat gras staat en gaat overdag het land op, sommige een halve dag, sommige de hele dag.
Die van mij ging een uur per dag mee het land op met graasmasker en dat ging een hele tijd goed maar helaas toch weer licht bevangen geraakt.
Hij is wel echt van het type elke spriet die er staat kan ik opeten dus op de track kan hij over de hele dag nog best wel wat bij elkaar scharrelen. Wat er staat is ook echt kort en dus wel stressgras.


Hij staat nu op een verhard stuk met ruime zandpaddock en schuilstal, overdag alleen, snachts samen met een ander paard, opzich is dat dus wel prima alleen op de track beweegt hij echt veel meer dus ik overweeg om hem binnenkort toch weer op de track te laten.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:44

Oh, op Marstall Faser deden die van mij het ook altijd erg goed. Wel rot dan dat hij zo snel op alles reageert, dan moet je zowat alles micromanagen... Pfff -O- Veel' succes! Ik zou inderdaad denken dat de track dan de beste optie is, maar ja, pick your poison zou ik zeggen... Hogere kans op gevoeligheid maar meer wandelen, of minder kans en niet veel bewegen? Lastig...

Hier stond ik echt een beetje perplex. Gisteren eerste rit sinds een week gemaakt in stap, ze heeft tijdens de rit niet op zichzelf getrapt (want geen wondes nadien), vandaag wilde ik ook gaan stappen met haar maar ontdekte ik twee wondjes. Oftewel was ze vreemd genoeg erg lomp en heeft ze asymmetrische wondjes veroorzaakt door 's nachts op zichzelf te trappen, ofwel is er iets anders dan hoefbevangenheid aan de hand. Het is net aan de hiel, links aan de buitenkant, rechts meer naar binnen toe. Het zit vrij laag, dus niet op de hiel zelf, maar tussen rand hoef en rand huid. Is duidelijk een klein beetje pus meegekomen. Het was inmiddels al opgedroogd, maar terwijl ik het ontsmette trilde ze toch wat met het betreffende been.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:49

Doorgebroken hoefzweren?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:48

Leek mij ook zoiets... Maar kan dat zelfs, zo op twee voeten tegelijk?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:24

Mijn paard kreeg ook zweren die aan de kroonrand uitbraken. Of begrijp ik het verkeerd?
Hoe lang is de bevangenheid geleden?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 08:55

De wondes zitten aan de kroonrand achteraan aan de hiel. Ze werd een week geleden 'bevangen'. Liep stijf, gevoelig vooraan. Haar hoeven waren nooit warm, pulsatie had ze amper, maar het was er een beetje (maar dat heeft ze al sinds ik haar heb, DA's denken dat het aan haar gewicht ligt). Reageerde niet op tang.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:18

Kirania schreef:
De wondes zitten aan de kroonrand achteraan aan de hiel. Ze werd een week geleden 'bevangen'. Liep stijf, gevoelig vooraan. Haar hoeven waren nooit warm, pulsatie had ze amper, maar het was er een beetje (maar dat heeft ze al sinds ik haar heb, DA's denken dat het aan haar gewicht ligt). Reageerde niet op tang.


Wat vreemd, je zou toch denken dat het dan echt iets anders is dan bevangenheid?
Hoe gaat het nu met der?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:02

De dierenarts zei dat het hoogstwaarschijnlijk twee zweren waren die uitgebroken zijn... Ze zei meteen daarna 'maar zweren mogen wel niet bloeden' huh? Ik heb al zo vaak zweren met pus, zwarte vloeistof en bloed gezien als ze van zichzelf opengaan. Da's wel een hele rare opvatting :z
Maar bon, ik heb haar hielen wat verlaagd en ze loopt daar wat beter op, maar ze blijft echt de rechterwonde duizend keer opentrekken. Elke keer ze een beetje beweegt ligt die gewoon terug open... Het is echt zo'n rotplek om wondes te hebben :n Ik zou denken, misschien inpakken, maar helpt dat wel op zo'n belachelijk beweeglijke plek? :=

Voor nu prop ik haar wondjes vol met Propoliszalf en dat houd de andere wondjes netjes snel helend. Het is gewoon de grootste, die het laagste zit, die haar het leven zuur maakt.

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:06

Wel rare plekken idd! Hoe gaat het nu? Inpakken lijkt mij lastig op die plek, dan moet je wel een stuk kootholte meenemen. Gelukkig lijken de komende dag je droger te zijn.

