[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:04

Loopt je haf dan al terug beter?
Mijn paard is in juli vorig jaar hoefbevangen geraakt en staat 24/7 op een paddock met hooi. Ik durf het voorlopig niet aan om haar op gras te zetten, ook niet heel kort en/of met graasmasker. Misschien tegen de zomer.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:15

Volgens mij is het nu juist enorm tricky door de droogte.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 06:36

-O- gister ineens pulsatie in de Koot en in eerste instantie geen warme hoeven. Liep niet anders dan voorgaande dagen. Wel maar direct van gras af gehaald. Staat 24/7 buiten met wat te knabbelen het en der op de track en was net weidegang aan het opbouwen. Dus vannacht op de paddock opgesloten met hooi. Had aan alle vier de benen pulsatie dus kan bijna niks anders zijn toch?

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:58

Marjan, ja ik zou direct getriggerd zijn en die voorlopig niet op de weide laten. Het is mega groeizaam weer, helemaal met de regen er overheen afgelopen dagen en vandaag.
Hopelijk blijft ze goed lopen en ben je op tijd, maar wees niet verbaasd als ze toch de komende dagen slechter loopt en je met pijnstillers moet ondersteunen.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:00

Hier is mijn pony ook weer van het gras, ze stond een uur per dag maar haar hals werd dik dus dat zijn voor mij wel tekenen dat ik moet handelen

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:20

MarliesV schreef:
Marjan, ja ik zou direct getriggerd zijn en die voorlopig niet op de weide laten. Het is mega groeizaam weer, helemaal met de regen er overheen afgelopen dagen en vandaag.
Hopelijk blijft ze goed lopen en ben je op tijd, maar wees niet verbaasd als ze toch de komende dagen slechter loopt en je met pijnstillers moet ondersteunen.


Zucht… echt zo stom -O- was er al bang voor maar goed doordat ze van de ijzers gehaald is liep ze al wat lastig soms dus wat is het dan? Nou ja maar even aankijken voor nu..

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:40

MarjanB schreef:
MarliesV schreef:
Marjan, ja ik zou direct getriggerd zijn en die voorlopig niet op de weide laten. Het is mega groeizaam weer, helemaal met de regen er overheen afgelopen dagen en vandaag.
Hopelijk blijft ze goed lopen en ben je op tijd, maar wees niet verbaasd als ze toch de komende dagen slechter loopt en je met pijnstillers moet ondersteunen.


Zucht… echt zo stom -O- was er al bang voor maar goed doordat ze van de ijzers gehaald is liep ze al wat lastig soms dus wat is het dan? Nou ja maar even aankijken voor nu..


Balen he, fingers crossed dat het meevalt!

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:47

Ze kijkt in elk geval nog wel vrolijk :7

Heb dr al weken op dieet staan en net een beetje de wei aan het opbouwen (lang gras in de aar) en t leek goed te gaan. We hebben laatst nog veel regen gehad dus dacht t kan wel
Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1404
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:36

Ik heb een shet die mega gevoelig is en heb me dus veel ingelezen. Nu lees ik bij meerdere mensen dat ze pas eind van de ochtend begin middag paarden in het land zetten tot begin van de avond.

Ik heb juist veel gelezen over ‘s avond laat in het land zetten, tegen 0.00 uur. En tegen eind van de ochtend er juist weer uit halen, omdat dan juist het fructaan gehalte omhoog gaat in het gras. En juist niet op kort/ droog gras zetten want dat is gestresst gras en bevat juist meer fructaan.

Ik hou mijn Shetlander nu sinds begin vorige jaar zo en jaar rond graasmasker om en sindsdien niet meer bevangen geweest <3

Hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben :o

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:40

Hier gaan ze idd ook pas in de namiddag eventjes het land op....
Momenteel mogen ze een half uurtje.
En daarna krijgen ze een klein handje vitalbix en weer hooi.

Langer is gewoon echt niet goed voor beide qua dik worden

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:35

Bij die van mij gebeurd zoveel in de hoeven….

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:36

Dat is deels droogte en deels hard gegroeid ansich niet verkeerd

Hoe staat het nu met de pulsatie?

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:33

Minder pulsatie maar nog wel voelbaar. Verder oogt ze ok maar wil liever niet over de stenen. Vanavond even dr hoeven bijvijlen aan de teen (tip van bekapster)

Homerup

Berichten: 102
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:39

Ik kom me hier ook melden.
Mijn paard is ook licht bevangen verklaard. Hij stond al minimaal op het land ivm afvallen en opbouwen training na mijn zwangerschap.
Toch ging het mis. Hij liep erg op eieren, kreupel en ontzettend stram.

In overleg met de veearts, eerst op crisis dieet (zo noem ik het, hij is er niet blij mee igg)
5 x per dag een kleine hoeveelheid geweekt hooi.
In de paddock en aan de pijnstillers /ontstekingsremmers.

Nou liep hij na één dag aan de pijnstillers alweer goed op het zachte en na twee dagen op het harde ook weer normaal. Nu misdraagd hij zich ook alweer in de paddock.. hij voelt zich weer fijn..
Is dit niet ontzettend snel, of zie je bij pijnstillers altijd zosnel verbetering.

Het is natuurlijk even afwachten wat er gebeurd als we straks stoppen met de medicatie.

Weten jullie zo ook hoelang je een paard zo weinig voert.. en wanneer ze weer meer hooi mogen.
Ze moeten toch ook vitaminen en mineralen eruit halen.

Ga ervan uit dat dit eerst is om het suikergehalte goed terug te dringen in zijn lijf?

Ik geef hem glucobalance bij. Volgens de dierenarts niet perse nodig.. maar voor mijn gevoel wel fijn en kan geen kwaad dacht ik.

Eind deze week heb ik nog even telefonisch contact met de VA.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:28

Marjan, heb je haar ook op pijnstillers staan? Want als ze niet over het harde willen, dan hebben ze wel echt last helaas.
Fijn dat de pulsaties minder worden.
Die hoeven zijn erg droog idd, maar goed, de stand is belangrijker en dat valt mij niet tegen.

Homerup, die van mij was snel weer 'de oude' op pijnstillers. Mocht na een week al weer afbouwen en heb daarna nooit meer wat aan gevoeligheid gemerkt bij haar.
In mijn berichten in dit topic is dat goed te volgen, wel echt een succes verhaal in vergelijk bij veel paarden hier. Helaas is de standaard niet dat ze met een week afbouwen en weer zuiver lopen.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:42

Nee geen pijnstillers en op t harde liep ze al niet ivm van de ijzers afhalen. Dus daar zat geen verandering in. Ondertussen geen pulsatie meer :D en ze loopt weer lekker rond in de paddock. Al is ze wel boos dat Amy mee mag op de track en zij niet _O-

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:21

Oh top, dat klinkt hoopgevend!

Zou je voor het harde geen hoefschoenen kunnen proberen?

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:45

Ja die doe ik idd om als ze veel over het harde moet of als ik dr wat beweging geef. Van en naar de stal moet ze een stukje over het harde en daar loopt ze nu aardig goed over op en neer :)

Dus heb zelf ook goede hoop!

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:47

Homerup schreef:
Ik kom me hier ook melden.
Mijn paard is ook licht bevangen verklaard. Hij stond al minimaal op het land ivm afvallen en opbouwen training na mijn zwangerschap.
Toch ging het mis. Hij liep erg op eieren, kreupel en ontzettend stram.

In overleg met de veearts, eerst op crisis dieet (zo noem ik het, hij is er niet blij mee igg)
5 x per dag een kleine hoeveelheid geweekt hooi.
In de paddock en aan de pijnstillers /ontstekingsremmers.

Nou liep hij na één dag aan de pijnstillers alweer goed op het zachte en na twee dagen op het harde ook weer normaal. Nu misdraagd hij zich ook alweer in de paddock.. hij voelt zich weer fijn..
Is dit niet ontzettend snel, of zie je bij pijnstillers altijd zosnel verbetering.

Het is natuurlijk even afwachten wat er gebeurd als we straks stoppen met de medicatie.

Weten jullie zo ook hoelang je een paard zo weinig voert.. en wanneer ze weer meer hooi mogen.
Ze moeten toch ook vitaminen en mineralen eruit halen.

Ga ervan uit dat dit eerst is om het suikergehalte goed terug te dringen in zijn lijf?

Ik geef hem glucobalance bij. Volgens de dierenarts niet perse nodig.. maar voor mijn gevoel wel fijn en kan geen kwaad dacht ik.

Eind deze week heb ik nog even telefonisch contact met de VA.


Zeker even bijvullen met een balancer. Dan krijgt ie al de benodigde voedingsstoffen binnen.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:38

Vraagje voor de mensen die Maria distel voeren. Hoeveel voer je daarvan? Heb net besteld bij pit pit :)

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:53

Homerup, fijn dat je paard zich zo snel beter voelt en dat de pijnstilling werkt. Is zeker niet altijd zo hoor. Mijn paard heeft ongeveer 6 weken op pijnstilling gestaan en ik merkte niet dat ze dat kreeg, ze bleef heel veel pijn hebben.
Mijn dierenarts adviseerde om in de acute fase naast hooi helemaal niks bij te geven, zelfs geen balancer. Als ik het me goed herinner ben ik na een maand of 2 terug begonnen met een balancer. Ik denk dat ze best wel even zonder kunnen. In sommige facebook-groepen raden ze ook aan om tussen twee zakken balancer altijd even niks te geven.

Met mijn paard gaat het trouwens erg goed de laatste weken. Haar linkervoorvoet ziet er weer normaal uit, weggesneden hoefwand is uitgegroeid. Rechtsvoor is wel nog een rommeltje maar ze wordt om de 4 weken bekapt en het evolueert allemaal in de goede richting. We doen 1 à 2 keer per week een buitenrit (met hoefschoenen) en dat lijk ze heel fijn te vinden. Heel blij dus dat we haar niet hebben laten inslapen vorige zomer, terwijl dat op een bepaald moment nog de enige optie leek.
Ze staat sinds een tijdje 24/7 op een paddock met hooi en stro, en qua voer ben ik overgestapt naar Fiberforce van Cavalor, en daarnaast geef ik Glucobalance en vitamine E. Volgens sommigen is de Fiberforce heel slecht voer en ben ik nu dus een slechte paardenbaas ;) Maar de paddockgenoot krijgt 2x per dag een schep krachtvoer en de mijne kreeg dan op die momenten een balancer met gehakseld ruwvoer maar ze at dat niet goed meer. Die Fiberforce is laag in suiker en zetmeel en ik moet er niet half Vlaanderen voor rond rijden, vandaar dat geprobeerd, en eerlijk gezegd bevalt het wel.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 10:27

MarjanB schreef:
Vraagje voor de mensen die Maria distel voeren. Hoeveel voer je daarvan? Heb net besteld bij pit pit :)


Ik voer 20 gram per dag, haal het even door de 'hakselaar' zodat de pitjes wat open gebroken zijn. Schijnt dat dit helpt qua opname. Ik doe dat met een deel van mijn staafmixer (beker met mes er in), zijn ook mensen die dit met een koffie molentje doen.

@eilandje, wat fijn dat het goed gaat! Soms is het even rommelen met de voeding, maar als je dan de juiste hebt dan is goed ook goed he.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:07

Oh dank je! Ga kijken of ik nog ergens iets van een mixer kan vinden want die ligt ergens in een doos in de container met spullen :+ dus anders moet ze maar extra goed kauwen

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:48

MarjanB schreef:
Oh dank je! Ga kijken of ik nog ergens iets van een mixer kan vinden want die ligt ergens in een doos in de container met spullen :+ dus anders moet ze maar extra goed kauwen

Je zou een vijzel of deegroller (en dan een goede dichte zak) ook kunnen proberen.

Ze krijgen het ongebroken prima weg, maar dan schijnt het effect minder te zijn. Heb ik me ook maar laten vertellen, dus kan het je niet onderbouwen overigens haha.

Ik maak voor 4-5 dagen elke keer alles gereed in bakjes en zet het klaar voor de staleigenaar om te voeren. Maak dus een mix van mariadistel, eiwitpoeders, probiotica en brandnetel gedroogd in 1x voor een aantal dagen. Zo is het eventjes werk maar makkelijker geven.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:02

Gelukkig ben ik m’n eigen pensionhouder :D dus maar ff zien wat handig is. Heb ondertussen de loonwerker ook gebeld om de track te frezen. Nu afwachten wanneer hij kan..