Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 230 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Hoe gaat het met alle hb patiënten?

Ik denk dat ik vanaf vandaag officieel wel kan zeggen dat mijn pony ex hb is. Jeetje wat doet ze het goed. We rijden 2 x pw tussen de 5 a 10’km.
Heb haar zelfs weer half geschoren. Dat doet haar altijd heel goed.

En haar hoeven zijn weer zo goed als normaal.
Bovenste foto’s was de vorige bekap beurt. De andere vandaag.
Witte voetje is tot nu toe beste hersteld
[ img ]

Nog wat kleine ribbels
[ img ]

De knappe lady in kwestie ze blijft ook super op gewicht.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 17:20 



 
Profiel   

Hier was ze laatst zelfs iets richting te dun....
Maarja vacht aanmaken kost ook energie.
Dus even 3 weken dagelijks vitalbix erbij voeren.
Sws waren ze ook fanatiek met de zoutblok bezig.
En nu de meeste wol alweer is aangemaakt is het weer normaal qua zoutblok.


Ik heb laatst zelf trouwens ook bloedzuigers uitgeprobeerd.
Ik had zoveel last van mijn rug en het "normale" hielp niet qua behandelen...

Dus toen vroeg ik mijn arts, wat zeg je van bloedzuigers....
Bleek dat ze 1 dag later nieuwe binnen kreeg.
Heel appart zo'n behandeling. Maar het heeft mij van ca de helft van de pijn af geholpen... Nu nog de mri afwachten. Die is half november

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 17:39 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Hier was ze laatst zelfs iets richting te dun....
Maarja vacht aanmaken kost ook energie.
Dus even 3 weken dagelijks vitalbix erbij voeren.
Sws waren ze ook fanatiek met de zoutblok bezig.
En nu de meeste wol alweer is aangemaakt is het weer normaal qua zoutblok.


Ik heb laatst zelf trouwens ook bloedzuigers uitgeprobeerd.
Ik had zoveel last van mijn rug en het "normale" hielp niet qua behandelen...

Dus toen vroeg ik mijn arts, wat zeg je van bloedzuigers....
Bleek dat ze 1 dag later nieuwe binnen kreeg.
Heel appart zo'n behandeling. Maar het heeft mij van ca de helft van de pijn af geholpen... Nu nog de mri afwachten. Die is half november


Oh wat bijzonder zeg! Deed het nog zeer?
Nicky maakt eigenlijk nooit zoveel vacht aan. En laatste jaren zet ik haar al vroeg onder een deken omdat ze erg gevoelig is met kou, ook al eens meerdere keren spierbevangen geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 18:48 



 
Profiel   

Ik lees op het moment alleen maar mee gezien pony het sinds januari dit jaar van de pijnstillers af is en het steeds beter doet. Tot dus ver dit jaar *afkloppen natuurlijk* geen hoefbevangenheid meer gehad. Hij was opnieuw hertest voor PPID en de medicatie dosering van 1/2 pil is nog steeds goed. Heb hem, gezien hij 24/7 buiten staat (ook toegang tot gras, maar lijkt erg goed te gaan), ook op duivelsklauw gezet nu sinds een week voor iets meer souplesse en hij ging gisteren helemaal door het dolle. Echt een dikke 20 minuten aan het rond rennen en spelen met mijn jaarling en 2 jarige merrie :')

[ img ]

[ img ]

Voetjes zien er erg netjes uit. Dit was zo'n 4 weken geleden, de rand is er nu eigenlijk uit. *\o/*

Met 3 weken komt hij weer dus zal dan betere foto's maken. Mogelijk dat hij dan ook van de ijzers af gaat.
[ img ]

Marjo die hoeven bij jou zien er ook steeds beter uit, ook de zwarte wel! En ze lijkt mooi op gewicht nu. Hoe is ze verder te pas?

Hagelslag wat fijn dat de bloedzuigers bij jou zo hebben geholpen! Hopelijk hoor je meer en krijg je goed nieuws met de MRI in november. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 18:57 



 
Profiel   

@lotte fijn dat t wel aardig goed gaat..


Hier maken beide redelijk een vacht aan.
Als er weer dagenlang alleen regen aankomt moet layka wel een regen deken op.

En die bloedzuigers, ja naja je voelt het.
Het is een nare beet/prik of hoe je t wilt noemen.
Je voelt ze soort van zuigen en vlak voordat ze dan "vol" zijn bijten ze nog iets anders.

Vrij snel daarna geen last meer ervan gehad. Ja Het heeft flink gebloed. Wat gewoon heel naar voelt.
Ik had wel een dik verband erop en nog extra verband om eventueel te wisselen.
Maar ansich het heeft wel veel geholpen.
Alleen klaar is het of steeds niet... Maar tenminste al heel heel veel minder pijnstilling wat ik neem

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 22:00 



 
Profiel   

Zo leuk om te lezen dat het met verschillende ex-HB-paarden beter gaat!

