Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 251 van de 275 [ 6865 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254 ... 275  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Hoe is het nu Femke, heb je nog hoop of is het klaar? Als ik je bericht zo lees is het op. Hoe moeilijk ook, soms is de keuze duidelijk.
Knuff. Hoop zo voor je dat er nog hoop is natuurlijk!

Julia, die wisseling is jammer, maar het feit dat er wat veranderd is natuurlijk positief! Nu op naar meer goede momenten en langer door de dag heen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-22 11:23 



 
Profiel   

Het is ook lastig dat je pony ook ppid heeft. Van de prascend kunnen ze ook in zichzelf gekeerd raken en lusteloos. Mijn pony wilde niet meer eten. Nu ik van een halve naar een kwart ben gegaan gaat het wel goed.

Dus het is lastig waar je goed aan doet in dit geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-22 11:40 



 
Profiel   

Vandaag andere hoefsmid laten komen met ervaring in bevangenheid.
Pony heeft nu ijzers met zooltjes, bij die zooltjes de teen vrij zodat daar geen druk op ligt. Meteen verschil, hij kan beter lopen en kan zijn voorhoefjes gewoon optillen, hij geeft ze zelf aan ik hoef hem niet te dwingen om op te tillen. Voor de ijzers kon ik zijn witte voorbeentje echt niet optillen. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat verlopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-22 15:01 



 
Profiel   

Spannend, duimen maar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-22 20:24 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Hoe is het nu Femke, heb je nog hoop of is het klaar? Als ik je bericht zo lees is het op. Hoe moeilijk ook, soms is de keuze duidelijk.
Knuff. Hoop zo voor je dat er nog hoop is natuurlijk!

(Knip)


Vandaag heb ik gekeken hoe de pony liep door het gangpad af te stappen, omdat ik een gesprek met de dierenarts had staan. Hij staat niet meer te wiebelen in stal, en liep vlot mee in stap (hoe dan?), wel kon ik nog zien dat het ene been slechter is dan de andere.

De dierenarts gaf in het telefoongesprek aan dat ze vindt dat we het nu wel een echte kans moeten geven de komende 5-6 weken, dat hij die tijd echt boxrust moest houden. Dit omdat de medicatie en ijzers toch goed aanslaan. Bij terugval of andere complicaties konden we altijd nog stoppen.

Ik kon ook even goed een aantal vragen stellen, bijvoorbeeld over of longeren/wandelen in het pijnvrij scenario nog mogelijk zou zijn. En dat lijkt haar wel, maar het is eerst nog wel afwachten of hij daar komt. (Dit is anders dan hoe ik het eerder had geïnterpreteerd, ik had begrepen dat zelfs in het pijnvrij scenario wandelen en longeren niet zou kunnen.)

Verder gaan we vanaf morgen afbouwen met de buut naar twee keer een half zakje per dag. Dat wordt een spannende periode, waarin moet blijken of het goed blijft gaan.

Ik vind het allemaal maar pittig, want ik (en de persoon die mee was) hadden het woensdag allemaal echt geïnterpreteerd als het is echt niet goed en de toekomst wordt een uitdaging. Inslapen is een reële optie. In mijn beleving zijn we ook de twee weken aangegaan om na te denken over of ik het toekomstwaardig vond of niet. Daarin heb ik de afgelopen dagen eigenlijk dus de keuze gemaakt dat ik dat niet vond.

Nu lijkt de behandeling dus aan te slaan en lijkt inslapen geen directe optie/aanleiding meer te hebben, terwijl het verhaal me allemaal nog niet zo positief lijkt. Ik vind het behoorlijk pittig om alles goed te begrijpen en de goede keuzes te maken, dus ik doe maar gewoon wat de dierenarts zegt en dan zal dat wel de goede keuze zijn.

Voorzichtig krijgen we een klein beetje hoop op een toekomst. En dat vind ik fijn, maar ook heeel spannend omdat ik kwaliteit van leven wel heel belangrijk vind en dat nog niet gegarandeerd is (in mijn ogen).

