Toontreder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 22:41

Hallo

Mijn Groninger merrie is denk ik toontreder.
Nu struikelt ze best snel, kan ook lompigheid zijn, maar kan een afwijkende been/hoef stand daarmee te maken hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:44

Beenstanden zijn het beste te beoordelen op een rechte harde ondergrond en dan de foto frontaal genomen.

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 22:47

Ik heb alleen deze momenteel
Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:48

Betere foto's zouden erg helpen. Van voren, zijkant en onderkant.
Op de laatste mag ze wel heel snel een bekapbeurtje gebruiken.

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 22:50

Lindsey_99 schreef:
Betere foto's zouden erg helpen. Van voren, zijkant en onderkant.
Op de laatste mag ze wel heel snel een bekapbeurtje gebruiken.

3 weken geleden is de hoefsmid nog geweest...

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:50

Zoek maar snel een andere...

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 22:53

Lindsey_99 schreef:
Zoek maar snel een andere...

Die ik nu heb ben ik toch niet zo tevreden over...had gevraagd om nieuwe ijzers, blijken ze verlegd te zijn, maar moest wel betalen voor nieuwe.Ze zijn nog glad ook...kan nieteens op straat rijden zonder dat ze af en toe uitglijd.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:55

is inderdaad niet goed te beoordelen op deze foto's. Vind ook dat ze erg lang is, tenzij haar voeten giga snel groeien, zou ik ook een betere hoefsmid ernaar laten kijken. Die weet ook wat hij doet als ze inderdaad toontredend is en lichte correctie nodig heeft.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:30

Weet je zeker dat het 3 weken geleden is dat ze bij de smid is geweest? Lijkt eerder 13 weken.

Ondanks de slechte foto’s zie ik wel wat je bedoelt. Je kan dat prima binnen de perken houden door haar vaak te laten bekappen. Voorkomen dat ze zo scheef staat, dat gaat het makkelijkst als ze op blote voeten loopt. Wat makkelijk kan als haar voeten zo snel groeien.
Mocht je toch persé ijzers willen dan zeker iedere 5 tot 6 weken laten vervangen. (Als dit echt na 3 weken was sneller)

In de zomer, zeker als ze lekker op de wei lopen, groeien hoeven sneller dan in de winter.

Ik ken haar vader en moeder niet als opvallend toontredend.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:34

Hoefsmid kan daar wel wat aan corrigeren maar niet heel veel. Bij teveel correctie krijg je blessures aan de hoefbanden enzo. Daar moet je mee uitkijken.

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 19:34

Ik zou haar graag zonder ijzers laten lopen ( en misschien kan dat nu ook best wel aangezien haar hoeven best snel groeien en ze elke dag weidegang krijgt) Ze heeft ijzers gekregen omdat we voor een duin strandrit best een stuk over straat moeten. Op zich zou ze nu wel zonder ijzers kunnen, maar ben bang dat haar hoeven dan nog schever gaan staan door het afslijten. Als de hoefsmid komt wil ik er dan ook bij zijn om hem vragen te kunnen stellen. Ik heb het idee dat hij de laatste keer niet veel heeft bekapt.

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 19:37

Suzanne F. schreef:
Hoefsmid kan daar wel wat aan corrigeren maar niet heel veel. Bij teveel correctie krijg je blessures aan de hoefbanden enzo. Daar moet je mee uitkijken.

Dat kan kloppen idd, haar lichaam heeft natuurlijk haar beenstand al gecompenseerd.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:40

Suzanne F. schreef:
Hoefsmid kan daar wel wat aan corrigeren maar niet heel veel. Bij teveel correctie krijg je blessures aan de hoefbanden enzo. Daar moet je mee uitkijken.

Dit. Zoals ze op de laatste foto staat is verre van ideaal voor zover te beoordelen.

Zeker rustig aan gaan corrigeren áls je dit überhaupt moet willen, hoe oud is je merrie? Toontredendheid zorgt ook voor structurele overbelasting van hoef tot schouder. Kijk of je hoefsmid met een DA en fysiotherapeut samen kan werken om het verloop in hoefstand zo aangenaam mogelijk te maken. Wellicht weet je DA een goede smid met orthopedische kijk.

Qua afslijten, heb je al eens aan hoefschoenen gedacht?

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:41

Scheef slijten hoeft niet als je vaak genoeg laat bekappen. Hoeft niet veel af dan maar gewoon steeds rechtzetten.
Een goede smid kan je ook leren dat zelf met een rasp bij te houden. Niet inplaats van zijn werk, maar als onderhoud tussen de bekapbeurten door.

Ik deel de mening dat je dit niet 100% moet willen verhelpen, maar dit paard is nog redelijk jong dus wel zo goed mogelijk corrigeren zonder dat ze er meer last dan gemak van hebt.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:55

....meer qua beweging da qua hoefverzoging:
als je paard vaak struikelt kun je dit beïnvloeden door te werken aan de verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen).
Het resultaat is een paard dat in stap, draf en galop "rechtop" gaat.

Vergelijk de beide galopfoto's: de 2e is al beter. Dwz: trek lijntjes door het hoofd van je dier, de beide benen, de romp en je eigen lichaam.

Soms is de toontredersstand aangeboren - maar soms is het ook een reactie op te veel spierspanning in in dit geval de schouders.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:59

Je kan een keuring aanvragen of controle van de dierenarts? Ik heb het gehoord nav de keuring.

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 20:02

We zijn al een tijdje bezig met rechtrichten d.m.v. lange lijnen en ook onder het zadel. Ze heeft een lange rug en hals en verzameling vind ze ook erg moeilijk.
Toch gaat ze al goed vooruit!
Ook heeft ze in het verleden een knieblessure gehad links achter en sinds die tijd vind ze linksom galopperen erg moeilijk(of eng)en vertoont vluchtgedrag.
Toen we haar kochten was ze al toontreder, ik moet eens kijken of ik oude foto's heb om te vergelijken. Foto van haar hoeven van achter gezien is een jaar geleden.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:42

Janneke2 schreef:
....meer qua beweging da qua hoefverzoging:
als je paard vaak struikelt kun je dit beïnvloeden door te werken aan de verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen).
Het resultaat is een paard dat in stap, draf en galop "rechtop" gaat.

Vergelijk de beide galopfoto's: de 2e is al beter. Dwz: trek lijntjes door het hoofd van je dier, de beide benen, de romp en je eigen lichaam.

Soms is de toontredersstand aangeboren - maar soms is het ook een reactie op te veel spierspanning in in dit geval de schouders.


Het struikelen kan ook komen door de te lange toon. De spierspanning in de schouders zou daar wellicht ook mee te maken kunnen hebben. Hopelijk vind je snel een bekapper die wel de hoef voldoende kan inkorten.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:50

Misschien kan deze je helpen. Toontredend komt soms voort uit spierspanning hogerop maar ook vaak door verkeerde bekapping, scheefstand e.d.

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 22:55

Lindsey_99 schreef:
Misschien kan deze je helpen. Toontredend komt soms voort uit spierspanning hogerop maar ook vaak door verkeerde bekapping, scheefstand e.d.

Bedankt! Ik ga haar om raad vragen

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:59

Lindsey_99 schreef:
Misschien kan deze je helpen. Toontredend komt soms voort uit spierspanning hogerop maar ook vaak door verkeerde bekapping, scheefstand e.d.


Toontredend is een afwijkende beenstand die erfelijk is. Daarom wordt er door de stamboeken ook streng op geselecteerd. Daar kun je een klein beetje aan doen als smid, maar zeker niet te veel want dan vraag je om blessures.

Dus ik zou ver weg blijven bij mensen die beweren dat het uit spierspanning hogerop komt. Heel ver, de kans dat je paard kapot gaat is groot.

FireAndIce

Berichten: 878
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Toontreder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 23:02

Het komt er dus eigenlijk op neer het beter zo te laten om problemen in het lichaam te voorkomen?
Misschien heeft ze het altijd al gehad en kun je het nu niet echt meer corrigeren.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:02

Om te beoordelen of een paard toontredend is hoef je niet gestudeerd te hebben, Even een foto van recht van voren is genoeg om het te zien. Maar ik vind haar ook zowel voor als achter veel te lange tenen hebben.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 01:26

FireAndIce schreef:
Het komt er dus eigenlijk op neer het beter zo te laten om problemen in het lichaam te voorkomen?
Misschien heeft ze het altijd al gehad en kun je het nu niet echt meer corrigeren.

Geloof nooit in mensen die beweren wonderen te kunnen verrichten. Een toontreder kun je met een goede smid, DA en fysio zeker nog aan het lopen houden. Maar, toontredendheid is inderdaad erfelijk en dus niet "zomaar" door spierspanning. De spierspanning is normaliter het gevolg van de toontredendheid.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:29

Dioxide schreef:
FireAndIce schreef:
Het komt er dus eigenlijk op neer het beter zo te laten om problemen in het lichaam te voorkomen?
Misschien heeft ze het altijd al gehad en kun je het nu niet echt meer corrigeren.

Geloof nooit in mensen die beweren wonderen te kunnen verrichten. Een toontreder kun je met een goede smid, DA en fysio zeker nog aan het lopen houden. Maar, toontredendheid is inderdaad erfelijk en dus niet "zomaar" door spierspanning. De spierspanning is normaliter het gevolg van de toontredendheid.


Precies. Goede smid klein beetje laten corrigeren elke keer maar meer kan je niet doen.