Met Indra gaat het ook relatief goed. Het is nu drie maanden geleden dat we haar hoefbevangen van de weide haalden. Ze stapt nu goed en afgelopen weekend waagde ze zich zelfs aan enkele passen draf en galop. Door het gipsverband mag ze wel nog altijd niet in de nattigheid staan, of over beton wandelen, dus het is nog steeds behelpen met de binnenbak. Over enkele weken gaat dit eraf, dan nieuwe RX’en en dan normaalgezien beslag waarmee ze wel buiten kan. Gisteren is de DA geweest voor inenting en tanden. Met de inenting waren we enkele maanden te laat, maar toen ze zoveel pijn had was enten niet aan de orde. Was echt een ramp en er zat alweer niks anders op dan sederen. Ze was altijd al moeilijk bij de DA, maar door alles wat ze de afgelopen periode heeft meegemaakt is het nu echt niet meer te doen. Als de smid de laatste keer kwam was het ook al zo moeilijk, terwijl ze vroeger bij de bekapper altijd heel braaf was. Hopelijk betert dit nog enigszins. Ik ga proberen wat te oefenen, maarja, bij mij is ze in de dagelijkse omgang heel braaf, dus of dat veel zin gaat hebben. Verder probeer ik haar wat beter op gewicht te krijgen, maar dat vind ik wel spannend. Ze krijgt nu o.a. (eigenlijk maar een kleine hoeveelheid) speedibeet en dat lijkt te doen wat het moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:07 



 
Profiel   

Ik heb de mijne uiteindelijk toch laten testen op EMS omdat ik vermoedde dat ze niet IR was, eerder extreem vraatzuchtig. "Gelukkig" is mijn vermoeden bevestigd. Ik ben van plan - als de fructaanindex erg laag is - haar af en toe toch weer eens op een klein kaal weitje te laten, zodat ze niet teveel ineens kan eten. De uitslag van de test gaf voor mij de doorslag voor die beslissing. Al voelt ze zich in de paddock ook wel best happy lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 16:25 



 
Profiel   

@eilandje, werd ze te dun?

@hwn hier gaan ze in de namiddag 2-3 uur op t land.
Maar ze kunnen hier weer zo goed als altijd hooi eten. Dat gaat gewoon goed.
Elke dag voelen we even haar manenkam. Als deze hard aanvoelt krijgt ze een beetje vitalbix met groentesoep(glucobalans) en dit gaat nu al een tijd goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 16:30 



 
Profiel   

Ze was al een tijdje (te) mager en is ook veel spieren kwijt. De overgang van 24/7 gras naar alleen hooi heeft daar veel mee te maken, maar ook de pijn volgens mij. Ik gaf al even wat ander ruwvoer (met laag suiker- en zetmeelgehalte uiteraard) bovenop het hooi bij maar het is pas sinds ik de speedibeet geef dat ik haar wat zie bijkomen (en ik week maar 2 handjes per dag, dus echt niet veel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 17:17 



 
Profiel   

Aaahh Zoo ja okay, hier was ze idd ook flink ingevallen. Maar inmiddels gaat het weer.
Vooral tijdens het verharen valt ze flink in

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 17:19 



 
Profiel   

hagelslag schreef
@hwn hier gaan ze in de namiddag 2-3 uur op t land.
Maar ze kunnen hier weer zo goed als altijd hooi eten. Dat gaat gewoon goed.
Elke dag voelen we even haar manenkam. Als deze hard aanvoelt krijgt ze een beetje vitalbix met groentesoep(glucobalans) en dit gaat nu al een tijd goed


Onbeperkt hooi is voor haar ook een no go, ze is zelfs met slowfeeder hooinetten te handig (of moet ik zeggen tandig ? :) ). Met ruwvoerautomaat gaat het wel goed, al slaagt ze er ook af en toe in de hooinetten daarvan los te krijgen, maar dan nog blijft ze beperkt. Glucobalance krijgt ze dagelijks (met ongeveer een stopweek na iedere pot).

Tss, dat paard is gewoon te slim om goed te zijn: doordat ze zo slenterde in de stapmolen en de spijlen telkens tegen haar kont aan gingen, zijn er overal 2 spijlen afgebroken. Nu laat ze de hekkens gewoon langs haar heen glijden, zodat ze maar half zo snel moet stappen als de stapmolen draait. Stalklantje lag dubbel van het lachen toen ik haar erop wees. Is echt op alle vlakken een once-in-a-lifetime horse :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:28 



 
Profiel   

Tsja dan moet je der op een andere manier laten bewegen _O-

Hier gaat 25/7 hooi goed.
Gelukkig stoppen ze beide als ze vol zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:45 



 
Profiel   

Lotte_wessel, Nicky is zeer goed gestemd. Rent. Springt. Vliegt. Doet gek. Helemaal weer zichzelf. Ik vind de aankomende winter wel spannend, vooral ook met evt ongelijk grond enz.
Ik ben wel bezig om te kijken voor iets van verharding. Maar het is allemaal zo duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:34 



 
Profiel   

hagelslag schreef
@lotte fijn dat t wel aardig goed gaat..


