[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:52

Hebben ze nog een idee hoe het kan dat de waardes niet beter worden?

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:38

Dat zit waarschijnlijk in het vetweefsel in de nek. Dat is het laatste beetje vet dat ze nog kwijt moet en die vetcellen gooien waarschijnlijk haar hormonale systemen in de war

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:33

Petra_O schreef:
Marjo89 schreef:
Wat fijn de vooruitgang. De klik bij ivy is inderdaad wel nog iets heftiger!
Ik ben erg blij dat ik zelf kan bekappen, daardoor kan ik minder heftige correcties doorvoeren


Dat lijkt me inderdaad wel fijn! Ik zou het nu echt niet durven bij Ivy, die hoeven zijn zo heftig aan het veranderen...

Ik vind het ook wel een beetje sneu dat ze nog steeds zo streng op dieet moet. Maar de bloedwaarden zijn nog steeds niet goed en haar nek blijft helaas dik. Verder is ze eigenlijk best magertjes.
[ [url=m/pEZrpV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zeg nu misschien iets raars maar ik vind haar niet magertjes overkomen ondanks dat ik de ribben kan zien. Ze lijkt me vrij gezwollen en rond? Heb je daar al eens een lymfedrainage therapeut bij gehad?
Kan ook een kwestie zijn van vertekende foto natuurlijk

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:52

Dat was ook mijn gedachte Caatje, vind haar niet dik, maar wel bol zeg maar.

Waardes waren hier na 35 kg afvallen ook veel slechter nog, dan voor het afvallen qua insuline resistentie.
Ik laat haar voor de winter iig nog een keer testen, ze is nu weer 35 kg kwijt en zit wat mij betreft wel op de max qua afvallen. Ben heel benieuwd of ze nu betere waardes heeft.
Zo ja, dan ga ik toch proberen haar in de winter weer in te scharen in de groep, op de paddock.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:48

Caaatje schreef:
Ik zeg nu misschien iets raars maar ik vind haar niet magertjes overkomen ondanks dat ik de ribben kan zien. Ze lijkt me vrij gezwollen en rond? Heb je daar al eens een lymfedrainage therapeut bij gehad?
Kan ook een kwestie zijn van vertekende foto natuurlijk


Alleen haar net ik eigenlijk nog heel opgeblazen en dik, je kunt haar ruggengraat zien en haar billen zijn ook heel zacht en los. Maar ik ga me even verdiepen in lymfedrainage, misschien is het wat.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:52

Heb je haar wel eens op PPID laten testen Petra?

Marjo ik vind de hoeven er mooi uit zien hoor! Ik houd er ook niet zo van om de hoefwand te vijlen, ik snap de functie daar ook niet zo van? De teen korter maken, snap ik het effect dan wel weer van.

Chica gaat echt heel hard vooruit ineens, snap er niks van. Vorige week nog gedacht dat het weleens verkeerd kon aflopen en nu weer zo.. Heel blij mee, maar vind het ook wel spannend en blijf wat voorzichtig met blij zijn.

Dit was gisteravond.


Ze had gisterochtend een zakje gehad en zat eigenlijk nog op 2x 1 zakje. Gisteravond om 22u nog zoveel praatjes met naar binnen doen dat ik haar niks meer heb gegeven. Met hoefschoenen aan in een drafje over het harde naar de stal, gek beest.. Vanochtend was ze eigenlijk ook echt nog heel goed, maar toch nog een zakje gedaan. Nu even kijken hoe verder met de buut.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:35

Naath86 schreef:
Heb je haar wel eens op PPID laten testen Petra?

Marjo ik vind de hoeven er mooi uit zien hoor! Ik houd er ook niet zo van om de hoefwand te vijlen, ik snap de functie daar ook niet zo van? De teen korter maken, snap ik het effect dan wel weer van.

Chica gaat echt heel hard vooruit ineens, snap er niks van. Vorige week nog gedacht dat het weleens verkeerd kon aflopen en nu weer zo.. Heel blij mee, maar vind het ook wel spannend en blijf wat voorzichtig met blij zijn.

Dit was gisteravond.
[ Video ]

Ze had gisterochtend een zakje gehad en zat eigenlijk nog op 2x 1 zakje. Gisteravond om 22u nog zoveel praatjes met naar binnen doen dat ik haar niks meer heb gegeven. Met hoefschoenen aan in een drafje over het harde naar de stal, gek beest.. Vanochtend was ze eigenlijk ook echt nog heel goed, maar toch nog een zakje gedaan. Nu even kijken hoe verder met de buut.


