[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:05

Stal Fiore, die foto's komen wel binnen (misschien nog meer omdat de mijne net ook weer hervallen is). Veel kracht gewenst, en koester de mooie herinneringen aan je prachtige paardje!

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:48

Wat een mooie foto's Stal Fiore, die komen inderdaad wel even binnen.. Heel veel sterkte!

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:45

Ik heb gisteren weer contact met de da gehad, want Chica vond ik toch wat minder worden. Al kwam ik gisteravond op stal en hinnikte ze even toen ik er aan kwam, mooi de oortjes er weer op en stond ze niet zo zielig meer in een hoekje. Al is het lopen nog echt bagger hoor, ze wil wel heel graag merk ik aan haar, maar ze heeft gewoon pijn.

Nu dus van de da buut, Ascal en Relaquine gekregen. Ze moest gisteren 2 zakjes buut en 8 zakjes Ascal en de komende 8 dagen nog buut. Ascal weet ik zo even niet voor hoelang nog. Hoop echt dat ze nu wat gaat verbeteren. Heb er zo'n buikpijn van... Ze is nu 25, al 22 jaar mijn maatje, vreselijk om haar met zoveel pijn te moeten zien.

Ik lees veel over maagzweren die kunnen ontstaan van de buut. Wat geven jullie bij voor maagzweren?

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:57

Al eens nagedacht over bloedzuigers?

Hier doet madam het nog hartstikke prima
Mijn zusje heeft nog weer groentesoep besteld(aka glucobalanser wat volgens sommige niet werkt maar toch voor haar schijnbaar werkt).
En ze mag momenteel een kwartier op het hoge gras in de namiddag.
Beide ponnies hebben we nu 6 weken van het land nog afgehouden ivm te kort gras.

Dus afwachten goed kijken en dan maar hopen dat 't zo blijft

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:05

hagelslag schreef:
Al eens nagedacht over bloedzuigers?

Hier doet madam het nog hartstikke prima
Mijn zusje heeft nog weer groentesoep besteld(aka glucobalanser wat volgens sommige niet werkt maar toch voor haar schijnbaar werkt).
En ze mag momenteel een kwartier op het hoge gras in de namiddag.
Beide ponnies hebben we nu 6 weken van het land nog afgehouden ivm te kort gras.

Dus afwachten goed kijken en dan maar hopen dat 't zo blijft


Ik heb het hier inderdaad al gelezen, ik zal me er nog eens meer in verdiepen..

Gluco balancer krijgt de mijne trouwens ook bij, maar ze is er nog niet heel gek op. Zou ik dat door dezelfde spuit kunnen doen denk je als waar ik de Ascal en Buut in meng?

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:49

Pfoe, hier at ze het als het 50/50 was met Mineralen brok.
Dus de 20 gram ofzo qua glucobalancer en dan op 't oog zelfde hoeveelheid aan Mineralen brok

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:42

Rust zacht lieve Myrtle, heel veel sterkte Stal Fiore. Je hebt werkelijk alles in jouw macht gedaan voor haar. Helaas mocht het niet zo zijn.

Kyno

Berichten: 10427
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:42

Ik gebruik ook nog steeds glucobalance en heb daar een goed gevoel bij! Ninthe staat inmiddels hele dagen op de weide (lees: track met strookbegrazing en kniehoog gras, dagelijks stukje van 5x5 meter erbij) en doet het daar goed op. Door de opzet bewegen ze hier nu ook veel meer dan wanneer ze alleen de paddock ter beschikking hebben en dat werpt z’n vruchten af!

Voor maagbescherming kun je die van de paardendrogist geven. Heb ik gebruikt zo lang ze buut moest hebben (december/januari) en geen problemen gehad met maagzweren en andere ongein.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:50

Ik heb wel via Marktplaats hoefschoenen gevonden die haar maat lijken te zijn. Ik kan ze vanavond ophalen. Hopelijk verlicht dit de pijn iets bij haar.

Het gaat om de Equine fusion Active, heeft iemand ervaring hiermee?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:53

Naath86 schreef:
Ik heb wel via Marktplaats hoefschoenen gevonden die haar maat lijken te zijn. Ik kan ze vanavond ophalen. Hopelijk verlicht dit de pijn iets bij haar.

Het gaat om de Equine fusion Active, heeft iemand ervaring hiermee?


Ik heb equipe fusion all terrain echt top schoenen!
Afbeelding

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:54

De active’s zijn volgens mij super fijn in het werk maar niet geschikt voor 24/7. Hier ook de all terrains en echt heel blij mee! Enige nadeel is dat als ze nat zijn ze niet snel drogen, maar de schoen ondersteunt de voet gigantisch

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:01

Sappos schreef:
De active’s zijn volgens mij super fijn in het werk maar niet geschikt voor 24/7. Hier ook de all terrains en echt heel blij mee! Enige nadeel is dat als ze nat zijn ze niet snel drogen, maar de schoen ondersteunt de voet gigantisch


Nou ik zat nog eens naar de advertentie te kijken, in de kop staat Active. Maar op de foto's zie ik duidelijk aan de onderkant All Terrain staan. Op de site kon ik alleen vinden dat het verschil met name zit aan de bovenkant. Ik ga ze vanavond ophalen, ik wil ze in elk geval omdoen als ze naar buiten gaat en in de paddock staat. Mijn hoefsmid is een natuurlijke bekapper en zeker voorstander van hoefschoenen, maar die adviseerde mij om ook niet 24/7 hoefschoenen om te houden. Ik lees hier inderdaad meerderen die het wel doen, dus ik weet het ook niet zo goed. Even kijken wat voor schoenen dit nu zijn en hoe Chica zich verder gaat houden de komende tijd en misschien dat ik dan nog investeer in echte goede hoefschoenen. Deze stonden toevallig in de buurt te koop, dus vandaar ook dat ik dit gewoon z.s.m. wil proberen, ik wil er gewoon alles aan doen om de pijn op dit moment maar iets te kunnen verlichten.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:08

Ik gaf maagsupport vd paardendrogist tijdens de bute.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:54

Ik men al 13 jaar met eigen dieren en heb nog nooit hoefschoenen gebruikt. Vond ze eerder onhandig. Maar sinds Wol bevangen is ben ik echt super enthousiast, maar dat is dus echt helemaal nieuw voor mij. Maar ik zag wat het voor Wol deed en wat een verschil het gaf. 24/7 aan betekent wel dagelijks luchten en schoonmaken, zeker als het heel warm is zoals nu of erg nat is. Uiteindelijk worden de voeten dan ook nat en zacht. Ik denk dat Wol ze de eerste paar weken 24/7 droeg en met dagelijks luchten en daarna overdag zonder en uiteindelijk helemaal uit. Nu doe ik ze overdag uit vanwege de hitte.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:55

Nicky heeft ze tijdens de vorst wel 24/7 gedragen puur omdat ze anders helemaal niet liep. Het heeft haar echt gered.
En ze draagt ze nu na het bekappen een dag en als we naar buiten gaan draagt ze ze ook.
Mevr is nogal een stuiterbal buiten en doet dan nog wel eens onbenullig.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:18

Ik heb gisteren de hoefschoenen opgehaald en ze lijken te passen. Even een klein stukje mee gelopen en ze lijkt er echt baat bij te hebben. Ik ben vandaag zelf de hele dag aan het werk, dus durfde ze nog niet de hele dag om te doen. Als ze niet goed zitten, is er niemand die ze af kan doen. Dus na het werk nog eens even weer omdoen. Medicatie lijkt zijn werk nu ook meer te doen, al vond ik het vanmorgen op stal wel weer wat moeizaam gaan. Maar dat zal ook door de nacht komen.

Dit was voordat ik gisteravond weer buut had gegeven.
https://youtube.com/shorts/Wp94VXsT4Bk?feature=share

Zo liep ze weer twee uur later na de medicatie
https://youtube.com/shorts/b5lBnxYZvak?feature=share

En zo met de hoefschoenen aan
https://youtube.com/shorts/IbCS7gZOrI8?feature=share

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:51

Ik kom even binnen vallen als jullie dat goed vinden. Hier ook een bevangen pony sinds een paar weken, maar we waren er erg op tijd bij. Ze heeft een tijdje apart gestaan op novacam, maar ze is nu al ruim een week van de novacam af en dat lijkt goed te gaan. Ik voel ook geen pulsatie meer en vandaag was de smid er (voor mij even een belangrijk meetpuntje) en die vond er maar weinig aan te zien.
Ik wil haar nu graag weer langzaam aan het werk gaan zetten, maar ik vind het zo spannend :+ Ze staat nu sinds dinsdag weer bij de andere 2 paarden op een grotere paddock en ik zie haar ook draven en galopperen zonder dat ze er slecht van wordt. Kan ze dan weer langzaam belast worden?
(note: het is een welsh a, belasten is dus niet rijden maar werken aan de hand bijvoorbeeld)

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:14

Als ze volledig van de Novacam af is en in vrijheid zuiver loopt in alle gangen, dan zou ik het niet gek vinden als je er weer wat mee gaat doen.
Goed in de gaten houden dat ze geen ongemak vertonen tijdens of na het werken en rustig opbouwen.

Naath, mooi dat de schoenen lijken te passen. Zou fijn zijn als dat een deel van de oplossing gaat zijn voor jullie!

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:26

thx voor het meedenken! In vrijheid laat ze inderdaad 3 zuivere gangen zien. En ze moet gaan afvallen dus dat werken is wel nodig :=

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:33

Jullie zullen geen foto's gemaakt hebben gok ik? Als je de schade in de hoef niet weet zou ik het zekere voor het onzekere nemen en rustig opbouwen en goed kijken hoe ze er op reageert.

Met grietje ben ik begonnen met wandelen in wei toen ze van de pijnstilling af was. Dagelijks 5 minuten en na een week deed ik daar 5 minuten bij als ze goed bleef lopen. En dan veel rechtuit en de bochten ruim aansnijden.

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:39

nee geen foto's gemaakt. Ze staat nu sinds dinsdag weer in de grote paddock en loopt ook echt wel wat af van hooinet naar hooinet. Ze gaat over een paar dagen wel weer apart op een kleiner stukje omdat de rest de wei op gaat en het anders niet praktisch is hier.
Ik wilde sowieso rustig gaan opbouwen, pony is bloedfanatiek in het werk dus die weet al uberhaupt niet wat rustig is. Die moet dus een beetje tegen zichzelf in bescherming worden genomen :=

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:55

Naath86 schreef:
Ik heb gisteren de hoefschoenen opgehaald en ze lijken te passen. Even een klein stukje mee gelopen en ze lijkt er echt baat bij te hebben. Ik ben vandaag zelf de hele dag aan het werk, dus durfde ze nog niet de hele dag om te doen. Als ze niet goed zitten, is er niemand die ze af kan doen. Dus na het werk nog eens even weer omdoen. Medicatie lijkt zijn werk nu ook meer te doen, al vond ik het vanmorgen op stal wel weer wat moeizaam gaan. Maar dat zal ook door de nacht komen.

Dit was voordat ik gisteravond weer buut had gegeven.
https://youtube.com/shorts/Wp94VXsT4Bk?feature=share

Zo liep ze weer twee uur later na de medicatie
https://youtube.com/shorts/b5lBnxYZvak?feature=share

En zo met de hoefschoenen aan
https://youtube.com/shorts/IbCS7gZOrI8?feature=share


Mijn tip nog. Maak er zooltjes in van schuim. Dat helpt nog beter!

Ladygiroc

Berichten: 5088
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:42

Hier zijn we vandaag naar de kliniek geweest voor foto´s. Hoefbeen is minimaal gekanteld vergeleken met vorig jaar, maar klinisch is het beeld goed dus mogen weer aan de slag. *\%/*

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:38

Ik heb Wol weer op bute gezet. Hij stagneert en niet op de top ofzo dus kijken of dit hem een zetje geeft naar het beter worden. Hij lijkt niet zo slecht als van het voorjaar maar ook alles behalve goed.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:17

Hoeveel ga je hem nu geven Sappos?

Goed nieuws Ladygiroc!

Chica reageert nu ook goed op de bute. Liep vanmorgen vlot mee naar buiten op haar nieuwe schoenen. Heb ze vannacht om gelaten en vandaag in de paddock afgedaan.

Ze heeft nu 4 dagen 2 X 1 zakje gekregen en moet nu eigenlijk afbouwen morgen naar 1 zakje. Vind ik eigenlijk nog wel spannend, wat zouden jullie doen? Ze krijgt morgen laatste keer Ascal en Relaquine.