Hier maken beide redelijk een vacht aan.
Als er weer dagenlang alleen regen aankomt moet layka wel een regen deken op.

En die bloedzuigers, ja naja je voelt het.
Het is een nare beet/prik of hoe je t wilt noemen.
Je voelt ze soort van zuigen en vlak voordat ze dan "vol" zijn bijten ze nog iets anders.

Vrij snel daarna geen last meer ervan gehad. Ja Het heeft flink gebloed. Wat gewoon heel naar voelt.
Ik had wel een dik verband erop en nog extra verband om eventueel te wisselen.
Maar ansich het heeft wel veel geholpen.
Alleen klaar is het of steeds niet... Maar tenminste al heel heel veel minder pijnstilling wat ik neem


Echt interessant!
Nicky gaf toen echt geen kik. Zo bizar vond ik dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:34 



 
Profiel   

Nou, layka wou het toen eerst niet hebben.
Vooral het begin is een vervelend gevoel.
Niet echt pijn maar vervelend.
Maar toen ze eenmaal zaten vond ze het niet vervelend meer.
Ja vlak voordat ze dus "vol" zijn. Dan bijten ze nog een keertje raar na.
Sport van laatste slok ofzo.

Maar ik zou het zo weer doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:20 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Tsja dan moet je der op een andere manier laten bewegen _O-


Nou, vandaag stapmolen tikkeltje harder laten gaan, en eerst probeerde ze er nog tussenin te gaan, maar plots gingen de spijlen omhoog en omzij en bleven steken tussen de omheining. Ik heb er moeten op timmeren om de boel weer los te krijgen. Daarna leek ik wel een ander paard te hebben: ze ging er niet meer doorheen, maar stapte vlotjes door, ging af en toe zelfs eventjes draven en heb haar zelfs een kort galopje zien trekken. Nou ja, ook niet de bedoeling op een cirkel van nog geen 12 m diameter... En toen ze eruit mocht, galoppeerde ze naar de stal en ging in een drafje de gang door recht haar box binnen. Energie had ze wel, en draven op het harde vond ik ook een fijn beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:02 



 
Profiel   

Ik lees hier nog steeds af en toe bij, wat fijn om te zien dat jullie paardjes zo goed opknappen! Nu is volgens mij wel een beetje de tijd dat de ergste HB stress weer voorbij is. Nu ik hier geen bevangen paard meer heb, merk ik eigenlijk pas hoeveel stress het geeft.

Het is inmiddels ruim drie maanden geleden dat mijn Ivy is ingeslapen. Inmiddels heb ik een nieuw jong paardje en ik merk dat ik erg moeilijk de 'hoefbevangen' mentaliteit kan loslaten. Een van de belangrijkste criteria voor mij bij aankoop was dat het paard absoluut niet te dik mocht zijn. Dat is gelukt, Abby is zelfs aardig aan de schrale kant. Alsnog vind ik het doodeng om haar op het gras te zetten. Ik heb me echt weer moeten verdiepen in het voer voor een 'normaal' paard en heb mezelf echt aan moeten leren om af te meten in een voerschep in plaats van met een pavo vital bekertje... Abby krijgt alleen maar voer met weinig suikers en zetmeel. Ik denk niet dat ik dat ooit nog uit mijn systeem krijg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:50 



 
Profiel   

Heel herkenbaar Petra. Ik weet ook niet of ik dat bij een nieuw paard ooit los kan laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:50 



 
Profiel   

Inderdaad herkenbaar... Ik lees ook nog mee ondanks dat ik mijn paardje een maand geleden heb moeten laten gaan. Zo veel stress gehad van de hoefbevangenheid dat ik nog steeds een beetje aan het bijkomen ben. Binnenkort komt er ook een nieuw paard bij ons en dat overschakelen naar ''normaal'' voerbeleid vind ik ook lastig. Ik kreeg bijna een hartverzakking toen ik zag wat de oude eigenaar er aan peren, appels en suikerklontjes in stopte :').
Ben door HB wel veel bewuster geworden over voeding en voerbeleid, dat zie ik dan wel weer als een voordeel. En daarnaast ben ik ook gerichter op zoek naar goede voeding, iets wat ik voorheen niet zou hebben gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 13:47 



 
Profiel   

Nog heel veel sterkte met het verlies van je paard Petunia27...

Abby stond waar ik haar kocht 24 uur per dag op het gras. Ik kreeg er bijna hartkloppingen van toen ik dat hoorde :') . Ze mag nu ook lekker met haar vriendinnen op het gras en krijgt een enorme bak slobber elke dag omdat ze erg hard groeit en nog steeds een beetje schraal is. Maar ik durfde in het begin bijna niks te geven... was elke keer bang dat het mis zou gaan, ook al sloeg dat eigenlijk nergens op. Ik ben benieuwd of ik dat ooit nog los kan laten.
Ik heb nu een muesli voor jonge paarden besteld met iets meer zetmeel omdat ze dat best kan gebruiken. Doodeng :o .

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 14:25 



 
Profiel   

Zo herkenbaar, ik heb er natuurlijk nog 4 die gaan nu wel de hele dag op het gras. Maar toen ik hier kwam wonen vond ik dat ook maar helemaal niks.
Inmiddels heb ik gezien dat het heel goed gaat, Nicky eet hooi als de zijlijn en verroerd zich dan ook niet. En de andere 4 gaan op strook begrazing (wat ik 2 x op zet zodat ze het niet plat lopen)
Ik hoop dat Nicky volgend jaar ook af en toe mee kan, ik ga de wei inzaaien met ander gras en dan vooral meer diversiteit ipv alleen koeien gras.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 15:28 



 
Profiel   

Veel goede verhalen hier lees ik!!

Marjo wat ziet ze er goed uit zeg!

Lotte_Wessel die van jou ziet er ook goed uit. Hoe oud was die ook alweer?

Petra leuk weer een nieuw paardje!

Ik zit ook te twijfelen om Chica straks weer op de wei te doen. Staat ze weer iets meer bij de rest en ze gaat straks toch pas rond de middag naar buiten. Maar ik weet het nog niet zo goed.
Ik vind nog steeds dat Chica weinig energie heeft. Vorige week met haar naar de tandarts geweest, ze heeft wat loszittende kiezen maar hij wilde ze er liever nog niet uithalen. Met eten merk ik er dan weer weinig van. Verder compleet bloedonderzoek laten doen en daar kwam niks geks uit. Op zich opgelucht, maar vind haar toch nog wat lusteloos ogen. Wat geven jullie op dit moment verder nog bij? Wat ook nog makkelijk is weg te werken met haar losse kiezen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 09:00 



 
Profiel   

Wellicht ook wat lusteloos door het wisselen vd vacht nu? Ik geef in deze periode 30ml lijnzaadolie bij.
Verder een handje havens gastro waar ik slobber van maak om de victorious secret (vitaminebrokje) door heen te mengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 09:27 



 
Profiel   

Naath86 schreef
Veel goede verhalen hier lees ik!!

Marjo wat ziet ze er goed uit zeg!

Lotte_Wessel die van jou ziet er ook goed uit. Hoe oud was die ook alweer?

Petra leuk weer een nieuw paardje!

Ik zit ook te twijfelen om Chica straks weer op de wei te doen. Staat ze weer iets meer bij de rest en ze gaat straks toch pas rond de middag naar buiten. Maar ik weet het nog niet zo goed.
Ik vind nog steeds dat Chica weinig energie heeft. Vorige week met haar naar de tandarts geweest, ze heeft wat loszittende kiezen maar hij wilde ze er liever nog niet uithalen. Met eten merk ik er dan weer weinig van. Verder compleet bloedonderzoek laten doen en daar kwam niks geks uit. Op zich opgelucht, maar vind haar toch nog wat lusteloos ogen. Wat geven jullie op dit moment verder nog bij? Wat ook nog makkelijk is weg te werken met haar losse kiezen?



Vergeet binnenkort ontwormen niet ivm horzeleitjes.
Dat kan soms ook war uitmaken.
En lusteloos kan door het weer komen, door de vachtwissel etc.

En qua wel of niet op de weide, goed op het weer/temperatuur letten.
Onze komen beide alleen in de namiddag even op het land.
Zodra als dat ze zichtbaar voller worden komen ze korter op het land of gewoon een weekje helemaal niet
Maar ze hebben wel echt een grote paddock van ca 60 bij 60(of meer) plus meerdere hooi plekken waar gevoerd kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 09:44 



 
Profiel   

Naath ik geef ze sinds een week weer pavo 18+ bij, dit kun je ook nat voeren. Geef ik in 't najaar en winter omdat ze de neiging heeft erg schraal te worden. volgende maand ga ik ook nog luzerne bij geven, stop ik in 't voorjaar weer mee.
Doe ik nu een paar jaar en bevalt wel goed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 15:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 230 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen