[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:02

Ah oke.
Ik ga het onthouden. Wie weet is dat nog iets.
Hoop op een verbetering maar mn gevoel zegt van niet, gek is dat..

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:37

Phrono schreef:
Femke_harley: is die kanteling nog bij getrokken? Hoeveel tijd na de acute fase heb je nog röntgen laten maken om dit te checken?

Hier wel duidelijk een verbrede lijn en ook bloeduitstortingen. Goed te zien omdat mijn hoefsmid de druk van de teen heeft afgehaald door een stuk weg te vijlen. Maar bij mijn paard sluimerde het ook al een tijd met vage kreupelheden.

[ [url=m/Mv7nIN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb haar in de acute fase toen weer op de foto laten zetten. Toen zagen we dat de kanteling iets was toegenomen. Dat was vorig jaar februari. Nu zijn we een jaar later na de laatste klachten, dus ook alles is nu uitgegroeid. In mei komt de dierenarts, dus dan wil ik opnieuw eens foto’s laten maken. Maar ze loopt buiten ook weer gewoon zonder hoefschoenen met mennen etc.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:42

Hier ook omgekeerd beslag met open teen.
Volgens mij smit ontlast dit idd.

Ze had flinke kanteling maar moet zeggen dat ze best redelijk loopt.
In de bak op zachte ondergrond zie je bijna niets.
Op harde ondergrond rechtuit gaat ook goed, alleen als ze stukje omhoog of omlaag moet zie je wel de gevoeligheid.

Phrono schreef:
Mijn merrie heeft ze ook omgekeerd zitten. Het ontlast de voorkant. Maar zij heeft een plakijzer. Werkt hier echt top.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:24

Ik heb besloten de ijzers er te laten afhalen.
Ben er klaar mee, ik voel sterk dat dit niet de route naar omhoog is..
Helaas kan t pas volgende week.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:01

Ik lees al even mee maar heb volgens mij nog niet gereageerd
Ik heb een pony gekocht 3 jaar geleden. die een verleden heeft met bevangenheid, stond constant op gras, werd bevangen en kreeg bute, week op stal en weer terug de wei op

Ik heb een paddock paradise, getest hooi, geen brokken en op gwicht, misschien iets te dik maar zeker niet mega
Afbeelding

Foto`s laten maken bij aankoop en er was een lichte kanteling te zien. Ook getest op PPID, negatief. Nu ineens in september bevangen, in december en nu weer. Opnieuw foto`s laten maken en helaas een ergere kanteling te zien

Afbeelding

Afbeelding


Hij staat nu op zooltjes, , krijgt al een week bute, geweekt hooi, staat apart en deels met modder om te koelen en loopt nog steeds belabberd.
Omdat de externe factoren volgens mij optimaal zijn heb ik een bloedonderzoek laten uitvoeren. Geen PPID maar wel hogere leverwaardes

MCV + 59,7 37,0 - 50,0 fL
MCH + 20,9 14,0 - 20,0 pg

Gamma globulinen - 12,8 14,1 - 23,5
alfa-2 globulinen - 6,3 7,3 - 17,8

GLDH paard + 15,9 < 9,0 U/L
Transaminase AST (GOT) + 463 < 320 U/L
Gamma-GT + 80 < 40 U/L
CK + 784 < 259 U/L


Ik vraag mij nu af of die afwijkende waarden een gevolg of oorzaak zijn. Hij krijgt grondwater, is getest op ijzer maar verder niet getest, wil ik wel nog doen

Hij krijgt sinds vandaag ook detox supliment voor zijn lever en vanaf morgen magnesium voor zijn spieren

Verder weet ik het ook niet meer. Ik ga morgen nog eens contact opnemen met de smid
Ook met mijn vaste arts, ik werd gebeld door een collega van haar maar wil nog eens met haar overleggen

waar kan ik evt grondwater laten testen?

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:28

Heb je ook laten testen op ems/ir ?

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:37

Mist schreef:
Heb je ook laten testen op ems/ir ?


ja, niet het geval

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:55

Persoonlijk zou ik uitkijken met een detox voor de lever. Daar komen flink wat afvalstoffen bij vrij die het lichaam juist nu niet kan hebben als ze hoefbevangen staan. Ook daarna moet je er voorzichtig mee zijn.

Mijn pony is vorig jaar helaas bevangen geraakt met een detoxkuur, ook voor haar lever. Dierenarts verwachtte geen problemen, maar helaas.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 07:35

Dan ga ik dat vandaag eens bespreken. De leverwaardes zijn juist gigantisch verhoogd hoe krijg ik die dan onder controle?

Pony loopt steeds belabberder ondanks alles

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:17

Lynn_Nikita schreef:
Dan ga ik dat vandaag eens bespreken. De leverwaardes zijn juist gigantisch verhoogd hoe krijg ik die dan onder controle?

