[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:17

Hwn, die van mij staat in de nacht op stal. Wel contact met andere paarden maar niet bij elkaar natuurlijk.

Op zich zou jouw idee wel een prima oplossing zijn maar op deze stal niet haalbaar en op de geboden optie ook niet.

Heb niet het idee dat ze ongelukkig is onder de situatie maar vind het ook niet ideaal natuurlijk.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:16

Mijn ex-hb’er staat wel op onbeperkt ruwvoer. Maar daarvan wist ik dat hij op tijd stopt met eten. Hij is een tijd te mager geweest, daardoor konden onbeperkt ruwvoer (eerst hooi icm stro, tegenwoordig op goed voordroog) geven en zo doende leerde ik dat hij stopt als hij vol is.

Als hij niet te mager was geweest had ik dat waarschijnlijk niet uitgeprobeerd.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:17

Na heel wat lezen in de diverse vervolgtopics, meld ik me hier dan ook maar aan, want helaas heb ik sinds kort ook een hoefbevangen paard.
Vijf weken geleden vond ik mijn paard hoefbevangen (voorste voeten) op de weide. Ze is nu 20 en al 17 jaar bij mij, en was nooit eerder hoefbevangen. Ze stond, net als de afgelopen 12 jaar, 24/7 op de weide. Onmiddellijk de dierenarts erbij gehaald en op pijnstillers gezet (fenylbutazon). Bloedonderzoek gaf aan: negatief voor cushing, maar wel verhoogde leverwaarden.
Doordat ik op die locatie geen mogelijkheid had (of beter: kreeg van de stalhouder) om haar van het gras te houden, zijn wij toen halsoverkop moeten verhuizen. Sindsdien staat ze op stal en zoveel mogelijk in de binnenpiste. Ik ben er me ten volle van bewust dat dit niet ideaal is, maar ik heb niet echt een andere optie momenteel dus het is op dat vlak roeien met de riemen die ik heb, hoe erg ik dit ook vind. Qua voer krijgt ze momenteel alleen hooi van vorig jaar, een heel klein beetje geweekte luzerne-esparcette-timotheebrok (heel minimaal, waar ik aspirine onder meng), een heel klein beetje suikerloze appelmoes (waarmee ik de pijnstiller in haar mond spuit) en een halve wortel (waar ik haar pilletje in verstop). Daarnaast probeer ik elke dag wat brandnetels, kleefkruid of wilgentakjes te plukken.
Ondertussen is het aantal dierenartsbezoeken al niet meer te tellen. Ze krijgt momenteel equipalazone i.p.v. fenylbutazon als pijnstilling (1 zakje per dag), een soeplepel aspirine en prascend is opgebouwd naar een pilletje per dag (ondanks dat ze dus geen cushing heeft, maar dierenarts heeft blijkbaar de ervaring dat dit in dit soort van situaties ook kan helpen). Met de Hemopar voor de lever ben ik weer gestopt omdat ik dit met geen mogelijkheid binnen kreeg. Ze is al heel wat gewicht kwijt en haar manenkam is terug soepel. Ze is ook terug alerter. Maar wat blijft ze pijn hebben, er zijn dagen dat het wat beter lijkt te gaan maar die dagen zijn echt wel in de minderheid. Ik heb haar voeten een maand lang dagelijks gekoeld.
Sinds vorige vrijdag heeft ze een gipsverband (en daaronder watten) om haar twee voorste voeten, aangebracht door de dierenarts (hierdoor is het koelen niet meer mogelijk, maar volgens dierenarts had dat ook geen zin meer omdat we de acute fase voorbij waren en de hoeven niet warm waren). Ik weet dat niet iedereen gipsen een goede aanpak vind, maar iedereen spreekt elkaar tegen dus ik heb uiteindelijk het advies van mijn dierenarts en mijn bekapper gevolgd. Bedoeling was om haar meer comfort te geven en zo hopelijk de pijnstillers te kunnen afbouwen. In het begin leek dat een succes, ze ging niet meer plat neerliggen in de binnenpiste maar hobbelde wat rond. Maar de laatste dagen lijken we terug naar af te zijn gegaan en gaat ze dus ook terug liggen. Op advies van de dierenarts krijgt ze vanaf vandaag enkele dagen 2 zakjes equiplalazone.
Er zijn nog geen RX’en gemaakt omdat volgens de dierenarts het klinisch geen verschil maakt of er nu een kanteling is of niet, ze raadde het dus niet aan.
Ik weet het allemaal niet zo goed meer. Ik word gek van alle tegenstrijdige adviezen en weet niet meer wat verstandig is. Verwacht ik teveel als ik ervan uit ga dat ze na 5 weken op pijnstillers eigenlijk toch al iets beter zou moeten stappen? Moet ik een andere dierenarts bellen voor RX’en en zoja, wat zou het resultaat kunnen betekenen voor de verdere aanpak?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:52

Ik zou juist beginnen met foto’s maken, je weet nu niet wat een oorzaak kan zijn en daar ook niet gericht op behandelen. Dan weet je of er sprake is van kanteling/sincker en kan je daarop de wijze van bekappen/beslaan aanpassen. Na 1,5 week werden hier foto’s gemaakt.
Hier bleken hoefschoenen met zolen elke keer dé oplossing, het enige wat ervoor zorgde dat we eindelijk medicatie konden afbouwen.

