Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 250 van de 274 [ 6842 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Dankje,
Ja eigenlijk staat hij al op een heel goed plekje, bij mensen aan huis met een oudere ijslander. Hij stond voorheen overdag veel op de wei (of bak net waar die heen liep) en in de nacht wei dicht kon hij de stallen in of onder afdak op verharde grond of de bak (kon hij zelf kiezen).
Nu uiteraard niet op de wei. Zo min mogelijk krachtvoer (alleen op de buut erin te verstoppen maar eet die maar paar hapjes) bak is nat met plasjes en droge plekken. Hij gaat zelf wel vaak in de natte plekken staan. Hij ging voorheen eigenlijk nooit in de stallen staan. Nu wel en ligt daar ook steeds meer.

Ik voel me inderdaad erg machteloos en ben zo bang dat het niet meer goed komt. Het is nu al bijna 2 weken zo. Vorige week leek het wat beter te gaan maar nu weer niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 09:02 



 
Profiel   

Hij scharrelt nog rond, dat is positief he. Zolang hij niet verplicht hele afstanden hoeft af te leggen voor eten en water maar zelf die keuze heeft, is dit een fijne oplossing.

Weide is geen optie, zeker niet in de acute fase en later is het altijd bekijken of je de oorzaak van de bevangenheid weet, te dik/PPID/te rijk voer enz.

Ja die eerste weken is vreselijk, pas als je de pijnstillers er goed in gaan en aanslaan dan ga je verbetering zien. Las dat die er moeilijk in gaan, dus hopelijk krijg je andere.

Kan je niet tijdelijk spuiten ipv oraal? Of durf/kan je dat niet zelf, maakt de pony daar ook drama van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 09:16 



 
Profiel   

Is de pony vorige week met de vrieskou en volle zon overdag ook op de wei geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 09:18 



 
Profiel   

Nee hij is nu ruim 2 weken niet op de wei geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 09:44 



 
Profiel   

Julia_Romeo schreef
Nee hij is nu ruim 2 weken niet op de wei geweest


Gelukkig. Want dat zou niet verstandig zijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 09:54 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ja die eerste weken is vreselijk, pas als je de pijnstillers er goed in gaan en aanslaan dan ga je verbetering zien. Las dat die er moeilijk in gaan, dus hopelijk krijg je andere.

Kan je niet tijdelijk spuiten ipv oraal? Of durf/kan je dat niet zelf, maakt de pony daar ook drama van?


Ja heb ik bij mijn vaste dierenarts gevraagd. Ben zelf verpleegkundige dus geen probleem voor mij. Hij zei dat het niet kon allemaal. Vandaar ook nu mijn actie dat ik een andere dierenarts heb gebeld omdat ik het idee heb vast te lopen hierop.

Hij scharrelt zeker nog rond, wisselt zelf ook van bak naar stal naar hooi. Dus hij beweegt wel wat uit zichzelf (uiteraard helemaal zonder dwang). Andere paardje is ook wel lief voor m en volgt hem steeds op rustig tempo zodat ze rustig samen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 10:05 



 
Profiel   

Is je smid er al bij geweest? Mijn ervaring is dat vooral de smid veel kan betekenen bij deze ziekte. De dierenarts gebruik ik alleen voor de medicatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 10:52 



 
Profiel   

Schoenen aan en voeten niet te week (zacht) laten worden was bij mij het sleutelwoord. Plus een hele hoop geduld en in het begin echt vrij hoog op de pijnstillers en pas verlagen als er verbetering is. Verlagen heeel langzaam laten verlopen.

Veel mensen roepen niet te lang ivm maag...maagbeschermer erbij geven! Het is kiezen tussen twee kwaden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 11:58 



 
Profiel   

Hoefsmid is op de hoogte. Echter kan pony nauwelijks op zijn benen staan dus nu iets doen waarbij hij z'n voet langere tijd op moet tillen is nog geen doen.

Foto's zijn gemaakt linkse voorvoetje wel iets gekanteld. Nu op metacam, dat eet hij wel! Ben daar wel blij mee.
Nu inderdaad even wachten tot de hoefsmid kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 18:38 



 
Profiel   

Hier beide keren alleen op metacam gehad en ascal.
Gelukkig eet hij de metacam wel.


Vraagje ik moet over naar een nieuwe hooi leverancier.
Nu hebben ze <55 op de Pavo analyse. Onverpakte baaltjes .


Heb nu meerdere verpakte en overpakte analyses met extreem hoog suikergehalte.

Wacht op dit moment nog op een analyse.

Kan verpakte midi balen krijgen met bijgevoegde analyse.

Of misschien via een bokker onverpakte balen met 82 gram suiker , 86 droge stof.

Qua suikers zitten de midi balen dus goed, zijn er andere redenen om voor onverpakt te gaan mbt hoefbevangen gevoeligheid?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 18:53 



 
Profiel   

Mijn paard werd echt direct heel goed van zooltjes met gips om zijn voorhoeven. Van niet kunnen lopen naar vol gang richting de paddock.

Niet opgeven hoor! Ik was in mn hoofd al bezig met afscheid nemen en mijn paard is nu weer helemaal de oude.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 20:20 



 
Profiel   

Hier idd ook van niet willen lopen naar rennen bokken steigeren.
Beide voorhoeven gekanteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 20:28 



 
Profiel   

Julia_Romeo schreef
Hoefsmid is op de hoogte. Echter kan pony nauwelijks op zijn benen staan dus nu iets doen waarbij hij z'n voet langere tijd op moet tillen is nog geen doen.

Foto's zijn gemaakt linkse voorvoetje wel iets gekanteld. Nu op metacam, dat eet hij wel! Ben daar wel blij mee.
Nu inderdaad even wachten tot de hoefsmid kan komen.



Dus zijn schoenen met zooltjes een uitkomst. Hoeft maar heel even een voetje op te tillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 05:51 



 
Profiel   

judithM schreef
Julia_Romeo schreef
Hoefsmid is op de hoogte. Echter kan pony nauwelijks op zijn benen staan dus nu iets doen waarbij hij z'n voet langere tijd op moet tillen is nog geen doen.

Foto's zijn gemaakt linkse voorvoetje wel iets gekanteld. Nu op metacam, dat eet hij wel! Ben daar wel blij mee.
Nu inderdaad even wachten tot de hoefsmid kan komen.



Dus zijn schoenen met zooltjes een uitkomst. Hoeft maar heel even een voetje op te tillen.


Ik ga vandaag meteen hoefsmid bellen om inderdaad te proberen. Rontgenfoto maken lukte ook goed met voorvoetjes 1 voor 1 op plateautje, dus hoop dat dat ook lukt inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 08:37 



 
Profiel   

Ik kan me helaas ook weer melden in dit topic. Vijf jaar geleden is mijn pony voor het eerst bevangen geweest, toen hebben we heel lang geprobeerd om hem uit de acute fase te krijgen door te koelen en hij kreeg metacam voor het dubbele gewicht van wat hij had. Dat is met een verhuizing en veel geduld gelukkig wel weer de goede kant op gegaan en hij is nu eigenlijk drie jaar heel goed geweest.

En nu is hij zo ineens toch weer bevangen, het begon begin november toen is hij bekapt en daarna was hij enorm gevoelig. De hoefsmid is langs geweest om te kijken, conclusie: niet bevangen, wel gevoelig door standverandering/iets te kort bekapt aan de hoefwand. Hij liep zo slecht (lees: niet) dat ik wel pijnstilling wou, de eerste keer kon ik het zo halen, maar de tweede keer wou de dierenarts toch langskomen en dat vond ik eigenlijk ook wel fijn voor een second opinion. Conclusie: geen verergering van de eerdere kanteling te zien, wel pulsatie, maar mogelijk toch overgevoelig op het bekappen. Waarschijnlijk niet bevangen, maar let op met voer en beweging. Nog geen grote alarmbellen oid. Advies: beetje zool eraf iom hoefsmid en eventueel ijzers. De hoefsmid was heel stellig en heeft er geen zool afhaalt, alleen ijzers onder gezet. Daardoor liep hij direct een stuk beter, nog niet perfect overigens, maar dit trok allemaal netjes bij in de twee weken die volgden. De pony was weer helemaal blij en liep de benen uit z'n lijf als ik hem kort longeerde.