Julia_Romeo: Fijn dat de ijzers direct zoveel verlichting geven! Hopelijk zet de stijgende lijn door!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-22 23:35 



 
Profiel   

Fijn dat het toch voorzichtig wat positiever is. Ik zou wel uitkijken dat je niet te snel gaat afbouwen met de buut. Daar hebben meerdere mensen in dit topic negatieve ervaringen mee waardoor er een terugval kwam.

Hoefbevangenheid is wel een ziekte die tijd kost. Ze kunnen soms zo diep zitten dat je je afvraagt of dat nog wel goed kan komen. En dan komt het met goed bekappen, eventueel hoefschoenen of een ijzer, goed dieet en medicatie toch weer goed. Dat maakt het wel lastig om te beslissen wanneer het genoeg is geweest.

Zelf heb ik bij twijfel steeds foto's laten maken. Je smid en dierenarts kunnen aan de hand daarvan bekijken of ze nog met de hoef kunnen werken en of er verbetering te zien is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 06:18 



 
Profiel   

Inderdaad wat ik en anderen al meerdere malen gezegd hebben in dit topic: nu het wat beter lijkt te gaan, even zo laten op de buut. En zeker niet met een zakje per dag verminderen! Echt echt echt neem dat van me aan.

Verlaging kan de ontsteking (die er nog steeds zit hoor) weer aanwakkeren. Als je gaat verlagen echt met hele kleine delen doen dus een 1/4 zakje minder per dag ofzo. En ook heel belangrijk: geef een maagbeschermer!
Dierenartsen willen al vaak heel snel verlagen ivm dat buut eigenlijk zooi is. Maar het is kiezen tussen twee kwaden!

Mijn dierenarts liet mij altijd zelf gaan met het gebruik van buut. Ze vertrouwde op mijn inzicht. Ze zei ook: steeds weer een terugval door verlaging is slechter dan lang gebruik van buut.

Geduld is belangrijk voor het herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 07:05 



 
Profiel   

Ik had twee verschillende dierenartsen,
de ene was er weekends bij gekomen toen hij accuut bevangen stond en de andere is er bij gekomen op aanraden van een vriendin. De laatste heeft z’n voeten in het gips gezet en is zeer ervaren met hoefbevangenheid.

Dierenarts één had me een schema gegeven waarin de buut snel afgebouwd moest worden. Dierenarts twee was het daar niet mee eens en van hem mocht ik de buut pas afbouwen wanneer mijn paard netjes een 8je kon draaien op het erf. Als dat probleemloos ging mocht ik een kwart zakje minder proberen. Hij was van mening dat snel afbouwen het herstel niet ten goede kwam en dat een paard niet onnodig hoeft te lijden.

Omdat ik ook in achterhoofd had dat buut een heftig middel is probeerde ik vrij snel af te bouwen maar dan werd m’n paard weer minder. Toen toch het advies van de tweede dierenarts gevolgd en gewacht tot het 8je op het erf probleemloos ging. Daardoor heeft hij wat langer aan de buut gezeten maar had ik wel een vrolijk paard en zo zou ik het een ander ook zeker aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 08:40 



 
Profiel   

Fijn dat het voorzichtig positief is. Het was echt een zwarte wolk in je eerste bericht. Maar nu lijkt er dus een kans, dat is meer dan positief. Aangrijpen en hoe de toekomst loopt zie je dan wel.

Paard waardig en dus pijnvrij is voor mij altijd de voorwaarde geweest. Maar ik mag toch hopen dat dit voor elke paarden eigenaar geldt.

Ik heb metacam gegeven, dat is minder heftig dan buut. Maar rustig afbouwen is wel de key. Half zakje per dag er af is echt te gek. Je onderdrukt nu iets, wat niet weg is en door te snel af te bouwen, geef je ruimte om weer te verergeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 09:02 



 
Profiel   

Mijn pony was vandaag weer wisselend. Als die zelf wat pasjes loopt gaat het erg moeizaam. Als ik hem aan de hand pak voor 2 rondjes door de bak (advies hoefsmid) gaat het wel zichtbaar beter. Als hij eenmaal paar pasjes heeft gezet word het lopen makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 23:16 



 
Profiel   

Julia_Romeo, hopelijk kan hij zelf snel ook weer wat makkelijker bewegen. Hier werd de pony veel slechter bij een paar rondjes stappen, dus opzich lijkt het me positief dat tie wat makkelijker gaat stappen als je hem meeneemt. (Even indekken, ik heb het nu bij mij over stappen toen ik nog dacht dat tie spierpijn had van longeren, niet van de bevangenheid, nu stappen we op dierenartsadvies helemaal niets).

