[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skessa_
Berichten: 10688
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:42

Ik moet nu beginnen met 2 dagen 2 x 2 zakjes. Daarna 2 x 1 zakje. De ascal is nu wel op.
Hooi weken doen we inderdaad ook (maar nat hooi vind ze niet zo lekker :=)
We proberen de paddock idd wel nat te houden, maar de grond is zo droog en even het zonnetje er op en het water is alweer weg -O-

Skessa_
Berichten: 10688
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:13

Vanmorgen liep ze een heel stuk beter *\o/*

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:37

Ascal kan je ook in grote hoeveelheid gewoon via internet bestellen, ook goedkoper dan bij de da. Zo heb ik altijd wat op voorraad als ze weer een terugval heeft.

Ik kreeg ook tranquigel voorgeschreven, ik dacht vooral voor het verwijden van de bloedvaatjes.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:35

Ik ben twee weken terug met Smooth locomotion begonnen van Sensipharm, moet zeggen dat hij echt een stuk beter loopt dan hij in tijden gedaan heeft...dus kleine blij!

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:55

Voel je bij gezonde paarden ook een hartslag in de koot/bij de voetjes? Of alleen als er wat aan de hand is in de voeten?

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:43

Pulsatie voel je alleen als het niet ok is. Als er niks aan de hand is, voel je het niet.

Toevallig vorige maand geleerd van de dierenarts.

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 19:33

Zeedraakje schreef:
Pulsatie voel je alleen als het niet ok is. Als er niks aan de hand is, voel je het niet.

Toevallig vorige maand geleerd van de dierenarts.


Dus als je een rustige hartslag voelt is er ook al iets bezig? Bij pony is dat nog wel het geval soms, maar ze loopt goed en ben d'r weer wat aan het oppakken. Ik heb ook het idee dat de nattigheid nu wat meer trigger3d en soort van gevoeligere zolen geeft .

hwn
Berichten: 4762
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:40

Denk dat de ene mens ook sneller iets voelt dan de ander (ik voel pulsatie zelden of nooit). Er moet sowieso een hartslag zijn, anders is je paard dood. :( Was ook wat mijn bekapper zei.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:15

Als je hard genoeg duwt zul je vast wat voelen als er niks aan de hand is maar met lichte druk hoor je het niet te voelen. Dat merk ik ook bij mijn paardje: toen hij echt bevangen was, was de pulsatie heel duidelijk te voelen. Nu kan ik hem niet meer 'vinden' dus echt een groot verschil en conform info van de dierenarts.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:32

Ik voel regelmatig bij die die gevoelig zijn voor hb, maar test ook bij ons paard welke nog nooit hoefbevangenheid is geweest en ook die heeft pulsatie soms die duidelijk aanwezig kan zijn. Dus pulsatie staat niet altijd gelijk aan hoefbevangenheid maar kan een indicatie zijn. Vaak voel ik de ochtend erna ook even en als de pulsatie dan weg is maak ik mee nog geen zorgen. Pas als de pulsatie contant voelbaar blijft en duidelijk aanwezig is er meer aan de hand.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:46

Zo zie je maar weer dat iedereen er anders naar kijkt. Mijn andere 4 waarvan 1 met IR hebben geen voelbare pulsatie en bij die wat nu bij mij bevangen is, voel ik het nu na aanpassen dieet en medicatie ook niet meer. Ik speel voortaan toch liever op safe...

Julia_Romeo

Berichten: 2769
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:25

BarbaraNova schreef:
Hoe gaat het hier met alle paardjes? Ik heb hem gisteren voor het eerst sinds weken weer even op het gras gehad, maar pfff blijft toch soort van russisch roulet voor mijn gevoel...hou wel de index voor fructaan bij van de laminitus app


Ik ben ook weer voorzichtig aan het opbouwen. Blijft eng he. Pony is wel meteen veel gelukkiger dus toch maar rustig aan proberen.
Is dat een fijne app? Ik gebruik Fructaan Index, maar wordt maar om de paar uur bijgewerkt.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:41

fructaan index klopt naar mijn idee vaak helemaal niet, de laminitus app geeft dan onveilig aan en fructaan zegt gewoon dat het oke is

happytime

Berichten: 1248
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:30

Heb het ook leren voelen door de dierenarts, voelde nooit iets kloppen .

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:38

Mijn pony loopt momenteel ook weer echt gevoelig. De regen helpt niet. Ik weet niet of het nu weer HB is, of 'gewoon' enorm gevoelig. Dinsdag komt de osteopaat, die wil ik nog even afwachten. Maar ik denk dat ik daarna ook een afspraak maak bij de kliniek voor foto's en onderzoek. Al is het dan weer droog en zal ze misschien weer oke lopen...

Pollewop113
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:26

Hoi, iemand enig idee welk foam ik bij de bouwmarkt kan halen voor onder de paardenhoeven? Ik zie allemaal pads waar ze fijn op kunnen staan maar kan in NL niet echt iets vinden. Dierenarts had me iets anders aangeraden maar dat werkt voor ons niet.

Hoefschoenen is in dit stadia niet mogelijk. Ook heeft ze twee ongelijke hoeven.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:32

Ik gebruikte van die matjes die eigenlijk bedoeld zijn om op je knieën te zitten bij het onkruid uittrekken enz.

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:44

Van de week met m'n pony naar de kliniek geweest omdat ze gevoelig bleef en ik toch bang was voor HB. Gelukkig waren de foto's goed, ze is niet hoefbevangen maar wel dunnen zool die gevoelig is. Ben wel heel blij dat het geen HB is! De kanteling van paar jaar terug is ook niet meer terug te zien.

Hagel
Berichten: 154
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:45

Pollewop113 schreef:
Hoi, iemand enig idee welk foam ik bij de bouwmarkt kan halen voor onder de paardenhoeven? Ik zie allemaal pads waar ze fijn op kunnen staan maar kan in NL niet echt iets vinden. Dierenarts had me iets anders aangeraden maar dat werkt voor ons niet.

Hoefschoenen is in dit stadia niet mogelijk. Ook heeft ze twee ongelijke hoeven.


Is een dikke yogamat geen optie?

Bij de action heb ik ‘m gehaald. :)

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:52

Pollewop113 schreef:
Hoi, iemand enig idee welk foam ik bij de bouwmarkt kan halen voor onder de paardenhoeven? Ik zie allemaal pads waar ze fijn op kunnen staan maar kan in NL niet echt iets vinden. Dierenarts had me iets anders aangeraden maar dat werkt voor ons niet.

Hoefschoenen is in dit stadia niet mogelijk. Ook heeft ze twee ongelijke hoeven.

Jij bedoelt styrofoam denk ik, is idd moeilijk te krijgen. E digit verkoopt ze wel in hun webshop https://www.edigit.nl/webshop

Karin_deB

Berichten: 8270
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:29


Pollewop113
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:01

Eilandje schreef:
Ik gebruikte van die matjes die eigenlijk bedoeld zijn om op je knieën te zitten bij het onkruid uittrekken enz.


Dank voor je tip! Bleef het er goed onder zitten?
Ductape is dan je redding geweest, denk ik? :')

Hagel schreef:
Is een dikke yogamat geen optie?

Bij de action heb ik ‘m gehaald. :)


Ah! Ik heb thuis ook een action yogamat maar vind deze wel erg dun. Dit is alleen wel een oudje :') Dank voor de tip!

Mist schreef:
Jij bedoelt styrofoam denk ik, is idd moeilijk te krijgen. E digit verkoopt ze wel in hun webshop https://www.edigit.nl/webshop


Ja, klopt! :D Ik zoek iets vergelijkbaars. Dank voor de tip! Omdat ze niet niet lang zonder kan staan zocht ik eigenlijk iets wat ik zo uit de winkel kan halen.

Karin_deB schreef:
Ik weet niet wat de DA je aangeraden heeft maar mijn shet heeft een poos op deze gestaan:

https://www.dierapotheker.nl/Paniolo-Ho ... hrEALw_wcB

@Tancreda, goed nieuws!


Oh grappig, datgene wat ik eronder had was wat jij nu aanraadt. Ik ben daar te onhandig in om het er weer goed onder te krijgen. Het maakt het er niet gemakkelijker op dat ze van die grote hoeven heeft :')

Karin_deB

Berichten: 8270
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:24

Oh haha!
Ik heb ze gebruikt voor mijn shet en vond t juist heel lastig omdat ze zulke kleine hoeven heeft :')
Ik moest ze echt goed in het midden en dan een rand om dr hoeven maken en dan nog zo verbinden dat ze ook kon lopen.
Het zag er niet uit maar werd er wel steeds handiger in!
Afbeelding
Dit was de eerste keer, door DA gedaan wel.

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:36

Ik heb niet alles doorgelezen, want het zijn heel veel pagina's. Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.
Kan een paard hoefbevangen zijn (geweest) zonder echte symptomen? Mijn paard heeft al langere tijd (jaren) dat hij na het bekappen heel gevoelig is en sinds een tijdje is hij te traag voor zijn doen. Omdat ik dit toch typisch vind zijn er foto's gemaakt van zijn hoeven en nu blijkt hij een lichte kanteling en verzakking van het hoefbeen te hebben. De dierenarts gaf niet echt antwoord op de vraag of dit altijd door hoefbevangenheid wordt veroorzaakt.
Hij staat al sinds dat ik hem heb 24/7 op de weide en voordat ik hem daar acuut afhaal wil ik zeker weten of dat echt nodig is. Hij is iets te zwaar maar niet modder vet. Op het gevoelige na het bekappen na en nu dus traagheid zijn er nooit andere symptomen van hoefbevangenheid geweest.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:57

Nou vandaag dan toch de diagnose hoefbevangenheid gekregen hier… ze heeft novacam gekregen en moet na het weekend beter gaan. Is natuurlijk van het gras af, en krijgt geen brok meer.
Nou vroeg ik mij af hoe geven jullie je paarden supplementen op het moment dat eigenlijk alle brok of extraatje te veel is ? Door alleen een handje vitaminebrok wil ze het niet eten. En het lijkt me juist nu belangrijk dat ze het wel binnen krijgt.

Voor de rest zijn alle tips ook welkom om het herstel zo snel en goed mogelijk te laten verlopen.