[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:53

Jammer dat je het zo aanvallend opneemt, zo was het zeker niet bedoelt. Mijn laatste bericht was een verduidelijking omdat je zei dat ik niet goed las. En ja gras triggert bij de meeste van ons wel iets, daarvan hebben we al te veel leed gezien bij onze paardjes. Zoals assebassie al zegt het komt mss hard over maar het is niet slecht bedoelt.

Je hoeft het topic zeker niet te verlaten. Mss kun je als je de emotie wat gezakt is de reacties nog een keer lezen en de andere zaken dan gras eruit filteren. Want ik heb ook aangegeven dat het langer kan duren dan een aantal dagen voor je verbetering kunt zien. Dat zul je ook terug kunnen lezen in onze ervaringen in dit topic. Het is vaak een proces van weken/maanden. En mss kun je ook foto's laten maken om de schade in de hoef/aan het hoefbeen te kunnen zien

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:46

Ook ik bedoelde het zeker niet aanvallend. Het nadeel van geschreven communicatie is dat de emotie er niet altijd goed uit te lezen is. Ik las jouw berichtje idd ook als op de korte termijn meermaals bevangen, gelukkig is dat niet het geval

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:35

Ik k hier ook weer actiever meepraten.

Het lijkt erop dat mijn pony weer bevangen is (3e keer nu)
Juli 2019 voor het eerst, liep vooral stijf in bochten op het harde, lichte kanteling lv. Veel terugvallen en duurde 6 maanden.
Gelijk van gras gehaald. Bleek ppid te hebben en prascend opgestart.
Was veel te dik toen

Juli 2020 weer hetzelfde beeld, liep in bochtjes niet lekker, had op eens een dikke nek ( verder keurig op gewicht) en ik hoorde in draf haar achterbenen tikken, bleek omdat ze haar voorhand wat ging ontzien.
( stond paar uur op de wei met graasmasker)
Heeft 5 maanden op de buut, ascal en ulcergold gestaan, afbouwen ging bijna niet. Erna nog een hele nasleep met maagzweren etc. Ze was in mei dit jaar eindelijk weer helemaal fit
Zomer 2019, zomer 2020
Afbeelding

Dit jaar niet op het gras, krijgt geanalyseerd hooi, glucobalance, in juni nog eens extra ppid waarde laten testen, bleek re hoog dus medicijnen zijn opgehoogd, krijgt dagelijks veel beweging.
Afbeelding

Ik zit nu echt met mijn handen in mijn haar, het hele management is aangepast en ze wordt toch weer bevangen..
Ze staat op breakover beslag.
Mijn man heeft al aangegeven dat we niet weer dat hele proces aangaan, ze is nu net weer 2 a 3 maanden fit.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:01

Oei Eliana, snap je zorg. Want als ze met het juiste beleid en gewicht, als nog bevangen raken. Dan weet je ook niet meer wat je er aan kan doen.

Ik heb geen ervaring met meerdere keren bevangen maar mocht die van mij nu weer bevangen raken weet ik ook niet wat ik zou doen. Want minder voeren, meer bewegen enz is geen optie denk ik.
Snap jou man daar wel in.

Hoe is jouw gevoel?

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:19

Hij heeft wel een punt, het is normaal een hele actieve pony en als ze straks weer maanden met pijn staat dan vind ik dat ook niet eerlijk tegenover haar.
Ik weet dat ik nu echt alles eraan gedaan heb qua preventief beleid en als ze nu weer bevangen is dan houdt het ergens op.
Vorig jaar was ze zoveel afgevallen dat er ook sprake was van vervetting in haar bloed dus ik mag niet minder voeren dan nu.
Maar dat is mijn rationele denken..

Mijn gevoel is anders ik wil de absoluut niet kwijt

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:23

Ik snap je zorgen ook volkomen. Zo frustrerend als je ook niet weet wat de trigger is geweest en je al zoveel doet om het goed te laten gaan.

Bij grietje wist ik het ook niet, maar volgens de kliniek kunnen het ook best hele kleine veranderingen zijn geweest, zoals bijvoorbeeld wat meer op de verharding staan omdat de bodem te nat was. Soms is er gewoon geen vinger op te leggen. Ik wens je veel wijsheid toe. Het is een verdomde lastige afweging

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 20:07

@Eliana, krijgt ze beperkt of onbeperkt hooi? Want als ze teveel binnenkrijgen van arm hooi, kunnen ze toch nog teveel hebben. En ik hoop dat je haar niet continu op het harde hebt?

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 20:11

Beperkt hooi.
Ze staat wel in de zandpaddock maar niet te lang achter elkaar omdat ze in maart ook nog fors zandkoliek had ondanks elke maand een kuur tegen het zand

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:11

Arme pony, die krijgt wel wat voor de kiezen. Heel veel sterkte.

Ik begrijp het dilemma tussen jou en je man. Tuurlijk wil je je pony niet kwijt, maar mocht het opnieuw lijden worden, dat is toch ook hartverscheurend om aan te zien :(:)

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 07:12

Bah Eliana… maar ik snap je dilemma heel goed. Hier ook een ppid-er die dit jaar op suiker arm hooi ineens bevangen leek te raken. Knapte met een paar dagen op, maar ook voor hem is het niet de eerste keer. Wel iedere keer maar heel licht bevangen, maar inmiddels wel aardige hoefkantelingen. Hij is echt niet te dik, maar de prascend ophogen gaat steeds niet goed (of hij stopt met eten, of hij wordt helemaal raar/stoned achtig). Wij hebben hier afgesproken als hij weer serieus bevangen raakt, dat het wel klaar is… hoe moeilijk ook, ik wil het hem niet nog een keer aan doen
Afbeelding

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:22

@Eliana, wat naar dat ze weer terug blijkt te vallen. Hopelijk valt het mee. Ik snap jouw man wel je hebt ook erg lange herstel periodes gehad bij de pony. Is ze ook getest op insulineresistentie? Mijn pony bleek dat te hebben en het minste verandering trikkerde opnieuw de hoefbevangenheid. Zij had geen PPID maar meestal is er meer aan de hand inwendig als ze keer op keer en bevangen beeld laten zien terwijl jij echt alles aangepast hebt wat je kan aanpassen zo te lezen.
hopelijk loopt het met een sisser af, sterkte!

Maartje_M sommige paarden kunnen echt niet zo goed tegen die prascend mijn grote krijgt half tabletje maar als ik verhoogd veranderd ze in een monster en kun je niks meer met haar, gelukkig doet ze het op een half tablet ook goed maar beter voor de verhoogde waarde zou zijn dat ze een hele zou krijgen.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:03

Ja dat is hier dus ook zo Corina. Hij heeft een tijdje op 3/4 gestaan maar toen was hij echt niet zichzelf. Werd ook echt wel depri. Toen terug naar 1/2 en nu is hij weer zichzelf. Maar ja, niet stabiel…

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:28

Wel vervelend dat sommigen zo'n lange herstelperiode nodig hebben. Denk dat de mijne nu dik 2 maand geleden bevangen geraakt is, en imo gaat het nu prima met haar. Ik laat haar niet op de wei, want ze snoept nogal wat langs de randjes van de piste en haar dieet kan je nog niet echt een groot succes noemen.

Maar ik heb haar vandaag in deze hitte 10 minuutjes gelongeerd in een piste die bijna zo hard ligt als beton, en ze liep prima in alle 3 de gangen. Ze was niet super voorwaarts, maar zal eerder met de warmte te maken hebben. En haar douche achteraf kon haar gestolen worden, mocht haar goed tegenhouden of ze was er weer vandoor. Helaas is de levertermijn van de ruwvoerautomaat verlengd, maar we gaan morgen toch naar een demo model kijken.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 20:41

Ik kreeg vandaag (voor mijn gevoel) de bevestiging dat mijn paard enkel last heeft gehad van dubbele zolen en dat het echt geen bevangenheid is geweest. Hij was al vierkant op de foto gezet, geen kanteling en toonde verder geen symptomen, behalve pulsatie.

Het rare is dat de gevoeligheid op de zolen erg lang aan houdt. Bute konden we niet afbouwen, tot ik hem op hoefschoenen zette. Daar loopt hij helemaal goed op. Nu overdag met, de nacht zonder. Want 24/7 schoenen kan weer broei geven.

Vrijdag ga ik hoofarmor proberen. Dit legt een laagje over de zool (straal, hoefwand), zonder dat het afsluit, waardoor hij niet meer gevoelig zou moeten lopen.
De reden dat ik dit hier plaats, is omdat dit ook een uitkomst kan zijn als je geen hoefschoenen in huis hebt en wel snel iets nodig hebt in geval van bevangenheid. Tevens is het ook best betaaldbaar. 75,- voor 8 hoeven, waar je 4-6 weken mee doet.

Het neemt natuurlijk geen kanteling of sincker weg, maar ik kan me wel voorstellen dat dit een optie is om te proberen als je geen hoefschoenen hebt.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:38

Slmt wat fijn dat die van jou toch niet bevangen was. Hoe heftig dit ook was, toch een opsteker.

Ben heel benieuwd naar die hoofarmor, zal morgen of zo eens googlen wat het is.
Laat je weten of het bevalt?

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 06:53

Fijn dat het geen bevangen heid is!
Hier komt vrijdag de dierenarts ik ben zo benieuwd

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 07:43

Ja, de ervaring deel ik zeker! Hoe mooi zou het zijn als deze oplossing ook verlichting kan bieden voor bevangen paarden!

Er loopt ook een bokt topic over. Het gebruik in NL en BE is nog niet super groot, het komt uit USA.
Ook bij rotstraal, schimmel en white line disease kan het veilig worden ingezet, het sluit niet af en draagt bij aan het harder maken van het weefsel waarbij het voorkomt dat kwalijke invloeden van buitenaf (zoals urine) in het weefsel dringt.

Voor wie benieuwd is naar de kosten:
75,- voor een starterspakket en ik heb nog een extra staalborstel besteld. Je kan daarmee 8 hoeven behandelen die elk 4-6 weken mee gaan. Een enkele navulling (dus 8 hoeven extra) kost 35,-.
Ik quote nog even vd site:

https://www.hoofarmor.nl/

Citaat:
Hoof Armor hoefbescherming is een stevige maar flexibele en slijtvaste zelfplakkende coating, die gebruikt wordt om de onderkant van een hoef te beschermen tegen overmatige slijtage en brokkelen, maar ook ter voorkoming van infecties en andere beschadigingen aan de hoef.
Hoewel Hoof Armor harder is dan een hoef, is het meer flexibel dan een hoef, waardoor het de natuurlijke uitzetting en pompwerking (=hoefmechanisme) niet belemmerd. De bloedcirculatie blijft bij gebruik van Hoof Armor optimaal, alsmede de gezondheid van de voet en uiteraard belemmerd het de natuurlijke gangen van het dier niet, zoals bij andere vormen van hoefbescherming wel het geval kan zijn (hoefijzers en hoefschoenen bijvoorbeeld).

Hoof Armor beschermt de zool van de hoef, waardoor de zool steviger en sterker kan worden, en daardoor beter bestand is tegen zoolkneuzingen als gevolg van bijvoorbeeld steentjes. De dikheid en concaviteit (=holling) van de zool is de sleutel voor bescherming van de hoef.


Ik heb geen aandelen whaha. Maar ik loop inmiddels ook 6 weken intensief te stoeien met de hoeven. Toen we de oplossing in hoefschoenen vonden was de opluchting groot, maar elke dag op en af doen + dat het weer niet kan als ze in de modder staan (dringt naar binnen, wordt t weer week), maakt dit gewoon een heel aantrekkelijk product.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:00

Lijkt wel een mooi product, alleen het aanbrengen lijkt me niet zo simpel, en kost tijd en geduld, maar misschien valt het mee.
We horen uiteraard graag jouw ervaringen, bedankt voor het delen.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:22

Deze mevrouw doet het in 1,5 minuut per voet <<)

Mijn man heeft het net opgehaald en morgen gaan we t aanbrengen. Enige nadeel is dat het 8 uur nodig heeft om uit te harden (dwz 8 uur droge hoeven), maar dan ben je er ook 4-6 weken klaar mee.
Ben heel benieuwd!

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:13

Zo, dat is snel :D , heb je geoefend :+ , heel veel succes *\o/* , kan je paard goed stilstaan? en dan droog houden, kun je ze op zand zetten ofzo?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:36

Ooooh met de mevrouw bedoelde ik iemand anders, ik was de link vergeten:
https://youtu.be/KN-bvY7qgqk

Whahaha!

Nee, morgen zal het wel iets langer duren :D
Onze basistraining met clickeren is standing still, facing forward. Dus dat stil staan komt wel goed, dat gaat met hoefschoenen om doen ook altijd keurig. Voor de zekerheid hang ik er wel een hooinet voor :+

Hij staat op een paddock paradise waar ook een poel ligt, dus ik smeer het in, talkpoeder erover en dan 8 uur even apart op t zand staan. Daarna weer bij de kudde :j

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:52

Ziet er wel goed uit dat spul. Met bekappen rasp je het er dan gewoon weer af zeg maar?

Hier gaat alles nog steeds goed. Kan het soms bijna niet geloven. Nicky haar gewicht is stabiel. Je ziet heel iets haar ribben. Loopt goed is vrolijk. En van kantjes snoepen krijgt ze niks gelukkig.
Het eerste deel track bij ons huis is klaar ❤️ Dat is erg fijn. Als de ergste kantjes kort geknipt is door de rest. Kan Nicky ook erbij.

Dit was vanmorgen. De hele groep samen, zo’n heerlijk gezicht.
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:07

Klopt! Dat wordt er dan af geraspt en kan je het optioneel opnieuw aanbrengen.

@marjo: wat heerlijk, you are living my dream ;)
Wel knap dat je in deze overspannen markt een huis hebt kunnen vinden! Wij wachten even tot het iets minder overspannen is. Ook staat mijn paard eigenlijk heel happy in zijn kudde en wordt die track al maar mooier, dus heb ook geen haast.
Al waren de afgelopen 6 weken zo intensief met het verzorgen vd voeten en de zorgen wel/niet bevangen, meer/minder pijn, hoefschoenen aan/uit. Dan was het wel een stuk makkelijker als hij in de tuin stond ;)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:16

Slmt9 schreef:
Klopt! Dat wordt er dan af geraspt en kan je het optioneel opnieuw aanbrengen.

@marjo: wat heerlijk, you are living my dream ;)
Wel knap dat je in deze overspannen markt een huis hebt kunnen vinden! Wij wachten even tot het iets minder overspannen is. Ook staat mijn paard eigenlijk heel happy in zijn kudde en wordt die track al maar mooier, dus heb ook geen haast.
Al waren de afgelopen 6 weken zo intensief met het verzorgen vd voeten en de zorgen wel/niet bevangen, meer/minder pijn, hoefschoenen aan/uit. Dan was het wel een stuk makkelijker als hij in de tuin stond ;)


Ja dat verbaasd ons ook wel hoor, moet wel zeggen dat we ook lang gezocht hebben. En ons huis goed verkocht hebben, dat maakte dit ook mede mogelijk in een niet overspannen markt had ons dit niet gelukt.
En we hebben echt de gun factor gekregen van deze mensen. We verjongen de buurt behoorlijk :')
Alles om ons heen is met pensioen.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:04

Ah lekker rustig :D