[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:57

Röntgen laten maken? Dan weet je meer. Ik heb dit jaar al 2 keer röntgen laten maken en straks gaan we weer om te kijken hoe het ervoor staat.

Verder idd sober voeren, is hij te zwaar? Afvallen. Bij pijn evt duivelsklauw. (Zonder zoethout, ik ben er zo van geschrokken hoe mijn paard hierop reageerde)

snoopydogy

Berichten: 2221
Geregistreerd: 20-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:09

Hij zag geen knik en geen witte lijn
Zijn voeten groeien vrij hard moet echt om de 6 max 8 weken
Gedaan worden
Hij staat al heel sober kwa hooi
Alles laten testen zit bijna tot niks in
Voor het mooie mag hij iets afvallen
Maar kan hem nu niet laten lopen

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:17

Weeg je het hooi ook af?

snoopydogy

Berichten: 2221
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:37

Ja wegen het af

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:46

Maar wie maakte de diagnose hb dan en op grond waarvan?
Mijne krijgt strikt dieet van ruwvoer, vitaminebrokjes, zout, magnesium en vitamine e olie. Al fors afgevallen

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:48

Die van mij had in de eerste fase ook geen zichtbare symptomen qua hoeven, die kreeg na een tijd wel een lijn die uitgegroeid is.

Hoe is je hooi qua eiwitten? Want daar raken ze ook verzadigd van.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:33

Hier zagen we de eerste tijd ook geen verbrede witte lijn of knik. Dat komt vaak pas later als het gaat uitgroeien, dus dat zegt nog niks helaas.

Hier deden we in de acute fase elke 3 weken bekappen. Daarna om de 5 weken en dat houden we nog aan een jaar na de laatste bevangenheid. Aan hoeven zie je nu niets meer, maar toch heeft ze een lichte kanteling.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:43

Femke_harley: is die kanteling nog bij getrokken? Hoeveel tijd na de acute fase heb je nog röntgen laten maken om dit te checken?

Hier wel duidelijk een verbrede lijn en ook bloeduitstortingen. Goed te zien omdat mijn hoefsmid de druk van de teen heeft afgehaald door een stuk weg te vijlen. Maar bij mijn paard sluimerde het ook al een tijd met vage kreupelheden.

Afbeelding

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:11

Ik word een beetje moedeloos merk ik.
Gisteren ijzers opnieuw gelegd.
Hij heeft omgekeerd ijzers, Duplo’s.
Met een soort “ siliconen” eronder
Maar van achter kan er nog steeds rommel onder z’n voet komen nu.. dat zit me niet lekker..
bij z’n hoefballen/ straal aan de achterkant zeg maar, daar zit natuurlijk wat opening tussen ijzer en hoef.
Ook wilde hij vandaag bijna geen stap meer verzetten, en gisteren met beslaan wat het ondanks de volle spuit domesedan ook ontzettend pijnlijk.
Ik heb het idee dat ik iets niet goed doe…
Hij lijkt niet echt meer “ bevangen”, maar meer “ gewoon heel pijnlijk door z’n schade”….

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:16

Ow Muze dat lijkt me vreselijk als je niet meer weet wat je moet doen |( kan je niet met hem naar een kliniek?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:23

Klote dat het zo slecht blijft gaan :(:)

Dat is de gedachte achter dat omgekeerde ijzer en de siliconen? Ik heb er echt geen verstand van maar geeft die siliconen niet juist extra druk op de zool?

Over het open teen ijzer zijn de meningen nogal verdeeld. Mijn smid is er geen voorstander van

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:31

Mijn merrie heeft ze ook omgekeerd zitten. Het ontlast de voorkant. Maar zij heeft een plakijzer. Werkt hier echt top.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:34

Er word wel siliconen gebruikt alleen in het achterste deel van de hoef, dat vanaf de straal punt naar voor niets zit. Zodat je achter de druk meer verdeel, en voor juist ontlast. Met of zonder open teen ijzer, want daar zijn idd de meningen over verdeeld.
Siliconen ook in de teen zou ik zelf niet doen.

@Phrono: behandel je de schimmel in zijn witte lijn ook? Voordat je daar in het volgende probleem rol.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:08

De witte lijn is verbreed door de hoefbevangenheid, het ziet er allemaal wat rommelig en onrustig uit hier. Deze foto is van 3 weken geleden. Waar zie jij schimmel?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:13

Die lelijke zwarte stip in zijn teen in de witte lijn.
Omdat de witte lijn aangetast is kan er heel makkelijk een schimmeltje in kruipen. Omdat bevangen voetjes vaak hard groeien niet altijd een groot probleem, maar wel een aandachtspunt want als een schimmel wel flink door woekert kan je ook zomaar een losse wand hebben.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:27

Dankje, ik ga even overleggen of we daar wat aan kunnen doen

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:24

Er zit geen vulling tot de teen.
Wat zijn de nadelen van een omgekeerd ijzer?

Als hij met een dag of 2 niet weer beter loopt , bel ik de kliniek.
Zouden jullie dan de ijzers eerst laten verwijderen ( en even blote voeten met schoenen doen) zodat ze aldaar een blote voet kunnen beoordelen?
Of erop laten?

Mijn onderbuikgevoel zegt dat deze ijzers hem niet helpen, ook al klopt de theorie van het hoe en waarom.
De siliconen zitten eronder zodat er geen vuil via de raster gaatjes in kan en om de dunne zool wat te ondersteunen. Maar misschien doet t wel gewoon echt pijn.?
Hij heeft deze ijzers
https://todoparaelcaballo.com/en/horse- ... ntera.html

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:13

https://hoofcare.nl/hoefproblemen/hoefbevangenheid/

Even een stukje door scrollen, er staat een stukje over hun visie over het open teen ijzer. Een kleine waarschuwing, ze hebben nogal een uitgesproken mening. Maar beide smeden zijn wat mij betreft echt goed in hun werk

Uiteraard zullen er ook paarden zijn die het er wel goed op doen. Maar als je paard zo'n pijn blijft houden dan zou ik wat anders proberen. Of iig een second opinion vragen. Dus het lijkt me een goed plan om naar de kliniek te gaan.

Ik zou hem er op laten staan als je snel terecht kan. Dan kunnen ze ook zien hoe hij op deze ijzers staat. Wel even aangeven als je de afspraak maakt. Dan delen ze je in als de smid ook aanwezig is. Die kan dan de ijzers verwijderen voordat de foto's gemaakt worden.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:34

Als er niet snel verbetering optreedt zal ik de kliniek bellen en even zien wanneer ik terecht kan.
Ben bij de lingehoeve bang voor de houten klossen en de bijbehorende stal rust, dat is voor mij echt no go.
Dan liever break over beslag..

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:41

Bij de Lingehoeve kreeg grietje gips en moest idd op stal blijven. Maar mss kun je even bellen hoe de smid daar doorgaans te werk gaat met bevangenheid. Want mijn ervaring is alweer een jaar of 5-6 jaar terug. Wellicht hebben ze nu een ander.

Ik heb toen ook met heesch contact gehad maar die hadden pas in het nieuwe jaar plek (ik belde eind december. Dat was toen nog 2 weken wachten.) Die smid leek me ook wel heel ervaren en kundig van wat ik op z'n site zag. Maar ik wilde niet 2 weken wachten dus toen de keus gemaakt om gewoon naar Visdonk te rijden. Maar ik snap dat niet iedereen het ziet zitten om iedere 10 weken die reis te maken. Je bent vanuit deze regio toch wel minimaal een halve dag kwijt dan

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:41

Klopt dat ga ik niet doen nee.
Heesch is ook al een fors eind, lingehoeve ook.

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:41

Mijn paard had nog nooit ijzers gehad en wilde er ook niks onder laten “slaan” toen zijn hoeven zo gevoelig waren. Hier was gips echt de oplossing. Gaf direct verlichting.

Afbeelding
Afbeelding

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:43

Maar daarmee kunnen ze toch niet naar buiten? Er is gewoon nog best veel blubber nu…

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:46

Wel mooi om te zien dat die van jou het wel goed deed op gips Jildau. Terwijl het voor mijn pony niks deed. En dat die van mij het dan weer zo goed doen op breakover beslag.

Zo zie je maar dat ieder dier anders is. Het belangrijkste is om te kijken wat werkt voor jouw dier en om je gevoel te volgen. En om de juiste professionals om je heen te verzamelen waarbij je een goed gevoel hebt.

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:00

Muze schreef:
Maar daarmee kunnen ze toch niet naar buiten? Er is gewoon nog best veel blubber nu…


Jawel hoor hij stond gewoon in de drek ermee. Na ongeveer 4 weken vielen ze uit.