[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:57

Dat weet ik nog niet. Het gaat ook om twee verschillende dierenartsen. Bij één van de twee is het vertrouwen weg dus die ga ik niet meer bellen. Over de andere moet ik nog nadenken. Ik ga wel sowieso op zoek naar een andere smid (als we ooit zover geraken dat we de “podoloog” niet meer nodig hebben).
Achteraf gezien wou ik dat dierenartsen en hoefsmid mij hadden doorverwezen ipv te blijven aanmodderen met wat ze zelf denken te kunnen en zelfs letterlijk af te raden wat ze zelf niet kunnen.
Moest ik het opnieuw kunnen doen had ik onmiddellijk RX’en laten maken en had ik onmiddellijk deze man gebeld.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:05

Het is ook een leerproces voor ons als baasjes. Je vertrouwt toch op je dierenarts in eerste instantie.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:46

Oh dat is toch redelijk positief nieuws Eilander! Hopelijk gaat het nu de goede kant op. Het blijft inderdaad zo moeilijk! Het is nu bijna een jaar geleden sinds mij pony hoefbevangen werd en nog als ik hem zie liggen of op rust staan word ik enigszins nerveus.

Wat betreft het hooi, ik zie dat het inderdaad erg wazig is geworden. Ik probeer het opnieuw.

Energie is 0.66-0.7/kg DS
Eiwit is 139g/kg DS
Suiker is 76-100 g/kg DS

Afbeelding

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:31

En wat is het advies van pavo Lotte?
Ik zou dit hooi wel durven voeren aan mijn ppid pony, suiker net aan, eiwitten hoog, energie gemiddeld, wel geschikt volgens mij.
Eilandje goed dat je nu de goede mensen om je heen hebt, een hoefzweer is zeer pijnlijk, hier ook verschillende keren gehad, niet om aan te zien!!!
Beterschap!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:46

Eilandje schreef:
hagelslag schreef:
Wel wil ik je de tip ivm bloedzuigers echt nog een x geven er zijn meerdere in heet topic geweest bij wie het toch verlichting heeft gebracht


Waarvoor dank. Ik heb er al wat over gelezen hoor en sta er zeker voor open (mijn man daarentegen is w.b. geneeskunde sterk tegen alles wat "alternatief" is maar ach, met zijn mening moet niet altijd rekening gehouden worden ;) ). Is echter niet te combineren met pijnstilling dus voorlopig niet echt een optie, maar ik houd het in het achterhoofd.


Ik zou dit echt doen. Kan ook prima naast de pijnstillers. Ik ben 1 dag gestopt. En daarna direct weer begonnen. En schoenen aan. Beide zijn echt een doorslaggevende factor geweest bij mijn pony. En die was toch echt flink bevangen.
Mijn pony draagt deze. Al vaker geplaatst. Prima zelf uit te meten welke maat je nodig hebt.
Equine fusions all terrain
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 16:26

@eilandje fijn dat er een oplossing lijkt te zijn!
Nu hopen op een stijgende lijn

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:55

assebassie schreef:
En wat is het advies van pavo Lotte?
Ik zou dit hooi wel durven voeren aan mijn ppid pony, suiker net aan, eiwitten hoog, energie gemiddeld, wel geschikt volgens mij.
Eilandje goed dat je nu de goede mensen om je heen hebt, een hoefzweer is zeer pijnlijk, hier ook verschillende keren gehad, niet om aan te zien!!!
Beterschap!


Ja advies van Pavo is ook oke inderdaad. Ik was een beetje aan het twijfelen dus dacht vraag wat andere mensen met paarden met PPID/ hoefbevangenheid zouden doen. Maar bedankt voor je antwoord! :)

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:36

Pfoe ik weet even niet zo goed waar ik heen kan met mijn vraag, wetende dat White Line Disease ook vaak voorkomt in combinatie met hoefbevangenheid, probeer ik het hier, want een heel nieuw topic openen is wat overdreven.

Mijn shet is door puur ongeluk in 2019 bevangen geraakt, gaat sindsdien super goed met 1 uurtje gras, en wordt zonder specifieke aanpassingen 'normaal' bekapt.

Nu heeft zij sinds een week of 4 á 5 aan de buitenkant van beide achter(!)hoeven een holling zitten bij de witte lijn. 3 weken geleden is zij bekapt, en toen ik tegen de hoefsmid zei dat ik haar op dit moment twijfelachtig op dr hoeven vond staan, kreeg ik een sneer terug met dat het allemaal wel prima was. Heeft verder niets gezegt over de hollingen.

Maar ik voel mij er niet fijn bij, holling/gat is toch echt wel een goede 4 cm lang, en ik gok ongeveer een centimeter diep. Groot genoeg dat er in haar kleine shet hoefje dus troep (zand/steentjes) in blijft zitten.

Gaan hier direct bellen rinkelen? Of stel ik me aan en is het inderdaad gewoon 'normaal'? Voor zover ik weet is ze nooit bevangen geweest aan de achterhoeven, en zelfs aan haar bevangen voorvoetjes is de witte lijn nooit zo verbreed geweest. Of heb ik daar gewoon geluk mee gehad?

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:51

Wat voor holling bedoel je? Misschien een foto plaatsen voor de duidelijkheid

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:11

hagelslag schreef:
Wat voor holling bedoel je? Misschien een foto plaatsen voor de duidelijkheid


ik heb er op dit moment geen foto van, misschien morgen! Simpel gezegd een 'gat' in de witte lijn, ofwel tussen de witte lijn en hoefwand (echter geen korrelig materiaal, en hoeven zijn keihard)

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:36

Misschien heeft er een hoef weer gezeten

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:40

hagelslag schreef:
Misschien heeft er een hoef weer gezeten


Beide hoeven op dezelfde plek? Ik zal het in ieder geval eens navragen. Maar voor zover ik begrijp (ook in pb's) nog geen reden voor direct actie

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:14

Stille meelezer meldt zich: Wat een respect voor iedereen die zich zo maximaal inzet tegen deze rot ziekte. ;(

Ik heb vandaag mijn soulmate moeten laten gaan na 14 jaar samen. Meerdere keren bevangen geweest, maar steeds weer bovenop gekomen. Al een jaar niet meer op het gras, kreeg suikerarm hooi. Dat heeft zoveel energie gekost dat de ribben te tellen waren. Gisteren is ze weer uit het niets bevangen geraakt en besloten om niet weer het traject in te gaan. Ze was op.

Heel veel succes en sterkte met jullie paarden. Y;(

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:24

Sterkte. Het blijft een rotbeslissing. Gelukkig heeft ze nu geen pijn meer

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:38

Petunia27 schreef:
Stille meelezer meldt zich: Wat een respect voor iedereen die zich zo maximaal inzet tegen deze rot ziekte. ;(

Ik heb vandaag mijn soulmate moeten laten gaan na 14 jaar samen. Meerdere keren bevangen geweest, maar steeds weer bovenop gekomen. Al een jaar niet meer op het gras, kreeg suikerarm hooi. Dat heeft zoveel energie gekost dat de ribben te tellen waren. Gisteren is ze weer uit het niets bevangen geraakt en besloten om niet weer het traject in te gaan. Ze was op.

Heel veel succes en sterkte met jullie paarden. Y;(


Ahh. Sterkte, soms is dat de enige juiste beslissing

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:49

Petunia27 schreef:
Stille meelezer meldt zich: Wat een respect voor iedereen die zich zo maximaal inzet tegen deze rot ziekte. ;(

Ik heb vandaag mijn soulmate moeten laten gaan na 14 jaar samen. Meerdere keren bevangen geweest, maar steeds weer bovenop gekomen. Al een jaar niet meer op het gras, kreeg suikerarm hooi. Dat heeft zoveel energie gekost dat de ribben te tellen waren. Gisteren is ze weer uit het niets bevangen geraakt en besloten om niet weer het traject in te gaan. Ze was op.

Heel veel succes en sterkte met jullie paarden. Y;(


Wat zuur :( heel erg verdrietig. Sterkte!

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:55

Sterkte!
Het us ook een rotziekte, en het managen erna is ook zo lastig.

Hier mogen we na 7 weken nu naar om de dag bute. Hopelijk blijft het goed gaan.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:17

Sterkte petunia!

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:21

Sterkte petunia

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 07:25

Bedankt iedereen

Het doet zeer maar het is beter zo. Het was zo lastig om een mager paard aan te laten komen zonder hoefbevangen te worden. Ze had een compleet uitgekamd dieet om haar weer aan te laten sterken, maar het mocht niet baten.

Gisteren genoten dat ze na een jaar weer heel de middag op het verse gras mocht. Dat was echt een feestje voor haar

Ik ben zo dankbaar voor dit topic, zoveel goede adviezen gelezen en vooral geleerd dat je naar je eigen gevoel moet luisteren. Vele paardjes afscheid zien nemen van dit topic, heb er altijd voor gevreesd of wij ook aan de beurt kwamen. Maar het is goed zo Y;(

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:48

Heel veel sterkte Petunia!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:59

Heel veel sterkte!!!

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 21:59

Oh, hoe erg Petunia, ik wens je heel veel sterkte. Zo erg dat je er haar een aantal keren hebt kunnen doorkrijgen en dat het dan uiteindelijk toch haar dood geworden is. Dat ze nog een keertje mocht genieten van gras zal ze wel geweldig gevonden hebben.

Mijn paard (ondertussen 7,5 weken hoefbevangen) is ondertussen ook echt mager (en spieren kwijt, ze is nog maar een schim van wat ze eerst was), ik heb me ook al afgevraagd hoe ik haar ooit moet laten bijkomen met geschikt voer. Lijkt me niet evident. Maar goed, wij zijn zover nog niet.

Hier had paard na een abces in de linkervoet (die was vorige week al opengemaakt) ook een abces in de rechtervoet die op twee plekken langs de kroonrand is opengegaan. Die is vrijdagavond ook langs de zool opengemaakt. Omwille van de abcessen is de pijnstilling volledig afgebouwd. Van haar hoeven schiet momenteel niet veel over. We weken nu 2x per dag met soda en ontsmetten dan en pakken daarna in met watten en vetrap. Lukt me niet alleen (ze is niet erg coöperatief ;) ) dus man moet nu telkens mee. Eind van komende week wordt het opnieuw bekeken.
Verder was het vandaag een spannende dag. Toen paard hoefbevangen bleek zijn we halsoverkop moeten verhuizen. We zijn toen naar een stal gegaan bij mensen waar iemand gestaan had die we kennen, op zich niks mis mee, maar veel te ver van huis om het op lange termijn haalbaar te houden (lees: 2x per dag hoeven weken = 3u per dag in de auto). We hebben een stal dichterbij gevonden waar ze geen weides hebben, maar zandpaddocks waar ze overdag op staan met hooi (en in de zomer soms 24/7). Beste dat ik kon vinden, alle andere stallen in de buurt zijn ofwel op stal ofwel op gras. En vaak krijgen alle paarden hetzelfde voer en hier kan ik zelf kopen en dus zelf kiezen. En ze weken het hooi al voor een paar paarden dus dat gaan ze nu ook voor de onze doen. Eigenlijk gingen we pas later verhuizen, maar gisteren beslist om vandaag al over te gaan, aangezien ze nu relatief vlot stapt nu die abcessen opengemaakt zijn. Wie weet hoe slecht gaat het over enkele dagen of weken weer. Ze is super braaf de trailer opgegaan, echt heel blij mee, want sommige dagen wil ze niet rechtstaan en niet uit de stal dus ik keek verschrikkelijk op tegen het vervoeren.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:22

Zoë, je hebt het er echt heel druk mee, fijn dat je een plekje dichterbij hebt gevonden. Hoe vind ze het daar? Heeft ze weer gezelschap nu?
Wat betreft het in de soda zetten, 2x per dag vind ik wel erg veel, hoeven worden er erg zacht van, dus misschien even overleggen met je Da?
Ik heb trouwens luzerne gevoerd voor het spierverlies, werkte goed. Van subli zonder melasse. Succes verder!!

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:43

Ik zou voor spierverlies eens kijken naar coolstance copra (is veilig bij hb) of sojaschroot.

Ik vind 2x pd weken ook veel, om dezelfde reden als Assiebassie.

Sterkte, wat een werk en zorg heb je er van!