Mijn pony wordt gevoeliger door de regen, echt balen. Ondanks pijnstillers liep ze wat rotter. Hopelijk gaat ze nu het droger is zo beter.....

Heb weer hooi besteld maar helaas was het ander hooi dan normaal. Vind ik ook alrijd weer spannend om die overgang te hebben. Gelukkig heb ik nog genoeg hooi om komende week nog te mengen en het rustig te introduceren. Het is wel arm gedorsen hooi.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:08

Is het zo anders, dit hooi dan? Klinkt inderdaad wel typisch, ze overbemesten hier ook graag. Goed dat het zo'n arm hooi is!

Wel lastig nu ze met het natte weer wat slechter ging, maar dat komt zeker weten terug goed nu. Nu al eventjes droog hier, mijn weide wordt terug stro :')

Het gaat goed, ze loopt nog altijd wat trager dan gewoonlijk op het harde, maar dat is te verwachten. Nu is vandaag de zweer rechts duidelijk verder opengegaan, echt een snee nu onder de hiel. We waren gaan rijden omdat ze het gisteren tijdens de dressuur zo goed deed, maar blijkbaar was dat het laatste (hopelijk) dat ervoor gezorgd heeft dat de rest van de vuiligheid eruit kwam. Stapte van haar af in het dorp en haar hiel helemaal onder het bloed en de pus, ieuw. Dit keer wel allebei terug goed ontsmet en dan verbonden met van dat zelfklevend verband (ben even de naam kwijt) zodat er niet teveel vuil in komt nu ik alles uitgewassen heb. Ze was wel niet zo blij met haar blauwe sokken _O- liep erbij als een Fries, de sukkel.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:33

Hoe gaat het er nu mee Kirania?
Hoe gaat het met dit hooi Tancreda?
Mijn pony staat nu een maand bevangen denk ik, vorige week toch ook maar foto's laten maken.
Afbeelding

Afbeelding
Rv is d'r zool ook erg dun.
Ze loopt niet perse heel beroerd maar vooral in de bochten op het harde loopt ze voorzichtig.
Ze staat nog steeds op 1 zakje buut en mag pas afbouwen als ze de bochten beter loopt.
Wat zijn jullie ervaringen met hoefschoenen?
En hoelang stonden jullie pony's op de buut?
Zo loopt ze nu.
https://youtu.be/kh-nfC1xWB8

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:44

Ik heb soft rides voor grietje. Daar heeft ze zeker baat bij gehad. Ik heb ook andere gehad maar daar kreeg ze schuurplekken van en die zooltjes gaven minder verlichting

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 01:24

Hooi eet ze goed en introduceer ik steeds wat meer. Ben blij dat ze het eet.

Nu sinds paar dagen van pijnstillers af weer nu het droger is. Gisteren kleinstukje gestapt voor de sulky met schoenen. Dat ging wel goed. Maar gaat echt om max 1.5 km ongeveer. Vind ze leuker dan wandelen.

@ kirania wel fijn dat het open is en de rotzooi eruit komt!

@eliana lastig zo'n dunne zool. Buut heb ik geen ervaring mee, heb nu nog steeds inflacam. Geef pijnstillers totdat het een paar dagen achter elkaar echt goed gaat. Of veel regen is voorspeld want op een of andere manier triggered dat ook.

Ik heb sinds dit jaar hoefschoenen maar nog weinig gebruikt. Was vergeten dat ik ze had oeps. Nu sinds deze week af en toe uurtje aan en met sulky op de weg ook. Om wat eraan te wennen

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 09:20

Ik heb voor Banjer equine fushion hoefschoenen volgens mij. Dat heeft hem er echt bovenop geholpen. Via Dennis hier op bokt.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 09:43

Ik heb even gekeken. De schoenen die wondjes gaven waren equi fusion ultimate. Ik vond ze ook veel lastiger met aantrekken dan de softrides

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 09:46

Ik zou de hoefschoenen ook vooral gebruiken om straks het erf af te gaan. Ze moet dan nl eerst over losse kiezels lopen en dat vind ze echt beroerd.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:41

:o Wat doen jullie als jullie paard een ijzer kwijt is en eigenlijk echt niet zonder kan door de dunne zolen?
Uiteraard direct de smid een bericht gestuurd,maar die kan ook niet a la minute, zeker niet in het weekend. Voel me vaak zo machteloos dan en zou willen dat ik er zelf een ijzer onder kon slaan.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:22

Blackberry, misschien zou je even een schoen van iemand kunnen lenen om tot dan errond te laten? Dan moet hij wel niet schuren natuurlijk... Keralit durft wel nog eens heel goed te helpen als ze gevoelig zijn, maar dat heb je niet overal :(

@Eliana, geen ervaring met buut, maar met goed passende hoefschoenen voor buiten wel. Het hangt wel echt van de bekapping af en of de hoefschoenstijl past rond de voet en niet slipt. Dan zit het precies vrij comfortabel! :j Ik heb ze laten passen bij een lokale NBer hier, ik heb floating boots.

Ik doe echt in mijn broek soms vanwege de wondes, dus ik ga zowat eisen dat de DA Volgende week komt. Ze moet toch komen voor de boosters, maar ze vond de wondes niet erg genoeg. Luister nu toch gewoon naar je klant... Eerst werd de huid rond de wondes vrij hard, nu lijkt dat de 'korst' te zijn die dus de hele huid omvatte en begint die rond elke snede af te scheuren/brokkelen. Deze ochtend alles nog ok, ik kom toe deze avond en ik zie dat opeens een heel stuk hiel weg is... Ik kan tegen bloed, maar als paarden'mama' werd ik opeens wel erg bang dat ik spontaan alles fout aan het doen was en dat ze nodeloos pijn had. Ze mankt nog steeds niet... Loopt enkel gevoelig vanwege de hele korte bekapping.

Wel in een spoiler voor de zekerheid. Het lijkt wel niet ontstoken.
Spoiler:
Afbeelding

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:34


Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:37

Dat is 'm! Veel succes! *\o/*

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:55

Hoe kan die keralit helpen? Je smeert het op de hoef toch? Wat doet het dan?

@kirania ik vind het geen schokkend wondje. Zolang het nu maar mooi gaat genezen. Vind de dikke korst? aan de andere kant akelige uitzien.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:05

Twinducklin, voor zover ik me herinner is het een gel om de hoef te harden, die je dan niet op de straal smeert maar op de dragende zool en hoefwand. Een hoop plantenextracten, geen idee wat de wetenschap erachter is, maar die van mij liep steeds beter over grind en puin, ipv het gevoelige gestrompel ervoor. We hadden het zo lang zonder geprobeerd, maar niets beterde. Dit erop en ze had duidelijk veel en veel minder last!

Het probleem is dat de dikke korst de bescherming was die ze zelf aanmaakte en die dan met huid en al afviel of afgestampt werd. Het ziet er in het echt slechter uit, mijn camera is niet super :') de korsten (of moet ik eerder zeggen, de oorspronkelijke huid met haar) is echt steenhard geworden daar. Naar de apotheek geweest en naar zalf gevraagd, en ik heb een hele vaste zinkzalf meegekregen. Nu staat ze in de pamper met vetwrap, met het zalfje erop. Vertrouwde het niet zo om het open te laten aan de lucht, aangezien ze het er begint af te schuren. Waarschijnlijk jeukt de hele boel daar.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:29

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-4 ... rsteviger/


Keralit hoefversteviger

De keralit hoefversteviger maakt de hoefwand en zool steviger zodat deze minder snel slijten en afbrokkelen, hierdoor wordt het ook minder gevoelig voor aantasting door bacteriƫn en schimmels.

maakt de hoefwand en zool steviger zodat deze minder snel slijten en afbrokkelen
maakt de hoef minder gevoelig is voor aantasting door bacterieen en schimmels (White Line Disease)
doordat de zool en hoefwand steviger worden, loopt je paard in de overgangsfase na het verwijderen van ijzers minder gevoelig
vormt geen waterafstotende laag zoals veel andere hoefpreparaten doen. De wateropnemende en ademende eigenschappen van de hoorn blijven behouden
dringt goed door in spleten en scheuren
alleen de buitenste laag van hoefwand of zool (keratine) van ca 0,5 mm wordt verstevigd/gestabiliseerd

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:07

Ik lees her en der van jullie 'hij is helaas licht bevangen geraakt'. Zou ik mogen vragen waar jullie aan merkte dat ze weer licht bevangen zijn? Ik een klein vermoeden dat mijn paard misschien ook licht bevangen is.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:46

Gevoelig beginnen te lopen, perse de berm willen nemen in plaats van de verharde weg en als het iets erger is, licht kreupel links voor en gevoelig met wendingen. Zo begint het bij die van mij en de laatste keer was ik er dus snel bij en begonnen met pijnstilling en op de paddock en daardoor is hij ook relatief snel hersteld.