[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:52

Ik heb 2 jaar lang alles gewogen, elke portie en zette dit exact klaar zodat mijn stal houder nooit teveel of te weinig voerde.

Heb je wel getest hooi? Weet je wat er in zit?

In de afvalfase heb ik mijn haf (1.43 cm) 5 kg gewoon (geanalyseerd) en 2 kg graszaadhooi per dag gegeven. Daarnaast na de acute fase een vitamine brokje en wat suplementen waar onder eiwit poeder.

Nu ze goed op gewicht is krijgt ze 'onbeperkt' (in de praktijk max 9 kg) en anderhalf uur weidegang per dag. Ik meet haar maandelijks op om het gewicht te controleren.

Alle hooi wordt hier dus getest voordat we het voeren om hierop het beleid eventueel aan te passsen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:32

De mijne is gisteren verhuisd naar een plek zonder gras en met onverpakt hooi.
Ik twijfel of ik de glucobalance zal blijven doorvoeren, hij had al geen dikke kam of dergelijke verschijnselen, had het gelijk gekocht toen de diagnose kwam.
Hij is al veel afgevallen en niet meer zo bol/ opgeblazen.
Maar naar mijn mening is de gb dan misschien niet meer nodig ook?

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 10:06

Wij voeren juist in de zomer nog GB bij k dat ze toch links en rechts nog gras kan snoepen.

Ik zou het sws niet direct weg laten. Misschien langzaam minderen

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:46

Hier is geen gras. Tenzij ik hem af en toe wat in de berm laat eten.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:00

Hoe gaat het hier met alle paardjes? Ik heb hem gisteren voor het eerst sinds weken weer even op het gras gehad, maar pfff blijft toch soort van russisch roulet voor mijn gevoel...hou wel de index voor fructaan bij van de laminitus app

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:02

Mijne is ontzettend afgevallen en loopt eigenlijk weer zo goed als normaal, en dat binnen een maand..

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:39

toch goede zet dan, je nieuwe stal toch?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:42

Ja, ben er vreselijk blij mee!!

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:53

Hoi iedereen. Ik wil me (helaas) ook melden. Woensdag de da geweest en helaas ook hoefbevangen. Donderdag liep ze eigenlijk wel weer oke. Vooral savonds liep ze vlot achter me aan op het zachte, op de stenen wel iets meer moeite. Vanmorgen ben ik haar buiten gaan zetten en dat ging goed. Vanavond kwam ik en weer hartstikke veel pijn en niet willen lopen.

Is dat wisselende "normaal" qua pijn?


Ze staat uiteraard wel op pijnstillers.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:58

Ik kreeg het advies om het harde te vermijden en gedwongen beweging ook. Dus verplaatsen van stal naar buiten en terug is niet ideaal.
Kan je haar buiten laten staan in de paddock?

Hoe vaak geef je pijnstillers?

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:03

Ik kan wel vragen of dat mag, maar dan staat ze helemaal alleen. Dat lijkt me ook niet ideaal.

Ze krijgt nu smorgens en savonds een streepje tranquigel en savonds 3,5 zakje ascal en een zakje infaclam.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:10

Ach vervelend die wisselende pijn!

Mijn pony leek er ook tegenaan te zitten. Niet lekker lopen, 1 dag flink kreupel, dgen er na niet haar blije zelf maar slomer meelopen. Lichte pulsatie. Ze staat op de paddock, af en toe uurtje met masker op t land maar dat is dus echt verleden tijd helaas. Vind dat wel echt sneu maar wil niet dat ze echt door en door bevangen wordt. Dit was mogelijk een combi van een rijkere baal hooi, dat beetje gras, bekappen, te druk gemaakt met een ritje (spierpijn) en na lange tijd droogte weer regen. Maar heb het voor nu voor de zekerheid als hb behandeld dus stil gezet en pijnstillers.

Ze staat nu 1.5 week stil, sinds vorige week zaterdag zonder pijnstillers (4 dagen gehad) en loopt nu goed. Vandaag wandelen en wat aan 't werk zetten en komende dagen kijken hoe t dan gaat.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:02

Skessa_ schreef:
Ik kan wel vragen of dat mag, maar dan staat ze helemaal alleen. Dat lijkt me ook niet ideaal.

Ze krijgt nu smorgens en savonds een streepje tranquigel en savonds 3,5 zakje ascal en een zakje infaclam.


Tranquigel? Weet je dat zeker?
Want daar komen ze normaal de dag niet op door.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:00

Dat heeft ze voorgeschreven ja. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar leer graag. Dus alle tips welkom.


We hebben nu iig de paddock afgezet, zodat ze niet te veel kan lopen en die andere haar ook niet weg kunnen jagen ofzo.
Stukje droog om in te liggen en de rest zoveel nat. Heb ook hoefbevochtigers om gedaan, hopelijk helpt dat ook iets.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:04

Ik heb er geen ervaring mee, is niet het eerste waar normaal naar gegrepen wordt qua pijnstillers maar misschien dat dit wel nieuwe inzichten zijn.

Fijn dat je een stuk hebt afgezet. Rust en geen verplichting qua bewegen is in het begin wel erg belangrijk.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:48

De tranquigel lijkt me voorgeschreven voor sedatie/ rust.
De ascal is bloedverdunner, de inflacam pijnstiller en ontstekingsremmer.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:13

smurffie schreef:
De tranquigel lijkt me voorgeschreven voor sedatie/ rust.
De ascal is bloedverdunner, de inflacam pijnstiller en ontstekingsremmer.


Volgens mij was de tranquigel idd meervoor een stukje rust.
Het leek vanmorgen wat beter te gaan *fingers crossed*

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:22

Tranquigel of relanquine geeft men voor vaat verwijding. Effectiever is het tijdelijk verhogen van de hielen met styrofoam om de trek van de diepe buiger te verminderen en dus rotatie te voorkomen

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:42

Het gaat met die van mij gelukkig (uiteraard wel met Bute) een stuk beter. Nu had ik een vraag hoe geven jullie de Bute? Ik doe het nu (op aanrader van de dierenarts) in een spuit met appelmoes maar merk toch wat meer weerstand bij hem. Dus wil eigenlijk kijken of ik het met iets anders kan afwisselen.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:01

Ik deed het zelf altijd in water oplossen, daar deed ik dan de bute en ascal in.

In het begin wat weerstand, die van mij is echt altijd drama geweest met een spuit. Maar na wat terugvallen is ze wel wat gewend en is ze best makkelijk met spuiten. Is ook kwestie van wennen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:07

Ik gaf bute en ascal opgelost in een miniscuul beetje agrobs grunmash met een klein beetje appelmoes

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:07

Skessa_ schreef:
smurffie schreef:
De tranquigel lijkt me voorgeschreven voor sedatie/ rust.
De ascal is bloedverdunner, de inflacam pijnstiller en ontstekingsremmer.


Volgens mij was de tranquigel idd meervoor een stukje rust.
Het leek vanmorgen wat beter te gaan *fingers crossed*


Hoe is het nu?

Had nog nooit van tranquigel bij dit soort dingen gehoord maar klinkt allemaal wel aannemelijk.
Hopelijk heb je de stijgende lijn te pakken.

Hier alles altijd in de mond gegeven met een spuit. Maar die van mij vind alles prima wat dat betreft.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:07

Nog een beetje hetzelfde. Loopt wel wat meer rond. Heb vanaf vandaag bute gekregen voor dr.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:36

Skessa_ schreef:
Nog een beetje hetzelfde. Loopt wel wat meer rond. Heb vanaf vandaag bute gekregen voor dr.



Hier ook Relaquine/ tranquigel voor bij de avond medicatie. Ze worden dan wat rustiger en gaan vaak liggen om de voeten te ontlasten.
Daarnaast ook bute en ascal.
In de ochtend een mengel van beide (Bute en ascal) en in de avond ook(met relaquine). Ik spoot het met een spuitje water de mond in. Hier de beste resultaten met deze 3 soorten medicatie. Geef je het ook in 2 x? Zo komen ze de dag over qua pijnbestrijding.
Bute is pijn en ontstekingsremmer, ascal tegen pijn en betere doorbloeding.
Daarnaast veel koelen, hooi weken , in de modder zetten helpt ook nog wel ter verlichting . Lange adem hebben. Kan zo een week duren dat ze met kleine stapjes verbeteren. Hier vaak rond dag 4 verbetering met de medicatie

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:38

Skessa_ schreef:
smurffie schreef:
De tranquigel lijkt me voorgeschreven voor sedatie/ rust.
De ascal is bloedverdunner, de inflacam pijnstiller en ontstekingsremmer.


Volgens mij was de tranquigel idd meervoor een stukje rust.
Het leek vanmorgen wat beter te gaan *fingers crossed*


Ze schrijven tranquigel idd voor wat meer rust en met name in de avond. Veel paarden / pony’s gaan dan liggen en ontlasten de voeten op deze manier . Hier werkt het erg goed