Dat ziet er goed uit hoor! Hoe loopt ze zonder schoenen

En thx! Ik ben ook erg blij met haar hoefjes. Ik voel veel al op gevoel. Kijk naar waar Nicky baat bij heeft.
Raad het altijd iedereen aan om cursus te doen en zelf bij te houden.
Sinds kort hebben we ook 2 mini shetjes. Aan hun hoefjes moet ik nog wel erg wennen. Zoooo klein.
Geen hb voetje.
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:56

Willen jullie eens meedenken? Mijn paard is meermaals hb geweest, met als oorzaak suikers of stress.
Hij gaat al een hele tijd hartstikke goed, maar loopt momenteel erg slecht. Ik had even het gevoel alsof een deur naar t verleden was geopend, maar ik twijfel of t wel/geen hb is.
De situatie:
Vorige week woensdag bekapt. Had door t vele water op de track last van een dubbele zool die los liet. Mijn bekapper waarschuwde als dat hij gevoelig zou gaan lopen vanwege dat ze wat zool weg moest halen. Tevens waren zijn hoeven hard gegroeid en heeft ze op mijn verzoek, meer van de zool gehaald.
Hij liep daarna inderdaad gevoelig, maar speelde en rende nog vollop. Tot twee dagen erna. Hij heeft in alle vier de voeten pulsatie en kan geen enkele lang belasten.
Het lopen wordt slechter als hij lang heeft stil gestaan, maar na 20 meter verbeterd dat.
Sinds vandaag heb ik hem weer op de bute gezet en met hoefschoenen rondom. Hij wiebelt minder en loopt (rechtdoor) ook veel beter.

Verder past het beeld (behalve het wiebelen) niet hoe ik hb bij hem heb meegemaakt.
Hij is ook gewoon vrolijk, nieuwsgierig, normale eetlust, heeft geen overgewicht en krijgt nooit gras.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:51

Slmt9 schreef:
Willen jullie eens meedenken? Mijn paard is meermaals hb geweest, met als oorzaak suikers of stress.
Hij gaat al een hele tijd hartstikke goed, maar loopt momenteel erg slecht. Ik had even het gevoel alsof een deur naar t verleden was geopend, maar ik twijfel of t wel/geen hb is.
De situatie:
Vorige week woensdag bekapt. Had door t vele water op de track last van een dubbele zool die los liet. Mijn bekapper waarschuwde als dat hij gevoelig zou gaan lopen vanwege dat ze wat zool weg moest halen. Tevens waren zijn hoeven hard gegroeid en heeft ze op mijn verzoek, meer van de zool gehaald.
Hij liep daarna inderdaad gevoelig, maar speelde en rende nog vollop. Tot twee dagen erna. Hij heeft in alle vier de voeten pulsatie en kan geen enkele lang belasten.
Het lopen wordt slechter als hij lang heeft stil gestaan, maar na 20 meter verbeterd dat.
Sinds vandaag heb ik hem weer op de bute gezet en met hoefschoenen rondom. Hij wiebelt minder en loopt (rechtdoor) ook veel beter.

Verder past het beeld (behalve het wiebelen) niet hoe ik hb bij hem heb meegemaakt.
Hij is ook gewoon vrolijk, nieuwsgierig, normale eetlust, heeft geen overgewicht en krijgt nooit gras.


Hoefzweer?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:08

In vier voeten te gelijk? Geen idee of dat kan B-)

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:10

wiebelen vind ik wel kenmerkend voor bevangenheid.
Onze veearts meldde dat het momenteel stikt van de bevangen paarden

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:59

Ja, dat deed mijn paard dus nooit toen hij bevangen was. Net als het beter lopen na 20 meter. Dat deed mijn paard ook nooit. Wiebelen zie ik juist bij paarden met artrose, peesblessure etc.

Los vh bekapverhaal is er ook niets verandert wat hb kan triggeren. Maar niemand zich herkent in het verhaal dat er teveel zool en hoefwand is verwijdert?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 05:00

Is je pony niet op een steentje gaan staan oid? Grietje had na haar eerste bevangenheid dunne zolen en als ze op een steen gestaan had kon ze ook bevangen ogen. Ik heb toen nog keer extra foto's laten nemen omdat ik het niet vertrouwde maar toen kwam mijn smid daarmee aan zetten. Daarna deed ik haar schoenen een paar dagen aan als ze dat beeld gaf en dan was het na 2 dagen over. Als je het niet vertrouwd zou ik even foto's laten maken.

Teveel zool eraf halen kan ook, maar mijn ervaring is dat ze dan een weekje gevoelig lopen. Dat wiebelen zag ik dan niet echt. Dat zag ik enkel als ze echt bevangen was.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:09

Thx, ik doe nu overdag de schoenen aan en de nacht af. Heb nog een zoolverharder besteld om de schoenen te vervangen. Dat kijk ik een dag of 3 aan en anders idd foto’s maken.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:04

Petra nu denk ik daaraan, misschien is het interessant om de podcast van paard en geluk over KPU even te luisteren. Daarin komt ook wat informatie over lever en darmen in voor met specifiek aangelicht hoe afvalstoffen afgevoerd worden
Daarin stipt ze ook aan dat paarden "gezwollen" kunnen zijn door storingen in die systemen

Eleeke

Berichten: 2030
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:07

Kinke schreef:
wiebelen vind ik wel kenmerkend voor bevangenheid.
Onze veearts meldde dat het momenteel stikt van de bevangen paarden

Dat zei die van mij ook.
Ik kom me hier dus maar even melden.
17 jaar is ze, nog nooit bevangen geweest, altijd op gras ( 24/7 ) gestaan en ook nu staat ze al sinds Maart op het gras en eind vorige week opeens accuut bevangen.