Pony loopt steeds belabberder ondanks alles


Ja, dat is dus altijd een lastige keuze. Het kan ook zeker zo fijn dat de verhoogde leverwaarde zorgt voor teveel afscheiding van afvalstoffen waardoor ze bevangen raakt. Maar nog meer afvalstoffen het lichaam insturen is ook niet perse wat je wil.
Helaas heb ik er al meer bevangen zien raken na een detox, zonder dat ze daarvoor bevangen stonden.

De vraag is denk ik meer wat is de reden van de verhoogde leverwaardes. Heeft de dierenarts daar een idee over?

Het is altijd zo’n lastige zoektocht naar de oorzaak. Zeker als je alles qua management goed hebt (gezien je test zou je er nog voor kunnen kiezen om toch te weken, zodat de suikers nog lager worden) en er geen sprake is van PPID/IR.

En iedereen heeft weer een andere aanpak. Ik heb er bijv geen ijzer onder gezet, omdat ik geen nagels wilde in een ontstoken hoefwand en je niet regelmatig kan bekappen. Hier kwam mijn bekapper elke 3 weken en stond op de paddock met hoefschoenen overdag voor wat beweging (bloedcirculatie).

De dierenarts verklaarde me voor gek toen ik na 4 weken boxrust en medicatie (wat niets deed) dit pad ging bewandelen. Zij wilde gaan gipsen. Maar ik ben achteraf blij dat ik mijn eigen gevoel heb gevolgd, want een week later konden we afbouwen met medicatie. Maar zo werkt het een van de een wel en de ander niet.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:22

Hooi wordt al geweekt en ook PPID is getest

Arts heeft ook geen idee. ik wil nu nog het water testen, alleen lastig om te ontdekken waar dat kan. Enig wat ik vind is een adres in Deventer.
Ik wil straks nog met de arts bellen, had gisteren een vervangster eraan en wil toch nog eens met haar brainstormen.

Ook vraag ik mij af hoe CK zo hoog kan zijn, is vaak bij maandagziekte. kan dat zijn omdat hij nu zo weinig loopt en anders belast?
Hij heeft een stal met daarvoor uitloop met zand en modder. kan bewegen en staan hoe en waar hij wil maar sinds vanmorgen is het echt drama

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:47

Wat voer je?
Stop maar met de detox, das vragen om ellende.
Kan je dierenarts helpen met uitvogelen waar de hoge waardes vandaan kunnen komen?
Krijgt je paard medicatie?

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:22

Voer alleen geweekt hooi.
Krijgt Bute

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:51

Ook geen vitaminen en mineralen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:36

Nee

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:57

Misschien dat de DA een adres weet om te analyseren? Kan je tot je de analyse hebt, als je denk dat de waardes van het water komen, kraanwater geven?

Verhoogde leverwaardes zou me niet verbazen als dat komt omdat je nu in de 'zieke' fase test. Maar ik ben geen DA. Second opinion vragen als je eigen DA niet met een actie plan komt om te onderzoeken waar dit vandaan komt?

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:38

Arts belt morgen terug, ik heb strips besteld om water zelf te testen, zal vast minder uitgebreid zijn dan een lab test maar bij erge afwijkingen kan ik altijd nog verder testen. Voor nu krijgt hij kraanwater

Blijft zo zoeken en frustreren dat je niet weet waardoor en wat nu nog te doen

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:13

Wij gaan morgen naar de kliniek.
Hij gaat per dag achteruit sinds de ijzers er opnieuw onder gegaan zijn, kan bijna niet meer staan.
Ook weer pulsatie.
In elk geval halen ze morgen daar de ijzers eraf, dan maar even zien wat de smid ervan vindt.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:21

Spannend muze. Ik hoop dat ze hem daar kunnen helpen. Ik ga duimen voor jullie. Ga je naar lingehoeve?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:12

Ja, kon daar tussendoor. Wel alleen ijzers eraf, geen tijd voor evt ander beslag maar das prima.
Wil wel eens zien wat ze daar zeggen, en zo gaat het echt elke dag achteruit

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:59

Och Muze wat verdrietig dat het zo slecht gaat. Hopelijk wordt het beter als het beslag er weer af is. Heb je hoefschoenen voor hem?

Lynn, beter iets dan niets qua test. Maar verwacht dat de DA wel weet waar je kan laten testen. Anders ff hier op Bokt een topic openen?

Snap je frustratie hoor, sterkte! Super oliebol om in zo'n situatie te zitten

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 06:16


Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:30

Ik heb idd equine fusions schoenen, die liggen alweer klaar.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:49

Helaas waren de röntgenfoto’s onverbiddelijk en hebben we hem moeten verlossen van de pijn.
Ik ben gebroken.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:58

Nee wat oneerlijk.. heel veel sterkte