Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 228 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

ik ook omdat mijne op de paddock staat die gewoon is gemaakt door zand op de grond te gooien dus dr komt wat gras doorheen en die eet ze dan, ben toch bang dat ze dan teveel zand binnenkrijgt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 14:43 



 
Profiel   

Okee! bedankt voor de reacties! Ja dat heb je toch he met een paddock helaas, onbewust zand binnen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 14:59 



 
Profiel   

Ze krijgen vooral gras binnen door kort gras en hooi wat op zand wordt gegeven.
Bij ons krijgen ze onbeperkt hooi uit bakken en geen gras. Ze grazen wel de randjes van de PP, daarom doe ik dat elke vier weken.
Ruwvoer zo veel mogelijk aanbieden blijkt de beste manier voor preventie van zand. Dit schijnt zand goed mee af te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 16:27 



 
Profiel   

Pfff Chica vanavond toch weer heel licht gevoelig linksvoor, dat was ook haar slechtste hoefje. Ze draaide op stal en zag het direct, ze wiegt verder niet, kleim beetje warm, maar zie het met lopen duidelijk wel. Ze wil wel gewoon lopen hoor, is niet direct dramatisch. Maar snap er niks van, ze ging zo goed. Niks veranderd sinds ze in mei ineens zo slecht was. Ze staat nog steeds op de paddock, krijgt hooi, Prascend heb ik sindsdien iets verhoogd.
Het ging zo goed dat ik haar haast over een paar weken weer op wilde pakken voor een bosritje, ik denk nu toch maar definitief pensioen. Bah, ik had dit gewoon niet zien aankomen.

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 20:35 



 
Profiel   

Kan het een hoefzweer zijn? Komt vaker voor in de nasleep van HB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 20:37 



 
Profiel   

Wat balen zeg. Die van mij werd ook weer plots bevangen in deze periode. Het is nu de SR periode voor paarden met PPID. Ik zou overwegen om de medicatie op te hogen voor deze periode (Sep-Ok-Nov).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 20:39 



 
Profiel   

Heb ik beiden aan gedacht, hoefzweer of medicatie verhogen. Ze krijgt nu 1 en 1/4, misschien verhogen naar 1,5?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 20:44 



 
Profiel   

Naath86 schreef
Pfff Chica vanavond toch weer heel licht gevoelig linksvoor, dat was ook haar slechtste hoefje. Ze draaide op stal en zag het direct, ze wiegt verder niet, kleim beetje warm, maar zie het met lopen duidelijk wel. Ze wil wel gewoon lopen hoor, is niet direct dramatisch. Maar snap er niks van, ze ging zo goed. Niks veranderd sinds ze in mei ineens zo slecht was. Ze staat nog steeds op de paddock, krijgt hooi, Prascend heb ik sindsdien iets verhoogd.
Het ging zo goed dat ik haar haast over een paar weken weer op wilde pakken voor een bosritje, ik denk nu toch maar definitief pensioen. Bah, ik had dit gewoon niet zien aankomen.

Wat zouden jullie doen?



Recent bekapt od er weer aan toe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 20:51 



 
Profiel   

Twee weken terug nog bekapt en toen geen reactie gehad eigenlijk.. Hoeven zien er nu mooi uit, is zeker nog niet nodig. Hij komt met 3 weken weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 20:58 



 
Profiel   

Inmiddels een jaar geleden dat mijn lieve Myrtle ziek werd. En helaas 3,5 maand geleden dat we haar hebben laten gaan.

Ben benieuwd hoe het met jullie paardjes gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 06:51 



 
Profiel   

Elisa2 Rot dat de eigenaars van het paard de dierenarts niet gewoon gebeld hebben. Als buitenstaander kan je niet meer doen dan advies geven. In de loop der jaren ben ik eerlijk gezegd ongevoeliger geworden voor dit soort van situaties. Uiteraard wil ik mensen nog helpen als ze daar vragende partij voor zijn, maar verder heb ik zoiets van ik kan niet alle dieren helpen en mijn dieren zijn mijn verantwoordelijkheid en andere dieren niet. Ik weet natuurlijk niet wat je band met het betrokken paard is.

Marjo89 Mijn ervaring is dat het zeer moeilijk is voor mensen die hun paarden niet in eigen beheer hebben (en zelfs dan nog, een weide pas je ook niet zomaar aan), om een plek te vinden die geschikt is voor hoefbevangen paarden. En idem voor paarden die beter zijn maar nog altijd niet op gras mogen. Hier in de regio is het ofwel op stal ofwel op gras. Ik sta nu sinds kort op een stal waar ze doordat ze weinig grond hebben met zandpaddocks werken ipv weides. Maar daar staan ze dus wel op stal wanneer ze niet buiten staan. Ik ben altijd voorstander geweest van 24/7 buiten en in groep, en heb mijn paard ook lang zo kunnen houden, maar dat kan hier alleen maar op gras. Er is nu een paddock paradise in de buurt opgestart, maar ook daar is er overal gras. Dus ik denk dat er zeker interesse is voor wat jij in gedachte hebt.

Moeilijk Naath86! Je verhaal doet me niet meteen aan een hoefzweer denken, aangezien ze nog wel wil stappen. Toen mijn paard zweren had was ze verschrikkelijk kreupel.

Hier was het de bedoeling dat we gedurende een aantal weken om de dag zouden smeren met een antibacterieel product en nieuwe pads onder de hoeven zouden zetten met vetraps. Maar ze is het gepruts aan haar voeten blijkbaar kotsbeu en wil absoluut niet meer meewerken. Om verschillende verhalen kort te maken: man heeft nu twee nietjes in zijn hoofd en ik heb een verstuikte vinger. Dinsdag lukte het helemaal niet meer, dus ze staat nu met één pad en één blote voet op stal (die ik dan maar zo proper mogelijk probeer te houden). Uiteraard is het net die voet waar ze (na de abcessen) nog een zachte plek heeft die soms nog bloedt, die nog bloot is. Normaalgesproken komt de smid deze avond om er iets anders onder te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 09:08 



 
Profiel   

Eilandje, hoefschoenen toch het overwegen waard om het te beschermen? Die eventueel vullen met zalf of zo?
Geen idee of dat kan hoor, ik heb geen hoefschoenen maar er zijn vast mensen hier die daar over mee kunnen denken.
Wat naar dat ze zo tegenstribbelt dat jullie er zelf gevaar door lopen. Hopelijk kan de hoefsmid wat betekenen vanavond.

Stal_Fiore, een jaar al weer, wat een rollercoaster jaar zo.
Hier ook een jaar verder maar ten positieve, flink afgevallen, loopt als een trein. Alleen niet op het gras helaas.

Ik heb de nieuwe hooi analyse binnen, is er iemand die hier voldoende verstand van heeft en kan kijken naar wat ik nu voer en wat handig is om eventueel aan te passen met deze analayse?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 09:45 



 
Profiel   

Toch even een filmpje van gisteren.

Dit was gisteren aan de longeerlijn. Op het asfalt merk ik eigenlijk niks aan dr. Het is alleen op het grindasfalt bij stal waar ze wat gevoelig is. En vond haar in draf op de volte toch ook niet slecht.. wat vinden jullie? Was overigens maar heel kort hoor omdat ik zelf even wilde kijken in draf.

Stal_Fiore heb je het beetje een plekje kunnen geven?

MarliesV waar heb jij de hooi analyse laten doen? Misschien dat ik dat ook nog kan proberen.

Eilandje hoefzweer denk ik toch niet. Had het gehoopt, maar ze loopt op het asfalt echt gewoon goed. Het is meer op het grind waar ze wat gevoelig is, en dat heeft ze al weken niet meer gehad zo erg.


Laatst bijgewerkt door Naath86 op 23-09-21 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 10:10 



 
Profiel   

Eilandje schreef
Marjo89 Mijn ervaring is dat het zeer moeilijk is voor mensen die hun paarden niet in eigen beheer hebben (en zelfs dan nog, een weide pas je ook niet zomaar aan), om een plek te vinden die geschikt is voor hoefbevangen paarden. En idem voor paarden die beter zijn maar nog altijd niet op gras mogen. Hier in de regio is het ofwel op stal ofwel op gras. Ik sta nu sinds kort op een stal waar ze doordat ze weinig grond hebben met zandpaddocks werken ipv weides. Maar daar staan ze dus wel op stal wanneer ze niet buiten staan. Ik ben altijd voorstander geweest van 24/7 buiten en in groep, en heb mijn paard ook lang zo kunnen houden, maar dat kan hier alleen maar op gras. Er is nu een paddock paradise in de buurt opgestart, maar ook daar is er overal gras. Dus ik denk dat er zeker interesse is voor wat jij in gedachte hebt.


Thx voor je antwoord. Ik twijfel nog wel erg. Want liever wil ik niet teveel volk op ons fijne erf.
Mijn voorkeur zou uit gaan naar een pensioen paardje of iemand die bv een wereldreis gaat maken en toch een goede plek zoekt.
Ik wil volgend voorjaar eens kijken of hier echt animo voor is. Voor nu wil ik mijn kudde rust geven en zich laten settelen op deze plek. Ze zijn er nu bijna 3 maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 10:16 



 
Profiel   

Naath86 schreef
Toch even een filmpje van gisteren.
[ Video ]
Dit was gisteren aan de longeerlijn. Op het asfalt merk ik eigenlijk niks aan dr. Het is alleen op het grindasfalt bij stal waar ze wat gevoelig is. En vond haar in draf op de volte toch ook niet slecht.. wat vinden jullie? Was overigens maar heel kort hoor omdat ik zelf even wilde kijken in draf.

Stal_Fiore heb je het beetje een plekje kunnen geven?

MarliesV waar heb jij de hooi analyse laten doen? Misschien dat ik dat ook nog kan proberen.

Eilandje hoefzweer denk ik toch niet. Had het gehoopt, maar ze loopt op het asfalt echt gewoon goed. Het is meer op het grind waar ze wat gevoelig is, en dat heeft ze al weken niet meer gehad zo erg.



Mja beetje stijf, je zei laatst toch dat ze weer iets slechter liep?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 10:22 



 
Profiel   

Naath bij Pavo laten doen. Krijg je energie, drogestofgehalte, suikers en eiwitten uit.

Ik voer nu graszaadhooi en eiwitpoeders bij naast het hooi van vorig jaar.
Maar het hooi van dit jaar zit lager in suikers, hoger in eiwit. Dus misschien dat het wel alleen op dit hooi kan, maar ik durf dat zelf niet te beslissen.
Sowieso gaat die van mij nog weer voor een suikertest binnen een paar weken, dus anders overleg ik dat met de DA.

Vind die van jou niet rad aan de longe. Niet slecht hoor, maar ook niet goed. Ingehouden, kort en rechts voor niet zuiver als ik dat zo snel goed heb gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 10:24 



 
Profiel   

Hagelslag ja ze was sinds dinsdagavond wat minder ineens. Maar eigenlijk al weken goed, ze zat ook vol energie weer dat ik zelfs aan het bedenken was om haar weer op te pakken ondanks dat ze 25 is.

MarliesV ja ben het met je eens hoor, ze is niet slecht maar ook niet goed. Zoals hagelslag zegt wat stijfjes. Ze is op stal ook heel rustig, eet niet zoveel en staat wat teveel in een hoekje, beetje uit haar hum ofzo lijkt het wel. Vind het dus zo moeilijk om er de vinger op te leggen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 10:46 



 
Profiel   

Ansich is 't logisch dat als ze wat ouder zijn wat stijver zijn.
Plus niet te vergeten dat wanneer ze flink hoefbevangen zijn geweest ze ook hun lichaam scheef hebben belast.
Misschien effectief rechtuit laten lopen /wandelen een betere keuze dan longeren?
Of juist soort van longeren in de bak en dan lekker rechtuit over de hoefslag, of binnen hoefslag

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:28 



 
Profiel   

Hagelslag dit was echt puur even om te kijken hoe ze in draf was, meer dan het filmpje heb ik niet gelongeerd. Ik wandel inderdaad veel met haar, dat had ik voor het filmpje ook gedaan maar omdat ze toen zo goed was wilde ik wel eens zien hoe ze in draf was.
Maar ze kan soms nog zo idioot zijn als ik te lang ga wandelen dat het niet vertrouwd is. Onder het zadel is ze veel beter te hanteren, maar een echte sjokpony zal het nooit gaan worden. Alleen wandelen is niet voor haar weggelegd. Vandaar dat ik had gehoopt er binnenkort weer op te kunnen voor een bosritje.
Dat vind ik dus ook zo lastig, ze is 25 dus ja niet gek dat het allemaal wat stijfer is. Maar is dat nu dan de reden... Vanavond maar weer kijken hoe ze is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:39 



 
Profiel   

Ik snap idd dat je alleen voor 't filmpje had gelongeerd

En eh ja die van m'n zusje(die dus hoefbevangen geraakt is vorige jaar) die is eigenlijk super braaf.
En nu een soort van met pensioen...
Ze mag af en toe wat doen en dat vind ze prima maar ook ivm haar pees hebben w e gezegd niet te veel meer van haar verlangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:49 



 
Profiel   

Naath, krijgt ze wel genoeg energie binnen uit haar eten. Even een hele ommezwaai, maar omdat ze ook zo tam is op stal. Is ze wel energiek genoeg? Of zou daar ook nog een deel van het probleem kunnen zitten?

Want we zetten onze HB paarden vaak terug in voer en drastisch ook, maar als ze dan een tekort aan vitamines/mineralen/eiwitten of energie krijgen dan kan je ook het beeld van sloom en stijf krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:50 



 
Profiel   

Hagelslag soms zou ik willen dat die van mij zich ook wat meer naar haar leeftijd gedroeg, maar dat gaat niet meer gebeuren denk ik. Ik weet zeker dat als ik er nu weer op ga, ik hoe dan ook eerst een rodeo rondje krijg en dan kunnen we aan de slag. Ach, het houdt het ook wel weer leuk :+

MarliesV ja zou kunnen. Ze krijgt onbeperkt hooi, maar ze kan het soms ook wel eens uren laten staan. En een handje basisbrok voor de Prascend samen met Hypo Balance en magnesium. De andere paarden krijgen ook basisbrok en aangezien die van mij een moeilijke eter is, krijgt ze dit ook. Heb verschillende voeren gegeven met minder suikers, maar ze eet het niet. En vind het belangrijker dat ze haar medicatie binnen krijgt dan dat handje basisbrok.
Wat zou je eventueel aanraden? Hoe ga ik er achter of ze een tekort heeft? Bloedprikken? Of iets bijgeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 13:18 



 
Profiel   

Mijn zusje kon serieus na 2 jaar niet te hebben gereden gewoon opstappen en wegrijden.
Layka Was toen echt zo verrekte trots op zichzelf dat ze een rondje buiten uit mocht stappen en een klein stukje draven.

Nu net hadden ze nog even kolder in de kop.


Hier krijgen beide geen basisbrok maar vitalbix, zo'n 100-300 gram per dag.
Het verschilt een beetje.
Wil ik er wat ondermengen krijgen ze wat meer
Wil ik alleen wat geven om te geven wat minder.
Heeft 1 vd 2 of beide gewerkt krijgen ze ook een beetje meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 16:46 



 
Profiel   

Marlies, fijn dat het bij jou positief gaat. Houden zo!

Naath, plekje geven vond ik echt erg moeilijk. Maar het slijt wel. Is nu 3,5 maand geleden en kan nu wel weer met een glimlach aan de mooie momenten denken. Maar heb zo af en toe ook nog best tranen er om.

Ik vind jouw paardje niet mega slecht lopen, maar ze loopt toch wat gevoelig of is het meer stijf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 23:43 



 
Profiel   

Naath86 ik geef sinds kort Metazoa Superfit Broxxx Timothee. Dat is een balancer, graanvrij, ik geef in totaal 250 gram per dag. Ze krijgt nu geen pijnstillers meer maar dit was het eerste voer waarbij ze haar pijnstillers goed wou opeten. Het ziet er uit als konijnenvoer vind ik, maar blijkbaar is het lekker ;)

Fijn dat je ondanks alles toch weer met een glimlach aan de mooie momenten kan denken Stal_Fiore!

Hier zit er nu een soort van kunststof beslag onder, vastgezet met gipsverband. Hoefsmid was er pas om 23u20 gisterenavond, het was 0u30 tegen dat we naar huis konden. We hebben ze moeten verdoven, was anders niet te doen. Toen ze pas hoefbevangen was onderging ze alles gelaten, ze knipperde bijv. nog niet met haar ogen bij het bloed trekken, maar nu is ze het allemaal beu en wordt ze gevaarlijk (is altijd lastig geweest om haar bijv. in te enten omdat ze verandert in een bulldozer als ze denkt dat iemand haar een spuit gaat geven, maar bij het gewoon bekappen was ze wel altijd heel braaf terwijl ze nu al begint tegen te wringen als ze haar voet nog maar moet opheffen). Ik ben zo blij dat ik gedurende een aantal weken haar voeten niet meer om de dag moet verzorgen, heel mijn lichaam doet pijn, ’t was echt teveel aan het worden... Nu alleen maar hopen dat er geen complicaties optreden zoals een nieuwe hoefzweer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 08:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 228 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen