Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:27

Zo dat is een best gat! Duimen dat het herstel voorspoedig gaat

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:09

Kan de warmte ook niet te maken hebben met het herstel proces?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:52

Flink gat idd. Ik zou een product met hoog silicium aanbevelen voor de hoefgroei veel sneller resultaat dan met biotine in mijn geval iigv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:02

Jeetje wat een gat... Hopelijk herstelt ze voorspoedig :(:)

Biotine is inderdaad een aanrader. Mijn paard had erg veel last van kale plekken, daarvoor kreeg ze biotine, maar haar hoeven werden er ook stukken beter van. Ik kocht de biotine altijd bij de dierenarts, dat werkte (bij mijn paard) beter dan de supplementsvorm van de ruitersportzaak.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:49

xJitskee schreef:
Jeetje wat een gat... Hopelijk herstelt ze voorspoedig :(:)

Biotine is inderdaad een aanrader. Mijn paard had erg veel last van kale plekken, daarvoor kreeg ze biotine, maar haar hoeven werden er ook stukken beter van. Ik kocht de biotine altijd bij de dierenarts, dat werkte (bij mijn paard) beter dan de supplementsvorm van de ruitersportzaak.


De biotine die ik van mijn dierenarts kreeg bleek achteraf niet heel veel biotine te bevatten. Ben uiteindelijk overgestapt op het voeren van gedroogde rozenbottels. Daar zit ook biotine in en is bij lange na niet zo duur.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:04

Hoezo is het hoefbeen niet aangetast dan? Ik zie een hele duidelijke radiolucente zone op de RX foto.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:18

Orlinapaard schreef:
Hoezo is het hoefbeen niet aangetast dan? Ik zie een hele duidelijke radiolucente zone op de RX foto.

Dat is waar het hoorn mist..

Sterkte TS! Dit is een kwestie van lange adem, maar komt uiteindelijk goed!
IJzertje is idd om de hoef bij elkaar te houden. Als je zo veel hoorn weg haalt verliest de hoef heel veel stabiliteit. Het paard staat er op met zijn volle gewicht en dat kan dan er voor zorgen dat de twee helften uit elkaar geduwd worden. Het ijzer houdt ze bij elkaar en zorgt voor een nette afgroei van nieuw hoorn :)

Succes!!

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:23

Jasmijn159 schreef:
Orlinapaard schreef:
Hoezo is het hoefbeen niet aangetast dan? Ik zie een hele duidelijke radiolucente zone op de RX foto.

Dat is waar het hoorn mist..


Als het alleen ontbrekende hoorn zou zijn, dan zou de opklaring niet zo donker zijn. Op deze foto is naar mijn mening een geïnfecteerd hoefbeen te zien. De fistelgang kan je zelfs zien lopen. Maar goed, om een sluitende diagnose te stellen, zijn natuurlijk ook andere opnames nodig.. Dat de hoef warm blijft, is ook zeker niet normaal. Ik zou een second opinion vragen van een andere dierenarts en eventueel nieuwe foto's laten maken om te zien hoe het vanbinnen evolueert.

Leliex
Berichten: 1086
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 16:05

Afbeelding
Foto van de zijkant.

Er is met twee dierenartsen en twee hoefsmeden naar de foto gekeken en die hebben geconcludeerd dat het hoefbeen niet is aangetast.
Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden.
Ik zal kijken of ik rozenbottels kan bijvoeren, hoeveel geef je daar van per dag?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:14

Dat was ook mijn insteek, dank je wel.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:34

Beste keuze is dan een 3e opinion.
Blijkbaar heb je nu nog niet de toppertjes getroffen voor je paard. Iets wat vaker voor komt, en je echt niet hoeft te schamen dat je twee dierenartsen toch iets ten twijfel trekt.

Warme hoeven zijn gewoon niet oké.

Leliex
Berichten: 1086
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 16:50

Als ik zou twijfelen zou ik voor een second opinion gaan ja, maar mijn paard heeft twee weken op een goede kliniek gestaan onder toezicht.
Daarnaast zijn allebei de hoeven warm en niet enkel degene met het gat.
Maar bedankt voor het mee denken :)

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:55

Ik ben zelf minder fan van rozebottels, omdat je daarmee geen duidelijke dosering biotine kan geven. Ik zou zelf 0.1mg biotine/kg lichaamsgewicht gaan voeren, dus bij een paard van 550kg komt dat neer op 55mg biotine. En ik pak daar bij voorkeur het product van Subli (biotinemix) voor, omdat dit 5.5g biotine/kg bevat, terwijl de meeste producten slechts 2g biotine/kg bevatten (of nog minder).

Van Subli biotinemix moet je (bij ±550kg) 10g per dag voeren. Naast biotine zit er kalk en suiker in, maar door de lage totaalhoeveelheid geeft dit eigenlijk bij geen enkel paard problemen.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:21

Leliex schreef:
Als ik zou twijfelen zou ik voor een second opinion gaan ja, maar mijn paard heeft twee weken op een goede kliniek gestaan onder toezicht.
Daarnaast zijn allebei de hoeven warm en niet enkel degene met het gat.
Maar bedankt voor het mee denken :)


Dat de andere hoef ook warm is, is inderdaad vreemd. En vanaf mijn computer kan ik natuurlijk geen diagnose stellen, maar paarden kunnen na langdurige kreupelheid op een been na een tijdje hoefbevangen worden op het andere been, om maar iets te zeggen... Dus het is zeker niet zo dat als allebei de hoeven warm zijn, er geen reden tot bezorgdheid is. Een paar RX-foto's doorsturen naar een andere dierenarts en vragen wat zijn/haar mening is, kan nooit kwaad ;-) Ik ben vier jaar paardenarts geweest en maak me ernstig zorgen als ik deze RX-foto zie.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:26

Als ik mijn eigen kennis gebruik bij warm aanvoelen zegt mij dat er iets niet klopt/pijn doet.
Zou toch er een vers iemand met foto's naar laten kijken. Hoeft nl niet het hoefbeen te zijn, maar kan een andere oorzaak hebben.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:14

Get wat naar. Ik ga volgen in elk geval. Hopelijk gaat t gauw de goede kant op.

Wat ik me nog afvroeg, heb je misschien ook een foto van onderzijde hoef voor dat het er zo uitzag? Toen het paard de zweer net had bedoel ik.

Leliex
Berichten: 1086
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:21

Afbeelding
Dit was toen de zweer al uitgesneden was door de dierenarts.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:17

Ah oke! Zitten er nou ook zulke kneuzingen bij de steunsels? Of vertekent dat zo op de foto?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:42

Orlinapaard schreef:
Jasmijn159 schreef:
Dat is waar het hoorn mist..


Als het alleen ontbrekende hoorn zou zijn, dan zou de opklaring niet zo donker zijn. Op deze foto is naar mijn mening een geïnfecteerd hoefbeen te zien. De fistelgang kan je zelfs zien lopen. Maar goed, om een sluitende diagnose te stellen, zijn natuurlijk ook andere opnames nodig.. Dat de hoef warm blijft, is ook zeker niet normaal. Ik zou een second opinion vragen van een andere dierenarts en eventueel nieuwe foto's laten maken om te zien hoe het vanbinnen evolueert.


Heb je het dan over een hoornzuil? Of over een ostitis van het hoefbeen? In dat laatste geval zou het paard onwijs pijnlijk moeten zijn.. Een hoornzuil kan het zeker geweest zijn, maar als ik naar de 'na' fotos kijk, lijkt die volledig verwijderd.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:23

Jasmijn159 schreef:
Heb je het dan over een hoornzuil? Of over een ostitis van het hoefbeen? In dat laatste geval zou het paard onwijs pijnlijk moeten zijn.. Een hoornzuil kan het zeker geweest zijn, maar als ik naar de 'na' fotos kijk, lijkt die volledig verwijderd.


Tja, moeilijk om dat op basis van 1 opname te zeggen natuurlijk, maar ik vind het geen typisch beeld van een hoornzuil, maar toch eerder van ostitis. Maar je hebt wel een punt dat het paard dan knetterkreupel zou moeten staan. En de manier van uitsnijden wijst ook eerder op een hoornzuil. Wat het ook is/was, hopelijk gaat de genezing de goede kant op! Hoe gaat het ondertussen met je paardje, TS?

pubelia

Berichten: 9991
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:42

Mijn pony had na verkeerd diagnose van de da een hoornzuil. Ik vind ik nog steeds op een hoornzuil lijken. Mijn pony had een hap aan de zijkant uit het hierheen. Konden we opereren, maar weinig zekerheid op beterschap. We konden haar met pijnstilling op de wei laten lopen, maar omdat ze altijd door gaat ondanks pijn, besloten haar te laten gaan.

Leliex
Berichten: 1086
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 09:36

Orlinapaard schreef:
Jasmijn159 schreef:
Heb je het dan over een hoornzuil? Of over een ostitis van het hoefbeen? In dat laatste geval zou het paard onwijs pijnlijk moeten zijn.. Een hoornzuil kan het zeker geweest zijn, maar als ik naar de 'na' fotos kijk, lijkt die volledig verwijderd.


Tja, moeilijk om dat op basis van 1 opname te zeggen natuurlijk, maar ik vind het geen typisch beeld van een hoornzuil, maar toch eerder van ostitis. Maar je hebt wel een punt dat het paard dan knetterkreupel zou moeten staan. En de manier van uitsnijden wijst ook eerder op een hoornzuil. Wat het ook is/was, hopelijk gaat de genezing de goede kant op! Hoe gaat het ondertussen met je paardje, TS?


Gaat goed! Beetje fris door het weer dus aan de hand stappen is wat moeilijker :D
Woensdag komt de hoefsmid dus dan hoor ik meer over de progressie.

Leliex
Berichten: 1086
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Hoefzweer door de hoef heen gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 14:09

Hoefsmid is vandaag geweest en die was positief over de vooruitgang gelukkig!
In principe mag ik weer gaan opbouwen en mag ze van de stalrust af.
Staat nu ook lekker op de paddock.

Daarnaast heeft die ook bevestigd dat ze zuiver loopt.
Dus al met al positief nieuws :D

Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:29

En? Hoe staat het ervoor?

Leliex
Berichten: 1086
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 11:20

Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder en is het gat bijna helemaal weg.
Ze heeft geen pas meer kreupel gelopen sinds de operatie :)

Afbeelding

Afbeelding