[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 23:17

2x per dag weken moet ik maar enkele dagen doen, daarna wordt het gedurende paar dagen 1x en dan niet meer. Degene die ons nu opvolgt vond 3x per dag de eerste twee dagen beter, maar dat was praktisch gewoon niet te doen, dus ik heb gekozen voor 2x.
Ik heb de afgelopen tijd zoveel verschillende adviezen gekregen en achteraf gezien ook verkeerde adviezen (dat gevoel heb ik nu toch) opgevolgd, en op de duur moet je voor iemand kiezen in wiens deskundigheid je gelooft en meegaan in zijn aanpak. Ben nog steeds blij dat ik hem gebeld heb en dat hij mij wou helpen, want als ik alleen was verdergegaan op mijn twee dierenartsen en bekapper was mijn paard nu misschien al ingeslapen.
Paard heeft idd weer gezelschap nu :)
Over coolstance copra had ik al eens iets gelezen, ik zal het nog eens opnieuw bekijken. Dankjewel voor de tip.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:13

Je hebt helemaal gelijk. Ik kan me voorstellen dat onze reacties je ook aan t twijfelen maken. Dat is niet de bedoeling. Meer om in t achterhoofd te houden. Verder vooral je eigen gevoel blijven volgen!

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:01

Kunnen jullie mij als HB-ervaringsexperts vertellen of struikelen / erg op de toon lopen / voorvoetje beetje slepen bij HB hoort. Of is er dan iets anders aan de hand?

Ik heb een pony die enkele weken terug na het bekappen heel erg gevoelig ging lopen. Struikelen/slepen doet ze af en toe sowieso, dit is sinds het gevoelig lopen veel meer aanwezig. Ze is te zwaar, heeft gevoelige darmen en heeft snel last van suikers.

Er zijn al twee DA's bij geweest. De ene vond het geen typisch HB-beeld, vond wel dat ze moest afvallen. De andere heeft foto's gemaakt. Beide hebben foto's beoordeeld: de ene zegt dunne zolen, de andere zegt geen dunne zolen maar wel zeer lichte hoefbeenkanteling.

Met hoefschoenen loopt ze in het zachte beter maar op het harde blijft het struikelen.

Beide DA's blijven het zoeken in gevoelige hoeven. Maar hoewel dit zeker een pony is die bevangen zou kunnen zijn, ga ik toch twijfelen of dit het enige is dat speelt.

Vandaar de vraag: past struikelen / voorvoetje niet goed optillen bij HB?

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:57

@Caspara, aangezien de voeten bij HB pijn doen, zou ik veronderstellen dat ze juist niet gaan slepen, zeker niet op het harde, want dan krijgen ze nog meer pijn aan hun tenen, toch? De typische HB stand is dat ze achterover gaan leunen op de hiel om de toon te ontlasten, dus het omgekeerde beeld van wat je beschrijft, dus het lijkt me idd niet logisch, maar ja, ik ben natuurlijk geen DA.

Bij mij op stal staat een pensionpony die slappe gewrichtsbanden heeft en daardoor sleept, en die struikelt ook vaak. Pony heeft ook hoefkatrol, en heeft een tijdlang een peesblessure gehad, maar geen tekenen van HB, dus mss kan je het eerder in die richting(en) zoeken?

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:11

Ik had vroeger een paard met hoefkatrol, die struikelde heel vaak….

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:19

Op de foto was er niets te zien in het hoefkatrolgewricht maar ik begreep van de DA dat dit nog niet alles zegt en dat je eigenlijk een MRI moet maken om daar goed in te kunnen kijken... :-(

Op enkele websites las ik dat HB ook pijn in de hielen kan geven waardoor ze op de tenen gaan lopen. Mijn bekapper beweert dit ook.

Je leest en hoort zoveel tegenstrijdigs dat ik hier bij de ervaringsdeskundigen mijn oor graag te luisteren leg.

Dus ik ben benieuwd of hier iemand is die dit herkent van HB?

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:29

Ja hier wel, mijn pony struikelt ook meer.
Maar mijn pony laat ook niet de typische hb dingen zien zoals achterover hangen.
Je ziet het bij haar aan dat ze langzamer loopt en vooral bochtjes moeizaam gaan.

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:44

Eliana schreef:
Ja hier wel, mijn pony struikelt ook meer.
Maar mijn pony laat ook niet de typische hb dingen zien zoals achterover hangen.
Je ziet het bij haar aan dat ze langzamer loopt en vooral bochtjes moeizaam gaan.


@Eliana, dank voor je reactie!
En bij jouw pony is het wel met zekerheid HB dus?

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:53

Jup, helaas nu voor de 3e keer dit jaar.
Zit in beide hoeven een kleine kanteling, pony heeft ook ppid. Ze is nooit heel heftig bevangen maar haar weet goed krijgen is elke keer zo'n lang proces.

caspara
Berichten: 238
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 23:01

Eliana schreef:
Jup, helaas nu voor de 3e keer dit jaar.
Zit in beide hoeven een kleine kanteling, pony heeft ook ppid. Ze is nooit heel heftig bevangen maar haar weet goed krijgen is elke keer zo'n lang proces.


Ah wat naar zeg!
Ik ga mijn pony ook op ppid testen trouwens. Je weet het maar nooit. Vrijdag wordt er bloed genomen.

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:07

Wat doen jullie met de paarden in het najaar? Laten jullie ze ook voorzichtig weer wat op het gras of niet?

Chica doet het eigenlijk heel goed weer. Komt overdag in de paddock en krijgt hooi en scharrelt wat grasjes bij elkaar. Het is nu 3 maanden geleden dat ze echt heel slecht was, maar ik zie nu geen onregelmatigheid meer. Ik longeer haar nu weer af en toe 10 minuutjes, gewoon aan het halster. Ze is 25, maar soms weer zo gek als een deur omdat ze nog vol energie zit. Ik weet dat longeren beter nog niet kan na hb, maar mee wandelen kan niet dan ontploft ze en er op zitten wil ik ook nog niet omdat ze weer ontploft in het begin. Ze gedraagt zich helaas nog niet naar haar leeftijd. Had ook gedacht dat ze nu met pensioen moest, maar ja als ze zich weer zo gaat gedragen...

Maar ben dus benieuwd wat jullie met het gras doen in het najaar. Lees wel verschillende ervaringen dat najaarsgras ook nog gevaarlijk kan zijn. Vanmiddag komt de hoefsmid weer, zal ook met hem eens overleggen.

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:58

Hier komt ze ca 2-3 uurtjes op het gras.
Tot dusver gaat het goed. Ze blijft redelijk qua gewicht.
Laatst hadden we ze 2 week nog even eraf gehouden omdat beide weer extreem vet werden

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:09

Caspara, daar durf ik niet echt iets over zeggen. Voet niet willen opheffen lijkt me bij alles waarbij ze pijn hebben te kunnen voorkomen (want als ze een voet opheffen moeten ze meer gewicht dragen op andere voet).

Achterover hangen doet mijn paard ook alleen maar op de ergste dagen. Toen we ze hoefbevangen van de weide haalden deed ze dat niet. Maar toch wist ik meteen dat ze hoefbevangen was.

Naath86, ik heb mijn paard verhuisd naar een stalling met zandpaddocks ipv weides, dus zolang ze daar blijft (hopelijk lang) speelt de gras-vraag niet. Ik heb geen idee wat in jouw geval wijsheid is. Ik weet wel dat de pony van iemand die ik ken steeds weer in de lente en in september/oktober bevangen wordt.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:59

Hier is gras ook echt geen optie. Met ondergewicht kreeg hij max 60 min gras met graasmasker. Maar kantjes knabbelen vd PP is helaas ook echt t maximale.

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 15:15

Hebben jullie dit dan gewoon moeten ondervinden? Ik wil ook kijken of ze in elk geval een paar uurtjes uiteindelijk weer kan op de wei. Is het dan gewoon een kwestie van dagelijks goed in de gaten houden? En zodra je iets ziet weer terugzetten?

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 15:35

Nee, ik kreeg dit advies van de dierenarts. Wij mochten opbouwen met 5 min per dag tot max een half uur (zonder graasmasker). Ook voor de hoefbevangenheid ging mijn paard erg slecht op gras, hij werd er enorm gassig van, ging zelfs boeren. Dus hij stond al nooit langer dan 3u op het gras.

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:02

Naath86 schreef:
Hebben jullie dit dan gewoon moeten ondervinden? Ik wil ook kijken of ze in elk geval een paar uurtjes uiteindelijk weer kan op de wei. Is het dan gewoon een kwestie van dagelijks goed in de gaten houden? En zodra je iets ziet weer terugzetten?



Testen, goed op de temperatuur letten ivm eventueel veel of weinig suiker in 't gras. Lang gras laten eten.
En eerst echt heel kort.
Voortijd proberen we ervoor te zorgen dat ze al wat hooi hebben gegeten zodat ze niet te extreem kunnen vreten

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:56

Denk echt kwestie van Testen. Bij Nicky gaat dat best goed.
Gisteren Nicky weer bekapt. En ben best tevreden. Nog even en de hoeven zijn weer normaal. Afbeelding

Herkent iemand dit?
Is dit een dubbele zool? Het was wel hard, en mocht er ook gewoon aan zitten.
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:30

Graag jullie advies..paard 24 jaar, ppid. Waarschijnlijk het hele jaar al licht bevangen. Momenteel ernstig bevangen.(zag het vandaag en schrok er van) Kan op het harde nauwelijks lopen en staat op het harde en op stal in typische hoefbevangen houding. Voorbenen naar voren en gewicht op achteren. Op nat zand/ modder staat ze beter, kan nauwelijks lopen. Krijgt als pijnstilling duivelsklauw en ascal en momenteel een kuur met pyrogenium wat ontstekingen van binnen uit aan zou moeten pakken. Paard is nog helder en vrolijk.

Het is niet mijn paard, ik had de dierenarts gebeld bij bovenstaande met een goede smid. En dat advies heb ik ook gegeven vandaag. Wat kan er nog meer gedaan worden? Ik ben bang dat als er niet op tijd ingegrepen wordt dat het helemaal mis gaat. Waar moet ik op letten en hoelang mag dit duren?

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:57

Als ze er nog zo bij staat met de huidige producten, zou ik zeker bute (of novacam) gaan geven Want dan is dit niet voldoende.
Ik zou ook stoppen met de pyrogenium. Het idee is dat dit gif het lijf stimuleert om ontsteking te remmen meen ik? Maar bij een hoefbevangen paard is het van binnen al zo vd rit, dan geef je nu nog meer afvalstoffen die afgevoerd moeten worden, in een lijf dat het nu al niet goed kwijt kan. Hooi, water en pijnstilling is nu de prioriteit.

Tevens zou ik zelf kiezen voor foto’s maken. Is er sprake van een kanteling of sincker? Dan kan de smid daarop gericht gaan bekappen.

Super lastig ook dat het niet je eigen paard is! Heel veel sterkte.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:02

Duivelsklauw is hetzelfde als een asperine nemen voor een hartaanval....

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:18

Ik denk dat je het beste advies hebt gegeven dat je maar kunt geven. Een dierenarts inschakelen is toch wel het eerste en minste dat ze moeten doen. En wel zo snel mogelijk.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:13

Pijnstillers regelen (bute of novacam)
Dierenarts laten komen voor foto's en gericht bekappen.

Krijgt het dier wel medicatie tegen de ppid? En staat deze op gras?
Want anders is het dweilen met de kraan open natuurlijk.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:49

Hier hetzelfde advies als hierboven; buut/ novacam geven en en hier werd door de dierenarts verder acetylsalicylzuur (aspirine poeder) voorgeschreven. Maar vooral de buut hielp erg goed. En Easyboot Cloud hoefschoenen gehaald wat erg hielp. Uiteindelijk na ongeveer 4 weken alsnog door smid ijzers onder laten zetten met een zooltje en een soort van klei voor licht tegendruk tegen verdere verzakken. Onder teen was zooltje en klei weg maar wel onder hiel en rest van hoef dus ijzer kwam van de teen te liggen. Daarna na 3 weken opnieuw maar met siliconen ipv klei en dit aangehouden voor 6 maand. Hielp echt heel goed dus goede smid en pijnstillers kan het wel beter maken (afhankelijk van de situatie).

Ik hoop dat het goed komt met het paard en dat hij/zij snel beter te pas is. Toch een vreselijk nare aandoening.

Je had het trouwens over PPID - misschien is het waard om opnieuw te laten testen of medicatie nog steeds juist is? Dat kan ook helpen met hoefbevangenheid.


Hier inmiddels bijna een jaar verder, geen terugval gehad sinds december vorig jaar, en al hele jaar zonder pijnstillers. Lijn is uit de hoef nu, niets meer aan te zien, en normale ijzers gaan er hopelijk de volgende keer bekappen af.

Iets modderig maar zowaar normale voetjes. Ook weer mooie dikke zool, geen bloeduitstortingen meer, en de smid vindt het er boven verwachting goed uit zien.
Afbeelding

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:47

vaste meelezer, maar meld me toch weer even:

Vorig jaar de pony hoefbevangen gehad. Ze was ook veel te dik en met het extreem warme droge weer misschien wel verklaarbaar.

Maar pony veel afgevallen, veel beweging, weinig weidegang en bij weidegang pas in de middag op het gras. En toch weer hoefbevangen in mei. Ik snapte niet hoe het deze keer kwam.

Nu dus laten testen op ppid, om dat uit te sluiten. Test is negatief.
Deze week foto's laten maken, om te kijken of het hoefbeen gekanteld is. Dat is gelukkig niet.
Maar nu.. ze heeft heel de zomer alleen gestaan in de paddock. Ik vind het echt zielig. En in de zomer is het apart staan en voeren gemakkelijk. Pony in de paddock, paarden in de wei. Maar in de winter erg lastig, dan moeten ze samen in de paddock.

Ik ga nu dus toch weer proberen het hooi voeren op te bouwen naar normaal (nu iedere 2 a 3 uur een klein beetje hooi) En hopelijk kan ik ze in de winter gewoon samen in de paddock zetten en gezamenlijk voeren. Maar omdat de oorzaak niet duidelijk is, vind ik het best spannend.


Afbeelding

Afbeelding