Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Brokkelhoeven :(

 
Profiel   

Ik heb Diamond Farrier co gehad als supplement. Paard staat ook zonder ijzers maar had een schimmel gekregen, super goed supplement! Verder zou ik echt een goede smid zoeken. Vaak kan te hard corrigeren van de hoefstand ook negatieve effecten met zich meebrengen, maar vooral belasting van de pezen. Altijd mee oppassen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 17:22 



 
Profiel   

Zijn hoeven zijn qua stand goed nu en de smid levert goed werkt dus die blijft mooi hetzelfde.

De duo hoef is dat van pharmahorse? Dan ga ik die ook eens bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 18:26 



 
Profiel   

Jairo schreef
Zijn hoeven zijn qua stand goed nu en de smid levert goed werkt dus die blijft mooi hetzelfde.

De duo hoef is dat van pharmahorse? Dan ga ik die ook eens bestellen.


Het is van Duo Protection. Het is een soort hoefolie, alleen dan anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 18:45 



 
Profiel   

Lottekuhh_x schreef
Jairo schreef
Zijn hoeven zijn qua stand goed nu en de smid levert goed werkt dus die blijft mooi hetzelfde.

De duo hoef is dat van pharmahorse? Dan ga ik die ook eens bestellen.


Het is van Duo Protection. Het is een soort hoefolie, alleen dan anders.


Oh jij bedoelt die blauwe? Ik heb zelf de rode, maar volgensmij is die van pharmahorse gwn hetzelfde. Aan de prijs en het product te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 20:40 



 
Profiel   

Dit is de duo hoef die we bedoelen

https://www.ej.nl/paard/apotheek-verzor ... TA&sqr=Duo pro&

Die van pharmahorse is een andere qua merk

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 20:55 



 
Profiel   

WesternWay schreef
Heb je een foto van de onderkant van de hoef? Brokkelen ze aan de zijkanten?
Sowieso kwartierbogen maken, op de foto is het niet al te duidelijk maar er lijkt wat spanning op de kroonrand te zijn. (Te lange wand duwt kroonrand omhoog en door de druk keijg je scheuren in de wand)


Zou je nog antwoord willen geven op mijn vragen TS? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 08:36 



 
Profiel   

Foto's onderzijde hoef?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 08:55 



 
Profiel   

Even een verlate reactie

Onderkant heb ik nu wel niet.

De hoeven brokkelen inderdaad aan de zijkant.

Smid is vorige maandag geweest, en korter kunnen ze echt niet hoor want hij stond al bijna mank. En super gevoelig.


[ img ]

[ img ]

[ img ]


De dierenarts was geweest en zijn hoeven zijn
Opzich goed maar droog. Maar door de onzekerheid van zijn verleden die we recent ontdekt hebben (ga ik nu even niet over uitwijden).

Moet ik zoiezo wat extra vitamine kuur bijgeven. Een e hoef smeersel en een biotine preparaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 18:37 



 
Profiel   

ninne1 schreef
Autumnn schreef
Duo hoef, duo hoef, duo hoef!
Echt, bij mij zag je na 3 dagen al resultaat. Wonderspul!

En inderdaad niet te veel geven



Ja ik ben ook helemaal fan van Duo hoef!!
Nu merk ik door de droge grond dat de hoeven van mijn paard ook sneller brokkelen. Ik doe eerst na het rijden ongeveer 10 tot 30 min water springschoenen om. Zodat ze eerst goed vochtig kunnen worden en daarna goed insmeren met duo hoef. Ben nu 4 dagen bezig en merk al duidelijk verschil.
https://www.ruiterhart.nl/verzorging-na ... ausen.html



Interessant, wat doet het precies? Moet je het natmaken en omdoen??

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 18:51 



 
Profiel   

Ik maak ze goed nat in een emmer water, en doe ze als gewone springschoenen om. Ik laat mijn paard dan ondertussen buiten op de poetsplaats lekker haar bietenpulp opeten en ik kan ondertussen de stal mesten en alles opruimen. Super handig en kost je geen extra tijd. En daarna goed invetten met de duo hoef.
Ik heb 2 sets gekocht, dus alle 4 de hoeven kunnen tegelijk nat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 19:05 



 
Profiel   

Heb je foto’s van onderen. Uitgekrabd en wel ?

Lastig te beoordelen. Maar ze lijken ondergeschoven. Als de stand niet goed is. Is het niet vreemd dat ze afbrokkelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 19:12 



 
Profiel   

T lijkt alsof (sowieso) de kwartieren te lang zijn. Maar moeilijk te zeggen zonder onderaanzicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 19:19 



 
Profiel   

Tegenwoordig heb je ook van die Cavallo hoefschoenen die schijnt goed te zijn bij brokkelhoeven.

Edit: de hoef lijkt ook niet correct te zijn afgevijld op de foto's. Als ik jou was, dan zou ik een goede bekapper erbij halen. Desnoods kun je iemand vragen van de kliniek om de hoeven goed bij te werken. Ik weet natuurlijk niet of je veel langs de weg wandelt of rijdt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 19:33 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
T lijkt alsof (sowieso) de kwartieren te lang zijn. Maar moeilijk te zeggen zonder onderaanzicht.

Lijkt mij ook

Ik zou sowieso toch eens een andere smid laten kijken voor een second opinion.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 20:57 



 
Profiel   

maria1990 schreef
Tegenwoordig heb je ook van die Cavallo hoefschoenen die schijnt goed te zijn bij brokkelhoeven.

Edit: de hoef lijkt ook niet correct te zijn afgevijld op de foto's. Als ik jou was, dan zou ik een goede bekapper erbij halen. Desnoods kun je iemand vragen van de kliniek om de hoeven goed bij te werken. Ik weet natuurlijk niet of je veel langs de weg wandelt of rijdt?

Ik heb die hoefschoenen, maar die zijn eigenlijk in mijn ervaring enkel gemaakt om mee te wandelen of als je veel op straat moet. Niet voor gewoon pistewerk of in de weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 21:00 



 
Profiel   

Je ziet de prut zo onder de hoefwand zitten! Wat ook kan helpen is alle losse hoefwand te verwijderen.
Tot je geen zwarte of bruine prut meer ziet. Nu is het ook een vicieuze cirkel. Eens de hoefwand gespleten is blijft er vuil tussen omhoog kruipen die nieuwe stukken weer losduwt. Je hebt hem nog niet zo heel lang begrijp ik, het kan ook zijn dat hij er na een aantal bekapbeurten vanzelf vanaf is, maar als je alle vuil kan weghalen help je hem een handje :)

Zoals dit:
[ img ]

Naar dit (in principe mogen die kleine zwarte scheurtjes aan de rand onderaan ook nog wel weg)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 08:45 



 
Profiel   

Zodat het er van bovenaf netjes uitziet, maar van onderaf de wand nog steeds van de zool kan scheiden?
(Wat belangrijker is, maar er wellicht langer gewacht wordt met een bekapbeurt omdat het er 'nog zo netjes uitziet'.)
Toch graag foto's van de onderkant TS, of er een goede bekapper bij halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 09:00 



 
Profiel   

GaelleS schreef
Je ziet de prut zo onder de hoefwand zitten! Wat ook kan helpen is alle losse hoefwand te verwijderen.
Tot je geen zwarte of bruine prut meer ziet. Nu is het ook een vicieuze cirkel. Eens de hoefwand gespleten is blijft er vuil tussen omhoog kruipen die nieuwe stukken weer losduwt. Je hebt hem nog niet zo heel lang begrijp ik, het kan ook zijn dat hij er na een aantal bekapbeurten vanzelf vanaf is, maar als je alle vuil kan weghalen help je hem een handje :)

Zoals dit:
[ Afbeelding ]

Naar dit (in principe mogen die kleine zwarte scheurtjes aan de rand onderaan ook nog wel weg)
[ Afbeelding ]

Sluit ik me helemaal bij aan. GaelleS legt het ook duidelijk uit. Hier zou ik mee beginnen voor je met biotine en smeersels begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 09:04 



 
Profiel   

Gevoelig is heel normaal na ijzers. Net als je zelf ineens op blote voeten moet lopen moet de zool van een paardenhoef ook tijd krijgen dikker te worden en herstellen. Het afbrokkelen is ook normaal en vrij simpel zelf te verhelpen met een vijl. Nadat de losse stukjes weggevijld zijn een mustangrol vijlen (alleen de gepigmenteerde wand) zodat die minder snel opnieuw brokkelt. Naarmate hij langer zonder ijzers staat zullen de hoeven bij goede voeding sterker worden.

Dit is zo te zien aan de foto gewoon een iets te lange stukje van de wand. Waar ongelijke druk op staat, of een steen heeft gelegen knapt het af. Heeft de smid gecontroleerd of er schimmel in de hoef zit? Want dat moet wel behandeld worden. Hoeven groeien nu heel snel (altijd in het voorjaar) en bijwerken (vijlen) kan soms elke 4 weken nodig zijn. Droge hoeven hebben mijn paarden nu ook, heel normaal bij het - alweer - droge weer. Even in water zetten, of de waterbak laten overlopen, in een plas water zetten helpt goed.

Lees maar eens bij Paardenhoeven.info. Daar is heel veel te vinden over hoefherstel.
Overigens mag je maar beperkt de hoefwand zelf van de buitenzijde bijvijlen. Je maakt hem dan dunner en dat is niet altijd even handig. Bij paarden met een dikke hoefwand kan het wel maar als je niet weet waar, en hoe ver je mag vijlen zou ik het liever aan een goede bekapper overlaten.
Foto's van de onderzijde van de hoef en zijkant op grondniveau zijn ook fijn.

Als je twijfelt of er ook schimmel in de hoef zit (vaak na beslag) dan kun je zijn hoeven met antischimmelmiddel behandelen. Pavo Vital is prima voer, en extra vit.B of Biothine is ook prima. Liever hooi voeren dan voordroog. Geef het tijd, zeer regelmatig bekappen de komende tijd en zo nodig hoefschoenen kopen. Zet je er weer ijzers onder dan zal het bij een volgende poging weer hetzelfde zijn. Beter nu even doorbijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 10:05 



 
Profiel   

Dank jullie voor de reacties! Heb ik veel aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 17:08 



 
Profiel   

Bedankt voor je antwoord TS! Inmiddels is er alweer een boel gezegd zie ik, ik zou het dus idd in het bekappen zoeken en niet in smeersels, heeft in deze geen enkele zin! Succes !

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 20:07 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik raad eerder subli biotine aan omdat deze het meest geconcentreerd is. Voor een paard van 550kg moet je dan 10g voeren voor 55mg biotine. Van die van Pharmahorse moet je 28g voeren en dan voer je eigenlijk weer te veel msm, hoewel dat zover ik kan vinden geen echt kwaad kan (geen garantie), maar wel een erg kostbaar geintje wordt.

De standaard-dosering van 20mg biotine voor een paard van 600kg blijkt lang niet altijd effectief te zijn, met 0.1mg/kg paard (10mg biotine/100kg paard, dus 60mg biotine bij 600kg paard) heb ik veel meer positieve ervaringen.

Hoeveel Pavo Vital (ik ga er vanuit dat je Vital bedoelt en niet Vital Complete, die laatste is namelijk al even uit de collectie) geef je? Ik weet wat de verpakking zegt, maar eigenlijk is de correcte dosering 30g/100kg paard. Dus bij een paard van 550kg moet je 165g voeren (i.p.v. 100g). Dat maakt ook vaak een flink verschil.

En het laatste redmiddel, waar ik ontzettend goede verhalen van heb gehoord, is Marstall Hufregulator. De hoevelheid biotine daarin is minimaal, maar daar zitten andere werkzame stoffen in die de hoefkwaliteit en de hoefgroei sterk bevorderen.

Overigens is het in ieder geval verstandig de hoefsmid minimaal iedere 6 weken te laten komen en liever iedere maand.

Pavo liga raad ik af, heb je voerbeurten te voeren en is hij niet te dik? Dan zou ik pavo nature's best of Condition inzetten. Liga was ooit een relatief zetmeel-arm voer, maar is ondertussen door de nieuwe generaties ingehaald. Het is nog een fractie meer geconcentreerd dan Condition en Nature's Best. Je moet er 450g/100kg (Liga) van voeren in plaats van 500g/100kg (Cond. en NB), maar bevat wel 31% (Liga) zetmeel+suiker in plaats van 22% (NB) of 19% (Cond.) en hij zit qua energiewaarde (ewpa) net iets boven de andere 2 (0.84ewpa i.p.v. 0.80ewpa en 0.76ewpa).


Hey Mizora, Bedankt voor de goede uitleg en berekeningen over biotine! Wat vind je dan van de EF EquiForce Foot van Havens? https://www.havens-shop.com/files/media ... foot_1.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 20:19 



 
Profiel   

mijn haflinger heeft ook brokkelhoefjes. ik houd de hoeven in de zomer nat met die hoefschoenen die water inzuigen en afgeven aan de hoef. Erna olie erop(babyolie of zonnebloed olie werkt prima). Dat houd het water in de hoef en heeft prima gewerkt. Beetje bijvijlen kan ook werken.
Dit zijn simpele oplossingen uiteraard, betere voeding is altijd beter. De mijne moest ook op ijzers maar daar was ik het ook niet mee eens :+ Misschien heb je er wat aan naast de goede voedingstips hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 20:27 



 
Profiel   

Havens Equi Force Foot is een mooi compleet product. Ik kende het nog niet maar gaat zeker op mijn lijstje van hoefsupplementen om in gedachte te houden. Het is mooi geconcentreerd en het heeft een correcte dosering op de verpakking staan (bijna een unicum te noemen).

Hij vult 4 bekende risicotekorten/aandachtspunten aan voor de hoef:
- biotine op een dosering van 0.12mg/kg lichaamsgewicht, dus zelfs vrij ruim
- msm, dit lijkt vrij krap te zijn, maar is op zich een mooi begin
- selenium/koper/zink is in een lichte dosering toegevoegd. Niet genoeg om als enige supplement te dienen, maar daarvoor is het ook niet bedoeld. Wordt er een wat krappe hoeveelheid krachtvoer of mineralbrok gegeven, dan doet het er wel toe, zonder dat er het risico op overdoseren ontstaat. De dosis selenium is 30% (tot 50%, afhankelijk van welke studie je aanhoud) van de dagelijkse behoefte, maar slechts 2 tot 10% van de maximale dosering.
- lysine en methionine zijn twee essentiele aminozuren die vaak als eerste op zijn bij een paard. Soms heeft het paard geen echt eiwittekort, maar heeft hij slechts van een paar aminozuren te weinig waardoor hij geen juiste eiwitten meer kan maken. Lysine en methionine aanvullen zorgt er dan soms al voor dat het paard niet langer een "eiwit"tekort heeft, ondanks dat er maar een paar gram aminozuren (en dus eiwit, want daar bestaan eiwitten uit) toegevoegd zijn.

De vitaminen zijn over het algemeen puntjes op de i.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 20:36 



 
Profiel   

Mizora schreef
Hoeveel Pavo Vital (ik ga er vanuit dat je Vital bedoelt en niet Vital Complete, die laatste is namelijk al even uit de collectie) geef je? Ik weet wat de verpakking zegt, maar eigenlijk is de correcte dosering 30g/100kg paard. Dus bij een paard van 550kg moet je 165g voeren (i.p.v. 100g). Dat maakt ook vaak een flink verschil.


Helemaal offtopic.
Maar waarom zou je een andere dosering geven dan wat de fabrikant aangeeft?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 20:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen