[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:04

Och wat een mooi gezelschap zo samen. Wat fijn dat het zo goed gaat!

Ik ben ook blij dat ik jullie advies gevolgd heb mbt de hoefschoenen. Mijn paard loopt weer heerlijk rond te sjokken. Vandaag de hoefballen even ingepakt met equiwrap, gelukkig nog geen wondjes.
Hopelijk kunnen ze vanaf morgen weer af blijven :)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:31

Slmt9 schreef:
Och wat een mooi gezelschap zo samen. Wat fijn dat het zo goed gaat!

Ik ben ook blij dat ik jullie advies gevolgd heb mbt de hoefschoenen. Mijn paard loopt weer heerlijk rond te sjokken. Vandaag de hoefballen even ingepakt met equiwrap, gelukkig nog geen wondjes.
Hopelijk kunnen ze vanaf morgen weer af blijven :)


Goeie vooruitzichten! Welke schoenen heb je gekocht?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:50

De Cavallo trek, die had ik al van hb jaren geleden. Komen op dit soort momenten goed van pas :D

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:52

Slmt9 schreef:
De Cavallo trek, die had ik al van hb jaren geleden. Komen op dit soort momenten goed van pas :D


Die had ik eerst ook voor mijn pony. Ze kreeg er alleen zoveel wondjes van. Heb jij dat niet?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:57

Normaliter deed ik ze ‘s nachts uit. Daarom heb ik nu om de hoefballen equiwrap gedaan, dat was de enige plek waar het kaal werd doordat hij nog geen eelt had zeg maar.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:27

Ik deed Ivy sokken aan in haar schoenen, van die lekkere fluffy huissokken :D. Was makkelijker om te doen dan de equiwrap.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:34

Ja, ik heb dat geprobeerd, maar ik krijg de sokken er niet om heen. Ik heb dan maat 43-46 de tenen eraf geknipt, maar ik krijg het er niet door. Hij heeft maat 4 van Cavallo. Is een paard van 1.62, dus ook niet super groot.
Heb nu nog maat 47-50 in bestelling staan.

Welke sokken en maat heb jij?

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:36

Ik had mijn eigen sokken, maat 35-38 geloof ik. Maar dat waren van die extra rekbare huissokken. Ivy was 1,40, dus wel wat minder groot. Ze had van de cavallo's maat 3 geloof ik.

Anders een buisverband proberen? Zoiets: https://www.premed.nl/categorie/Verbrui ... rip-18849/

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:50

Ik heb de equine fusion ultra, hele dagen aan, geen schuur plekken, niets.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:55

Ik heb eerst de Cavallo gehad, daar kreeg ze best schuurplekken van. Later had ik de easyboot sneaker, die gingen een heel stuk beter. Alleen schepte ze ze soms vol met zand bij het opstaan en dat irriteerde.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:20

ik kreeg het niet voor elkaar dat ze geen schuurplekken kreeg, daarna heb ik toen equine fusions gekocht.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:38

Hier was de equiwrap omhoog gerold, dus alsnog aangewezen op sokken. Gelukkig geen schuurplekken.
Toch maar even de sokken afwachten. Inmiddels is het gelukkig weer dooi en kunnen ze weer uit.
Ik heb ook wel andere hoefschoenen gepast, maar de vorm van de hoef paste toch het mooiste in de Cavallo.
Vind de Trek wel fijner dan de Simpel.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:17

Slmt9 schreef:
Hier was de equiwrap omhoog gerold, dus alsnog aangewezen op sokken. Gelukkig geen schuurplekken.
Toch maar even de sokken afwachten. Inmiddels is het gelukkig weer dooi en kunnen ze weer uit.
Ik heb ook wel andere hoefschoenen gepast, maar de vorm van de hoef paste toch het mooiste in de Cavallo.
Vind de Trek wel fijner dan de Simpel.