Toen tijdens de vorstperiode viel het me op dat hij moeilijk door de paddock heen kwam (de eerste bevroren dagen gingen prima overigens) en merkte ik dat hij met de dag weer slechter ging lopen. Maandag heb ik de smid geappt of hij donderdag even goed wou kijken of hij iets zag. En toen is de smid dinsdag al geweest, nu was hij heel stellig: Deze pony is bevangen, haal de dierenarts erbij.

Dus gisteren zijn we bij de kliniek geweest en hebben we foto's gemaakt. Dat was niet goed. De kanteling is fors erger geworden, het herstel is zeer onzeker. Sowieso 8 weken boxrust en in totaal waarschijnlijk minimaal 6 maanden voordat hij mogelijk pijnvrij kan zijn (met speciaal beslag al die tijd). Hij kan sowieso nooit meer belast worden en niet meer aan het werk. Ik kreeg de keuze of ik dit wou proberen of dat ik hem in wou laten slapen.

Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om met een lege trailer terug naar huis te rijden en heb daarom gezegd dat ik het in de eerste instantie wil proberen. Nu gaan we het speciale beslag een kans geven en moet hij met twee weken duidelijke verbetering geven.

En nu krijgt hij (450kg) twee zakjes buut op een dag en heeft hij speciaal beslag. Door de afgelopen jaren heen hebben we de voergewoontes wat laten vieren, maar nu staat hij streng op 6-7 kg droog hooi per dag. Eigenlijk moet hij van het stro af, maar mijn portemonnee laat dat op dit moment even niet toe. Hooi, beslag, kliniek en strooisel zou samen op een kleine €200,- verhoging in kosten per maand komen. En dit is even een groffe schatting..

Ik twijfel op dit moment enorm of dit eerlijk is voor de pony, het geld maakt me niet uit, dat fiks ik wel.. Maar is dit het waard, al dat lijden zodat ik hem kan aaien en knuffelen. Het betekent ook weer verhuizen (als hij überhaupt opknapt), terwijl hij hier echt z'n vriendjes heeft en op z'n plek is. Hij mag nooit meer op de wei en nooit meer samen werken. Zelfs samen wandelen durft de dierenarts niet op te hopen. (Iig zo heb ik het geïnterpreteerd).

Ik had dit nooit meer verwacht omdat het zo goed ging, een jaar geleden nog zei dezelfde dierenarts: Die hoeven zijn erg goed voor een pony die bevangen is geweest, ik zie zelfs geen verbreding van de witte lijn meer en ik merk geen gevoeligheid. En nu staat hij zo slecht.

Gisteravond rond 20.00 heeft hij twee zakjes buut in één keer gehad en vanochtend om 7.45 stond hij mega te zweten en wou hij z'n brokjes (vitalbix, goedgekeurd door de da) niet eten. Hij had zelfs geen interesse. Dus vandaag heb ik weer contact gehad en zegt de da: het is logisch dat hij vandaag slechter is, kijk het even aan en we hebben dinsdag weer contact. Als hij verder verslechterd moet je contact opnemen.

Vanmiddag stond hij al minder te zweten en gedurende het begin van de avond trok dat helemaal weg. Hij leek ook iets alerter en stond wat minder te wiebelen op z'n voorbenen. Hij heeft wel zichtbaar honger en is continu opzoek naar eten in stal, ik meng het hooi met wat stro en voer het vanuit een hooinet. Hierdoor doet hij er wel 24/7 mee, maar moet hij enorm z'n best doen om het hooi eruit te krijgen.

Het is een enorme smeerkees op stal, dus om te kunnen mesten moet hij er even uit. Die twee/drie stappen op steen zijn echt een marteling en de tien minuten die ik nodig heb om te mesten ook. Maar goed de paddock is nog veel verder en over ongelijke grond, dat is ook sneu.

Ik twijfel enorm of dit eerlijk is, de dierenarts vond de twee weken proberen wel eerlijk, maar zei ook wel dat we dicht tegen de grens aanzetten waar zij het niet meer zou doen. Ik heb nog een heleboel vragen op de mail gezet naar de dierenarts, die wacht ik even af. Maar ik neig toch echt steeds meer naar stoppen en inslapen. Tenzij er nu een klein wonder gebeurt en hij duidelijk opknapt, op stal comfortabel zijn is toch wel een vereiste vind ik.

Goed, heeel verhaal, respect als je tot hier bent gekomen. Wat wil ik hiermee bereiken? Geen idee, van me afschrijven en vertellen dat 3 goede jaren zonder grote signalen en gewoon overdag in de wei met graasmasker geen garantie zijn voor de toekomst. Altijd voorzichtig blijven!!

Ook vind ik het wel fijn om met onbekenden (die snappen waar het over gaat, zowel de acute fase als de fases daarna) te sparren over de twijfels die ik heb, maar wees alsjeblieft lief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 23:29 



 
Profiel   

Wat naar!
Ik kan je geen advies geven, ben net nieuw hier, mijn pony is voor het eerst bevangen en loopt(strompeld) zo slecht dat ik me ook elke dag afvraag of hij hier doorheen komt en wat nog acceptabel is. Zo moeilijk... ik leef met je mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 00:18 



 
Profiel   

Welke kliniek ben je geweest? Als ze veel ervaring hebben met hb dan zou ik op hun oordeel vertrouwen.

Het is heel lastig. Waar is de grens? Je wilt ze geen pijn laten lijden, maar je wil ook niet in laten slapen als ze tijdelijk pijn hebben en nog jaren mee kunnen. Ik vond het zelf heel lastig. Grietje was m'n eerste pony die ik heb moeten laten inslapen en ik heb slapeloze nachten gehad. Ik heb met m'n dierenarts thuis gepraat en ook op de kliniek. Ik heb altijd enorm veel vertrouwen in de smid van Nassau gehad. Hij is heel eerlijk, ook al kan het hard overkomen bij de eigenaar. Het belang van het paard staat altijd op 1. Hij zag nog aanknopingspunten op de foto. Maar hij zei ook dat als de ijzers haar niet weer zouden helpen het klaar was en ik de keus moest nemen.

Ik wilde zelf graag ijzers proberen omdat dat in 2010 de redding was van m'n pony. Toen knapte ze binnen 1.5 week op van zielig hoopje tot een pony die weer als een trein liep. Samen met van nassau en de dierenarts daar kritisch gekeken of het nog paard waardig was. In overleg afgesproken dat we binnen 2 weken verbetering moesten zien. Anders zou ik de keus moeten maken. Het leek in eerste instantie weer te lukken. Maar na 2 weken kreeg ze weer een terugval. Toen was het goed en heb ik m'n eigen dierenarts gebeld.

Ik heb mezelf op dat punt gevraagd voor wie wil ik het doen. Het antwoord was voor mezelf. Dus toen had ik vrede met de keuze. Mss had ik het wat eerder moeten doen. Maar dan had ik me altijd schuldig gevoeld dat ik die ijzers niet nog een keer had geprobeerd. Nu had ik voor mezelf alles geprobeerd.

Ik kan je niet adviseren. Jij kent je pony het best. Sterkte met je keus

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 05:19 



 
Profiel   

Julia_romeo, dankjewel en jij ook veel sterkte! Het is zo'n lastige periode!

Capopjekop, ik ben in Emmeloord geweest en ik heb veel vertrouwen in de dierenarts die ik heb, hoewel ik niet weet hoe groot de expertise is op het gebied van hoefbevangenheid. Er komt nog bij dat de pony ook melanomen heeft waar hij met vlagen last heeft en dat hij achter ook kreupel is geweest. En ik heb in alle dingen dezelfde dierenarts gehad, dus ze kent hem ondertussen. We zijn ondertussen een redelijk vaste klant..

Ik twijfel nu telkens enorm of ik er goed aan doe om de ijzers te proberen. Daarin was de dierenarts, toen ik die twijfel aangaf ook wel heel duidelijk. Dit kunnen we twee weken aankijken, die tijd heeft het dan ook wel nodig. Als ie slechter wordt of niet verbeterd is het volgens haar niet meer eerlijk. Ze gaf ook aan dat we wel echt in de buurt zijn van de grens.

Ik kon woensdag niet met vrede de keuze maken voor het inslapen, hopelijk kan ik dat wel als het punt echt daar is.

Dankjewel voor je ervaring, die helpt wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 07:51 



 
Profiel   

Och meid, wat een rot situatie is die acute fase toch ook en dan direct ook een slechter beeld qua kantelen.

Ik zou die twee weken pakken zoals de DA het aangeeft, dus wordt hij slechter of in die twee weken verbeterd het niet met medicatie, dan zou ik inderdaad kiezen voor inslapen.
Soms kunnen ze je verrassen qua veerkracht en herstel, soms is het gewoon op. Niemand kan dat helaas voor je bepalen.

Maar voor mij zou de grens wel zijn of ik er ooit nog wat mee mag. Kijk rijden hoeft niet, maar een keer een blokje om wandelen, grondwerken enz om dat lijf lekker te houden (die van mij heeft ook een slechte rug en ppid) is wel nodig hier.
Ik zou die afweging zeker meenemen in het totaal plaatje, want als wandelen niet gaat, staan ze dan wel pijnvrij op de paddock? En bied je ze dan nog wel een paardwaardig bestaan?

Sterkte!

Julia_romeo, hoe is het met je pony? Slaat de Metacam al aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 08:29 



 
Profiel   

Gister heeft Romeo veel gelegen. Ene kant voelt dat slecht, andere kant ontlast hij dan wel z'n beentjes. Vandaag staat hij wel veel en wat minder wiebelig. Lopen gaat wel moeizaam. Hoefsmid is nu onderweg, kijken wat lukt.
Hij eet de metacam wel door z'n eten heen gelukkig. Hij kreeg 1x daags voor 450 kg (iets meer dan die weegt schatte dierenarts). Ik heb gevraagd of ik het ook in 2x kon geven om de dag door te komen, ze gaf aan dat ik dan 2x voor 250 kon geven.

Ene moment denk ik t gaat wel iets vooruit, andere moment weer helemaal niet. Ik ben benieuwd wat de hoefsmid doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 14:04 



 
Profiel   

Om je een klein beetje hoop te geven. 10 jaar terug hadden we hier op het erf een pony die op hoefbevangenheid afgeschreven werd door meerdere dierenartsen. Ze is nu 25/26 en doet het nog steeds. Maar ook de keerzijde meegemaakt waarbij het niet lukte. Mijn shet staat ook weer slecht, maar al beter nu het niet meer vriest. Hier ook voor 550 euro medicatie gehaald zo ongeveer. Maar ja, die kleine rakker verdient het toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 21:46 



 
Profiel   

Ik heb er ook eentje gehad waar eigenlijk niemand nog heil in zag. Meerdere keren bevangen geweest plus kanteling. En toch is ze weer helemaal rad geworden en ook weer gewoon bereden. Gestorven aan iets heel anders. Het kan dus wel. Maar kijk goed naar je paard. Een paard dat het niet meer aankan straalt dat ook uit. Dat zie je wel waarschijnlijk. En dan is euthanasie beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 22:41 



 
Profiel   

Ik heb vandaag ook contact gehad met de hoefsmid, die was erg duidelijk. Hij zal er alles aan doen om te helpen als ik het wil, maar hij denk dat de pony niet meer pijnvrij wordt. Heel misschien tijdelijk in de paddock, maar hij zegt dat de bevangenheid terug zal blijven komen. Dit betekent dat het beeld wat MarliesV schetst niet haalbaar lijkt, en voor deze pony is het ook nodig om af en toe lekker te kunnen longeren, te fietsen en te wandelen. Rijden deden we al niet/nauwelijks meer, maar als een wandeling een zeer twijfelachtig perspectief is dan houdt het op.

Daarnaast heb ik een tijdje bij hem in stal gezeten en hij is comfortabeler dan ik hem in een aantal dagen heb gezien, maar hij staat nog wel flink te wiebelen en als hij op rust gaat staan gaat hij ook z'n slechte achterbeen meewiebelen. Daarnaast vind ik z'n achterhoeven ook warm, hoewel hij daar verder niet gevoelig op lijkt nu.

Deze combinatie maakt dat ik dinsdag in het gesprek met de dierenarts ga aangeven dat het klaar is. Enkel als hij dinsdag op een wonderlijke wijze opeens zuiver in stap de stal uithuppeld. Dan gaan we de strijd vol aan, maar die kans lijkt mij nihil.

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes die nog een beetje hoop probeerden te geven!

Julia_Romeo, hoe ging het met de smid? Kon die wat verlichting geven? Bij mijn pony heb ik nooit echt verlichting gezien door de metacam in het verleden, nu staat hij op buut en dat doet veel meer. Ik denk alleen dat het veel slechter is voor z'n lijf, want de dierenarts is niet zo happig op het geven heb ik het gevoel. Maar het werkt dus wel.

Ipsilonka: Vervelend van de shet en idd zuur geld, maar ze verdienen het zeker. Duimen dat het goed en snel aanslaat!

Mysa: Ik vind het moeilijk om te zeggen dat hij het niet meer aankan, ik denk dat hij nog wel door zou strijden en door kunnen gaan. Maar ik zie hem lijden en dat wil ik hem niet aan blijven doen. Een stalgenoot heeft ook een paard met een kanteling en meerdere keren bevangen geweest, die kan nu met speciaal beslag gewoon rijden en alles. Het kan zeker, maar bij haar heeft niemand het over inslapen gehad omdat de acute fases altijd mild waren en er geen andere problemen meespelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 23:14 



 
Profiel   

Klinkt heel hard, maar dinsdag is hij zeer waarschijnlijk nog niet rad in stap.
Bevangenheid is ontzettend k.t en ja ze blijven vaak gevoelig ervoor.
En ja de acute fase is vreselijk en kan echt een tijdje duren.

Kijk naar de kleine dingen. Zie je nog levenslust?
Ik moest de dierenarts elke drie dagen filmpjes sturen maar had hierdoor zelf ook een reëel beeld.

Mijne heeft bij beide voorhoeven een kanteling, maar is weer vrolijk en actief en doet alles weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 23:50 



 
Profiel   

Bij mij is het wisselend. Gister leek die echt een betere dag te hebben. Liep nog wel echt slecht maar keek wel happy uit zijn ogen. Ik heb eerder deze week zijn cushing tablet verhoogd van een halve naar 3kwart, en gister naar een hele gegaan (op advies dierenarts).
Vanmorgen vond ik hem wel weer wat down. In de avond keek die wel weer wat vrolijker. Ik geef de metacam nu gespreid 2x per dag in overleg. Beeld wisselt nog heel erg..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-22 22:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 250 van de 274 [ 6842 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen