[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliana

Berichten: 5457
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:07

We zijn inmiddels 8 weken verder na de diagnose hb. Sinds een week is de buut naar 1 maal daags, dat gaat zo goed dat we nu naar om de dag mogen.
Ook mag ze weer wat meer gaan bewegen, dat is fijn want ze is echt heel dik nu.
Ik ga glucobalance bijgeven heeft iemand daar ervaring mee?

Tjitske heeft nu alleen op hooi gestaan, ik ga nu Metazoa (vitamine korrel) bijgeven.
Tjitske staat zonder ijzers.

Het blijft lastig he isapaardje.

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:21

Romy1234 schreef:
Met krachtvoer bedoelde ik ook vitaminebrok, supplementen en dergelijke.
Grasbrok hoor ik wel vaker, maar waarvoor geef je dat als ik vragen mag?


Omdat amber en grietje in vielen. Amber vooral in de bovenlijn. Ze zijn nu 20 en 21 dus ik wil graag wat meer eiwitten voeren zonder al te veel suiker en zetmeel. Senioren priores heb ik gehad maar daar zit je met de weektijd. De grasbrok maak ik even nat en met 5 minuten valt het mooi uit elkaar.

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:31

Ik geef daily complete van vital. En doordat ik een verkeerde zak voer had gekocht (teveel luzerne voor mijn grote zit erin) krijgt ze nu een klein handje Care 4 Life erbij & glucobalance.

Ijzerloos hier. Ik hoop dat dat kan blijven. Maar ze is nu wel weer gevoelig. Met schoenen gaat het beter, maar ze lijken iets te ruim te zitten momenteel -O-

Glucobalance geef ik de hele zomer al bij, maar ik weet niet wat ik er van moet vinden en of het ook echt werkt. Heb het jaren terug ook gegeven en niet zo dat haar kam toen minder hard werd of iets. Maar geef het nu wel extra bij voor de zekerheid.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:08

Ik geef die van mij Pavo Vital Complete en 3 kwart schep Natures Best per dag. Na het rijden krijgt hij een klein beetje slobber met magnesium er door. Gluco Balance geef ik hem niet meer, dat was ik juist gaan geven dit jaar en hij werd prompt weer bevangen, dus of het doet niks voor hem of het werkt de verkeerde kant op.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:20

Gluco balance doet hier ook niets voor de harde manenkam of vetophopingen. Maar ze is dan ook geen IRer. ;) Ik gaf eerst Equifyt pre-active, maar daarvan heb ik nu dus twee zakken staan die niets doen. Ik vertrouwde het niet langer met het graan. Vanaf vandaag (als het toekomt zoals bpost zegt) gaan ze op de Wiesengenuss light (Landmühle) om hun supplementen door te mengen. Als ik de pdf moet geloven is dat echt gewoon geperste grasbrok zonder extra vitaminen/mineralentoevoegingen die niet al in het hooi zaten. Ideaal om mee te mengen in theorie. Die van Agrobs heb ik eerder ook gebruikt, maar dit wilde ik ook weleens proberen. Er is tenslotte altijd wel wat 'gefoefeld' met veel eten. Qua supplementen;

Shet, 90 cm, obesitas : Handje wiesengenuss, 35 gr geperste lijnzaadbrokken, MSM-glucosamine
Haflinger, 148 cm, obesitas : Handje wiesengenuss, 15 gr lebendhefe

Voor nu staan ze op stripbegrazing (dagelijks +- 25m² voor de 2 per dag) en krijgen ze niets bij, want hun kruiden zijn op (die niet echt veel gedaan hebben, spijtig genoeg).

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:47

Mijne krijgt ook Gluco Balance, heb zelf wel het idee dat het werkt. Geen vetophopingen meer en geen harde manenkam. Echter, ben ik op hetzelfde moment dat ik begon met GB ook begonnen met een ander voerregime. Dus lastig te zeggen of het echt de GB is, waarschijnlijk een combinatie van beiden. Je doet ook wel een maand of 3 met een potje GB, voor dat geld durf ik er niet mee te stoppen.

Eliana

Berichten: 5457
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:23

Ze vind het iig smakelijk dus we gaan het zien.
De buut afbouwen gaat helaas niet hoef ze had nu warme hoeven en voelde ook weer wat pulsatie, dus we gaan weer terug naar 1 maal daags

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:07

Wat balen zeg....

Mijne loopt gevoelig op harde iets. Vooral als ze vanuit de bak komt en er zand onder plakt. Maar gaat nu elke dag wat beter. Vandaag met de trailer weggeweest en ergens een stukje gewandeld op alleen maar zachte ondergrond. Dat gaat prima gelukkig.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:47

Mijne blijft dus in het zand gevoelig lopen en als hij op een dennenappel trapt op de wei.
Dus ik vermoed dat hij toch kampt met dunne zolen (mogelijk ook door het lopen door hetzelfde zand wat schurende werking geeft).
Hij staat nog altijd zonder ijzers.
Krachtvoer krijgen ze niet.
Handje metazoa en Lucerne Digest voor bakvulling, maar ben sinds paar dagen over gegaan naar Leichtgenuss van Agrobs, dat is echt met vrijwel niets aan suiker en zetmeel en ze vinden het heerlijk allebei

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:10

Oh, die leichtgenuss komt ook heerlijk overeen met die van krämer, heb ik gemerkt! Lijkt ook qua geur op Marstall faser light. Hier zijn ze er ook gek op :D

Isapaardje, dat is wel mogelijk... worden zijn voetjes goed kort gehouden zodat hij wat zooldiepte kan opbouwen?

Over zooldiepte gesproken, nu ze op zo'n extreem streng bekappingsregime staat hier is ze aan het "exfoliaten" in haar zool, echt gek. Je kan het er allemaal als flapjes zo afpellen. Ofja, haar hoeven blijven natuurlijk steenhard, dat is even prutsen :')

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:42

Kirania schreef:
Isapaardje, dat is wel mogelijk... worden zijn voetjes goed kort gehouden zodat hij wat zooldiepte kan opbouwen?

Doordat het hoefbeen gekanteld is, had hij wat plattere zool. Er is nu wel duidelijk een 'ring' in de zool te zien, alsof daar het hoefbeen wat meer drukt zeg maar.
Heel erg hol zijn zijn hoeven niet (niet zoals achter), maar gelukkig ook al minder plat.

ondertussen begin ik te vrezen dat het toch om een hoefzweer (in ontwikkeling) gaat, want nu begint hij ook kreupel te lopen op het harde en met schoenen aan (op 1 hoef).

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:34

Hoe doen jullie dat met de hoefsmid?
Wat lagere hielen if juist wat hoger?
En om de hoeveel tijd bekappen of ijzers?
En geven jullie bijvoorbeeld biotine bij?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:50

Mijn merrie met lichte HB is nu compleet rad, en ik ben erg happy *\o/*

Ik heb de hielen verlaagd, maar let er wel op dat je niets te drastisch doet en stuur eventueel de smid wat bij als hij er meteen een volle centimer af wilt halen. Ik heb haar nu drie keer bekapt en ondertussen bijgevijld om de druk te verlagen. Mijn schema is bekappen om de 3 weken. Soms doe ik het iets vroeger, soms iets later, het hangt echt af van het weer en de groei. Hoefschoenen met zooltjes hielp hier niet echt, maar ik heb gehoord dat dat bij velen echt verlichting geeft. Vooral de teen kort ik enorm in en rol ik ook langs de zool goed af.
Biotine doe ik niet aan, wel maag-darmsupplementen en goed ruwvoer. Let wel heel erg op het voer dat je geeft - niet teveel suiker of toevoegingen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:52

Bekappen en nieuwe ijzers probeer ik altijd zo rond de 7/8 weken te laten doen afhankelijk van de groei, in de zomer wat eerder. Die van mij heeft wat lagere hielen. Ik geef geen biotine bij of iets anders voor de hoeven.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:43

Kirania, wat fijn zeg dat ze rad loopt :)
Bedankt voor je antwoord, BlackBerry trouwens ook natuurlijk :D

Kliniek adviseerde om in hele kleine stappen de hielen wat lager te gaan zetten wat mij ook logisch lijkt, maar toch best wel wat hoefsmeden en mensen tegen gekomen die juist een verhoging plaatsen aan de achterkant van het ijzer, heb voor dinsdag een afspraak staan met een nieuwe smid en omdat het voor mij allemaal nieuw is qua hb wil ik het graag goed doen.

Qua ijzers vind ik het ook moeilijk, ze heeft haar hele leven zo ongeveer op ijzers met leren zooltje gelopen, zo een 4 jaar geleden achter van de ijzers af gegaan wat heel goed gaat, ongeveer 2 jaar geleden voor ook de ijzers er af laten halen en door een natuurlijke bekapper om de 8 weken laten bekappen. Maar bleef gevoelig lopen op het harde en uiteindelijk een paar maanden geleden toch weer op ijzers met zooltje voor gezet, liep meteen perfect maar na de 2e keer ijzers acuut kreupel meteen. Uiteindelijk kwam er dus hb uit maar weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen, ijzers of geen ijzers?
Ze is 26 en met pensioen sinds de uitslag van hb.
Daarbij wil ik haar graag ondersteunen met iets, biotine dacht ik zelf aan maar kan niet echt duidelijk vinden welke biotine weinig suiker in zit.

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:41

Mijn shetlander liep weer helemaal goed.
De hoefsmid kwam vorige week maandag, en voor het eerst sinds ze hoefbevangen was verklaard, had ze nergens in haar hoeven nog rode plekjes, maar gewoon een mooie witte lijn.
Dus dat vond ik super goed nieuws.

Alleen sinds ze bekapt is, loopt ze nu opeens weer gevoelig op het harde, terwijl er op het zachte niets te zien is. -O-

Kan dat na bijna twee weken nog steeds als reactie op het bekappen komen?

Ze staat al sinds april op stal met uitloop, krijgt drie keer per dag een nieuw hooiberg en heeft altijd een gevuld net met stro.
Ze krijgt een handje vitamine brokjes en glucobalans (al heb ik niet per se het idee dat dat veel doet)

Haar manenkam is niet hard, een ik heb ik niet het idee dat haar hoeven warmer zijn dan normaal.

Heeft iemand hier enig idee wat het zou kunnen zijn?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:22

Dat kan, hier ook nog steeds af en toe na bekappen. Het is echt millimeter werk, zeker bij die kleintjes. De hoefsmid hoeft maar een heel klein beetje ernaast te zitten en ze loopt hier ook weer gevoelig op de keitjes. Dat trekt vanzelf wel weer weg. Maar, vervelend is het wel. En de hoefsmid maar weer attenderen de volgende keer iets beter op te passen.

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:31

Bedankt, dat stelt weer een beetje gerust!

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:38

Mmm ik word beetje verdrietig van het ups en downs. Weekend stukjes gemend met dr wat ze super leuk vond maar gisteren vond ik dr weer wat minder lopen. Ze is wat uit dr hum al een tijd, denk ook omdat ze alleen op een postzegel staat en weinig doet. Ik snap het gevoelig niet echt, ze krijgt echt niets bij. Ja, misschien twee happen gras gehad in dr nieuwe paddock voordat er een draadje langs de rand stond. Ben zo bang dat ze niet blij meer is en wat weg kwijt en of dat door pijn of gewoon verdrietig is zeg maar weet ik niet... Haar weerstand is nu ook echt wat slechter want ze kucht, vacht is lelijk (altijd wel met verharing) en heeft rainrot plekken.

Zit te denken dr eens te laten door meten maar weet niet of dat zin heeft. En misschien toch dr langdurig weer op pijnstillers (deze keer buut) te zetten om te kijken of ze dan blij blijft.

Ze laat zo lastig dingen zien vind ik. Ze kan wat gevoelig lopen (bij nat weer, nu dus) en voelde gisteren weer wat pulsatie leek het.

Wat een stomme, stomme ziekte.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:07

Herkenbaar trancreda... Mijn pony nu ook voor het eerst vermoedelijk rainrot. En dan komt nu de kou/nattigheid weer waardoor z'n artrose weer erger wordt/hij er meer last van heeft.

Mijn keus om te verhuizen is goed geweest. Hij kan het onbeperkte eten aan, is eerder te dun dan te dik, staat onderaan in rang, dat scheelt. Het weer in de kudde doet hem zichtbaar goed.

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:21

Tancreda4 schreef:
Mmm ik word beetje verdrietig van het ups en downs. Weekend stukjes gemend met dr wat ze super leuk vond maar gisteren vond ik dr weer wat minder lopen. Ze is wat uit dr hum al een tijd, denk ook omdat ze alleen op een postzegel staat en weinig doet. Ik snap het gevoelig niet echt, ze krijgt echt niets bij. Ja, misschien twee happen gras gehad in dr nieuwe paddock voordat er een draadje langs de rand stond. Ben zo bang dat ze niet blij meer is en wat weg kwijt en of dat door pijn of gewoon verdrietig is zeg maar weet ik niet... Haar weerstand is nu ook echt wat slechter want ze kucht, vacht is lelijk (altijd wel met verharing) en heeft rainrot plekken.

Zit te denken dr eens te laten door meten maar weet niet of dat zin heeft. En misschien toch dr langdurig weer op pijnstillers (deze keer buut) te zetten om te kijken of ze dan blij blijft.

Ze laat zo lastig dingen zien vind ik. Ze kan wat gevoelig lopen (bij nat weer, nu dus) en voelde gisteren weer wat pulsatie leek het.

Wat een stomme, stomme ziekte.


Ik heb je een pb verzonden

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:50

Bij die van mij bleven dr hoefjes veel te lang naar mn zin, ondanks het 3x daags koelen.
Nu ik dr sinds eergisteren de podo complex direct in dr mond spuit, zijn dr hoefjes afgekoeld.

Geven jullie ook supplementen om de doorbloeding in de hoeven te stimuleren?

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:06

Ja, ik geef ginkgo biloba als bloedverdunner.
Koelen (buiten de eerste fase eventueel) heeft in mijn ogen geen zin en vernauwd de bloedvaten alleen maar.

Ineens gevoelig lopen had Nanou afgelopen voorjaar ook als het 's nachts onder de 7 graden was.
Hoefjes toch te koud geweest icm met slechte doorbloeding.
Dit najaar nog niet gezien, ondanks dat het hier al flink koud is geweest. *fingers crossed*

We moeten hier nog 3 cm voordat de hele hoef weer normaal is (15 maanden sinds de eerste klap)

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:47

Voor de doorbloeding had ik niets gekregen. Was niet nodig. Haar hoeven groeien ook echt als een malle, of hangt dat niet samen met de doorbloeding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:03

Ik heb van een kennis de tip gekregen om ascal te geven, is een bloedverdunner en schijnt te helpen voor de doorbloeding.

Die van mij geeft vandaag aangepast beslag gekregen, dus ben heel benieuwd hoe ze het hier op gaat doen
Afbeelding
En dan nog met pakking erin ook.
Voor en zijkant heeft hij afgerond voor het breakover punt.