Het afbouwen van de buut was al direct woensdag gepland door de dierenarts. Het schema was 1 dag twee zakjes savonds, daarna 5 dagen één zakje sochtends en één zakje savonds, daarna een half zakje sochtends en een half zakje savonds en verder hebben we toen niet gekeken. We zijn nu een dag later dan oorspronkelijk naar de halve zakjes gegaan. Ik weet dat de bevangenheid nog niet weg is, ook de ontsteking niet, dat weet de dierenarts ook.
En ik weet dat we langzaam moeten afbouwen, maar ik doe nu wel alles in overleg met de dierenarts. Kans op een terugval is zeker aanwezig, dat zegt ze ook. Maar voor nu is dit volgens haar het beste, ook omdat de bijwerkingen van buut op lange termijn geen kattenpis zijn. We hebben gekozen voor buut omdat de pony op inflacam niet zoveel verschil liet zien eerdere keren.

Vooralsnog had ik gisteren een alerte pony die makkelijk bewoog in z'n stal. Op naar dag twee, deze en morgen lijken me het meest cruciaal omdat de halfwaardetijd van buut 48 uur is, dan zouden de hele zakjes wel uitgewerkt moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 09:30 



 
Profiel   

Pff Femke, vind het wel spannend van 2 hele naar 2 halve zakjes in 1x maar goed, zo te lezen heb je heel veel vertrouwen in de dierenarts en wil je voor nu daar op bouwen.
Hoop dat het niet te snel is. En dat hij lekker alert blijft!

Julia, hoefsmid zegt bewegen, maar wat zegt de DA? Want hier was het een dikke no go, om verplicht te bewegen. Als hij beter gaat lopen snap ik het wel overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 09:38 



 
Profiel   

Ik lees veel over schadelijke bijwerkingen van buut maar in hoeverre is dat realistisch als je een maagbeschermer bij geeft? Dat zal per paard verschillen lijkt me. Mijn pony heeft langere tijd op buut gestaan, nooit merkbare problemen gehad. Het is een keus uit 2 kwaden. Te snel afbouwen en een terugval krijgen zorgt er mss voor dat je langer kwakkelt en daardoor langer medicatie geeft.

Mijn beide smeden en dierenartsen hebben altijd gezegd alleen vrije beweging geven. Overbelasting kan de problemen erger maken. Dus ik heb altijd het hooi en water uit elkaar gezet. Ik ben pas gaan wandelen toen ze volledig van de buut af was. En dan op de wei, grote rondes en de bochten zo ruim mogelijk maken. En heel rustig opbouwen en pas weer 5 minuten erbij als ze de hele week geen terugval had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 10:18 



 
Profiel   

Mijne heeft heel lang en best vaak op de buut gestaan. Met maagbeschermer. Geen klachten gehad. Ik zorgde wel altijd dat hij eerst een hoeveelheid hooi had gegeten voordat hij de buut kreeg.

Mijn heeft ook altijd gewoon op de paddock gestaan tijdens de bevangenheid. Gewoon bewegen als hij wilde. Als hij slecht was, waterbak naast het hooi en als hij wat beter werd en duidelijk uit zichzelf wilde lopen , de waterbak wat verder weg zetten.

Longeren is echt een no go in het begin. Beter is rechte stukje lopen, op liefst niet te harde ondergrond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 10:30 



 
Profiel   

Hoe gaat het met je pony Julia_Romeo?

Hier gaat het oké, na de jaarwisseling begon de pony weer een beetje te wiebelen. Minder dat tie deed, maar toch. Daarbij is het opvallend dat hij rechtsachter meewiebelt. Hij gaat wel mee de stal uit als ik het vraag, zelf heeft hij geen interesse om de stal uit te gaan. Hij loopt opzich wel vlot mee, als ik even kijk hoe hij loopt (Ik kijk zo eens in de drie dagen even door het gangpad uit te lopen en dan weer terug. Verder komt hij niet zn stal uit.)

Daarnaast moet ik een manier vinden om de hoeven te gaan koelen, de wasplaats en de paddock is te ver lopen volgens de dierenarts. Dus ik ga het proberen met coolpacks van de kruidvat en bandages. De dierenarts gaf de tip van de coolpacks en dan in een handdoek en vast ducttapen. Ik denk dat ducttape geen succes gaat zijn ivm stress, dus vandaar de bandages.

Ik struggel met de verdeling van het hooi over de dag. Ik meng het met stro in drie hooinetten met kleine mazen. Deze krijgt hij 's ochtends rond 8.00 en 's middags rond 15.00 van de voerdienst en 's avonds na de medicijnen rond 21.00. Het hooinet van 8.00 was vanochtend om 10.00 vrijwel al het hooi wel uit en daar zat een vrij grote portie in. Het hooinet van 15.00 is heel klein, maar dan heeft hij iig iets van de voerdienst en kan hij weer een half uurtje kauwen. Het hooinet van 21.00 is ongeveer even groot als die van 8.00, dus dat zal hij ook rond 23.00 wel weer op hebben.. Dat betekent dat hij meerdere keren langer dan 4 uur en zelfs een keer langer dan 8 uur zonder hooi staat. Meer hooi voeren is geen optie, meer stro ook niet. Iemand ideeën?

Verder heeft de pony bij te weinig beweging last van een dikke koker door melanomen, dit begint nu op te spelen. Normaal hang ik de slang erin op de wasplaats en zorg ik dat we vaker wandelen, waarmee het weer afzakt. Dat is nu geen optie. Het doet hem zichtbaar pijn, want ik krijg een hoef naar me als ik eraan probeer te zitten. Iemand tips om dit in zn stal schoon te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 20:51 



 
Profiel   

Phoe dat is een lastige want water wordt natuurlijk 1 grote ramp in de stal voor de koker spoelen. Kan de dierenarts de zwelling niet onderdrukken met medicatie voor tijdelijk?

Hoeven koelen deed ik in de stal in een grote bak met water.
Ik heb ook een soort springschoenen die je nat kan maken en dan invriezen, daarna om de hoeven. Die heb ik nog wel liggen, wil ik je wel opsturen, moet je alleen ff je adres per PB sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 23:06 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Phoe dat is een lastige want water wordt natuurlijk 1 grote ramp in de stal voor de koker spoelen. Kan de dierenarts de zwelling niet onderdrukken met medicatie voor tijdelijk?

Hoeven koelen deed ik in de stal in een grote bak met water.
Ik heb ook een soort springschoenen die je nat kan maken en dan invriezen, daarna om de hoeven. Die heb ik nog wel liggen, wil ik je wel opsturen, moet je alleen ff je adres per PB sturen.


De dierenarts geeft aan niets te kunnen doen met de koker, nu niet, maar een aantal maanden terug ookal niet. Toen waren we ervoor bij de kliniek, in combinatie met dat hij achter niet goed liep. Het komt waarschijnlijk door onrustige melanomen, dus door kurkuma te voeren en duivelsklauw en de beweging van de wei is het tegen alle verwachtingen in weer weggetrokken.

Bedankt voor je lieve aanbod!! Ik heb het nu met de icepacks en bandages gedaan en dat werkte zonder stress, dus dat is heel fijn!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 14:13 



 
Profiel   

Wel een lastige situatie voor jullie zeg. Misschien ook met een coolpack zijn koker koelen of zou dat niet helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 15:11 



 
Profiel   

Oh hij staat er zo keurig bij inderdaad! Fijn dat dit werkt, mocht het aanbod toch nog nodig zijn, dan stuur maar bericht hoor. Weet hoe lastig het allemaal is, dus soms is een vriendelijk gebaar best welkom ;-)

Pff die koker, ik weet het niet. Hoe ver is het naar de poetsplaats? Kan je niet iets aan rubber of vloerbedekking bv neerleggen zodat hij daar toch kan komen. Of is het simpel weg te ver?