Ik vind de simple van cavallo echt een vreselijk slechte schoen.
De trek is veel beter gevormd, ik heb ze nu nog wel. Ik twijfel of ik de Cavallo ga verkopen.
Mijn pony loopt zo goed. Maar de equine fusion ga ik nog bewaren. Want van zomer gaan we de wei aanpakken. En de paden worden dan opgebouwd uit puin en fijn puin. En dan wil ik de schoenen wel achter de hand houden.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:45

De simpel heb ik meer omdat ze gewoon nog goed zijn en ik het zonde vind nieuwe te kopen. Zoveel krijg je er niet voor op MP.
We gebruiken ze ook maar zo weinig, dus nodig is het ook niet.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:40

Voor lange termijn gebruik voor mijn shetje heb ik de Soft Rides. Kunnen erg goed 24/7 om blijven zonder irritatie en ellende. Vond dit merk via iemand hier op bokt en er super blij mee!

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:08

Wow MarliesV, heb jij 8 km met je paard aan de hand gewandeld? Ik probeer nu in het weekend ook wat aan de hand te wandelen, maar mijn paard stapt veel sneller dan ik dus dat is best pittig, na 8 km zou ik doodop zijn :D

Hoe gaat het nu met je pony tirzasarah10?

Super dat jouw paard weer fit is Marjo89. “Wat een jaar!”, ik kan me er iets bij voorstellen, het is heftig hé.

Gisteren is de equine podiatrist nog eens bij ons geweest. Alles ok, ze evolueert in de goede richting. Natuurlijk nog altijd vies om te zien zo van die hoefwanden waarvan een deel is weggesneden. Er zit opnieuw kunststof beslag onder (een andere maat, iets smaller) en er zit opnieuw een polyester gips rond. Daar doet ze het erg goed mee, ze kan er ook gewoon mee buiten, zelfs in blubber. Ik zou er terug mee mogen rijden, rustige buitenritjes, voltes zijn een no go en longeren dus ook. Maar voor ik weer ga rijden moet ik eerst nog mijn moed bijeen rapen ;)

Zo zien haar voeten er nu uit.
Linksvoor:
Afbeelding
Rechtsvoor (haar slechtste voet):
Afbeelding

Het voeren blijft wel een issue. Ik zou haar graag iets dikker zien, ik zie nog steeds haar ribben. Ze krijgt nu (bovenop hooi en een balancer) 2x per dag een volle grote emmer met daarin:
- 2 scheppen Pre Alpin Senior van Agrobs (heel fijn gehakseld ruwvoer met lijnzaad) -> als dat op is ga ik terug naar Optiform van Mijten want dat product van Agrobs vind ik té fijn gehakseld
- 1,5 schep (droog, geweekt is dat veel meer) van een mengeling van +/- 40% Pavo Speedibeet, +/- 20% Agrobs Wiesencobs en +/- 40% Metazoa esparcettebrok -> de esparcettebrok ga ik hierna vervangen door Agrobs Myo Protein Flakes omdat ik onze postbode wil bevrijden van het sleuren met 20 kg-zakken Metazoa
Nog meer per keer voeren durf ik niet goed of ben ik nu te voorzichtig? 3x per dag voeren is omwille van praktische redenen geen optie.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:19

Eilandje, scheelt dat het een pony van 1.43 is, ze heeft een stevig tempo als ik haar laat gaan maar moet gewoon naast mij blijven, dus zo'n 4.5-5 km per uur gemiddeld.
Vind het heerlijk en zij ook!

Schrik toch elke keer van jouw foto's. Pff wat een toestand joh.
Maar super fijn dat het goed gaat en dat je paard het gewoon goed doet. Wat een doorzettingsvermogen kost dit om alles weer te laten herstellen.

Ik zou ook niet meer durven voeren hoor, maar goed, ben geen expert. Kan je niet iemand dit is van top tot teen door laten rekenen?
Vooral hoeveel eiwitten ze binnen krijgt zou ik interessant vinden. Ik merktte echt meer 'vulling' zonder dat ze dik wordt bij die van mij toen ik eiwit ging bijvoeren (in poedervorm, dat zou ik er nog wel door durven mengen).

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:38

Laten narekenen, interessant idee, ik zou alleen niet meteen weten door wie. Die esparcettebrok is hoog in eiwit, vandaar dat ik dat o.a. voer (en die myo protein flakes die ik nu besteld heb ook). Anders zou ik gewoon Equifyt Zupa voeren, dat is al gemengd, of gewoon 50/50 speedibeet en fibrenuggets, want nu is het wel een heel gedoe met al die zakken die dan ook nog eens allemaal op verschillende plekken besteld moeten worden.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:49

@eilandje: ik heb je verhaal niet helemaal meer helder, maar kan het zijn dat je paard het niet goed opneemt? Hier na de eerste keer HB en bute waren de darmen etc zo aan gort dat hij gewoon geen voedingsstoffen meer op nam. Dan kan je voeren tot je een ons weegt, maar eindigt alles rechtstreeks op de mesthoop.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:58

En hoe ben je dat te weten gekomen Slmt9?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:05

Door Erik Laarakker. Na heel lang klooien is hij sinds toen weer wonderbaarlijk opgeknapt. Voor mijn paard werkte dat dus erg goed.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:58

Hoe is het met alle paardjes? Het is hier rustig in het topic, dat is een goed teken!
Het is vandaag een jaar geleden dat Ivy ziek werd. Ik denk er nog vaak aan terug, zeker aan die eerste paar weken. Wat had ik anders kunnen doen? Had ik haar gelijk naar Utrecht moeten brengen? Misschien had ze dan nog wel geleefd.
Het is zo'n vreselijke rotziekte, en zijn zoveel dingen die je kunt doen, en tegelijk zo weinig. Ik voelde me zo machteloos toen ze elke keer slechter werd.
Gelukkig heb ik nu een onwijs lieve en vooral gezonde en slanke pony. Maar ik mis mijn kleine Ivy nog steeds.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 02:38

Hier loopt ze nog als een trein.

Tsja het had ik maar had ik maar.

Soms weet je gewoon niet of iets wel of niet goed is

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:54

Pony van mijn dochter is begin augustus bevangen geraakt en gaat op het moment heel goed. Oorzaken overgewicht en er is PPID geconstateerd. Ze doet het erg goed op de medicijnen. Heb hoefschoenen aangeschaft (alleen nodig voor buitenritjes) en we maken weer rustige stapritjes van een uur. Daarnaast longer ik haar (rechte lijnen, ruime bochten) 20-30 minuten per keer, vooral stap. Afvallen gaat maar moeizaam, ondanks dat ze op beperkt en arm hooi staat en alleen een vitaminebrokje krijgt. Ik
voer glucobalance en magnesium bij. Ze staat sinds het begin van haar bevangenheid niet meer op de wei. Ik ben blij dat ze het goed doet, maar heb eigenlijk 2 vragen: Hoe hebben jullie het werk van jullie paard/pony opgebouwd (ik blijf dat spannend vinden, ze deed laatst heel gek in de paddock met stops vanuit de volle galop en dan ga ik de volgende dag echt controleren of ze nog wel oké loopt) en hoe hebben jullie de ponies laten afvallen?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:52

Ik ben zelf altijd mega voorzichtig geweest. Mss wel te voorzichtig. Ik heb iig het eerste jaar alleen gewandeld tot de hoef volledig opnieuw afgegroeid was en je niks meer zag aan haar hoeven. Daarna gewoon rustig het werk gaan opbouwen en ook weer gewoon met wagen de straat op.

Afvallen is pas echt gelukt toen ik graszaadhooi ben gaan voeren in slowfeeders. Wel gemengd met gewoon hooi, maar ik denk 75 procent graszaadhooi en 25 procent weidehooi en dat mengde ik door elkaar heen. Dan konden ze toch altijd wat knabbelen en in combinatie met het wandelen zag ik vrij snel resultaat. Alleen mijn ruin die tot dusver helemaal gezond is, zou net ietsjes slanker mogen. Maar mijn welsh moet juist weer aankomen, dus ik probeer daarin een balans te zoeken.

Heb je je hooi laten analyseren? Soms zit er toch meer in dan je in eerste instantie denkt. En je zou het eventueel nog kunnen weken.