gevorderde hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vancky2005

Berichten: 717
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: België

gevorderde hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 22:46

Mijn paint is gediagnosticeerd met hoefkatrol. Hij is net 10 jaar.
Welk beslag hebben jullie paarden met hoefkatrol? De dierenarts raadde onmiddellijk egg bars aan, de hoefsmid en ik ook zijn er niet echt voor te vinden. Hij wil een rollend ijzer gebruiken eventueel de hiel wat opgehoogd omdat mijn paard enorme platvoeten heeft.
Ik heb geprobeerd zonder ijzers vóór ik wist dat hij HK heeft, ging ook moeilijk, heeft dunne zolen ook.

Gebruikt er iemand egg bars? Mijn paard leeft 24/7 buiten, rijden is niet super belangrijk, durf ik hem ook niet goed meer aan doen. Ik heb nu ook Naf Devil's Relief besteld om te ondersteunen. De DA vond het nog iets te vroeg om te infiltreren. In de weide struikelt hij wel veel, denk dat dat zou kunnen verbeteren met het nieuwe beslag?

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: gevorderde hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:53

Je kunt het altijd proberen. Veel paarden zijn gebaat bij een aangepast beslag maar genezen doen ze er natuurlijk niet van. Het verlicht alleen. En bij welk soort beslag jouw paard het meeste baat heeft is een kwestie van uitproberen.

LiesAnna
Berichten: 40
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:59

Onze pony heeft ook eggbars. Die heeft na een kneuzing een extra randje in het hoefkatrolgebied ontwikkeld. Dit heeft de diepe buigpees geïrriteerd en hier is door een foute beweging de pees gescheurd. Toen heeft ze direct het aangepaste beslag gekregen. De pees is na een lange revalidatie voor zover dat kan goed hersteld en de pony loopt ook weer goed. Ook onder het zadel. Het gaat nu goed met de eggbars. Door sommige mensen wordt aangeraden om ze er niet meer onder te doen, maar durf dat niet zo goed aan... Het blijft moeilijk te beslissen wat de juiste behandeling is. Iedereen zegt wat anders. Ik heb gedaan wat de paardenarts aanraadde, maar vond zijn uitleg ook wel plausibel. De pony is 11 jaar, maar staat niet 24/7 buiten. Alleen overdag.