En in de stalgang koelen? Heb je dan alles zeiknat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 16:05 



 
Profiel   

Met mijn pony gaat het met kleine stapjes beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 19:28 



 
Profiel   

Wat fijn!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 20:06 



 
Profiel   

Wat rot zeg! Is er geen stal dichterbij de wasplaats waarmee je tijdelijk kunt ruilen? Dan “moet” hij 1x zo’n stuk lopen maar kan daarna makkelijker de wasplaats op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 20:16 



 
Profiel   

Vandaag was de koker rustiger, hopelijk morgen ook en dan kan ik misschien met babydoekjes van Neutral een poging doen om het wat schoon te maken. Water in stal of in de gang gaat hem niet worden, buiten dat de pony eigenlijk als de dood is voor water, wordt dat idd een enorme kliederboel..

In normale omstandigheden zetten we ons over de stress heen en wordt hij uitgebreid beloond met een appel en/of rollen in het zand, waardoor hij de wasplaats inmiddels accepteert. Maar als de dierenarts zo stellig is over niet te ver lopen en ik weet dat stress bij hem vaak wel het één en ander triggert, zal ik de grens maar niet opzoeken. Het ruilen van stal is overigens wel een goed idee als het echt noodzakelijk wordt om regelmatig naar de wasplaats te gaan. Nu is het voornamelijk preventief dat ik de koker wil schoonmaken.

Bedankt voor het meedenken allemaal! Het ideeën sparren helpt om in mogelijkheden te blijven denken. Normaal heb ik alle kleine dingetjes onder controle door daar direct op te handelen, nu kunnen de normale oplossingen vaak niet dus is het echt even zoeken. En af en toe heeft de pony echt zo'n stress momentje dat eigenlijk alles teveel is, dat maakt het niet makkelijker.

Bijvoorbeeld: Bandages en icepacks waren de hele dag oké en fijn, maar vanavond waren ze opeens spannend en een reden om te snuiven en in het hoekje van de stal te duiken, totdat ik begin met ze omdoen dan is het opeens weer oké. Of dat hij opeens stress heeft van de mensen die twee stallen verderop de stal mesten, die mensen doen dat dagelijks, niets nieuws, maar toch opeens reden voor spanning en stress. Of dat hij zich helemaal te pletter schrikt van het papiertje voor op z'n stal wat ik lostrek :(:)


Normaal zijn dit tekenen dat hij even lekker aan het werk moet en ik hem even moet uitdagen in het werk. Nu proberen we het maar op te lossen met een goede rosbeurt en de 3 vrijheidsdressuur oefeningen in stilstand die hij kent :')
Ow en ik mag af en toe van de dierenarts kijken hoe hij loopt, dus dan lopen we het gangpad uit (eens per 2-3 dagen) en staan we lekker een tijdje buiten te kijken, dat is erg schattig want hij blijft echt heel lief en tevreden staan kijken. Staan we daar midden op het terrein 10 minuten te kijken :+

Fijn Julia_Romeo dat hij iets beter lijkt te gaan! Hopelijk zet die lijn door!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 01:46 



 
Profiel   

Hallo allemaal,
Ik meld mij ook maar even. Ik heb de afgelopen dagen wat pagina's en vooral de verhalen op de eerste pagina gelezen. En jeetje wat een heftige aandoening is dit zeg! Nooit geweten en nooit echt in verdiept tot nu..

