[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Homerup

Berichten: 102
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:48

Bedankt voor jullie reacties.
Hij loopt nog steeds goed.
Vandaag laatste dag pijnstillers.
Morgen overleg met de VA.

Gisteren was hij even flink uit z'n plaat gegaan in de bak. Ik hield me hart vast. Maar hij kwam vanmorgen weer net zo kwiek uit z'n box. Gelukkig.

Homerup

Berichten: 102
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:58

Zou iemand ook een foto kunnen plaatsen waar je het beste pulsatie kan voelen in de kootholte?

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:27

Het zit aan de binnenkant van het been, niet te missen als er pulsatie is..

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:54

Zijn er hier mensen die weidegang weer opbouwen na hb? Zo ja hoe hebben jullie dat opgepakt?

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:03


Homerup

Berichten: 102
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:22

Dank je wel DuoPenoti, dit is mooi duidelijk.

Vandaag contact gehad met de dierenarts.
Hij loopt ook zonder pijnstillers goed. En mogen rustig weer wat aan het werk. Ruwvoer weer opbouwen langzaam naar normaal.
En hij mag over een paar weken als hij goed blijft, dagelijks eerst een half uurtje op het gras met graasmasker wanneer het fructaan laag is. Daar ga ik me even in verdiepen. Iemand nog tips wat een fijn masker is voor een groot paard?

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:58

Ik heb een thinline. Erg fijn masker

Homerup

Berichten: 102
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:38

Die kwam ik inderdaad tegen en ziet er erg comfortabel uit.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:03

Alleen wel erg duur voor wat het eigenlijk maar is. Mijn paard heeft in de winter een paar uur per dag op een stuk gestaan met overblijfselen van gras op en toen heb ik haar een thinline gekocht. Incl. het speciale halster rond de 150 € dacht ik (je kan het masker in theorie ook aan een gewoon halster hangen maar dat zie ik niet helemaal voor mij) en dan kon ik nog om de haverklap die snelbinders vervangen omdat er weer eens een flap los hing. Tegen de verwachtingen in liet ze het wel goed aandoen.

Ik gebruik sinds kort de laminitis app, kost eenmalig 7 €. Heeft alleen nog maar op rood gestaan dus paard heeft nog geen spriet gras van dichtbij gezien. En zelfs dan nog weet ik niet of ik wel durf als het ooit op groen komt te staan.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:59

Ik heb het masker van Harrys Horse wat heel goed zit tot nu toe. Moet er wel bij zeggen dat hij het van 7 tot 17/18 uur op heeft en dan op stal niet dus niet 24/7.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:20

Eilandje schreef:
Ik gebruik sinds kort de laminitis app, kost eenmalig 7 €. Heeft alleen nog maar op rood gestaan dus paard heeft nog geen spriet gras van dichtbij gezien. En zelfs dan nog weet ik niet of ik wel durf als het ooit op groen komt te staan.


Nou hier dus ook inderdaad, heel frustrerend! Vroeg me zelfs al af of het wel klopte. Ik wil ze ook weer af en toe de wei op zetten, zeker omdat we maar met 2 paarden zijn en die ander gewoon prima op de wei kan. Helaas kunnen ze niet zonder elkaar en zien ze elkaar niet als de een op stal staat en de ander op het gras.. sneu hoor

MarjanB schreef:
Zijn er hier mensen die weidegang weer opbouwen na hb? Zo ja hoe hebben jullie dat opgepakt?

Ik heb ze een poos op de wei gehad, rustig per 20 min opgebouwd per dag, maar onlangs ging het toch niet goed dus nu weer permanent op stal (met uitloop) helaas

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:06

MarjanB schreef:
Zijn er hier mensen die weidegang weer opbouwen na hb? Zo ja hoe hebben jullie dat opgepakt?


Ik durf het echt nog niet. Mijn gras is bijna uitgegroeid dan wil ik starten met grazen aan de hand.

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:04

Hier zijn we wel begonnen vanaf april/mei met de pony en dan niet elke dag en maar 15/20 minuten Dat doen we nog steeds maar dan wel bijna elke dag 20/30 minuten. Vorig jaar lukte dat echt niet kreeg ze na een paar dagen van 10 minutes per dag weer een terugval. De grote paarden lopen sinds een week of twee ook weer 2/4 uurtjes op de wei. Daarvoor maar 1/2 uurtjes anders kon je aan de mest zien dat het niet goed ging.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:13

Ik heb nu weer een pot crusolin besteld.
Elke x als ze dan op het weiland zijn geweest krijgt ze 20 gram hiervan.
Dan blijft ze redelijk in model.
Ik had haar de afgelopen paar weken af en toe een kwartier op het gras. Maar dat was eigenlijk te vroeg

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:05

Hier alleen maar in de paddock met hooi en echt max 1x per week of zo even een half uurtje op de weide.

En dan alleen als het qua fructaan die dag niet hoog is. Dus soms ook weken niet als het droog en zonnig is.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:26

Hoe doen jullie dat? Met pijnstillers loopt mijn hafje goed. Maar in de ochtend loopt ze nog echt op eieren. Dan net zolang doorgaan met medicatie tot dat je in ochtend verbetering ziet?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:08

dito schreef:
Hoe doen jullie dat? Met pijnstillers loopt mijn hafje goed. Maar in de ochtend loopt ze nog echt op eieren. Dan net zolang doorgaan met medicatie tot dat je in ochtend verbetering ziet?

Ja want als ze in de ochtend op eieren loopt, dan loopt ze dus nog niet goed.

Kan je de laatste dosis later geven of de eerste eerder? Want het lijkt dat er op dat ze dus in de ochtend nog die pijnstilling nodig heeft.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:25

Ze krijgt alleen in de ochtend metacam. Als ze dit heeft gekregen loopt ze de hele dag eigenlijk goed.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:29

dito schreef:
Ze krijgt alleen in de ochtend metacam. Als ze dit heeft gekregen loopt ze de hele dag eigenlijk goed.


Ja dat is dan wel logisch. Ik zou de portie splitsen en in de ochtend en de avond geven, want nu heb je dus een piek en een dal qua pijnstilling. In de piek loopt ze goed, in het dal niet. Dat is niet het comfort wat je zoekt als je pijnstillers aanbied. Dus spreiden over de dag en als ze dan helemaal goed loopt voorzichtig af bouwen is een betere optie.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:00

Ik begreep dat deze medicatie 24u werkt en dus wrs net afloopt wanneer ze volgende dosis krijgt.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:14

dito schreef:
Ik begreep dat deze medicatie 24u werkt en dus wrs net afloopt wanneer ze volgende dosis krijgt.


Werkt wel 24 u. Maar na mate die 24 u aantikt gaat de werking vlot omlaag.
Ik zou ook splitsen. En verder bekappen. Hoefschoenen en evt bloedzuigers zetten. En voeding aanpassen natuurlijk

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:37

Goedemorgen,

Helaas moet ik me ook melden hier. Mijn shet die al van alles mankeert is ook bevangen.
Ik probeer hier zoveel mogelijk te lezen maar vroeg me dit af; omdat mijn shet ook een maagpatiëntje is en de veearts daarom voorzichtig is met het geven van buut is er (omdat 1 x in de 24 uur metacam niet genoeg is) gekozen voor 2 x metacam. Dus 1,5 of 2 x de dosis. Wordt dit vaker gedaan ipv buut? Uiteraard met maagbescherming sowieso. Ik zit bij de Raaphorst dus niet de eerste de beste kliniek maar toch hoor ik graag ervaringen van ervaringsdeskundigen.

Overigens lijkt het hooi de boosdoener om bevangen te geraken.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:19

Mijn voorkeur gaat naar metacam ipv buut. Wel balen dat er nog zoveel bevangen raken :-(

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:42

Mijne had ook metacam, maar buut is niet ter sprake gekomen. Het heeft bij ons goed geholpen (1x dosis pd).
Bij ons was de oorzaak ook het hooi, of de laatste druppel waarschijnlijk moet ik zeggen

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:53

New project, vanaf morgen krijg ik een zwaar HB Tinker in mijn groepje erbij. Eerst apart.
Ze is van mijn werk. Er mag wel zo'n 200 kilo af en de rest zie ik morgen wel.

Zal morgen ook even foto's maken van haar.