[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:48

hagelslag schreef:
Blue_flower schreef:
242 euro voor 25 kg voer? :')



Oh mijn hemel. Das duur


Bij Kramer hebben ze dat in emmertjes van 5 kg. Heb er al eens naar zitten kijken. Zou voor mijn paard ongeveer een euro per dag zijn, veel balancers zitten wel in die prijsklasse. Maar dus geen ervaring mee. Ik voer momenteel Pavo Vital aangevuld met vitamine E van Horseflex.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:52

Bij zulke prijzen denk ik vooral aan goeie marketing. Ik zou eerder voor een vitamine korrel gaan en eventueel een supplement erbij als je paard aantoonbaar een tekort heeft van iets

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:15

capopjekop schreef:
Bij zulke prijzen denk ik vooral aan goeie marketing. Ik zou eerder voor een vitamine korrel gaan en eventueel een supplement erbij als je paard aantoonbaar een tekort heeft van iets



Dat dus

Hier krijgen ze de ene x vitalbix en de andere x subli mineralenbrok.

Ligt eraan bij welke winkel we waren qua inkopen..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:21

hagelslag schreef:
@ingridm.
Maar is het ook zolang houdbaar?
Ik denk dat dit echt geen handige oplossing is


Dit was slechts een link om het product te laten zien. Met de vraag of anderen er ook ervaring mee hebben. Ze hebben ook een 5 kilo emmer dus dat is prima :-)

Maar so far niemand die het kent?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:08

Toch even check....hoog gras wat al aardig omvalt daar zit toch bijna geen suikers meer in?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:52

Volgens mij zegt dat niks. Mijn hooi van vorig jaar was zo hoog dat het op sommige plekken al omviel, maar mega hoog in suiker

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:17

Ik heb juist gelezen dat als het gras zo hoog is dan is het uitgebloeid en wordt het fructaan beter verdeeld. En dat dit lange gras beter is dan het korte gras want daar zit dan heel veel fructaan in omdat het niet goed verdeeld kan worden.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:16

Hangt volgens mij ook van de overige omstandigheden af, hoe is het gras bemest geweest? Wat zijn de weersomstandigheden? Etc

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:52

Ik kom hier voorzichtig meelezen helaas

De hoefsmid is vandaag geweest en melde mij dat de pony rode plekken in de witte lijn heeft. Dat duidt op hoefbevangenheid (beginnende?) als ik het goed heb begrepen?
Ik kon er niet helemaal wij uit worden als ik er op googelde.

Pony is op dieet maar het gaat erg traag. Ik merk ook dat ze steeds iets afvalt en dan weer aankomt.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:01

Amber_anne schreef:
Ik kom hier voorzichtig meelezen helaas

De hoefsmid is vandaag geweest en melde mij dat de pony rode plekken in de witte lijn heeft. Dat duidt op hoefbevangenheid (beginnende?) als ik het goed heb begrepen?
Ik kon er niet helemaal wij uit worden als ik er op googelde.

Pony is op dieet maar het gaat erg traag. Ik merk ook dat ze steeds iets afvalt en dan weer aankomt.



Wat is volgens jou het dieet voor je paard?

Kun je eventueel het hooi nog wassen?
Elk handje van biks of wat dan ook zou ik nu achterwege laten...
Elk hapje gras iddem.

Je zou eventueel naar een glucobalancer kunnen kijken of dat wat helpt

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:56

Glucobalance voeren we al. Ze krijgt nu een vitaminebrok met een handje gedroogd gras en de glucobalance.

Ze staat 24/7 met graasmasker op het gras. Dit is natuurlijk niet ideaal maar de andere optie is 23 uur per dag op stal.

Ik vroeg me af of de bevinding van de hoefsmid recent is of dat dat ook van een tijd geleden kan zijn? Ze is sinds we glucobalance voeren wel afgevallen en de manenkam is niet meer hard, dit was dit eerst wel. Zou het dus van deze tijd kunnen komen?

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:34

Amber_anne schreef:
Glucobalance voeren we al. Ze krijgt nu een vitaminebrok met een handje gedroogd gras en de glucobalance.

Ze staat 24/7 met graasmasker op het gras. Dit is natuurlijk niet ideaal maar de andere optie is 23 uur per dag op stal.

Ik vroeg me af of de bevinding van de hoefsmid recent is of dat dat ook van een tijd geleden kan zijn? Ze is sinds we glucobalance voeren wel afgevallen en de manenkam is niet meer hard, dit was dit eerst wel. Zou het dus van deze tijd kunnen komen?


Dit denk ik wel.. Mijn hoefsmid zag het eind mei aan de hoeven terwijl m'n paard eind februari hoefbevangen was. Toen zag hij het nog niet aan de hoeven en nu dus wel terwijl hij al lange tijd weer "topfit" is.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:38

Dat stelt me wel een beetje gerust. Ik dacht echt dat ik op de goede weg was dus schrok heel erg vandaag

Dit was eind april
Afbeelding

Dit is een paar dagen geleden
Afbeelding

Khalid123
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-06-22

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:30

opzich is het best simpel, maar de bij de meeste gaat het fout ( bij mij ook ). Onze paarden zijn veel te vet en bewegen te weinig en daarbij is het voer ook nog eens veel te goed, daar zit veel te veel in en wij mensen voeren graag en zijn graag goed voor onze dieren. Maar paarden/pony's ( maar ook hond, kat ) moet dus juist schraal gehouden worden, mager/normaal zijn, anders worden ze veel te vet en paarden moeten veel bewegen. Als het niet in balans is krijg je die rotziektes zoals suikerziekte bij hond en kat, en hoefbevangenheid bij paarden. De paarden op stal die stilstaan en de hele dag eten terwijl ze niks doen is wachten op problemen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:21

Alweer tijdje geleden

Deze knapperd blijkt “gelukkig” niet bevangen. Echter wel insuline resistent.
Misschien dat je je deze foto nog herinnert
Afbeelding
Nu precies 6 weken later
Afbeelding

En geheel niet de bedoeling oprecht verliefd geworden. Ze mag bij ons blijven wonen.
Ze zal volgend jaar naar de hengst gaan, en daarmee komt mijn andere droom uit een eigen veulen fokken.

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:28

Wow wat een verschil <3 geweldig!

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:32

Wat is op dit moment met alle droogte het‘veiligste ‘ moment of tijd van de dag voor weidegang?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:43

Voor het maaien zeggen ze altijd de ochtend. Dus ik neem aan voor grazen ook. Maar alles is relatief natuurlijk.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:46

Hobbyhorse schreef:
Wat is op dit moment met alle droogte het‘veiligste ‘ moment of tijd van de dag voor weidegang?



Ahhoewel ik het motto heb zal wel goed gaan.
Zijn beide onze merries deze zomer nog niet op het gras geweest.
Begin juni mochten ze een half uurtje erop. Binnen een week waren ze beide opgeblazen en vet.


Dus toen toch maar in de zure appel gebeten en ze er niet meer opgelaten.
Gelukkig hadden de buren nog een merrie die moest aankomen. Dus die mocht toen op ons land dikker worden.
Jammer voor onze 2. Maar die mogen komende herfst /winter wel t land op af en toe.
Hun paddock is sowieso groot genoeg dus beweging genoeg

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 06:17

horsii schreef:
Ik kom even binnen vallen.
Jongste paard twee x hoefbevangen geweest waarvan een keer licht.
Ik voer nu dus eigen hooi met analyse.
Dit gaat top.
Ivm verhuizing naar de andere kant van het land, een partij van vorig jaar laten analyseren.
Is dit geschikt of is de energie te hoog?die is bij het hooi nu een blokje lager/ laagste.

[ [url=m/VZah35.png]Afbeelding[/url] ]

Anders hebben we mooi een partij van 250 a 300 baaltjes.


Lijkt me prima! Waarom zou het energiegehalte te hoog zijn? Is behoorlijk laag toch?

chanjelte
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:05

Hoi!,
Ik zie dat hier veel mensen in het topic zitten die verstand hebben van hoefbevangenheid. Ik heb fries die op boxrust staat (en 2x 10 min stappen)na een operatie. Nu gaf iemand mijn paard 2 suikerklontjes, zonder te vragen. Ik ben altijd zeer voorzichtig met suikers/zetmeel in zijn voer. Dus ik was er ook behoorlijk pissig over. Is dit een risico op acute hoefbevangenheid?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:29

chanjelte schreef:
Hoi!,
Ik zie dat hier veel mensen in het topic zitten die verstand hebben van hoefbevangenheid. Ik heb fries die op boxrust staat (en 2x 10 min stappen)na een operatie. Nu gaf iemand mijn paard 2 suikerklontjes, zonder te vragen. Ik ben altijd zeer voorzichtig met suikers/zetmeel in zijn voer. Dus ik was er ook behoorlijk pissig over. Is dit een risico op acute hoefbevangenheid?


Zou er wel mee uit kijken. Neem aan dat het nu niet meer gebeurt?

chanjelte
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:41

Marjo89 schreef:
chanjelte schreef:
Hoi!,
Ik zie dat hier veel mensen in het topic zitten die verstand hebben van hoefbevangenheid. Ik heb fries die op boxrust staat (en 2x 10 min stappen)na een operatie. Nu gaf iemand mijn paard 2 suikerklontjes, zonder te vragen. Ik ben altijd zeer voorzichtig met suikers/zetmeel in zijn voer. Dus ik was er ook behoorlijk pissig over. Is dit een risico op acute hoefbevangenheid?


Zou er wel mee uit kijken. Neem aan dat het nu niet meer gebeurt?


Nee hij stond op de poetsplaats en iemand gaf hem dit toen ik net iets uit de poetskoffer pakte. Hij deed heel raar smakken, dus ik vroeg wat heb je hem gegeven en toen zei ze 2 suikerklontjes. Ik schrok me dood. Dus ik heb gezegd dat hij dit nooit meer mag. De rest van de mensen op stal geven hem nooit iets.

Maar maak me gelijk zorgen of deze ene keer 2 suikerklontjes al gevaarlijk voor hem kunnen zijn? Ik ben zo voorzichtig altijd met suikers en voer.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:44

Vroeger (nu klink ik oud) was het vrij normaal om paarden suikerklontjes te voeren. Zolang je paard er niet gevoelig voor is, zou ik me er niet druk om maken. Uiteraard wel zorgen dat ze dat niet nog eens doet.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:08

Voor 1 keer zou ik me er niet druk om maken hoor, maar goed dat je er meteen wat van hebt gezegd.

Die van mij mag ook niets hebben van stalgenoten, dat weten zet, en daar houden ze zich ook aan. Maar goed, die is insuline resistent. Maar zou daar rustig een keer een paar suikerklontjes in stoppen zonder bang te zijn voor bevangenheid.