Paard plots op 3 benen?? Na een uur weer ver beter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Paard plots op 3 benen?? Na een uur weer ver beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 20:32

Oke ten eerste ik hoop dat het goed staat.

Mijn paard heeft links achter spat (artrose in de sprong). Op advies van DA wel gewoon beweging geven.

Gister gaan rijden, zo’n 20 min ingestapt en 10 minuutjes gedraafd. Ze liep behoorlijk kreupel (normaal met beweging verdwijnt het) dus paard even halt laten houden en daarna weer wat gestapt.
In stap merkte ik dar het niet goed was dus halt gehouden en afgestapt. Paard stond letterlijk op 3 benen en kon niet meer lopen. Zwaaide het linker achterbeen helemaal naar buiten en strompelde echt. Paard op stal gezet en na een half uurtje weer gewandeld.

Ze was toen alleen wat kreupel en stijf maar gebruikte alle 4 haar benen weer. Vandaag weer even gewandeld en niks meer aan te zien?

Wat zou dit geweest kunnen zijn? Het zag er zo vreselijk uit. Zou dit door de spat kunnen komen? Het lijkt me sterk. Leek alsof er iets verkeerd is geschoten.

Tips over DA etc hoef ik niet, wordt aan gewerkt. Ben alleen benieuwd waarom een paard na lichte arbeid ineens niet meer kan lopen/steunen op 1 been?

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paard plots op 3 benen?? Na een uur weer ver beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:34

hoefzweer?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard plots op 3 benen?? Na een uur weer ver beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 20:42

Lijkt me niet, aangezien ik dus eerst gewoon kon rijden, en het na een uur weer 100 x beter was.

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:46

Als het vaker voorkomt dan zou het kunnen dat je paard ergens in de botten van zijn voet cystes heeft zitten (gaten in het bot/holtes). Als ze gaat bewegen komt wordt er gewrichtsvocht aangemaakt en dan kan dat in zo’n cyste komen te zitten. Dat doet zo’n pijn dat ze dan op 3 benen staan. Na wat rust zakt dat vocht er weer uit en lijkt er niets meer aan de hand.

Het kan uiteraard ook een heel andere oorzaak hebben maar dit was mijn ervaring met een paard, als het vaker gebeurt zou je een onderzoek (met foto’s) kunnen laten doen om meer zekerheid te krijgen over de oorzaak.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Paard plots op 3 benen?? Na een uur weer ver beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:14

Is het niet zo dat haar knie op slot schoot gezien ze het naar buiten draaide? Dan strompelen ze ook echt en houden letterlijk het been stijf. Dat gaat vaak over met paar passen achterwaarts en hoeft niks te maken te hebben met de spat

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard plots op 3 benen?? Na een uur weer ver beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:01

Dat klinkt inderdaad als een knie op slot.
Dan moeten ze het been zwaaien en kunnen er geen kracht op zetten.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:18

Knie op slot geeft dit ook inderdaad.
En ja dat oogt heel heftig als je niet weet dat dat het dat is.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard plots op 3 benen?? Na een uur weer ver beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 14:00

Ik denk inderdaad dat haar knie op slot is gesprongen, was wel weg geschrokken want het zag er echt vreselijk uit...

Gelukkig gaat het nu prima en ben ik weer wat gerust gesteld!