Ze staat op Bute en bloedverdunners en ik ben hopeloos gestresst dat ze er niet doorkomt.
Ze is met vervroegd pensioen, op de veluwe door een combinatie van PSSM1 en een blessure die slecht te opereren is .

Ik vind dat ze een paardwaardig leven in de kudde moet kunnen hebben.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:34

Niet gelijk van het ergste uit gaan Eleeke :(:)

Paardwaardig en in de kudde kan ook op zand, is alleen lastiger zoeken want de meeste stallen bieden enkel weidegang in de zomer.

Eleeke

Berichten: 2030
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:58

Ladygiroc schreef:
Niet gelijk van het ergste uit gaan Eleeke :(:)

Paardwaardig en in de kudde kan ook op zand, is alleen lastiger zoeken want de meeste stallen bieden enkel weidegang in de zomer.

Ja je hebt gelijk. Net dierenarts aan de telefoon gehad en die was heel positief ( dierenarts was bij paard op de veluwe ik thuis in Amsterdam ).
Bijna geen pols meer te voelen , alleen heel licht in de kootholte en ze loopt goed met zakje bute per dag. ( en bloedverdunners ) Dus nog een week hetzelfde en dan weer verder kijken.

Ze staat op pensioen ( winter paddock paradise met tracks en dergelijke , herfst en lente een combinatie van het paddock paradise met toe geopende weilanden en zomer 24/7 op de wei ) ze kan inderdaad eventueel volledig van het gras af.. maar vind ik wel sneu voor haar.
Gras is haar meest favoriete ding in de wereld <3

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:04

Ik denk dat het ook een beetje relativeren is. Wie zegt dat je paard niet ook gelukkig kan zijn op een track met vrienden en vriendinnen met hooi?

Mijn paard is nog nooit zo paard geweest als dat hij nu is. De hele kudde staat op de track met onbeperkt hooi. Hij speelt heel veel en met uitzondering gaan een aantal paarden een paar uren per dag (voor en naseizoen) op t gras en staat hij met de andere die niet goed gaan op gras gewoon op de track er naast.
Tuurlijk eet hij ook graag gras, dat doen we ook aan de hand af en toe. Met als gevolg geen gezondheidsproblemen meer. Hoe fijn voor zijn lijf!

Gras zie ik als friet. Dat eet ik ook het liefste de hele dag elke dag, maar brood is voor mij beter met af en toe een frietje. Des te beter smaakt dat frietje dan ;)

Eleeke

Berichten: 2030
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:32

Ik zie gras altijd als chocola :D
Ik weet het, ze gaat het vast naar haar in hebben van het gras af . Zo stom dat het op haar 17e alsnog gebeurd .

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:26

Ja, dat is wel stom :(:)

Ik vraag me ook af dat als mijn paard zn opvolger ooit komt, of ik die wel op gras zou durven zetten. Ook al zou dat gewoon een gezond, jong paard zijn.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:13

Waar ik 2 weken gelezen nog vreesde dat het deze keer moeilijker omkeerbaar zou zijn, was ons Belle hier vandaag helemaal in haar element. Heeft lopen galopperen, hinniken, crossen, bokken, niet normaal! Terwijl de piste eerder op beton lijkt dan op zand, dus niet bepaald de zachtste ondergrond. Drie weekjes bevangen denk ik nu, pijnstiller al aan het afbouwen, volgende week probeer ik eens zonder.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:13

Mijn da vergeleek het met taart. Taart is superlekker, kunnen er stikgelukkig van worden. Maar worden we ongelukkig als we nooit geen taart meer mogen?

Ik vind het ook lastig hoor! Paarden "horen" op de wei. Maar ik denk er niet teveel over na en soms mag ze een paar minuten grazen. Zij blij, ik blij.

Goed nieuws hvn.

Ik ben inmiddels weer volop in training..
Of ze nu echt bevangen was, of de vitafloor, of het snelle handelen of dat ze er heul dicht tegenaan gezeten heeft..? Niemand kan het zeggen maar tot op heden gaat het goed.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:11

Hier ook echt even geen gras. Wellicht volgend jaar bij ons nieuwe huis.

Nicky is er ook prima content mee
De andere 2 op klein stukje gras en Nicky een pluk hooi.
Afbeelding

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:06

Hoe hebben jullie hb pony’s/paarden zich gehouden met deze hitte?

Nicky was meer aan het zweten als anders. Ze waardeerde een douche wel deze keer.
Blij dat het nu iets koeler is!