Persoonlijk zou ik even stoppen met het geven van geplukte kruiden, net als gras kan dit ook hoog in suiker zitten wat een trigger kan zijn. Zo summier mogelijk houden.

Houdt verder ook je paard in de gaten vwb maagzweren, na vier weken bute kreeg mijn paard merkbaar last van zn maag.

Prascend geven als er geen ppid is, begrijp ik zelf niet helemaal. Dat advies heb ik nooit gekregen. Maar ik ben geen dierenarts. Mijn paard kreeg bute, aspirine en als optie nog een gel (ben even de naam kwijt, om de bloedvaten te verwijden. Officieel wordt t als lichte sedatie gebruikt).

Wat bij de een werkt, hoeft bij de ander zeker niet te werken en andersom.
Maar na 5 weken geen verbetering zou ik zelf starten met foto’s. Optioneel zou ik daarna een 2nd opinion vragen, afhankelijk van de uitkomst en het advies.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:01

Ik zou ook geen extra ditjes en datjes geven.
Alleen geweekt hooi en water.

Al het andere kan zodra als dat ze een langere tijd stabiel is.

In de acute fase is het belangrijk zo min mogelijk te bewegen zodat de aanhechting van de hoef rust krijgt.

Wij hebben hier bloedzuigers aangezet zodat we zonder pijnstilling verder konden.
Dit heeft bij ons goed geholpen net als alle 3 weken bekappen.

Hoefbevangenheid rustig te krijgen is bij elk paard anders.
Vooral belangrijk alle adviezen te bekijken en zelf goed nadenken en de situatie beoordelen

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:35

Ok, met de kruiden kan ik zeker stoppen, dat deed ik eigenlijk omdat ik gelezen had dat brandnetel en kleefkruid juist goed zijn voor een hoefbevangen paard. De rest van de “ditjes en datjes” zijn enkel maar om de medicatie binnen te krijgen en daar ben ik heel zuinig mee.

Ik denk dat de oorzaak een combinatie is van heel veel gras (door de weersomstandigheden was er veel meer gras op de weide dan de vorige zomers) en minder beweging (ik ben zelf sinds eind vorig jaar op de sukkel met een frozen shoulder). Maar zeker weet ik dat niet.

@ Slmt9 Dus de wijze van bekappen is afhankelijk van de mate van kanteling volgens jouw ervaring?

Niet te snappen waarom mijn dierenarts het dan afraadt...

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:54

Je wil het hoefbeen zoveel mogelijk in de originele stand terug krijgen. Dan is het wel belangrijk dat je smid weet hoeveel kanteling er is en of er voldoende zool is om mee te werken.

Bij twijfel raad ik altijd een second opinion aan. Dus mss is het in jouw geval wel slim om met je paard naar een kliniek te rijden en meteen foto's te laten maken.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:41

Ok, een dierenarts met een RX-toestel lijkt me dan toch de volgende stap te moeten zijn, maar nu zijn de voeten ingegipst dus nu gaat dat niet lijkt me?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:49

Ik lees in jouw verhaal vooral dierenarts, maar wat zegt je hoefsmid van dit alles?

Mijn ervaring is dat een dierenarts vooral er is voor foto's en de medicatie en dat je verder vooral op je smid moet vertrouwen. Goed en regelmatig bekappen is mijn inziens het aller belangrijkste. In sommige gevallen kan een ijzer of hoefschoenen helpen.

Ik zou je dierenarts vragen of het gips eraf mag en dan zou ik zelf in jouw geval naar een kliniek rijden waar een goede smid aan verbonden is. Dan kan ze na de foto's meteen goed bekapt worden
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 19-08-21 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:56

Het was eigenlijk in eerste instantie het idee van mijn bekapper om in te gipsen en dat is dan besproken met de dierenarts. Bekapper heeft ook nooit aangegeven dat hij RX’en nodig heeft.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:08

Onze smid heeft de röntgenfotos 1x gezien.
Verder heeft hij vooral erg vaak bekapt en heeft ze zeker in het begin geen druk op de teen gehad.

Nu na 1 jaar is haar zool weer mooi hol zoals het voortijd was
En het belangrijkste, ze loopt....


Heel slim om de kruiden eerst weg te laten.
En probeer het andere echt zo min mogelijk te geven.
Ivm medicatie snap ik.
Maar het lichaam is al op hol geslagen en heeft moeite met alles te verwerken.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:37

Ondertussen telefonisch overlegd met een dierenarts met een mobiel RX-toestel, hij komt zaterdag. Ben benieuwd. Gipsen worden dan dus ook weer verwijderd.

Echt, ik heb zo'n bewondering voor iedereen die jarenlang doorgaat om zijn paard terug goed te krijgen. Ik vind dit zo stresserend.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:39

Het eerste gedeelte is het moeilijkst.

Het "managen" daarna is zorgen dat ze niet te dik worden en niet te veel suikers binnen krijgen(tenminste voor de meeste dan).

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:41

Eilandje schreef:
Ondertussen telefonisch overlegd met een dierenarts met een mobiel RX-toestel, hij komt zaterdag. Ben benieuwd. Gipsen worden dan dus ook weer verwijderd.

Echt, ik heb zo'n bewondering voor iedereen die jarenlang doorgaat om zijn paard terug goed te krijgen. Ik vind dit zo stresserend.


Het is ook slopend. Het gaat met ups en downs en duurt vooral ontzettend lang (in de meeste gevallen).
Belangrijkste is denk ik om vooral je eigen gevoel te volgen, vertrouw daar op!
Sterkte!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:17

Het is zeker slopend. Maar blijf geloven. Dat helpt enorm.

Hier gaat het nog steeds erg goed!
Nicky is zo blij. Vaak zien we ze S ochtends zo staan met zijn alle!
Afbeelding

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:25


hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:51

@Assebassie, ja, ik heb het ook gelezen, maar ik wacht nog de laboresultaten af. Als je de boel idd moet natmaken om te ontleden, dan ontleed je eigenlijk geweekt hooi dacht ik, en dat bevat minder suikers? Hoewel, de suikers gaan dan in het water, maar is dan imo toch nog verdund. Bij labo-analyses gaan ze het hooi juist drogen in een droogoven om alle vocht eruit te halen, dus ik twijfel aan de betrouwbaarheid voor niet-vloeibare producten.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:43

Ja ik twijfel er ook aan, even verdere resultaten afwachten, zou wel mooi zijn als de uitslagen kloppen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:26

Ik lees dat ook vol interesse mee.
Als het zou werken dan heb ik zeker interesse.

We hebben een grote partij hooi, maar op dit moment ter overbrugging 4 andere balen waarvan ik geen idee heb wat de waardes zijn. Ik wordt daar toch onrustig van of zo.
Dan zou zo'n eigen analyse top zijn.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:28

Ik volg het topic ook inderdaad
Ik laat nu altijd bij Havens een analyse uitvoeren. En hooi wat te suikerrijk is weken we.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:04

Voor wie nog hooi wil laten analyseren bij pavo; met de code iris5 krijg je 5 euro korting

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:53

Dat is idd een beeld om blij van te worden Marjo89 :)

Heeft iemand van jullie (medische) hoefschoenen ter ondersteuning van zijn hoefbevangen paard die de hele dag aanblijven? En zoja, welke?
Hoefschoenen zoeken is hier mijn volgende stap. In de lokale ruitersportzaak (waar ze een kennis met een hoefbevangen pony goed geholpen hebben) raden ze Cavallo met inlegzooltjes aan. Via Google een Belgische passer gevonden (wel van de andere kant van het land dus die ga ik niet laten komen) die deze eveneens aanraadt. Op https://www.hoofwear.com/ lees ik echter dat Cavallo in deze situatie totaal ongeschikt is.

Gisteren is het gipsverband godzijdank verwijderd (na een week eraan te hebben gezeten). Blijkbaar had ze drukwonden hiervan, moet heel veel pijn gedaan hebben. Achteraf gezien was het dus een heel slecht idee om hierin mee te gaan.
RX’en zijn gemaakt, kanteling aan beide voeten, maar de dierenarts gaf aan dat het nog goed meeviel.
Dierenarts heeft ze daarna op frog supports gezet. Ben benieuwd hoe ze zich daar vandaag mee voelt.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:00

@Eilandje, wie is die Belgische passer? (mag ook in pb). Ik ken wel wat namen, kan je mss laten weten of die me betrouwbaar lijkt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:30

Frog supports gaven hier bij mijn merrie een immens verschil toen ze een jaar of 10 geleden bevangen was.

Ik heb die blauwe medical boots ( van Woofware denk ik )van o.a. de Epplejeck besteld een hele tijd geleden omdat ze na het bekappen al eens een paar dagen durft gevoelig lopen. Beste investering ever ! :D
En die zijn nog zo gek duur niet ook.
De link heb ik een paar posts terug nog geplaatst denk ik.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:03

Grietje had softrides en Equine Fusion Ultimate. Maar die laatste gaf amper verlichting en daar kreeg ze schuurplekken van. De softrides zijn duur, maar ik vind ze heel fijn. Ik heb ze in 2010 uit Amerika laten komen en ze heeft ze soms maanden 24/7 gedragen en soms maar enkele dagen als ze op een steen had gestaan. En vorig jaar begonnen ze pas op te raken. Ze zijn makkelijk aan te trekken met het klitteband en je kunt er verschillende soorten zooltjes in doen.