Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

 
Profiel   

Zelda3000 schreef
welke pijnstillers raden jullie dan aan? Ik wil niks al te extreem zoals bute ofzo. Zijn er misschien mildere pijnstillers die wel helpen?

Ik zou niet voor half werk gaan in dit geval maar in overleg met je da juist voor bute of metacam oid gaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 22:40 



 
Profiel   

Niet zo handig de stand te veranderen. Hier heeft mijn hoefsmid voor gewaarschuwd. Ik heb twee merries met stand afwijkingen, maar die laat hij in de stand die ze van nature hebben. Nooit problemen gehad. Vraag je oude hoefsmid om advies. Hij zal de hoeven niet voor niets zo gekapt hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 22:53 



 
Profiel   

Dus als een smid ooit de hoeven van je paard verneukt moet ie zo maar de rest van zijn leven staan? Je haalt nogal wat door elkaar.
Dit is geen standsverandering maar een correctie in de verkeerde (mediale laterale en/of dorsale palmaire) balans van de hoeven. Bijna elk paard groeit wat scheef en dat moet elke bakapbeurt 'gecorrigeerd' worden zodat ze niet té scheef gaan. Anders krijg je door het cirkeltje uiteindelijk mega scheve hoeven daardoor een nog schever paard. Dat moet dus zeker wel weer gecorrigeerd worden naar hoe het paard eerst stond!
Jouw smid zal de hoeven ook ietswat 'corrigeren' elke bekapbeurt zodat ze niet té scheef gaan. Hele scheve hoeven horen alleen bij een paard met een hele slechte stand.

Wat stom dat je paard zo kreupel is TS! Dat is wel heel extreem. Hoeveel heeft hij gecorrigeerd? In principe zie ik smeden zulke correcties niet vaak langzaam doen.
Soms willen smeden de hoeven te recht en gaan daardoor bij één kant teveel in de zool. Kan ik me slecht voorstellen als er zoveel vertrouwen is in deze smid maar goed..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 23:13 



 
Profiel   

Geryon: op dit moment heeft hij perfecte hoefjes, dus hij heeft de hoeven in 1x helemaal gecorrigeerd. En dat is dus ook wat me nu zo stoort ik hoor van iedereen goede verhalen van deze smid en laat ik mijn paard doen en kreupelt die meteen. Ik heb hem niet gevraagt om te corrigeren en hij ook niet aan mij. Hij heeft dit uit zichzelf gedaan. Pas toen ik hem appte erover dat hij nu dus kreupelt zei hij dat hij de hoeven recht heeft gezet en dat het daarom komt en dat het binnen een paar dagen over moet gaan. Ik weet van mezelf ook echt wel dat als de hoef gecorrigeerd moet worden dit langzaam moet gebeuren. Maar als je een (goeie) hoefsmid denk uitgezocht te hebben dat zou je er toch vanuit gaan dat die dit ook weten maarja blijkbaar niet dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 23:23 



 

Heb je foto’s van hoe t was en hoe t nu is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 23:30 



 
Profiel   

Morgen paar keer flink koelen en pijnstilling geven en loopt hij morgen nog erger kreupel dan eerst die hoefsmid erbij , dan kan hij het zien, desnoods een filmpje sturen en eisen ( niet vragen) dat hij er iets aan doet, zooltjes of een ijzer wat de correctie afzwakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 23:36 



 
Profiel   

In principe vind ik het niet gek dat hij 'zomaar' gecorrigeerd heeft. Het zou gekker zijn als ie dat niet had gedaan want dan had hij zoals je vorige smid enkel wat ingekort en niet gekeken naar wat de hoef nodig had. Sommige smeden zijn niet zo praterig over wat ze doen en doen gewoon wat nodig is. Maar hij had het in ieder geval wel even kunnen melden. En zoveel corrigeren is ook niet heel handig.. zoals ik al zei zie ik veel smeden dit snel doen dus ik denk dat er vanuit gegaan wordt dat paarden dat kunnen hebben? Blijkbaar niet alle..

Koelen lijkt mij ook een goede. Kan nooit kwaad in een acute situatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 23:43 



 
Profiel   

IsabelleN schreef
Wanneer een paard als gevolg van een hoefsmid behandeling kreupel is en zoals jij omschrijft pijn heeft, dan is er iets flink mis gegaan.... :( Al zou iedereen de smid geweldig vinden, ik zou beslist een andere nemen.
Een 17 jarig paard wat altijd probleemloos liep rigoureus veranderen van stand kan absoluut niet.


Mee eens, zeker een andere smid zoeken. Dit levert je anders een kreupel paard op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 00:11 



 
Profiel   

Ik heb een goeie foto van hoe ze nu eruitzien, ik heb alleen onduidelijke fotos van hoe ze van te voren uitzien. Als je toch de foto's wilt zien stuur me dan even een pb dan stuur ik je ze zo door.
En nogmaals bedankt voor de reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 01:03 



 
Profiel   

Novacam is een prima pijnstiller.

Vervelend dat het zo gelopen is. Zou inderdaad wat dagen aan kijken en hem op pijnstiller zetten en als het niet bijtrekt nogmaals hoefsmid erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 01:18 



 
Profiel   

io begrijp dat je paard op verschillende ondergronden staat. Voor dat je je paard vol medicatie gaat proppen zou ik je paard eerst alleen op zachte ondergrond zetten.

Verder, loopt je paard echt kreupel of gevoelig/op eieren?

Ik ben persoonlijk voorstander van minimale veranderingen en dan maar vaker komen. Maar met een hoefijzer is dat een stuk lastiger. Ik ben sowieso anti-ijzer maar misschien was het handiger geweest dat de ijzers er af gelaten waren, de smid een beetje had veranderd en dan over 3 weken weer wat veranderen. Dan is het niet opeens zo'n grote verandering. (En als je perse ijzers wilt had je die er daarna weer onder kunnen doen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 07:42 



 
Profiel   

Zelda3000 schreef
Nu ben ik me natuurlijk helemaal zorgen aan het maken wat ik lees alleen maar horror verhalen als ik op internet hier iets van opzoek.


Wacht nou maar even een dag of wat af, en kijk dan hoe je paard loopt. Wat een vorige smit heeft verkl**t is niet zijn schuld. Hij had het ook in een paar keer kunnen corrigeren, maar dan had je paard wellicht nog langer scheef gestaan, en dat is ook slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 11:10 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat een paard na een bezoek van de smid beter moet lopen en niet slechter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 11:26 



 
Profiel   

Hoe loopt je paard vandaag?
En laten we niet gelijk afgeven op de smid, dit is mij bij van N.assau ook eens overkomen en dat zijn toch niet de eerste de beste smeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 12:23 



 
Profiel   

Vala schreef
Hoe loopt je paard vandaag?
En laten we niet gelijk afgeven op de smid, dit is mij bij van N.assau ook eens overkomen en dat zijn toch niet de eerste de beste smeden.



Helemaal mee eens hoor ondanks mijn eerdere reactie. Dit kan gewoon gebeuren. Ook bij een goede smid, maar belangrijk is dat je het communiceert naar de smid zodat hij daar een volgende keer wel rekening mee kan houden. De droogte speelt ook wel een rol. Ik merk om me heen dat er ook veel paarden zijn die daardoor wat gevoelig op de zolen worden en lopen dan inderdaad op eieren. Mijn advies zou ook zijn om het paard op een zachte bodem te zetten en liefste een deel van de dag in nat zand (indien dat tot de mogelijkheden behoort) . Pijnstilling alleen als het paard echt kreupel is. Pijnstilling heeft immers zoveel andere nadelen (als maagzweren etc). Heeft het paard echt pijn ja dan moet je wat doen en dan zou ik ook zeggen Metacam of Novocam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 12:49 



 
Profiel   

Dierenarts er bij halen en op de pijnstilling zetten. Moet met paar dagen over zijn, geen zorgen!
Wel een wijze les geleerd: correcties altijd verdelen over meerdere bekapbeurten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 13:00 



 
Profiel   

Ik ben stukke opgeluchter vandaag. Hij loopt stukke beter gelukkig. Dus ik geef hem zoizo 1 week rust maar denk dat ik me te snel zorgen heb liggen maken zoals het er nu uitziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:04 



 
Profiel   

Gelukkig maar! Ik dacht stiekem wel dat het zo zou gaan. Overleg even goed met je smid de volgende keer. Ik denkt dat een week rust niet eens nodig is maar als jij je daar beter bij voelt moet je dat gewoon doen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen