[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:01

Pony heeft hele zomer in een afgezet stukje in het land gestaan. Stukje zonder gras, met matten en tapijt en onbeperkt hooi. Nu staan ze alweer paar weken snachts op de paddock, dus snachts samen en de grote gaat overdag nog het land op. En merk dat pony zoveel vrolijker is. Best sneu dat ze toch meer van dat apart staan heeft geleden dan ik dacht. Ondanks dat er maar 1 draadje tussen zat en de grote altijd naast haar stukje sliep en rustte.
Voor pony ben ik blij dat de paddock periode weer is begonnen dus.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:04

Bij hooi analyse, op welk niveau energie, proteïne en suiker achten jullie het nog veilig te voeren? Even advies wat er bij zit loslatend?

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:29

Die van mij heeft in het acute stadium 4 weken niet op het gras gestaan. Daarna 24/7 met graasmasker. 24/ hebben ze onbeperkt voordroog, in de zomer stonden ze overdag in het gras. Hij is flink afgevallen met graasmasker. Sinds 2 weken komen ze niet meer op het gras en ben ik het masker aan het afbouwen. Hij heeft het masker nu nog +- 8 uur per dag op.
Mijn ruin staat in een kudde van +-30 paarden, ik kan individueel dus niet zoveel veranderen tenzij ik van stal verander. In begin hier de casus ook voorgelegd en iedereen raadde het af. Gelukkig is het wel goed gegaan. Komend voorjaar zodra ze het gras op gaan krijgt hij weer 24/7 het masker om totdat het gras niet meer zo hard groeit. Meerdere stalgenootjes hadden alleen overdag een masker om, maar daarmee zijn de paarden nog veel te dik.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:12

Tancreda4 schreef:
Bij hooi analyse, op welk niveau energie, proteïne en suiker achten jullie het nog veilig te voeren? Even advies wat er bij zit loslatend?


Als de pijlen neutraal, dus recht naar boven staan, zou ik het nog wel durven voeren, maar als de suikerpijl :+ meer naar links uitslaat zou ik het niet geven.
Energie en eiwitten kan nog wel een tandje hoger, maar suikers, nee.
En zelf ervaren dat dit echt problemen geeft, toen ging het mis en bleek het suikergehalte erg hoog.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:29

maar als de suikerpijl :+ meer naar links uitslaat zou ik het niet geven.

foutje :o? Ik bedoel naar rechts, dus naar de donkere kleur

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:48

Als het in het midden zit, zou je het dan ook onbeperkt durven voeren? Ik twijfel een beetje. Ze eet het sowieso net even te goed dus krijgt nu afgewogen. 4 kg voor een pony van net wat meer dan 150 kg. Dat is in de ochtend op (dan moet ze tot begin van de avond). Verder ligt er veldbeemd hooi maar dat moet ze niet dus staat een tijd 'leeg'. Onbeperkt gaat er wel 6 of 7 kg door heen op een bunker dag :o

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:05

Ik durf zowiezo niet onbeperkt te voeren, dus ook niet met geschikt hooi.
Gaat hier echt niet, ze blijven eten dan en worden toch te dik.

ik geef ze wel stro erbij 's avonds, hier eten ze ook van, wat over is gebruik ik om op te strooien.
6/7 kg is aardig veel voor zo'n kleine pony, maar misschien heeft ze het wel nodig?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:02

Ze heeft altijd onbeperkt gehad, ook van de zomer maar dat hooi had ik niet getest. Ze moet ook niet te lang zonder want ze is koliek gevoelig... Vond haar vanavond erg leeg in de buik dus is alweer oppassen. Het veldbeemd hebben ze ook nog maar dat eten ze gewoon echt niet. Iets met verwend :')

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:03

Over welke pijlen hebben we het? Van de app fruvctaan index? Die is wel aardig accuraat?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:07

karev schreef:
Over welke pijlen hebben we het? Van de app fruvctaan index? Die is wel aardig accuraat?


Nee die van de hooi analyse.


Afbeelding

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 00:19

@Karev: die van mij stond een week na start hb weer op het land. Weekje opgebouwd en daarna gewoon met de groep mee. Vond het wel doodeng, was in de winter ook nog met koude zonnige ochtenden...
Inmiddels bijna een jaar verder en het gehele weideseizoen meegedraaid, zonder graasmasker, paard nog steeds gezond en fit.
Maar mijn pony is hb geraakt door de prednison, duidelijke oorzaak dus.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 06:58

Hier echt wel door gras gekomen.bna de eerste x over gegaan op strook begrazing. Toen is het voor de 2e x mis gegaan. Heb nu een masker besteld. Maar daar moet ik even door heen..

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:46

Ik durf dat echt niet meer. Ze is hb geworden van kuilgras. Maar ik ga mijzelf voor de kop als ze weer bevangen wordt. Kanteling is niet terug te draaien maar kan wel erger worden. Zal mijzelf voor de kop slaan als de boel nog meer gaat kantelen door zoiets... Dan kan ik dr wegbrengen en stiekem moet ze nog 20 jaar mee :P

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:26

Zo is het bij elk paard weer anders, je moet uitvinden wat voor die van jou en bij jou werkt, graasmasker kan heel goed werken maar die van mij werd er doodongelukkig van,
dus nu gekozen voor korter op de wei.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:56

Mijn shet was van de winter bevangen, deze zomer nergens last van. Zelfs op een gegeven moment zonder masker het land op.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:04

Hier is ze eigenlijk voor het eerst na bevangenheid bekapt
Achter weinig te zien
Voor toch echt wel een verbrede witte lijn
Maar verder gaat het echt goed Met Gull

Ben Alleen wel Bruut aan het bij voeren op het moment
Stiekem ook wel spannend , Ze staat nog Met een andere merrie apart op Beperkt (wel voldoende) hooi en dat hooi is best wel arm
Maar ze word nu dus te schraal
Dus ze krijgt twee liter alpengrun musli, ruim een pond equsana icelandic musli en ruim een pond merrie brok en het ziet er naar uit dat ze nog wat opgehoogd mag worden
Dus Ben nu even opties aan het be kijken dat ik ipv meer musli of brok 1 van de twee voor een totaal ander product kan vervangen
Dus Alleen de Icelandic musli aangevuld Met iets als lunar eclipse van simple systems
Is gebaseerd op lijnzaad en deze variant heeft Er biergist en magnesium doorheen zitten
Puur door wat ze laat zien qua reacties van lijf en gedrag vermoeden we dat ze baat zou kunnen hebben bij magnesium
En tis nogal een veilige om bij te voeren.
Dus waarom niet
En verder voelt een lijnzaad product ook wel veiliger dan de merriebrok

Edit : toevoeging , Gull gaat verhuizen naar de merrie groep hier op stal waar ze ook meer hooi gaat krijgen
Maar dan moeten eerst de veulen afgespeend zijn en de wei Iets droger zodat ze de ruimte hebben als ze bij elkaar gezet worden

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:38

Zonder bijgelezen te hebben (ben er al te lang uit) kom ik even binnen vallen als jullie het niet erg vinden.
Pippa is nog steeds slecht helaas... al sinds Februari, sinds haar heftigste aanval, zijn we al aan't tobben.
Ik ga even niet uitweiden over oorzaken, maar met de huidige bekapster die ik heb gaan we zoetjes aan vooruit.
Pippa liep al die tijd op Cavallo-tjes maar die passen haar niet meer en het blijkt nu na passen dat ze ook meer baat heeft bij een schoen die gesloten is (het natte weer heeft haar voeten geen goed gedaan) en een soepeler zool. Ze krijgt nu dus Equine Fusion Active schoenen (niet de light) en ik wilde toch even kijken of iemand hier die heel toevallig 2e hands ter overname heeft liggen. We hebben maat 8 nodig...

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:23

Hoe erg vertrouwen jullie op de fructaan index app?

Bijv nu, hier in Groningen 15 graden en zonnetje komt door de bewolking. Vanmorgen was het erg grijs. Fructaan index zegt dus prima graad weer. Maar nu de zon er bij komt vind in het dan weer tricky, terwijl de index blijft aangeven dan de zon er door komt en de fructaan dalend is. Klopt gevoelsmatig niet

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:28

karev schreef:
Hoe erg vertrouwen jullie op de fructaan index app?

Bijv nu, hier in Groningen 15 graden en zonnetje komt door de bewolking. Vanmorgen was het erg grijs. Fructaan index zegt dus prima graad weer. Maar nu de zon er bij komt vind in het dan weer tricky, terwijl de index blijft aangeven dan de zon er door komt en de fructaan dalend is. Klopt gevoelsmatig niet


Elke keer als ik kijk zegt de fructaanindex groen, ofwel laag fructaan, kan me niet voorstellen dat dat altijd klopt.. hier blijft ze dus op dagen dat ik het niet vertrouw op de paddock

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:17

Ik kreeg een mail van Horseflex, ze hebben een nieuw produkt a la glucobalance: Glucose support. Veel ingrediënten komen overeen met de glucobalance. Misschien interessant om eens te proberen want ook een stuk goedkoper :-)

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:44

Ik gebruik gluco totaal van praktijk tao, ook een stuk goedkoper en voor mijn paardjes werkt t goed.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:12

Bedankt voor de tips, ik gebruik glucobalance en daar doet mijn pony het goed op.
Hier is ze op ppid getest vrijdag, ze loopt nog steeds niet goed, buut was langzaam afgebouwd en toen na weekje ging ze toch weer lastiger lopen. Reageerde nu met 1 hoef ook wat op de tang.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:12

Merken jullie echt verschil met glucobalance of een soort gelijk product?

Ik twijfel of ik dit wil geven aan mijn pony. Hij is niet insuline resistent enz.
Alleen gevoelig voor hoefbevangenheid

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 07:54

Hier gewoon bevangen geweest tijdens gebruik

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:15

Ik heb het van de zomer gegeven. Maar geen idee of het minder was als ik het niet had gegeven. De jaren er voor ook gegeven maar had ze wel een dikkere manenkam. Geen idee of dat zonder glucobalance minder zou zijn geweest. Dus weet niet of het werkt....