Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 253 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Ik bouwde de Fedimax beschermers inderdaad ook een beetje op.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 11:58 



 
Profiel   

Ja heb ik ook gedaan, eerst 2 weken overdag opgebouwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 12:35 



 
Profiel   

Femek2902 schreef
Hwn wat vervelend dat je paard telkens net een opflakkering heeft vlak voordat z'n hoef helemaal is bijgegroeid. Is er een patroon in jaargetijden of voedsel of beweging oid te zien die hier mogelijk mee samenhangt?


Sorry, had hier niet meer gereageerd. Vorige opflakkeringen hadden te maken met weidegang. Nu rond de jaarwisseling (al 6 maand geen weidegang meer) was ze eventjes kreupel in draf, maar na paar dagen ontstekingsremmer was het over (al had ik niet goed meer gecheckt, intussen problemen met zieke hengst die gelukkig ook weer opgeknapt is), maar maandag kreeg ik bericht van mijn verzorgster dat ze eerst stijf leek, maar van het ene op het andere moment erg kreupel liep. Ze vond haar ook hoefbevangen stand hebben. DA erbij gehaald omdat ze wel erg pijnlijk was, en mijn lichte pijnstillers niet genoeg gingen zijn, maar aangezien het maar op één voet was, vermoedde ze hoefzweer. Niet gevonden, dus eventjes afwachten. Donderdag toch onzeker en röntgenfoto's laten nemen aan huis, maar daar ook niets te zien: geen hoefzweer, geen hoefkatrol, geen hoefbevangenheid (wel goed nieuws natuurlijk). De dierenartsen (ze waren met 2, doen ze vaak voor röntgen) moet ik wel bewonderen voor hun geduld en volharding: die meiden hebben nog een tijd blijven zoeken en snijden, en plots... was er pus. *\o/* Te weinig echter om die erge kreupelheid te veroorzaken, dus nog niet alles was eruit, dus animalintex en vetwrap, en 's anderendaags was er weer behoorlijk wat etter uit. Vanmorgen nog warme voet, vanavond leek het minder, maar dat kan ik maar met zekerheid zeggen als ik het verband weer wissel. Voet en verband waren echter heel droog en proper vanmorgen, als alles eruit is, is dat goed nieuws, anders is het nog even wachten.

Maar wat ben ik trots op mijn flinke paarden: hengst krijgt maagzweermedicatie en moet ik niet eens meer halsteren hiervoor, en mijn vroeger zo zure merrie met haar pijnlijke voeten geeft geen kik als ze een pijnlijke hoefzweer openwrikken. Ook op de tang reageerde ze maar minimaal. En ik maar denken dat het zo'n kleinzerig dingetje was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 22:00 



 
Profiel   

Oke, ik hoopte altijd vurig dat ik dit topic kon overslaan, maar..ik weet het even niet.

Afgelopen donderdagmiddag vond ik mijn shetlander traag en kort lopen met zijn voorbenen, maar alleen op de bestrating van de paddock. Op de zachte zandbodem liep hij niet verontrustend en wilde hij ook gewoon draven. Donderdagavond nog een keer langsgegaan, leek iets beter. Besloten te wachten. De HS stond al gepland voor de volgende dag. Ondertussen wist ik dat hij die ochtend nog flink ruw had gespeeld met mijn andere shetlander - dat doen ze eigenlijk dagelijks. Misschien iets geblesseerd? Who knows...

Vrijdagochtend opnieuw traag en kort lopen, alleen op de bestrating. HS liet ons 8jes draaien - ging niet van harte. Hoeven waren niet warm, geen pulsatie voelbaar, geen reactie op kloppen op hoefwand en zool, keurige witte lijn. Uiteindelijk ook geen reactie op bekappen. I.o.m. HS en DA toch maar gestart met een behandeling gericht op HB - onder het mom van "better safe than sorry". Dus pony samen met mijn andere shetlander apart gezet - enkel op arm (geanalyseerd) hooi, een balancer en magnesium. Gestart met Inflacam. Op zachte ondergrond een actieve pony - wilde op eigen initiatief nog steeds spelen en klieren met mijn andere pony.

Vanaf zaterdag loopt hij eigenlijk alweer soepel en pittig over de bestrating. Nog steeds geen warme hoeven, geen pulsatie, geen bijzonderheden t.a.v. de witte lijn. Vanaf vandaag heb ik de Inflacam iets afgebouwd (100kg i.p.v. 150kg) - wil dat de komende dagen langzaam verder doen.

Hij staat nu op bewezen arm hooi. Dit hooi mixen we normaal altijd met iets "rijker" hooi - dat ging altijd goed (suiker 76-100gr). De andere balen worden nu getest. We zijn twee weken geleden begonnen met een nieuwe lading. Dat is voor nu de enige boosdoener die ik kan bedenken.

En nu? Analyse afwachten natuurlijk. Maar ik zit nog met zoveel vragen. Kan HB echt zo snel weer opknappen? Hebben we het hier wel over HB, en hoe kan ik dat uiteindelijk definitief bekrachtigen of uitsluiten? Als de analyse tegenvalt lijkt het me aannemelijker, dan wanneer de analyse gewoon goed is. Gaat overigens om een jonge pony van 5 jaar. Staat 24/7 op een zandpaddock. Geen gras. Neemt veel en vaak iniatief om te spelen met mijn andere pony, ook nu. En dat gaat er echt ruig aan toe - knielen, stijgeren, bokken, rennen. Kan hij zich ook geblesseerd hebben waardoor hij kortstondig zo lastig liep?

Ik weet gewoon niet zo goed wat nu mijn vervolgstappen moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 19:30 



 
Profiel   

Vind het niet direct als HB klinken, natuurlijk is kort en traag lopen niet goed, maar dit hoeft niet direct op HB te wijzen. Helemaal omdat je geen pulsaties/warme hoeven enz voelt.

Even voor tijdelijk op armer hooi en met dit beleid voeren is natuurlijk prima, kan geen kwaad. Maar ik zou als hij niet rad blijft, de dierenarts er bij halen om te kijken of je de oorzaak kan achterhalen. Is het wel HB, ok, dan heb je een goede start gemaakt qua 'behandeling', en anders heeft het vast geen schade aangebracht en moet je verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 08:53 



 
Profiel   

Hooianalyse vandaag bekend geworden, bleek dramatisch - rijk aan alles!

Pony loopt nog steeds goed, ondanks afbouwen Inflacam (zit nu nog op een dosering van 1/3e van zijn lichaamsgewicht). Denk dat we misschien geluk hebben gehad en hij er tegenaan heeft gezeten, maar omdat we zo snel actie hebben ondernomen, het niet heeft doorgezet? Kan dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 21:22 



 
Profiel   

Ja heb het wel vaker gehoord dat ze soms op het randje zitten maar het net goed gaat.

Je hooi is dus foute boel. Kan je nog een andere batch krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 22:09 



 
Profiel   

Stalbaas gaat deze balen weer laten ophalen. Normaal worden ze getest voor het daadwerkelijk gevoerd wordt. Was nu nog niet gedaan. We hebben nog 16 balen onverpakt hooi, waarvan de waarden wel OK zijn (energie en suiker in het laagste vak, en proteine in het midden). Erg arm, maar voor de bestaande kudde wel goed. We maken die op - ondertussen wordt er gezocht naar iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 22:19 



 
Profiel   

Fijn dat er zo goed wordt meegedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 08:08 



 
Profiel   

Fijn dat je stalbaas dat zo regelt!! Hier op stal zijn er ook wel mensen geweest die bij hun paard het beeld hadden wat jouw paard heeft en dat het dan wel hoefbevangenheid bleek.

Hier gaan we echt de goede kant op lijkt het. Eergisteren zijn we bij de kliniek geweest en de dierenarts was erg positief. De pony staat nu een week zonder pijnmedicatie en hij blijft stabiel. Ik merk wel iets meer pijn dan met de medicatie, maar geen gewiebel of gehang en hij wil gewoon mee uit stal en is erg enthousiast als we een stukje lopen.

We mogen gaan opbouwen met de paddock en het stappen. De eerste week of paddock of vijf minuten stappen en daarna mag allebei. En dan mogen we over 6 weken verspreid opbouwen naar 30 minuten stappen per dag. Hierbij moet ik goed luisteren naar de grens vd pony, als hij niet wil/geen zin heeft hoeft er niets.

In de hoeven waren en flinke kneuzingen te zien en hij was ook wel erg gevoelig zonder ijzers, maar dat moet nu allemaal uitgroeien en dat kost gewoon veel tijd. In de drie stappen draf die we moesten doen was hij wel echt nog katskreupel. Dus ik vind het nog wel heftig ofzo, maar de pony voelt zich wel oké heb ik het idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:55 



 
Profiel   

Zeker fijn! Maar dit hooi is voor geen enkel paard goed. Alles sloeg rood uit.

Natuurlijk blijf ik hem monitoren. Vandaag de eerste dag zonder Inflacam - heb het rustig in stapjes afgebouwd. Pony voelt zich goed - oogt energiek en vrolijk! Ik zie eigenlijk geen beperkingen meer in zijn lopen. Fingers crossed! We zijn nu 9 dagen verder sinds de constatering. Ik ga nu voor de zekerheid even over op Duivelsklauw en blijf de magnesium bij geven. Ik wil daar ook Gluco Support aan toevoegen. En dan maar kijken of we hem op die manier stabiel kunnen houden. Op het gras kwam hij sowieso al niet.

Ik blijf even meelezen hier!

Femek2902: Sterkte ook met jouw traject!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 09:41 



 
Profiel   

Even niet gereageerd maar mijn pony is weer aardig opgeknapt hij loopt bijna weer normaal. Speciale ijzers met zooltjes hebben veel voor hem gedaan. En in de koude nachten de back on track stalbeschermers omgehad. Heb het idee dat dat ook heeft geholpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 20:20 



 
Profiel   

Helaas moet ik me ook weer melden. Sinds het weekend staat Anouk weer erg slecht. Mogelijk van het nieuwe hooi na de Lolitrem vergiftiging. Waarschijnlijk zitten er toch te veel suikers in.

Gisteren is de dierenarts opnieuw geweest, omdat ze op de novacam alleen maar slechter werd. Het hooi doe ik al minimaal een uur weken en ze stond al apart van de kudde. Nu dus echt op boxrust met bute en ascal voor minimaal twee weken. Toch wil de dierenarts morgen toch al wel wat verbetering gaan zien.
We hebben ook foto’s gemaakt. Achter geen kanteling. Linksvoor van 2 graden naar 4 graden en rechtsvoor van 6 graden naar 8 graden. Helaas toch wel een verslechtering. Geen verzakking van het hoefbeen.

Ik hoop zo dat ze er bovenop komt. We bekappen al natuurlijk.

De dierenarts wil ze eventueel gaan gipsen om het hoefbeen te verlichten. Hebben jullie daar ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 18:35 



 
Profiel   

Een update van mij, pony loopt echt weer goed hoefsmid is weer geweest en gaf aan dat de hoeven goed verbeterd zijn. Hij is ook weer helemaal zichzelf (lekker chagrijnig tegen de andere pony, en weer de baas).

Speciaal beslag heeft mijn pony veel goed gedaan. Hoefijzers met half zooltje (tenen vrij) en er zat nog spul tussen. Voor nu heeft hij hele zooltjes met spul ertussen waardoor de druk goed verdeeld wordt. Ik zat echt met mijn handen in het haar in december maar heb veel aan dit topic gehad om ervaringen en advies te horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-23 12:44 



 
Profiel   

Hoelang heeft het bij jullie geduurd voordat je wat verbetering zag op de bute en ascal?
Hebben jullie echt boxrust aangehouden of toch iets meer bewegingsvrijheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 06:59 



 
Profiel   

Mijn dierenarts is heel stellig over strikte boxrust in de acute fase. Zolang de hoeven warm waren en de ontsteking actief was en hij nog pijnstilling kreeg, mocht ik niet met de pony lopen en mocht hij ook niet in de paddock. Het gangpad uit wandelen was te ver. Dit om verder kanteling van het hoefbeen te voorkomen.

Ik denk ook dat ik met beweging de kanteling van het hoefbeen heb getriggerd, want in november was de pony opeens heel gevoelig na de hoefsmid. Toen heb ik afwisselend contact met de hoefsmid en dierenarts gehad, hoeven op de foto gezet en geen nieuwe kanteling te zien, als het met een paar dagen op de normale ijzers zou opknappen was het enkel van het bekappen en mocht de pony gewoon weer bewegen. Na 4dagen liep hij weer helemaal prima en heeft hij zich 5 minuten uitgeleefd aan de longeerlijn, daar had hij spierpijn van de volgende dag. De dag daarna was hij nog steeds stijf, niets geks heeft hij vaker. Daarna ging het bergafwaarts omdat het ging vriezen, ik hem een pluk extra hooi heb gegeven en hij in een bevroren paddock heeft gestaan. Toen ik twee dagen later een rondje door de bak ging wandelen was hij na twee rondjes zo slecht dat hij eigenlijk niet meer mee kon lopen ondanks gewone ijzers en een zachte ondergrond. Dus een opstapeling van meerdere factoren, maar beweging lijkt hierin wel het één en ander te triggeren. Hij werd ook duidelijk slechter door bewegen, dat was opvallend.

Achteraf had ik al veel eerder kunnen weten dat het bevangenheid was, maar zowel dierenarts als hoefsmid dachten dat dat het niet was. De dierenarts zei wel dat ze het niet 100% kon uitsluiten, maar als het met een paar dagen opknapte dacht ze niet dat dat het was. En dat gebeurde.

Qua medicatie (buut, ascal en ijzers met zooltjes en siliconen) merkte ik met drie dagen al verlichting. De eerste keer dat de pony bevangen was heeft dat veel langer geduurd en heb ik telkens contact met de dierenarts gehad, toen is de medicatie (metacam) verhoogd naar het dubbele van het gewicht van de pony. Toen kwam er wel verbetering na een paar dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 08:50 



 
Profiel   

femke_harley schreef
Hoelang heeft het bij jullie geduurd voordat je wat verbetering zag op de bute en ascal?
Hebben jullie echt boxrust aangehouden of toch iets meer bewegingsvrijheid?


Ik heb nooit volledige boxrust gedaan en dat adviseerde de dierenarts ook niet. We hebben hem overdag in een klein afgezet paddockje gezet van ongeveer 15x15 zodat hij met z’n voeten in koud en nat zand stond.

Hij werd wel vlot beter van buut en ascal maar ik mocht hem ook echt veel buut geven. Dierenarts was van mening dat hij geen pijn mocht hebben. Ik mocht de buut pas afbouwen als hij op die hoeveelheid makkelijk een achtje kon draaien op het erf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 09:01 



 
Profiel   

Toch zoveel wisselende adviezen.. want ik moest dus al vrij snel afbouwen met de bute. Eerste dag 3/4 zakje, daarna 1/2 en dag later al 1/4.
Nu is ze maar 170kg.. maar mijn gevoel zegt dat ze het op 1/2 wat beter deed

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 20:53 



 
Profiel   

femke_harley schreef
Toch zoveel wisselende adviezen.. want ik moest dus al vrij snel afbouwen met de bute. Eerste dag 3/4 zakje, daarna 1/2 en dag later al 1/4.
Nu is ze maar 170kg.. maar mijn gevoel zegt dat ze het op 1/2 wat beter deed


Pfff dat vind ik echt heel snel afbouwen. Mijn paard van 600 kg is begonnen met 6 zakjes per dag. Twee keer daags 3 zakjes. Dat afgebouwd naar 2x daags 1 zakje en daar heeft hij vrij lang op gestaan. In totaal 6 weken heeft hij bute gehad en echt per kwart zakje afgebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 22:11 



 
Profiel   

Jildau schreef
femke_harley schreef
Toch zoveel wisselende adviezen.. want ik moest dus al vrij snel afbouwen met de bute. Eerste dag 3/4 zakje, daarna 1/2 en dag later al 1/4.
Nu is ze maar 170kg.. maar mijn gevoel zegt dat ze het op 1/2 wat beter deed


Pfff dat vind ik echt heel snel afbouwen. Mijn paard van 600 kg is begonnen met 6 zakjes per dag. Twee keer daags 3 zakjes. Dat afgebouwd naar 2x daags 1 zakje en daar heeft hij vrij lang op gestaan. In totaal 6 weken heeft hij bute gehad en echt per kwart zakje afgebouwd.


Ja, ze zei dat ze een spiegel moest opbouwen en daarna maar 1/4 mocht vanwege haar gewicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 19:55 



 
Profiel   

Mijn shet is 190 kg en die krijgt Bute naar wat hij nodig heeft. Maar als hij slecht is, dan kan hij voor langere tijd 1/2 of 1/3 zakje per dag krijgen tot hij weer stabiel is. En in acute fase één dag of 3 a 4 een heel zakje. Maar eerlijk is eerlijk, dat bepaald de dierenarts niet meer voor ons. Als hij slecht is, kan ik zo Bute halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 20:57 



 
Profiel   

Dat is toch wel meer dan dat ze hier voorschreven. Ze zijn nu zo’n 6 dagen verder, maar ze houdt nog pulsatie en warme hoeven aan de voorkant.
Hoelang duurde het bij jullie voor dat daar verbetering in kwam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 22:12 



 
Profiel   

femke_harley schreef
Dat is toch wel meer dan dat ze hier voorschreven. Ze zijn nu zo’n 6 dagen verder, maar ze houdt nog pulsatie en warme hoeven aan de voorkant.
Hoelang duurde het bij jullie voor dat daar verbetering in kwam?


Had je al afgebouwd?
Zo ja. Ophouden met afbouwen.
Dan gaat dit te vlot.
Als er nog teveel pulsatie is. Is het nog niet voorbij
Wij hebben toen dik een maand Pijnstilling moeten geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 22:27 



 
Profiel   

hagelslag schreef
femke_harley schreef
Dat is toch wel meer dan dat ze hier voorschreven. Ze zijn nu zo’n 6 dagen verder, maar ze houdt nog pulsatie en warme hoeven aan de voorkant.
Hoelang duurde het bij jullie voor dat daar verbetering in kwam?


Had je al afgebouwd?
Zo ja. Ophouden met afbouwen.
Dan gaat dit te vlot.
Als er nog teveel pulsatie is. Is het nog niet voorbij
Wij hebben toen dik een maand Pijnstilling moeten geven


Ik heb het schema van de dierenarts aangehouden. Eerste dag 3/4, tweede dag 1/2 en daarna 1/4, omdat ze qua gewicht niet meer zou mogen. Ze weegt net aan 170kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 23:17 



 
Profiel   

Dan zou ik er nog eens een andere dierenarts bij vragen als ik jou was..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 23:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 253 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen