[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:12

Dat is zeker waar! Alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar ;)

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:13

Slmt9 schreef:
Ascal is ook online te krijgen en een stuk goedkoper dan die van mij DA. En exact hetzelfde: https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/ ... achets.htm

Let erop dat bij zo lang hooi weken je ook voedingsstoffen wegspoelt. Mijn paard werd er letterlijk graatmager van.



Je spoelt idd voedingstoffen weg, maar in de acute fase is het naar mijn mening het belangrijkste om de suikers te verminderen.

Naderhand kun je weer bijvoeren, maar het lichaam is zo in de war dat je zo min mogelijk het wilt belasten met allerlei extra dingen

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:43

Rambogirl schreef:
Slmt9 schreef:
Ascal is ook online te krijgen en een stuk goedkoper dan die van mij DA. En exact hetzelfde: https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/ ... achets.htm

Let erop dat bij zo lang hooi weken je ook voedingsstoffen wegspoelt. Mijn paard werd er letterlijk graatmager van.


Kijk, dit wist ik nog niet eens dat het online te verkrijgen is.
Al rekende mijn dierenarts er ook amper iets voor.
Asprine zijn de kosten niet, Phenylbutazone dan weer wel helaas.


Dankje voor de tips. Ik ga haar donderdag even vragen als ze weer op controle komt. We hebben geprobeerd haar in beweging te krijgen maar gaan het niet forceren. Ze staat nu op een heel dik pak stro met de kleinzolen en de tape. Hoop dat de buut snel aanslaat. Toen de klei zolen eronder kwamen leek ze al een stuk beter te lopen. De arts zei dat de inzichten weer zijn aangepast ; eerder was het bewegen, bewegen, bewegen, nu gewoon laten staan en haar gang laten gaan .

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:46

hagelslag schreef:
Je kunt eventueel het hooi nog wassen, ca half uur tot een uur om extra suikers uit het hooi te wassen totdat je zeker weet wat de hooi analyse doet.

En heel belangrijk geen biks of wat dan ook voeren...


Dankje, ze staat op een heel strak rantsoen nu omdat ze te dik ik. 4 x daags een emmertje met pluk hooi. Gewassen of nat eet ze niet.
Bij pavo schiet het voor geen meter op met die hooi analyse, 3 werkdagen antwoord en zit al op dag 5. Klantenservice kom je uiteraard ook niet door . Ben nu op zoek naar geanalyseerd hooi en heb wat gevonden gelukkig

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:15

Lianne007 schreef:
hagelslag schreef:
Je kunt eventueel het hooi nog wassen, ca half uur tot een uur om extra suikers uit het hooi te wassen totdat je zeker weet wat de hooi analyse doet.

En heel belangrijk geen biks of wat dan ook voeren...


Dankje, ze staat op een heel strak rantsoen nu omdat ze te dik ik. 4 x daags een emmertje met pluk hooi. Gewassen of nat eet ze niet.
Bij pavo schiet het voor geen meter op met die hooi analyse, 3 werkdagen antwoord en zit al op dag 5. Klantenservice kom je uiteraard ook niet door . Ben nu op zoek naar geanalyseerd hooi en heb wat gevonden gelukkig



Ahh vervelend dat ze het dan niet eet.
Maar fijn dat je wat gevonden hebt met analyse.
Eet ze eventueel ook stro? Dat is natuurlijk wel vulling maar geen extreme energie waarde

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:42

hagelslag schreef:
Ahh vervelend dat ze het dan niet eet.
Maar fijn dat je wat gevonden hebt met analyse.
Eet ze eventueel ook stro? Dat is natuurlijk wel vulling maar geen extreme energie waarde


Ik hoop dat als ze nu wat meer honger krijgt door dat dieet ze begint aan haar stro. Zorgen steeds dat ze op een mooi schoon bedje staat. Het is nog al een prinses betreft eten ik had nog mooi oud hooi liggen, hield ze ook haar neus voor op.
Onze leverancier had andere balen binnen gekregen. Super hooi maar voor haar helaas (gezien leeftijd en vermoed ontwikkeling ppid) te rijk. Ik vermoed dat dit de boosdoener is

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:48

Eilandje schreef:
Jildau schreef:
Kom er net achter met de facturen hoeveel je kan besparen op dierenartskosten. Bij de ene dierenarts betaal ik €1,85 per zakje Equipalazone en bij de andere dierenarts betaal ik €2,87 per zakje. Niet normaal eigenlijk..

Zo ontdekte ik vorige week dat ik bij de dierenarts waar we met de hond gaan 20 € meer betaalde voor eenzelfde vlooienbandje als ergens anders :roll:

Bedankt :) Neen, hoefsmid is nog niet geweest, die komt sowieso in de avond want moet overdag eerst de paarden in de kliniek waar hij werkt doen. Ik hoop ook dat het een zweer is, maar zelfs dan nog. Aangezien er van haar voorhoeven al zo weinig overschiet (stukken hoefwand zijn weggesneden) kan ik helemaal niet inschatten hoe ernstig dat zou zijn. Paard is door alles wat ze heeft meegemaakt ook gewoon verschrikkelijk moeilijk te verzorgen geworden aan haar voeten, gewoon uitkrabben enz is geen enkel probleem maar alles wat daar van afwijkt... mijn man is ook niet meer zo happig om te helpen nadat ze zijn hoofd eens moeten nieten hebben op spoed nadat ze in protest ging omdat ze haar voeten na een tijdje niet wou laten weken bij de vorige hoefzweren, en ik heb onlangs een rib gekneusd toen ze panikeerde bij de smid. Ik heb echt schrik dat het weer een lange lijdensweg gaat worden.


Weet je al iets meer? Ik ben benieuwd hoe het met je paardje gaat.

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:53

Lianne lastig he als ze niet alles eten.

Vergelijkbaar verhaal trouwens, die van mij wordt bijna 26 en heeft ook PPID. Maar ondanks de Prascend heeft ze toch weer een lichte terugval.

Die van mij is qua eten net zo. Ze begint nu ook in te vallen en weet niet zo goed wat ik haar bij moet geven, ook in combinatie met de hb. Ze is bijna 26 en geef haar wel Fibrebeet, maar dat mag ik niet te ver vantevoren maken, want dan vindt ze het niet lekker meer.
Ook omdat ze nu een kleine terugval heeft, wil ik haar niet teveel bijvoeren maar ik zie haar duidelijk invallen. Hebben mensen nog tips? Ze krijgt wel onbeperkt hooi, maar ook dat eet ze niet voortdurend. Ze is echt een lastige eter.
Chica staat nu alleen op de Novacam, dacht dat ze van de week weer wat beter was. Maar gisteravond toch weer wat stram en liep duidelijk niet lekker op het harde. Nu ook via internet Ascal bij besteld. Hopelijk vandaag nog binnen, kan ik dat er ook bij geven. Heb nog wel bute liggen, maar wil ik eigenlijk niet direct bijgeven. Hebben mensen ook ervaring met duivelsklauw?

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:59

Naath86 ik voer eiwitpoeder bij tegen het invallen. Die van mij staat niet op onbeperkt (die stopt niet) en is mooi op gewicht, maar als ik de eiwitten er af haal dan valt ze in.
Ondanks dat er voldoende in het hooi zit (geanalyseerd) voer ik 24 gram per dag bij (1 schep poeder).

Balen dat Chica niet lekker is, enig idee van de oorzaak?

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:10

@chica: ik geef sojaschroot van Hipro voor invallen

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:25

Petra_O schreef:
Weet je al iets meer? Ik ben benieuwd hoe het met je paardje gaat.


Bedankt om er naar te vragen :) Hoefsmid (equine podiatrist) is gisteren pas geweest en is 90% zeker dat het een nieuw abces is maar heeft niet gesneden in de hoef, hij wil wachten tot het abces meer gerijpt is. Ze stapt beter dan zaterdagavond (ze stond wel op pijnstilling sinds het bezoek van de dierenarts, waarmee ik nu weer moeten stoppen zodat dat de rijping niet tegenhoudt). Maar ze zet rechtsvoor “raar” neer (met een knik) en het is niet zeker dat dit door het (potentiële) abces is. Ze staat nu blootvoets en ik contacteer hem opnieuw wanneer er iets wijzigt.
Hij heeft niks meer moeten wegsnijden van de hoefwand dus dat zou nu (tenzij er alsnog iets misgaat) gewoon kunnen uitgroeien. Zou ongeveer een half jaar duren. Ik moet elke dag Hoof Doctor smeren en een “gewone” hoefsmid zoeken om heel regelmatig bij te vijlen.

Lianne007 Dat is geen fijne reden voor je terugkeer naar Bokt. Hopelijk gaat het snel beter met je pony. Ik weet nog dat toen mijn paard in de acute fase zat, ik langs alle kanten tegenstrijdige adviezen kreeg, ook mbt beweging. Maar je pony forceren om te stappen zou ik idd zeker niet doen. Jammer dat hij geen geweekt hooi wil eten.

Naath86 Moeilijk hé, ik sukkel er ook mee, ik vind mijn paard echt te mager. Ik voer (naast hooi en balancer) geweekte speedibeet, fibrenuggets en luzernepellets (i.p.v. luzerne ook al esparcette en myo protein flakes gevoerd). Maar ik vind dat dat weinig zoden aan de dijk zet. En ik zou dat ook niet durven voeren als je paard een terugval heeft. Ik heb die hoeveelheid nu weer verlaagd (paar dagen zelfs helemaal niks omdat dierenarts niet zeker was dat ze niet terug bevangen was) en geef nu eigen hooi bij (don’t ask :roll: ) en heb de indruk dat dat beter is, maarja, jij geeft al onbeperkt hooi.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:35

Ik geef sinds enige tijd geweekte 18+ van Pavo. Ik vond ook dat ie wat inviel en zijn hooi slechter at. Ik vind dat ie het daar goed op doet.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:21

Naath86 schreef:
Lianne lastig he als ze niet alles eten.

Vergelijkbaar verhaal trouwens, die van mij wordt bijna 26 en heeft ook PPID. Maar ondanks de Prascend heeft ze toch weer een lichte terugval.

Die van mij is qua eten net zo. Ze begint nu ook in te vallen en weet niet zo goed wat ik haar bij moet geven, ook in combinatie met de hb. Ze is bijna 26 en geef haar wel Fibrebeet, maar dat mag ik niet te ver vantevoren maken, want dan vindt ze het niet lekker meer.
Ook omdat ze nu een kleine terugval heeft, wil ik haar niet teveel bijvoeren maar ik zie haar duidelijk invallen. Hebben mensen nog tips? Ze krijgt wel onbeperkt hooi, maar ook dat eet ze niet voortdurend. Ze is echt een lastige eter.
Chica staat nu alleen op de Novacam, dacht dat ze van de week weer wat beter was. Maar gisteravond toch weer wat stram en liep duidelijk niet lekker op het harde. Nu ook via internet Ascal bij besteld. Hopelijk vandaag nog binnen, kan ik dat er ook bij geven. Heb nog wel bute liggen, maar wil ik eigenlijk niet direct bijgeven. Hebben mensen ook ervaring met duivelsklauw?


Hoii, wat vervelend! Lastig inderdaad als ze gaan invallen en je moeilijk kunt bijvoeren gezien de HB. Wat is ascal precies en waarvoor is het? Ik ben niet heel bekend met HB, via dit forum aan het verdiepen en de arts.
(Weet de basis zeg maar en ziektebeeld , nog niet zo heel ver qua onderhoud medicatie/ supplementen)

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:22

Heeft iemand hier ook ervaring met de verkoop van een pavo quickscan analyse? Deze zou ik binnen 3 werkdagen ontvangen. Vorige week woensdag al opgestuurd. Snap dat het weekend er tussen valt, maar wel vervelend in deze situatie nu. Morgen dag dag 5/6

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:23

Lianne007 schreef:
Heeft iemand hier ook ervaring met de verkoop van een pavo quickscan analyse? Deze zou ik binnen 3 werkdagen ontvangen. Vorige week woensdag al opgestuurd. Snap dat het weekend er tussen valt, maar wel vervelend in deze situatie nu. Morgen dag dag 5/6



Verkoop= verloop (duur uitslag) . Kom ook niet door die klanten service heen. Waardeloos . Sorry ff klagen (zo ben ik normaal niet hoor haha)

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:10

Herkenbaar, een paar weken terug heb ik ook een analyse laten doen, die uitslag was er heel snel. Nu weer wat opgestuurd maar nu duurt het voor mij ook erg lang, zit er met smart op te wachten

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:28

vur schreef:
Ik geef sinds enige tijd geweekte 18+ van Pavo. Ik vond ook dat ie wat inviel en zijn hooi slechter at. Ik vind dat ie het daar goed op doet.


Heb ik ook geprobeerd. Helaas vond ze dit na drie dagen ook al niet meer lekker. Gelukkig hebben we nog twee fjorden die wel alles lusten :+

MarliesV wat voor eiwitpoeder is dat? Ik denk zelf dat ze toch een terugval heeft door overbelasting van het rijden. Ze is bijna 25 maar gaat onder het zadel nog als een trein. Denk dat ze toch te fanatiek is en haar hoef nog niet helemaal hersteld is na driekwart jaar.

Lianne007 Ascal is een soort aspirine. Zorgt voor verwijden van de bloedvaatjes zodat de doorbloeding in de hoeven wat verbeterd.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:04

Ascal is inderdaad hetzelfde als aspirine (acetylsalicylzuur). Pijnstillend en bloedverdunnend. De poedervorm is minder schadelijk voor de maag.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:52


Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:25

Martine_Levi schreef:
Herkenbaar, een paar weken terug heb ik ook een analyse laten doen, die uitslag was er heel snel. Nu weer wat opgestuurd maar nu duurt het voor mij ook erg lang, zit er met smart op te wachten


Toevallig vandaag na 6 dagen ontvangen. Hooi blijkt niet geschikt (kreeg het vermeld als arm hooi, niet dus) . Veel te hoog in het suiker.
Morgen weer achter hooi aan (dat is gelukkig al geanalyseerd). Moeilijk te vinden, geschikt hooi.
Mijn andere grote balen laat ik ook nog doen.

Hoop dat je de uitslag snel hebt

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:42

Heb je al gevraagd om ascal?
Hoe gaat het nu met je paardje?

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:24

Rambogirl schreef:
Heb je al gevraagd om ascal?
Hoe gaat het nu met je paardje?

Dank voor het vragen. Op dit moment iets beter. De dierenarts vanmorgen weer op controle geweest. Ze staat sinds maandag op kleizolen om tegendruk te geven en haar voeten zijn ingetapet. Ook is de inflacam vervangen voor Buut.
Ze komt beter in beweging en vanmorgen even in het zonnetje in de buitenbak gestaan.
Ze staat verder in een heel grote box met lekker stro bed om te liggen. Het was zeer ernstig, heel blij om haar nu wat beter te zien

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:25

Chica blijft een beetje stram. Ze is wel weer wat beter, staat zeker niet meer te wiegen. Maar nog echt wel gevoelig op het harde. Ze krijgt nog voor 150 kg novacam en geef sinds gisteren weer Ascal bij. Gisteravond en vanmorgen 4 zakjes gegeven. Hoeveel en hoelang bleven jullie Ascal geven? Heeft het nog nut als ik haar voor 150 kg novacam bij geef? Is een welsh e-pony, ongeveer 350 kg. Of toch over gaan op buut?
Verder geef ik haar nog wat bietenpulp bij, 2,5 handje fibrebeet en dat dan weken met Pavo Vital, lijnzaadolie, glucosamine en magnesium. Omdat ze toch wel erg schraal wordt en om haar wat te helpen met verharen.
Ik vind het heel lastig wat te doen, met een maand gaan we een weekje op vakantie en moet er niet aan denken dat ze nog niet weer oké is.

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:13

Naath86 schreef:
Chica blijft een beetje stram. Ze is wel weer wat beter, staat zeker niet meer te wiegen. Maar nog echt wel gevoelig op het harde. Ze krijgt nog voor 150 kg novacam en geef sinds gisteren weer Ascal bij. Gisteravond en vanmorgen 4 zakjes gegeven. Hoeveel en hoelang bleven jullie Ascal geven? Heeft het nog nut als ik haar voor 150 kg novacam bij geef? Is een welsh e-pony, ongeveer 350 kg. Of toch over gaan op buut?
Verder geef ik haar nog wat bietenpulp bij, 2,5 handje fibrebeet en dat dan weken met Pavo Vital, lijnzaadolie, glucosamine en magnesium. Omdat ze toch wel erg schraal wordt en om haar wat te helpen met verharen.
Ik vind het heel lastig wat te doen, met een maand gaan we een weekje op vakantie en moet er niet aan denken dat ze nog niet weer oké is.




Pfoe, hier durf ik niks zinnigs op te zeggen

Hoe zien de hoeven er dan uit/hoelang geleden was de hoefsmid geweest? Dat kan toch soms ook best belangrijk zijn

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:44

Hoefsmid is drie weken geleden geweest. Ik zal morgen even een foto maken. Je ziet wel duidelijk de knik er in zitten die er aan het uitgroeien is. Zit er wel aan te denken om te vragen of ie nog voor mijn vakantie kan komen.