Mijn vijf jarige haflinger is ook hoefbevangen. Ik dacht zelf eerst aan een hoefzweer, het leek daar wel wat op. Hij liep overal stijf maar ook wat kreupel met linker voorbeen. Van de zomer had hij daar een hoefzweer. Dat hij pijn had, was duidelijk. Contact opgenomen met hoefsmid. Volgende dag kwam de hij, en hij dacht aan spierbevangen omdat hij overal stijf op liep en na wat testjes geen hoefzweer kon constateren.. Hij adviseerde mij om het een week aan te kijken en anders contact op te nemen met de dierenarts. Ik heb totaal geen ervaring met spier of hoef bevangen.. Maar ik vertrouwde het niet en heb toch maar de dierenarts gebeld. Die kwam de volgende ochtend, die ochtend zag ik mijn pony voor het eerst af en toe naar achter hellen wat zo kenmerkend is voor hoefbevangenheid. En toen wist ik dat afwachten geen optie was. Dierenarts geweest, en inderdaad hoefbevangen. Maar waarvan dan? Hij staat niet op het gras. Conclusie te eiwitrijk hooi, te hoog in suikers. Ik moest hem Ascal en Novacam geven. En de hoeven laten koelen. Na drie dagen moest ik bellen een update. Mijn paarden hebben een redelijk grote uitloop stal met een paar meter beton ervoor zodat ze ook in de winter lekker kunnen bewegen. Daarnaast hebben we een klein 'bosje'. Een stuk grond met aardig wat bomen, helaas nu erg blubberig door de regen. Maar daar zet ik hem elke dag een paar uur. Een klein stukje afgezet zodat hij niet te veel beweegt. Dan zie je maar wat een vertrouwen en liefde ze voor je moeten hebben willen ze met zo veel pijn bereid zijn om toch een stuk ergens heen te strompelen omdat jij dat zo graag wilt. Elke stap stopte hij en we namen er lekker de tijd voor. Veel complimentje en aaitjes en stops verder stond hij er dan. De derde dag liep hij er heen met 2 stops tussendoor. Voor mijn idee ging het dus wel wat beter. Maar wat had hij een pijn, dat was nog goed zichtbaar. Zijn manier van staan bleef het zelfde. Hij lag veel tussendoor. Ook helde hij nog naar achteren voordat hij een stap zette. Dierenarts gebeld, die vond het wel een vooruitgang. Ik moest niet gelijk te veel verwachten. Als tip kreeg ik mee om ook wat grond voor de hooinetten te gooien in de stal, zodat hij daar ook kon koelen. Gedaan. En twee dagen later weer gebeld. Hij strompelde nog steeds en had nog steeds veel pijn. Al helde hij niet meer naar achteren voor hij ging lopen. Ik had toen mijn eigen dierenarts aan de lijn, zij kent mijn paarden en mij. Ze hoorde aan mijn stem dat ik twijfelde over hoe het nu ging en ze kwam eigenlijk redelijk snel. Ze vond hem niet goed genoeg vooruit gaan. Ze schreef Buut (3 zakjes per dag, 1,5 ochtend en 1,5 avond) in plaats van Novacom, Tranquigel 4 keerr per dag 1 streepje, en Gastro 1 x per dag 150 en nog dezelfde aantal zakjes Ascal 5 zakjes per dag voorlopig tot aankomende woensdag. Morgen moet ik weer bellen over hoe het gaat dan heeft hij 3 dagen de Buut. En ik heb nu niet het idee dat er veel verbetering in zit. Ik merk wel dat hij op het zachte wat beter loopt. En hij lijkt wat minder down te kijken, maar dit kan ik mij ook inbeelden... Wat een pijnlijk proces voor de pony's/paarden zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 13:01 



 
Profiel   

Naar mijn persoonlijke mening,
Nu in de acute fase niet laten bewegen.
Alleen als het paard zelf wil/kan.
Goede hoefsmid en optijd bekappen is goud waard.
Voor nu kun je ook je hooi "wateren" zodat je eventueel suiker eruit kunt spoelen.
Geef nu ook geen krachtvoer of wat dan ook.
Laat eventueel je hooi testen of er niet toevallig teveel suiker in zit.
En eventueel een glucobalancer voor naderhand.

Het is echt een verschrikkelijke ziekte.
Helaas bestaat er geen perfecte behandelplan wat funktioniert voor alle paarden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 13:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 251 van de 275 [ 6865 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254 ... 275  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen