[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:54

Interessant Petra :j , ik heb bij mijn smid wel eens een plakijzer gezien, lag toen in z'n busje maar het is niet iets wat hij uit zichzelf voorstelt.

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:24

Hier ook weer spannend: vandaag de Previcox gehalveerd, benieuwd of ze het blijft goed doen. Soms heb ik de indruk dat ze nog moeizaam loopt, maar zodra het frisser wordt, beweegt ze soepeler, dus de warmte kan haar ook wel parten spelen (ze heeft ook wel wat gevoelige luchtwegen, dus ademt dan ook wat moeilijker).

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:54

Ik denk er trouwens over om Hoof Armor te bestellen, ze heeft sowieso al dunne zolen. Ze staat wel in de piste, maar die is al een tijd niet gesleept en ligt heel hard. Heb interessante ervaringen gelezen.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:13

Een paar pagina’s terug schreef ik nog dat naar mijn idee het afvallen nog niet zo lukt…
Nou, blijkbaar zie ik het gewoon niet.
Maar kon vandaag toch echt met gemák haar eigen singel weer om!
Dat was de afgelopen 2 jaar geen optie, dan moest ik altijd die van mijn kwpn’er gebruiken!
Dus blijkbaar is er toch écht wel wat af!! :D
Super blij mee!!

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:15

Wat goed! Maar meestal zitten we er allemaal strak op. Dagelijks voelen en goed kijken, dan vallen kleine verschillen niet zo op

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:18

Capopjekop nee idd, heb je helemaal gelijk in! Soms voel ik me ook een halve psycho omdat ik dan ga twijfelen of ik misschien wel zie wat ik wíl zien, of dat iets echt zo is. Soms gewoon echt lastig om een realistisch beeld te hebben als je kijkt vanuit de zorgelijke bril. :+

Ik had eigenlijk gewoon eens per maand foto’s moeten maken, dan kun je toch objectiever vergelijken…
Nou ja, de singel-truc heeft nu ook gewerkt haha :D

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:24

Ik meet elke paar weken met zo'n paarden meetlint.
Alleen op het oog is het bijna niet te zien als je ze elke dag in de handen hebt.

Die van mij tussen net na de bevangenheid en nu bijna 70 kg kwijt, maar de laatste 20 kg was bijna niet te zien, wel te meten dus.

Afbeelding

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:33

Het aantal kilo's op 't lint klopt bij mij niet met het werkelijke gewicht van haar, maar het geeft wel mooie indicatie hoeveel cm ze is afgevallen en dat ze dus afvallen.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:58

Nee precies, qua gewicht zal het niet exact zijn, maar als indicatie werkt het prima. Zo kan je wel goed zien of ze afvallen of gelijk blijven zeg maar.

Hoe is het met jullie beestjes met deze hitte?

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:08

Je ziet wel duidelijk verschil MarliesV! Hoeveel tijd zit hier tussen?

Zaterdag is bij Chica de hoefsmid geweest en daar heeft ze echt duidelijk baat bij gehad. Ik zaterdagavond nog op tijd heen, omdat ik bang was dat ze wat eerder haar pijnstillers nodig zou zijn. Maar ze liep er best vlot bij op haar hoefschoenen.
Gisterochtend van stal gehaald en toen was ik ook al heel voorzichtig positief. Maar toch elke keer voorzichtig blijven want het gaat zo op en neer. Vannacht niet op hoefschoenen gehad, maar ze kwam best vlot de stal uit vanmorgen. Hoefschoenen om gedaan en lekker weer naar buiten, en ook vanmorgen weer bijna rad. Ik geloof dat de hoefsmid haar echt goed heeft gedaan! Ben echt weer een beetje positief!

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:25

Zit ongeveer 7 maand tussen qua foto's! Afvallen gaat gelukkig heel goed, nu op gewicht houden.
Wil haar zooooo graag ook gras gunnen maar durf het niet. Eerst weer laten testen qua suikers, want ze was duidelijk IR de eerste twee testen, en dan is gras geen optie helaas.

Chica gaat dus lekker, prima combi toch om in de nachten de hoefschoenen af te doen en de ochtenden weer om als ze naar buiten gaan.
Fijn dat het bekappen heeft geholpen!

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:43

Ik meet ook met meetlint. Klopt inderdaad ook niet met haar werkelijke gewicht (volgens mij is dat ding niet gemaakt voor pony's := ) maar ik kan nu wel duidelijk zien dat ze aan het afvallen is
Da was hier vandaag voor ander paard en die vond haar er wel al beter uit zien!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:58

Eind Juli laat ik voor het eerst een paarden weegschaal komen om dan alle 5 de pony's te wegen.
Daarna wil ik dit ook structureel inplannen eens per half jaar had ik in gedachten.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:17

Oh dat wil ik ook nog eens doen! Is dat duur? Ik heb er 4 staan

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:25

Maartje_M schreef:
Oh dat wil ik ook nog eens doen! Is dat duur? Ik heb er 4 staan


10 euro per paard. Hij zit hier vlak in de buurt toevallig.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:27

Jee Marlies die is echt veel afgevallen!
Zo met foto’s kun je het wel echt heel duidelijk zien. Ga ik vanaf nu ook echt doen, even elke maand een foto maken. :j

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 23:13

Kyno wat mooi dat je nu echt gaat merken dat ze goed afvalt! Goed bezig! Maarja snap het wel, je zit er elke dag met arendsogen naar te kijken.

Wauw Marlies! Wat een verschil.

Wegen is super interessant! Wol is in april dacht ik gewogen en was 5 kg zwaarder dan 3 jaar geleden. Niet een noemenswaardig verschil. Maar zie hem nu wel langzaamaan wat afvallen denk ik. Maar wat iedereen zegr, dagelijks voelen. Bijna obsessief.

Wat fijn dar Chica ook de goede kant op gaat. Neemt toch weer een berg zorgen weg en je gaat het weer positiever zien.

Wol reageerde super op de bute dus die bouwen we weer rustig af. Hij is weer zn vrolijke zelf en het hoogtepunt van zijn dag is 15 minuten op de wei met hoog gras. :') het gaat om het idee natuurlijk.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:15

Nicky vandaag weer bekapt.
Ze is zo blij en vrolijk. Nog iets meer dan 2 weken en dan komen ze lekker aan huis!
Slanke dame
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:55

Is er een reden waarom je de 'snavel' niet rechtvijlt? Fijn dat ze al zo snel naar huis komt!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:33

capopjekop schreef:
Is er een reden waarom je de 'snavel' niet rechtvijlt? Fijn dat ze al zo snel naar huis komt!


Je bedoeld te teen? Ja voor meer afronding. Dat helpt bij het lopen. Dan zit de teen minder in de weg. Is maar millimeter werk.

Ze komen met zijn 3e op 4 juli. En 7 juli komen de mini’s ook nog. Zoveel zin in.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:51

Nee de hoefwand zelf bedoel ik. Ik heb even een cirkeltje gezet. Mijn beide smeden vijlde die knik er altijd uit, dus benieuwd wat jouw inzicht daarbij isAfbeelding

Paardjes aan huis is zo fijn. Echt alles zelf in de hand hebben is onbetaalbaar

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:39

capopjekop schreef:
Nee de hoefwand zelf bedoel ik. Ik heb even een cirkeltje gezet. Mijn beide smeden vijlde die knik er altijd uit, dus benieuwd wat jouw inzicht daarbij is[ [url=m/M1661N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paardjes aan huis is zo fijn. Echt alles zelf in de hand hebben is onbetaalbaar


Ohhh dat haha. Ik ben niet zo voorstander van dunner maken van de hoefwand. Deze bied ook een hoop bescherming.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:03

capopjekop schreef:
Nee de hoefwand zelf bedoel ik. Ik heb even een cirkeltje gezet. Mijn beide smeden vijlde die knik er altijd uit, dus benieuwd wat jouw inzicht daarbij is[ [url=m/M1661N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paardjes aan huis is zo fijn. Echt alles zelf in de hand hebben is onbetaalbaar



Ivy krijgt precies zo'n knik in de hoefwand, misschien zelf wel iets steiler. Interessant om te zien!

De dierenarts was erg tevreden over hoe ze liep en hoe ze eruit zag, de smid had ook niets aan te merken. Over zes weken gaat ze naar de orthopeed om te kijken of we zonder imprints verder kunnen.


Afbeelding




De bloedwaarden voor de insulineresistentie waren helaas niet verbeterd, ondanks dat ze 12 kilo is afgevallen... dus toch maar door met metformine en streng dieet. Ze loopt gelukkig prima en stikt van de energie, dus ik mag de lichaamsbeweging verder opvoeren. Minimaal een half uur stevig stappen per dag en draven langzaam opbouwen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:51

-O-
Petra_O schreef:
capopjekop schreef:
Nee de hoefwand zelf bedoel ik. Ik heb even een cirkeltje gezet. Mijn beide smeden vijlde die knik er altijd uit, dus benieuwd wat jouw inzicht daarbij is[ [url=m/M1661N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paardjes aan huis is zo fijn. Echt alles zelf in de hand hebben is onbetaalbaar



Ivy krijgt precies zo'n knik in de hoefwand, misschien zelf wel iets steiler. Interessant om te zien!

De dierenarts was erg tevreden over hoe ze liep en hoe ze eruit zag, de smid had ook niets aan te merken. Over zes weken gaat ze naar de orthopeed om te kijken of we zonder imprints verder kunnen.


[ [url=m/qRDsiy.jpg]Afbeelding[/url] ]




De bloedwaarden voor de insulineresistentie waren helaas niet verbeterd, ondanks dat ze 12 kilo is afgevallen... dus toch maar door met metformine en streng dieet. Ze loopt gelukkig prima en stikt van de energie, dus ik mag de lichaamsbeweging verder opvoeren. Minimaal een half uur stevig stappen per dag en draven langzaam opbouwen.


Wat fijn de vooruitgang. De klik bij ivy is inderdaad wel nog iets heftiger!
Ik ben erg blij dat ik zelf kan bekappen, daardoor kan ik minder heftige correcties doorvoeren

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:46

Marjo89 schreef:
Wat fijn de vooruitgang. De klik bij ivy is inderdaad wel nog iets heftiger!
Ik ben erg blij dat ik zelf kan bekappen, daardoor kan ik minder heftige correcties doorvoeren


Dat lijkt me inderdaad wel fijn! Ik zou het nu echt niet durven bij Ivy, die hoeven zijn zo heftig aan het veranderen...

Ik vind het ook wel een beetje sneu dat ze nog steeds zo streng op dieet moet. Maar de bloedwaarden zijn nog steeds niet goed en haar nek blijft helaas dik. Verder is ze eigenlijk best magertjes.
Afbeelding