Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Andalusier merrie 13jaar chronisch HBV wat nu?

 
Profiel   

Lieve bokkers,

Ik heb dringend jullie adviezen nodig.
Sinds 3 maanden ben ik eigenaar van de liefste merrie ooit.
Alleen staat ze nu voor de 2e keer kreupel. (geen medische historie bekend) niet standaard HBV kreupel maar bijzonder kreupel zo gezegd.. van het een op ander moment op 3 benen, en staat te trillen met rechtervoorbeen. 2 dierenartsen van zelfde praktijk geweest bij beide keren, echter geen exacte diagnose gehad, wel metacam. bij de eerste keer duurde het 5 dagen voor ze weer een beetje kon lopen, de 2e keer , duurde het 20 minuten en ze galoppeerde letterlijk door de bak..raadsel... toch een second opinion gevraagd aan een andere dierenarts, deze heeft foto's gemaakt van beide hoeven, de uitslag was..
chonisch HBV en lichte kanteling in beide hoeven te zien. Dierenarts zegt dat ze het niet zo dramatisch vindt,en dat het met speciaal beslag goed komt, tevens wil ze nog cushing testen, maar dat doen ze meteen als ze op de kliniek is voor de ijzers en ze moet afvallen, en ze moet zwaar aan de training als ze straks ijzers heeft.

Wat moet ik doen? Ik heb haar pas 3 maanden, en ik heb totaal geen idee wat ik kan verwachten of nog ga krijgen met haar..dus ik zoek voorbeelden , ervaringen van jullie, waar ik weer meer vertrouwen in krijg..want mijn gevoel zegt doorzetten ze is met een reden op mijn pad gekomen, en mijn verstand zegt terug brengen.. dus help me ajb..

Sorry voor het lange verhaal, hoe meer reacties hoe fijner..
Groetjes Mary
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:13 



 
Profiel   

Mijn eerste reactie, terugbrengen.
Geen kosten maken, geen ellende blijven houden.

Maar dan even zonder emotie gereageert natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:14 



 
Profiel   

Hoe is ze gehuisvest en wat krijgt ze te eten?
Wat enorm vervelend voor jullie :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:20 



 
Profiel   

Is het paard als gezond verkocht?
is het bekend dat het paard gevoelig was/is?

had ze het bij de vorige eigenaren ook? zo nee, wat gaven hun te eten en stond ze daar op gras, wat voor hooi etc.

Mocht ze het daar al hebben gehad en het was niet bekend bij jou, absoluut terug brengen is mijn mening.
Een kanteling komt niet zomaar, volgens mij ( maar ik ben geen DA!) kan dat niet in 3 maanden spontaan komen en lijkt het mij dat het paard er voor jou ook al last van had

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:25 



 
Profiel   

@friesam, thanks voor je reactie, als ik niet emotioneel was en geen oprechte band met haar zou hebben zou ik dat al gedaan hebben, het gaat iets verder dan dat nu helaas..
@azmay , ze staat met 5 andere paarden, onbeperkt hooi en weidegang(schrale wei)met inloop stal, nu staat ze apart in de bak met een hooinet geen schuilmogelijkheid en ze krijgt momenteel niet meer dan 7-10 kilo hooi per dag..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:28 



 
Profiel   

Ik zou met de vorige eigenaar in overleg gaan.
Wil hij haar terug kopen of misschien jou een bedrag terug geven omdat je een ongezond paard hebt gekocht.
Kan jij 2 paarden onderhouden want mocht de hbv zo erg worden dat rijden een no go wordt wil en kan je haar dan een pensioen bieden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:29 



 
Profiel   

Zo was mijn reactie ook bedoelt Kismetje!

Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:30 



 
Profiel   

@just_kiki, ze stond daar op de wei met 2 andere paarden, ze hebben me niet verteld dat ze chronisch HBV was, stond op ijzers zo nu en dan omdat ze veel over het harde liep voor de buitenritjes(was de reden) dierenarts zei dat het al heel lang zo is en niet bij mij ontstaan.Wel zei de eigenaar sober voeren, wordt dik van lucht..( er ging geen alarm bel rinkelen bij mij omdat ik geen ervaring heb met HBV en alle bijbehorende kwalen)mijn vorige paard werd nl ook dik van lucht en had geen kwalen, dus niet bij stil gestaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:33 



 
Profiel   

Ik kreeg een [toen 20 jarige] pony met Hoefkatrol,stond al 2 jaar kreupel in het land.
Heeft bij mij Reikie gehad,is sindsdien zelden nog kreupel,kan springen,crossen enz. Hij is nu ondertussen 29 jaar oud en kern gezond.
Ik wil hiermee zeggen,geef niet te snel op,er is altijd kans op genezing.
Alleen kan jij het paard nog terug brengen zeg je,eerlijk? dan zou ik het paard terug brengen en nergens op gokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:36 



 
Profiel   

HBV en kanteling kan snel ontstaan bij andalusiers! Ze zijn vaak heel gevoelig. Ze staat nu op de wei, juist een schrale wei bevat met de koude nachten en begin lente vaak veel fructaan! Veel andalusiers worden in ieder geval snachts binnen gehouden omdat de nederlandse kou en dan vooral als het zonnetje erna even op het gras schijnt te veel fructaan voor ze bevat. Vraag eens aan de vorige eigenaar wat ze voerde en hoe ze de weidegang deed. En vraag ook aan de dierenarts of hij denkt dat de kanteling nu gekomen is of al langer bestaand was, dan kan je beoordelen of het al bij de vorige eigenaar was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:39 



 
Profiel   

@friesam, ik snapte em, thanks!
@ Gillbo, ik kan helaas geen 2 paarden onderhouden, ik kan haar wel een pensioen bieden maar dat is niet de reden waarom ik weer overstag ben gegaan en een paard heb aangeschaft..rijden is voor mij geen pre maar af en toe een ritje zou toch wel leuk zijn...deze tijd heb ik gehad met mijn vorige paard, daar liep ik meer naast te wandelen dan dat ik er op zat...en de keren dat het dan wel goed ging was ook super!maar de twee gevallen zijn niet te vergelijken..HKO4 of chronisch HBV

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:41 



 
Profiel   

Is het juist dat ik mag veronderstellen dat terugbrengen voor jou geen optie is? Als je haar inderdaad niet wil terugbrengen, dan zou ik mij nu zo goed mogelijk laten informeren door professionals, zijnde DA's, hoefsmid, experts in voeding. En dit zodat je het voor je paardje zo comfortabel mogelijk kan maken.
Probeer ook de moeilijke vragen niet uit de weg te gaan: heeft ze altijd pijn - kan ze nog bereden worden? Zo weet je ook waar je zelf aan toe bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 10:43 



 
Profiel   

@nele, ik heb nog geen keuze gemaakt, daarom wil ik zoveel mogelijk ervaringen (negatief, en positief) om me te helpen in mijn keuze. het probleem is altijd, hoe meer dierenartsen of deskundigen je vraagt , hoe meer ideeen en meningen je krijgt,,de ene zegt geen speciale ijzers, de ander is juist voorstander...dus ik weet het niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 11:04 



 
Profiel   

Ik heb de vorige eigenaar gesproken, geeft aan dat ze nooit 1 pas kreupel heeft gelopen, maar ze heeft dus ook altijd ijzers gehad, wel gaf hij aan dat wanneer de ijzers een poosje af waren dat ze dan op eieren liep tijdens een buitenrit. Plus hij reed haar 2-3 keer in de week omdat ze anders tonnetje rond werd.. Dit merk ik nu dus ook, geen beweging en ze komt met de minuut aan..ondanks dat ze niet meer onbeperkt gevoerd wordt..
kan iemand mij vertellen of ze in de periode na de HBV ook nog pijn hebben? ook met ijzers of is dat niet te zeggen? ik heb deze vraag ook aan de dierenarts voorgelegd hoor, maar was benieuwd naar ervaringen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 12:18 



 
Profiel   

mijn draver is chronische bevangen.

hij gaat nooit meer op de, staat lekker op de paddock met een hooinet, hij is nu gezond en ij traininh en krijgt 1,5 kilo basis sport brok wat prima gaat.
ook staat hij na een jaar regelmatig bekappen sinds 2 maanden op normaal beslag wat ook prima gaat.

regelmatig (4 tot 6 weken) is heel belangrijk en nu ze af moet vallen gewoon alleen ruwvoer en verder niks! bij voorkeur niet te rijk, beetje oud en droog mag best.

als ze straks op gewicht is en in training gaat kun je opbouwen naar normaal ruwvoer tot ze met de groep mee kan eten. en afhankelijk of ze hwt nodig heeft krachtvoer kan prima, begij met wen halfje per dag. kijk hoe het gaat, komt ze te kort ga je naar een kilo, enz.

niet meer voeren als ze nodig heeft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 12:38 



 
Profiel   

Oef, het lijkt net alsof je over mijn paard bezig bent...

Ik had mijn paard 5 jaar. 3 jaar liep hij op ijzers (die zijn er bij mij ondergezet). Na die 3 jaar waren zijn hoeven zo slecht en groeiden ze niet meer dat ik als advies kreeg om de ijzers eronder uit te halen en even blootvoets te laten staan. Resultaat: hij liep op eieren en na 2 dagen wou hij niet meer bewegen. DA erbij, die zei dat hij acuut bevangen stond en dus meteen pijnstilling gegeven.
Na een maand (!) liep hij weer goed op de wei en in de bak, op de harde was voor hem nog steeds moeilijk. Maar goed, ik reed nooit buiten dus in de bak ging het heel goed en dus hebben we zo weer verder gereden.
De hoefsmid kwam weer om hem te bekappen (stond nog steeds zonder ijzers) en hij stond WEER bevangen. De hoefsmid gebeld om te vragen hoe dat kwam, maar hij wist het niet omdat hij er niet zoveel van had afgedaan. Alleen het nodige, maar blijkbaar was dat al genoeg om hem bevangen te zetten. We zijn overgeschakeld op een andere bekapper (natuurlijk) toen en die kon hem bekappen zonder hem bevangen te zetten.

Hij begon echter na een tijd terug onregelmatig te lopen, ook in de bak en in de wei. Dus DA laten komen, meteen die hoeven op foto en hij was (zoals die van jou) chronisch bevangen en een lichte kanteling. Het advies van mijn DA was ook om speciaal beslag eronder te zetten en dan zou het goed komen.
Helaas stond hij met dat speciaal beslag na nog geen jaar terug kreupel. Dierenarts zei dat het een zoolkneuzing was, maar na 2 maanden was het nog niet beter dus een second opinion. De eerste DA had foto's getrokken en zei dat er geen verslechtering was. De tweede DA vond echter nog veel meer dingen (HKO, hoefbeenontsteking, blessure van de collaterale banden, verbeningen, en dan natuurlijk nog de chronische bevangenheid). Zijn advies was om hem te laten inslapen.
4 dagen later is hij ook ingeslapen, hij zou nooit meer beter worden en met zoveel problemen in zijn hoeven en benen zag ik het ook niet goed komen...

Of je het paard terug brengt of niet, dat is volledig aan jou. Maar wss wordt het paardje dan gewoon verder verkocht en dat is niet eerlijk.
Mss dat het bij jouw paardje wel werkt, dat speciaal beslag. Maar wie weet ook niet. Dat is helaas op voorhand niet te zeggen. Maar ik wou je graag mijn ervaring delen.

Sterkte ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 12:41 



 
Profiel   

Ter info nog dit:

Wanneer ze stapt op het asfalt zie je niets, wanneer ze draaft op het asfalt zie je een wat kortere pas, eenmaal op de volte beide zijdes zie je ook een korte pas. Ze is niet kreupel op een bepaald been, en loopt ook niet kreupel, wel kort dus.
Kan iemand hier iets over zeggen?
Op zachte ondergrond zie je helemaal niets afwijkends.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 13:07 



 
Profiel   

Zelf zou ik zo'n paard niet meer op de wei zetten.
Kun je haar een fijn leven op de paddock bieden dan kan ze waarschijnlijk nog best lang goed functioneren.
Heb je daar geen goede mogelijkheden voor dan kun je haar beter terug brengen.
Een paard geeft niet altijd duidelijk pijn aan dus het kan best zijn dat ze dat wel heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 13:10 



 
Profiel   

Ik zou ze terugbrengen.
Genoeg gezonde paarden om niet al je centen en energie in een hoefbevangen dier te steken.
Hoe hard ook voor het paard zelf, maar de oud eigenaar heeft gewoon de verantwoordelijkheid van zijn ziek dier op jou afgeschoven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 13:24 



 
Profiel   

zoals ik het bekijk: dierenarts laten beoorderen of dit al langer was. Had ze dit al op het moment dat je haar kocht: terugbrengen. Is het bij jou ontstaan: houden en je erin verdiepen. Heel droog natuurlijk, sorry, maar zo zou ik het verstandelijk proberen te beredeneren.Heel veel succes en beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 13:31 



 
Profiel   

Paard zou best op de wei kunnen maar niet de hele dag en met een graasmasker.Heeft ze geen hoefzweer op dit moment?Dat komt vaak voor bij chronische hb...Ik heb 24 jaar een chronisch bevangen paard gehad,en insuline resistent...wat ze allemaal zowat zijn na 1x bevangenheid.Mijn paard was nog prima bruikbaar met hoefbeslag,maar tegenwoordig lees ik dat dat ook niet meer nodig is...denk dat dat per paard verschilt.Zorgen dat ze slank blijft,matig hooi,matig weidegang met masker...vitamine en mineralen supplement met nog extra magnesium.Want ik vermoed nog steeds dat het komt door een te eenzijdig dieet met teveel aan het verkeerde en een tekort van wat ze nodig hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 13:33 



 
Profiel   

monnette1 schreef
zoals ik het bekijk: dierenarts laten beoorderen of dit al langer was. Had ze dit al op het moment dat je haar kocht: terugbrengen. Is het bij jou ontstaan: houden en je erin verdiepen. Heel droog natuurlijk, sorry, maar zo zou ik het verstandelijk proberen te beredeneren.Heel veel succes en beterschap!


Helemaal mee eens :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 13:34 



 
Profiel   

Heb je haar bij een handelaar gekocht of particulier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 13:35 



 
Profiel   

Je kunt haar ook houden en je er in verdiepen...wat je nu ook al doet.Ben je gehecht aan haar?Heb je weinig betaald ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 13:37 



 
Profiel   

Het is al langer aan de hand, zei de dierenarts, het is niet plots ontstaan. Al zeker VER voor mijn tijd. Dierenarts gaf al aan dat de vorige eigenaar zeker op de hoogte zou moeten zijn geweest...maar ja die vorige eigenaar sprak ik net, en hij zegt "als ik dit wist had ik haar niet verkocht maar af laten maken"..dus ja...geloofwaardig? of puur onwetendheid...ik denk het laatste...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-17 13:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen