[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:27

Ik blijf het lastig vinden, een paard met HB verleden die sindsdien snel schraal wordt en moeilijk aankomt + stof- en luzerne allergie.
Mijn paard mag 80 kilo erbij. Natte hooi eet hij te weinig en dus probeer ik zo rustig mogelijk aan Hartog Grasmix bij te voeren. Waardoor hij nog minder nat hooi eet en op het te lage gewicht blijft.
Ik ben per 5 min gras aan het opbouwen, dat ging goed tot 20 min. Merkbaar door schuren aan de billen en hij wordt er gassig van. Maar hoe krijg ik mijn paard in hemelsnaam op gewicht?

We gaan nu voor de nacht een week voordroog geven, gaat dat goed, krijgt hij het overdag ook en komt hij wel weer bij. Maar ik vrees het ergste ivm de stofallergie.
Heb dus ook maar een graasmasker gekocht en dan kan hij met de groep 1 uur of 3 uur op gras. Ze doen ze altijd rond 18:30 het land op en het is geen rijk land. Maar doodeng ivm de mogelijkheid tot HB.

Iemand die nog tips heeft?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:39

Slmt9 schreef:
Ik blijf het lastig vinden, een paard met HB verleden die sindsdien snel schraal wordt en moeilijk aankomt + stof- en luzerne allergie.
Mijn paard mag 80 kilo erbij. Natte hooi eet hij te weinig en dus probeer ik zo rustig mogelijk aan Hartog Grasmix bij te voeren. Waardoor hij nog minder nat hooi eet en op het te lage gewicht blijft.
Ik ben per 5 min gras aan het opbouwen, dat ging goed tot 20 min. Merkbaar door schuren aan de billen en hij wordt er gassig van. Maar hoe krijg ik mijn paard in hemelsnaam op gewicht?

We gaan nu voor de nacht een week voordroog geven, gaat dat goed, krijgt hij het overdag ook en komt hij wel weer bij. Maar ik vrees het ergste ivm de stofallergie.
Heb dus ook maar een graasmasker gekocht en dan kan hij met de groep 1 uur of 3 uur op gras. Ze doen ze altijd rond 18:30 het land op en het is geen rijk land. Maar doodeng ivm de mogelijkheid tot HB.

Iemand die nog tips heeft?


Probeer eens Bodybuilder van Hippalgo ( via Mijten ) en Pavo Fibrebeet.
Beide veilig voor ex-hb'ers en goede resultaten hier :)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:54

Heb je al bietenpulp geprobeerd (speedibeet)?
Of zoals hier boven genoemd de fibrebeet?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:00

Fibrebeet is met lucerne, dat gaat met jeuk niet goed.
De fibrenuggets geef ik nu, maar volgens Pavo helpt dat voor behoud maar niet om op te laten aankomen.
Bietenpulp eet hij goed, maar zet bij hem niet aan. Dus een mooie ronde buik, maar de ribbigheid blijft.

Bodybuilder ga ik even in verdiepen.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:01

Nadeel van die bodybuilder is dat ze niet open zijn over wat er precies in zit. Daarom ben ik toen verder gaan kijken.

Ik geef de mijne grasbrok bij en olie

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:17

aminopur van agrobs?

die van mij krijgt nu alpin senior, alpengrun muesli (senior een halve liter, alpengrun een halve liter met een beetje water) en dan aminopur en een goeie halve dosering vs200 er door (de victorious secret maar half omdat ze die opeens niet meer lekker vond :? en in deze dosering eet ze hem wel )

bijvoer omdat ze nu samen met een andere dieetklant staat en eigenlijk helemaal geen vreter is , dus die gaat staan eten en als ze er klaar mee is wat anders doen.
ze krijgen hier op stal dermate arm hooi in verhouding met wat ze eerst at dat ze wel heul goed afviel ,

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:18

Wat lastig zeg. Ik heb ook een ex hb’er met een stofallergie maar hij heeft geen ondergewicht.
Hij doet het heel erg goed op voordroog maar ik ben heel erg selectief wat voordroog betreft. Ik merk direct als het te rijk is, hardere manenkam, jeuk etc. Hoest is dit jaar voor het eerst zo goed als weg.
Die van mij heeft 3 jaar niet op gras gestaan en dit voorjaar gaan opbouwen met graasmasker. Ze lopen op een kale track en krijgen strip begrazing... super spannend,.... maar wat is hij gelukkig en voelt zich goed!!

Ik heb Paul Mertens erbij gehad, benaderd ze op holistische wijze maar heeft wel een reguliere DA achtergrond. Problemen vanaf de kern aangepakt, zwaar en intensief traject, maar wat een verschil... ik heb er een nieuw en jonger paard voor terug gekregen

Na een heel zwaar dieet Moest ik van hem juist meer gaan voeren, om de darmen juist weer actiever te krijgen. Hij krijgt een flinke bak vol inmiddels van zelf samengesteld voer en geniet er zichtbaar van.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:59

@capojekop: Ja, ik zag al dat er ook mais in zat. En het vetpercentage is voor mijn paard te hoog. Dan krijgt hij problemen met de lever. Is die van jou ook te schraal? Of is het gewoon voor onderhoud? Die van mij krijgt nu 1,2 kilo grasmix, 200gr grasbrok en 120ml lijnzaadolie.

@sonja: die aminopur is een mooie zeg, hoog in eiwit en laag in vet. Ik kan alleen nergens iets vinden van zetmeel/suiker, weet jij daar iets van? Denk dat grasmix en pre alpin wel vergelijkbaar zijn. Alpengrun is misschien ook een goeie. Thanks

@amoebja:wat goed te horen dat die van jou op voordroog goed gaat. Bij ons komt het van eigen land, echter wordt het normaliter hooi. Nu heeft het 5 dagen gedroogd en is dan ingepakt, dus de droge stof ligt wel hoger dan van voordroog dat 3 dagen gedroogd is. Ik hoop zo dat het lukt!
Die van mij heeft nu ook 2,5 jaar niet op gras gestaan. Idd alleen een kale track en pas als het gras hoog staat gaan ze erop. Hoe heb jij opgebouwd?
Die van mij wordt ook alleen nog maar holistisch behandelt door Den Hoek en daar heb ik zoveel van geleerd. Waarom hij wel en vooral niet tegen (veel) dingen kan. Maar voeding blijkt toch een vak apart. Ik zie dat Paul erg ver bij mij vandaan zit, ik ga hem toch eens mailen of hij op afstand misschien wat voor mij kan betekenen.

Bedankt allemaal voor het meedenken, heel fijn!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:11

oef, ik kan straks op stal even kijken voor je ?
kan het op de agrobs site zo ook even niet vinden... maar het kan niet veel zijn want het is gemaakt van algen, lijnzaad en groene vezel(een gras) dus wat er in zit is denk ik afkomstig van wat ze aan droge groene vezel gebruiken

dosering is ook 15 tot 20 gram per 100 kg lichaamsgewicht , ik blijf daar onder zitten trouwens, want heel sober paard en ze is ook absoluut niet mager, maar heeft anders een te arm rantsoen
maar tis echt een extra boost(je)
ik voer het nu als kuur, als de pot van 800 gram leeg raakt kijk ik even of ik door voeren nodig acht , of dat een completer voer waarbij ik alles in 1 voer handig is op dat moment


de pre alpin senior is echt vrij fijn qua textuur, ook de reden dat ik hem nat maak...anders is het 1 keer briesen en de emmer leeg ;) de alpengrun is meer structuur

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:32

@Slmt9:
Ze was veel te schraal. Je kon haar ribben tellen. In het verleden was ze licht bevangen en ze heeft cushing dus dat maakt het lastig. Ik heb het gras opgebouwd tot een uurtje. Tot vorige week stond ze dus dagelijks een uur op het gras (nu durf ik dat niet meer omdat het nu heel droog is).

En verder dus een halve schep agrobs wiesencobs, marstall force en een pompje lijnzaadolie. Inmiddels ziet ze er bijna weer perfect uit. Ik heb overigens ook senioren priores gevoerd maar dat vind ik onhandig met het lange weken.


Afbeelding
Niet de beste foto maar dit is de enige waar je goed ziet hoe dun ze was geworden.

Afbeelding
En deze foto is vrij recent gemaakt. Ze zit nu nog mooier in haar vacht, ze glimt als een spiegel, kont heeft weer wat meer body, je ziet haar ribben niet meer en haar schouderbot steekt niet meer uit.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:04

@sonja: oh met zo weinig voeren hoef je van mij niet te kijken hoor :) ben benieuwd of je daadwerkelijk verschil merkt als je stopt.

@ apoojekop: ah, ik ben dus niet de enige met een lastig voer-geval. Na even puzzelen zou ik toch ook niet meer dan een uur gras (met masker) aan willen bieden. Misschien ooit nog eens zonder masker. Jij voert iig niet gek veel bij, voer je onbeperkt ruwvoer? Want in the end is daar bij ons de meeste winst te behalen. Ze ziet er goed uit!

Het gekke is. Mijn paard glimt enorm, heeft een goeie ruwvoerbuik en is wel ribbig, maar oogt niet mager. Heel bijzonder. Enfin, wederom dank voor het meedenken.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:09

Ze krijgen onbeperkt graszaadhooi en daarnaast weidehooi. Het lastige is dat ik ook 2 shets heb lopen. Grietje (hb/cushing) is mooi op gewicht, maar hans is model zwanger. Dus ik ga een bak maken zodat ik amber aankomende winter meer weidehooi kan voeren en waar de shetten niet bij kunnen. Wil ze liever ook niet apart zetten.

Is je paard getest op cushing? Daar vallen ze vaak erg van in qua bespiering. Vooral de bovenlijn.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:13

Ja, de hele reguliere en holistische molen zijn we doorgeweest. Het is nu echt overduidelijk dat alle voedingsstoffen verdwijnen door het natmaken. Vandaar de dikke buik, vele poep en ribben :Y)

Hans en Grietje, wat leuk *\o/* maar lastig al die wisselende voerbehoeftes.

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:31

Slmt9 schreef:
@amoebja:wat goed te horen dat die van jou op voordroog goed gaat. Bij ons komt het van eigen land, echter wordt het normaliter hooi. Nu heeft het 5 dagen gedroogd en is dan ingepakt, dus de droge stof ligt wel hoger dan van voordroog dat 3 dagen gedroogd is. Ik hoop zo dat het lukt!
Die van mij heeft nu ook 2,5 jaar niet op gras gestaan. Idd alleen een kale track en pas als het gras hoog staat gaan ze erop. Hoe heb jij opgebouwd?
Die van mij wordt ook alleen nog maar holistisch behandelt door Den Hoek en daar heb ik zoveel van geleerd. Waarom hij wel en vooral niet tegen (veel) dingen kan. Maar voeding blijkt toch een vak apart. Ik zie dat Paul erg ver bij mij vandaan zit, ik ga hem toch eens mailen of hij op afstand misschien wat voor mij kan betekenen.

Bedankt allemaal voor het meedenken, heel fijn!


Op advies van paul ben ik langzaam met de weidegang gaan opbouwen en niet rond de fructaan uren dus na 10,00 op de wei en voor 17,00 uur er weer af. Daarmee vermijd je de pieken. (Dat laatste speelt vooral in voor en najaar) Ik ben begonnen met een klein half uur en na een week als het goed ging weer een half uur bij. Op een gegeven moment ging het goed en kreeg ik vertrouwen en ben ik met een half uur per 3a4 dagen gaan opbouwen.
Ik ben heel erg op t oog gaan opbouwen, dus op buik omvang, nek soepelheid en hoe hij in het algemeen toonde.

Daarnaast voer ik red fibre, zemelen, geplette gerst, spelt en als supplement krijgt hij ledumd12, silicium, stimul vital v Reico en een beetje magnesium. Top combi als je het mij vraagt ☺️

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:14

En hoeveel uur staat je paard nu op de wei?

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:38

Inmiddels van 8:00-20:00. Komt zelf van de track af om te dutten of schuilen in de schuilstal. Zijn eeuwige vreetlust is er eindelijk af.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:49

Maar omdat ik toch Met de pot in mijn Handen sta

Zetmeel minder dan 1%
Suiker 5%
Maar Met de hoeveelheden Die je Er van voert, zet dat sowieso geen zoden aan de dijk ;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:22

En kwam een verpakking tegen van equsana body boost
Moest het even googlen, Maar equsana is een deens merk
Moet je volgens de verpakking 0,2 tot 1 kg p/d van voeren naar gelang formaat paard
Wel nog best wat zetmee(18% Maar again, Lage voergift) l , maar ook flink proteine en vet
https://www.scanfarm.de/tier/pferd/futt ... erde-15-kg

Zeker niet voor iedere situatie geschikt
Maar misschien dat iemand er iets aan heeft

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:12

amoebje schreef:
Inmiddels van 8:00-20:00. Komt zelf van de track af om te dutten of schuilen in de schuilstal. Zijn eeuwige vreetlust is er eindelijk af.


Wauw, wat heerlijk voor je paard!!

Toen die van mij op onbeperkt hooi ging had hij dat met een paar dagen door, heerlijk. Jammer genoeg wordt er nu 4x per dag gevoerd. Met als nadeel dat degene zonder rem alles op eten en mijn paard scharrelt rond en eet soms hier en dan weer daar en dan weer niet.

@sonja: thanks!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:51

Aangezien ik er nog nooit echt bij stilgestaan had en jullie gegarandeerd meer weten dan ik over HB... Heeft er iemand een paard gehad met subklinische HB of wat lijkt op stijfheid?

Ze stond op Red cell en werd steeds trager. Na een week gezegd, nee, dit moet ik niet hebben. Red Cell uit haar voeding gesmeten en ze voelde zich duidelijk na een dag al een beetje beter.

DA zegt dat het waarschijnlijk een hele lichte HB vorm is, maar wat doe je daar dan mee? Ze wordt momenteel behandeld als zware HBer. Heeft gelukkig geen hoefkanteling en geen verbrede witte lijn. Beetje pulsatie (maar dat heeft ze al zolang ik haar ken, dus ik heb zo de indruk dat ze haar oncomfortabelheid heeeeeel goed kan verstoppen) maar geen warme hoeven. Ze kan niet op hooi (hooiallergie, ik wil geen vijf problemen op elkaar stapelen) en staat op stripbegrazing met heel lang uitgegroeid gras. Het is amper groen meer, zowat hooi dat nog in de grond steekt. :') Mijn hooi is duidelijk ook veel suikeriger dan ons gras, want beide pony's verkiezen hooi boven 'vers' gras hier. Zoveel zelfs dat ik het moet verstoppen voor hen _O- Ze krijgt absoluut niets bij. Hoeven zijn getrimd maar aangezien ze geen verbrede witte lijn heeft is ze gewoon NB kort gezet dat ze haar afrol goed maakt. Ze heeft hoefschoenen met zooltjes in vooraan, en het verschil in beweging is niet enorm, maar ze speelt echt wel terug. Is er nog iets dat ik kan doen? Ze staat sowieso 24/7 in de paddock/stripbegrazing met schuilstal.

Zou wat rustig rondstappen helpen?

Afbeelding

Heel erg charmante en donkere foto, maar het is de meest recente van gisteren :Y)

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:58

Als ze wil lopen, (je moet haar nooit dwingen!), dan is wat stappen bij stijfheid volgens mij zeker goed.
Vorige week ook een plotseling 'stijf' lopend paard hier, (hb verleden, dat wel), ik ging vaak een rondje met haar doen, ze wilde ook graag mee, en ze loopt nu weer redelijk 'goed' .
Dus is niet verkeerd volgens mij, niet overdrijven, kijken wat ze nog 'leuk' vind en of het nog goed aanvoelt.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:30

Mijne heeft weer wat meer last sinds de regen... Baal er wel van want ging zo goed. Het is minimaal maar toch paar dagen pijnstillers gegeven.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:30

@Assebassie, het is daarom ook... Het nadeel van waar we zitten met de weide is dat in een straal van een kilometer of twee alles verhard is. We zitten namelijk in een dorp. Hoefschoenen zijn er gisteren meteen afgehaald. Geven eigenlijk amper verlichting en schuren op de kop toe. :(

@Tancreda4, Oh pfff, wat rot zeg...

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:32

Welke schoenen heb je? Er zit veel verschil in. Ik heb softrides voor grietje en die schuren en knellen niet. Nadeel is de prijs. Ze was er van de winter een kwijt geraakt en ik heb toen andere besteld maar die schuurde ook.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:07

Dat is ook niet ideaal... := Ik heb floating boots. Voor gewoon rijden en dergelijke gaat dat vrij goed, maar met zooltjes in knellen ze echt. Ze ontlasten de zool ook niet echt, zijn rondom rond vrij hoog en hard.