Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 252 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Je zegt haflinger en leek eerst spierbevangen. Is je haflinger pssm vrij? Ontzettend veel haflingers hebben pssm en die geven ook dit beeld en deze klachten. Dan kan het ook een enorme pssm aanval zijn en die behandel je wel anders.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 12:36 



 
Profiel   

Hagelslag haar advies is mooi compact en compleet, met de aanvulling van Spenk.

Hoefbevangen en dan elke dag achter je aan laten lopen, stapje voor stapje, zou zeker niet mijn keuze zijn. Mocht hier ook niet omdat je risico loopt dat er toch teveel belasting is en je daarmee kanteling van het hoefbeen in de hand werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 10:52 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties en tips!

PSSM had ik zelf ook aan gedacht, maar dat zijn toch andere symptomen. Mijn da bevestigde vanochtend dat het echt hoefbevangenheid is. Daarnaast is hij nog niet ingereden, we doen alleen grondwerk maar staat al een aantal weken stil door privé omstandigheden.. en bij PSSM is het vaak na inspanning.

Ik laat hem voorlopig niet meer bij het bosje. Daar hebben jullie helemaal gelijk in..

Omdat ik toch nog minimaal vooruitgang zie, krijgt hij nu een paar dagen 2 zakjes buut in ochtend en 1,5 in de avond. Donderdag weer bellen hoe het dan gaat..

Van een buurman heb ik vorige week gelijk armere balen hooi kunnen overnemen. Het ziet er arm en stengelig uit, maar is wel verpakt. Dus week ik het nu minimaal 2 uur. Ik stuur vandaag een monster naar Pavo om te checken..


Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 09-01-23 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 12:18 



 
Profiel   

Ik zou alsnog testen. Niet met je eens het andere symptomen zijn. En in mijn ervaring zijn ze dan ook voor hoefbevangenheid gevoeliger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 12:20 



 
Profiel   

Testen op PSSM1 is niet veel werk en kan je zelf aanvragen. Heb ik voor mijn haflinger ook gedaan. Duits lab, was geloof ik voor 50 euro klaar.

Fijn dat je van de buurman wat over hebt kunnen nemen, weken kan zeker in deze fase geen kwaad en dan weet je straks of je dit kan blijven voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 12:55 



 
Profiel   

Da raadde inderdaad aan om ij later stadium te testen PSSM. Maar als ik het goed heb onthouden (is nogal veel verteld en uitgelegd) heeft testen nu geen zin omdat de waardes verhoogd zouden zijn door acute fase hoefbevangenheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 13:04 



 
Profiel   

Dan heeft je DA compleet geen verstand van PSSM. Hij zal ppid bedoelen maar dat is bij een 5 jarige niet waarschijnlijk. Maar PSSM is echt totáál wat anders. Dat zijn geen waardes dat is een genetisch defect wat ze dus altijd hebben en niet verhoogd kan zijn. Ze hebben het of ze hebben het niet. Je test het met haren opsturen. Ze worden met dit defect geboren het kan niet ineens ontstaan, weggaan of verhoogd zijn. Het is een mutatie in het DNA.

PSSM komt niet voor na werken, ja dat kan maar het komt tot uiting ook bij paarden die niet gereden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 13:12 



 
Profiel   

Sterkte aan alle HB'ers en hun baasjes.

Die van mij stond op oudejaarsavond ook weer mank, en vermeed het harde, dus dacht ik ook even aan HB. Direct previcox opgestart, verder niets veranderd want ze staat al op HB rantsoen (kan zijn dat ze teveel van de portie van haar paddockmaatje opgevreten had, die staat normaal op de wei maar door de regen nu even niet). Gelukkig was ze al heel snel weer beter, DA is geweest maar denkt dat ze gewoon een verkeerde beweging gemaakt had, dat het uit de schouder kwam.

Kom ik zaterdagavond haar laatste portie hooi geven, samen met enkele vrienden die op bezoek waren, had ze bovendien koliek! En aangezien ze net geen jaar geleden geopereerd is hiervan, was het schrikken. Vermoedelijk teveel van haar verse box stro gevreten, dus nu staat ze weer op vlaslemen. Zucht, al 2x DA dit jaar voor hetzelfde paard, 2 verschillende problematieken, fijne start zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 22:48 



 
Profiel   

Stress kan ook meegespeeld hebben. Soms weet je het gewoon niet. Dan kun je zo je best doen en zijn het meerdere kleine dingen bij elkaar die de trigger waren. Beterschap voor je paardje

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 04:33 



 
Profiel   

Mijn pony gaat gelukkig steeds wat beter
Doen jullie wel eens transport beschermers om tijdens koude nachten? Romeo staat 24/7 buiten wel met stallen waar hij in kan als hij wil en overkapping waar hij onder kan staan. Ik zie dat het na het weekend koud word snachts en dierenarts vertelde dat ik transportbeschermers om kan doen aangezien romeo door de kou in december bevangen is geraakt. In stal zetten en stal dicht doen is geen optie, zorgt voor veel stress want wil hij echt niet. Hij gaat de laatste tijd wel regelmatig zelf in de stal staan of liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 08:11 



 
Profiel   

Mijn pony blijft ook terugvallen houden, voornamelijk in de winter. Momenteel loopt hij weer goed na een aantal slechte weken, eigenlijk de eerste echt slechte periode in een paar jaar weer. Rontgenfoto's laten maken maar gelukkig niet verder gekanteld of gezakt, wel hoedrandje nu helaas. Heeft iemand toevallig ervaring met aangepast beslag daarvoor? Veearts zei dat het in principe niet nodig zal zijn maar mijn gevoel zegt dat er toch wat druk van zijn teen af moet, hij heeft ijzers met zooltjes en kan ook niet zonder. Sowieso met de smid overleggen natuurlijk maar ik ben graag voorbereid.


Wat betreft warmte/bescherming, een paar jaar geleden was er een flinke koude sneeuwstorm, toen heb ik idd de benen ingepakt. Transportbeschermers vond ik niet veilig in de groep dus ik heb toen een fleecebandage door de helft geknipt en enkel omgeslagen en daar overheen een neopreen 3-in-1 beenschermer, in een maatje groter (normaal zijn achterbeenbeschermers), de fleece moet niet uitsteken en nat worden. Enkel een beschermer was te koud maar met de fleece eronder was ideaal, warme droge benen en heel compact en stevig zodat hij gewoon lekker in beweging kon blijven.

Hoeven inpakken heb ik ook geprobeerd maar bleef niet zitten en enkel zijn benen warm houden hielp ook al goed. Nu reageert hij sowieso wel heel goed op warm/koud therapie met zijn hoefbevangenheid dus eigenlijk was het wel mooi dat zijn voeten werden gekoeld terwijl zijn warme benen het bloed wel goed door lieten stromen.

Het is sindsdien niet meer koud genoeg geweest om het weer nodig te hebben maar als het weer zo ijzig koud wordt zal ik het zonder twijfel weer op deze manier doen, hij was iig erg blij en heeft toen nergens last van gehad <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 13:32 



 
Profiel   

Ik had mijn pony bij kouder weer s nachts fedimax beschermers om (te koop wegens overlijden pony). Hij stond wel op stal s nachts. Overdag alleen als het heel koud was en bij sneeuw ook nog zijn hoefschoenen aan buiten.[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 14:22 



 
Profiel   

Wat vreemd dat een paard kan hoefbevangen worden door de kou. Ik heb altijd gehoord dat je moet koelen toch? De mijne stond in de kliniek na haar koliekoperatie zelfs met koude bandages rond haar benen ter voorkoming van HB. Zou het niet eerder door het bevroren gras zijn dan dat ze bevangen worden?

Bekapper is geweest, en die vermoedt toch dat het een opflakkering van HB was, hij zag dat bij de voorhoeven de wand niet goed aangehecht was. Gelukkig is de zool nog mooi dik. Groeiringen waren net bijna uitgegroeid. Telkens ze bijna uitgegroeid zijn, hervalt ze weer even, is nu al de 4de keer zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 19:59 



 
Profiel   

Koelen is goed ja, een beetje vorst is volgens mij ook niet slecht maar echte vorst koelt te hard, daardoor vernauwen de bloedvaten en krijgen ze juist meer problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 20:10 



 
Profiel   

Door echte kou, bv in de sneeuw staan vernauwen de vaten inderdaad. Dit kan problemen geven Koelen met water in acute fase snap ik, maar langdurig koelen en zelfs met ijs zoals ik hier weleens lees snap ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 20:31 



 
Profiel   

Koelen heeft bij die van mij alleen een slecht effect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 23:02 



 
Profiel   

Ik heb ook alleen de eerste keer iets gekoeld. Verder niet meer. Mijne had ook baat bij keiharde voeten. Van koelen/nathouden worden ze week en zacht. Daar werd de mijne niet beter van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 05:50 



 
Profiel   

Ipsilonka schreef
Koelen heeft bij die van mij alleen een slecht effect.


ja mijn shettie wordt ook veel slechter door koelen...dus doe ik ook niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 07:55 



 
Profiel   

Ik koel met icepacks en bandages en mijn pony vindt het juist heel fijn. Hij tilt echt z'n voeten ervoor op. Toen z'n hoeven nog warmer en pijnlijker waren zag je hem ook meer ontspannen als hij de icepacks om had.

Vorige keer heb ik gekoeld met water, dat was een ramp, de pony is bang voor water en hij vond het alles behalve fijn. Dat heeft zoveel stress opgeleverd, ik denk dat we er een stuk sneller door waren gekomen de eerste keer als ik dat niet had gedaan. Dus ik zou zoeken naar een manier waarop je kan koelen zonder stress en dan kijken of het werkt.

Hier gaat het overigens vrij goed met de pony, we hebben nu voor de komende maand nog twee keer daags een half zakje buut op de planning staan. En na een kleine terugval na Oud en Nieuw lijkt het nu goed te gaan op deze dosis. De pulsatie en warmte zijn vaak weg, af en toe nog wel iets aanwezig maar beduidend minder. De pony verveelt zich stierlijk dus we zijn met vrijheidsdressuur begonnen in stal en hij vraagt bij iedereen aandacht en eten.

Interessant dat paarden bevangen kunnen worden door de kou, dat is iets wat ik niet wist. Ik dacht dat je op moest passen met kou voor het gras en het hoge fructaan gehalte. IcePrincess, ik heb je topic een beetje gevolgd en ik heb bewondering voor hoe je elke keer weer de veerkracht vindt om verder te gaan en dan aanpassingen doet die voor de pony werken. Ik vind het knap hoe jij op zijn signalen in kan spelen en hem happy houdt zo!

Julia_Romeo Fijn dat je pony nog steeds een stijgende lijn laat zien!

Hwn wat vervelend dat je paard telkens net een opflakkering heeft vlak voordat z'n hoef helemaal is bijgegroeid. Is er een patroon in jaargetijden of voedsel of beweging oid te zien die hier mogelijk mee samenhangt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 09:31 



 
Profiel   

Wat lief dat je dat zegt. Dankje! :knuffel:

Het in de winter bevangen raken komt hier idd ook door slechte bloedsomloop. Enkel koelen werkt daarom ook niet goed, met ijs ook niet water werkt toch beter bij hem hoewel ik icepacks wel eens tuk handiger zou vinden. Had ook graag van die icevibe boots willen proberen maar die zijn er niet in kleine maatjes.

Maar het beste voor mijn pony is stappen en koelen afwisselen om echt een pompwerking in gang te zetten. Stalrust werkt voor hem ook echt niet.

@judithM, zijn die fedimax beschermers van die therapie dingen met keramische vezels of infrarood oid? Gebruikte je die enkel bij kou of ook tijdens de bevangenheid? Ze zien er wel vrij klein uit, ik kan dat soort dingen nooit in echt ponymaatjes vinden maar het firtec masker wat mijn pony heeft vind hij wel echt heel fijn dus ben wel benieuwd of het ook iets voor de benen kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 16:40 



 
Profiel   

Ja inderdaad. Kijk eens bij fedimax.de. Ik heb de kleinste.

Deze zijn 24x38 cm. Ik had een Welsh a. Was vrij ruim maar goed te doen. Op bovenstaande foto heeft hij ook nog zijn schoenen er onder. Normaal op stal schoof ik ze wat meer naar beneden.

Hij had ze in de winter regelmatig om. Hij stond s nacht wel op stal. Voor de doorbloeding. Lekkere warme beentjes eronder.

Hij is een aantal maal bevangen geweest maar als het niet koud was tijdens bevangenheid deed ik ze niet om. Bang dat het te warm was. Dus eigenlijk alleen onder de 10 graden s nachts. Hij liet ze ook heel goed zitten en ging er ook wel mee liggen.

Ik heb ze niet meer nodig door overlijden pony dus bij interesse stuur me een pb)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 19:55 



 
Profiel   

Ik heb de back on track stalbeschermers. Vannacht omgehad (staat buiten met inloopstal). In nacht wel bak dicht gehad zodat hij wel onder afdak of in de stal moest staan. Zaten nog mooi, vanmorgen weer afgedaan. Denk dat ik ze gewoon met vorst in de nacht voortaan om doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 10:43 



 
Profiel   

Pony gaat met hele kleine stapjes vooruit. Nog wel stijf maar loopt kleine stukjes steeds iets soepeler. Heb wel gelezen dat het wel lang kan duren voordat hij weer wat soepeler loopt. Wanneer beginnen jullie met afbouwen medicatie? Hij heeft minder pijn. Hij is weer happy maar nog wel stijf in zijn benen. Hij staat nog op novocam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 10:46 



 
Profiel   

Julia_Romeo schreef
Ik heb de back on track stalbeschermers. Vannacht omgehad (staat buiten met inloopstal). In nacht wel bak dicht gehad zodat hij wel onder afdak of in de stal moest staan. Zaten nog mooi, vanmorgen weer afgedaan. Denk dat ik ze gewoon met vorst in de nacht voortaan om doe.


maar die moet je toch opbouwen voor je ze nachten kan gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 10:55 



 
Profiel   

Julia_Romeo schreef
Pony gaat met hele kleine stapjes vooruit. Nog wel stijf maar loopt kleine stukjes steeds iets soepeler. Heb wel gelezen dat het wel lang kan duren voordat hij weer wat soepeler loopt. Wanneer beginnen jullie met afbouwen medicatie? Hij heeft minder pijn. Hij is weer happy maar nog wel stijf in zijn benen. Hij staat nog op novocam.


Neem echt de tijd.
Verwacht niet dat ze binnen no time goed lopen.

Wij zijn toen na de bloedzuigers opgehouden met pijnstilling
Maar ze heeft wel iets van 5-6 weken pijnstilling gehad
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 11:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 252 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen