Moet ik mij hier zorgen om maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 16:08

Zoals elke dag, krabte ik net de hoeven van mijn paard uit, en ineens viel het me op dat er een soort scheuren in de hoef lopen? Vanuit de straal zeg maar.

Ze heeft in diezelfde hoef ook wat rotstraal, dit is inmiddels behandeld en weer helemaal hard, moet er alleen nog uitgroeien. Hoefsmid weet hier natuurlijk ook van.

Het voelt niet warm aan, het doet haar geen zeer en ze loopt er ook gewoon normaal op. Het lijkt alsof er gewoon nieuwe hoef onder groeit.

Ik snap er helemaal niks van. Weten jullie wat dit is en wat ik er het beste aan kan doen? Invetten? Smid bellen?

Rare hoef:

Afbeelding


Normale hoef:

Afbeelding


(Ze heeft overigens inderdaad hele grote voeten van zichzelf)

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:14

De hielen lijken me érg lang. Maar.. ik ben geen smid of deskundige, dus ik ben benieuwd wat andere bokkers er van vinden.
Ik zou wel de smid laten komen inderdaad.
Wat is de reden voor de ijzers?

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 16:20

Hoefsmid is 4 weken geleden geweest, ze heeft echt héle grote hoeven van zichzelf. :')
Ik wacht even wat meer inzicht af en ga dan ook bij een smid informeren, mijn eigen smid is helaas vanwege een blessure uit de running.

Reden voor ijzers is ivm eventing, er moeten stiften in kunnen. Voor moet ze sowieso ijzers omdat haar rechtervoorhoef een zwakke plek heeft.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:27

Misschien zijn ze wat gescheurd door de droogte?

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 16:28

Dat is een goede mogelijkheid, ik zal het zo even flink invetten

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:30

Zoals ik het op de foto zie lijkt het of de hoeven heel erg droog zijn en daardoor
gaan scheuren(brokkelen). Ik zou zeker contact opnemen met een hoefsmid en
advies vragen. Beter te vroeg dan te laat. Succes +:)+

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:47

Zo te zien is het door de droogte. Beter een tijdje in een natte wei zetten zodat de hoef water op kan nemen. Of 20 minuten in een emmer water kan ook. Daarna kun je er hoefvet op smeren anders sluit je de hoef alleen maar af voor vocht van buiten af.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:55

DreamGuide schreef:
Dat is een goede mogelijkheid, ik zal het zo even flink invetten


Invetten heeft pas zin als de hoef nat is geweest. Anders heeft het geen enkele zin.. Ik vind de straal erg diep liggen..

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:40

Daar moet gewoon weer een stuk van die hoeven af.
Je ziet ze aan de zijkant ook al over het ijzer komen.

Vaak zijn die scheuren vanuit de straal door de uitdroging van het product tegen rotstraal.

Dus geen zorgen maken, gewoon de smid terug laten komen :D

Shenavallie
Berichten: 11572
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:47

Ik ben zelf geen hoefsmid, maar als ik het zo met een lekenoog bekijk dan zou ik denken dat er te weinig is afgehaald de laatste keer èn dat de ijzers niet op de juiste maat zijn geplaatst. De hoeven groeien namelijk wel erg snel over de rand. De paarden van mijn werk werden juist wat ruimer op de ijzers gezet.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 17:55

Ik bedenk me net, dat die ene hoef misschien wel zo droog is vanwege de behandeling van die rotstraal. Omdat zo snel mogelijk weg te werken heb ik lange tijd die straal gewassen met betadine en er daarna hoef verharder opgespoten. Zou me eigenlijk niks verwonderen als het daardoor kwam.

Ze staat sowieso overdag in een weiland met kleigrond, die is met de recente regenval wel nattig.

Ik haar voeten nu een paar keer flink natgespoten en daarna ingevet, dit ga ik de komende dagen herhalen in de hoop dat het verbeterd of in ieder geval niet erger wordt. Anders moet ik maar kijken of er in de omgeving een andere (goede) hoefsmid is die hier wat mee kan.

@pandora, ik heb echt héle lelijke foto's gemaakt, haar hoeven zitten nog niet over het ijzer heen oid, ze zien er voor de rest heel netjes uit maar het vertekend nog al. Thanks voor de tips!

Thanks voor alle adviezen!!
Ik ben weer een beetje gerustgesteld. :')

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 17:57

Shenavallie schreef:
Ik ben zelf geen hoefsmid, maar als ik het zo met een lekenoog bekijk dan zou ik denken dat er te weinig is afgehaald de laatste keer èn dat de ijzers niet op de juiste maat zijn geplaatst. De hoeven groeien namelijk wel erg snel over de rand. De paarden van mijn werk werden juist wat ruimer op de ijzers gezet.


Ze is laatste keer inderdaad door een andere smid gedaan dan normaal gesproken. (Mijn eigen smid zit met blessure) Ik ben ook geen groot fan hoe hij ze er onder heeft geslagen, hij deed ook nog eens boos tegen mijn paard. -:(-
Ze staat normaal altijd op ijzermaat 5, die passen goed. Wel is het zo dat ze echt hele grote hoeven heeft, dus er kan echt niet teveel af worden gehaald want dan loopt ze stokkreupel natuurlijk.

Edit; dit is het voetje gewoon van voren, ziet er verder keurig uit naar mijn idee:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:05

Ik vind ze zelf eerder veelste lang. Vergelijk ze maar keer met andere paarden.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:08

Tommie heeft dat ook gehad met door het droge weer. Gaat nu alweer een stuk beter.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:19

Ik vind ze ook te lang, op foto 1 is al duidlijk te zien dat de hoefwand te lang is. Ze heeft ook flares.
Hoef is zo uit balans wat die scheuren ook kan veroorzaken.

Ik vind het typische hoeven die op ijzers staan. Die worden vaak hoog, cola blikjes noemen ze het wel eens.

Ben niet per se tegen beslag maar het moet wel goed gebeuren en het paard moet ook een goed model hoef houden.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:54

Idd,die hoeven staan veel te lang, te hoge hielen poken dan scheurt alles veel makkelijker.

Nu , zoiets los je ook niet op in 1-2-3 natuurlijk, maar ik zou toch een smid zoeken die uit zichzelf zegt dat ze te lang staat.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 19:02

AnnemiekvM schreef:
Tommie heeft dat ook gehad met door het droge weer. Gaat nu alweer een stuk beter.

Oh gelukkig maar. :)

Voor iedereen die zegt dat ze te lang staat of te groot: realiseer je wel dat we het hebben over een paard van 1m82. Zoals ik eerder zei, als je deze hoeven kleiner of korter maakt, dan loopt ze extreem gevoelig zo niet stokkreupel, ik heb dat met eigen ogen mogen aanschouwen en wil het liever nooit meer zien. Mijn hoefsmid weet dit ook en kapt daarom niet te veel van haar hoeven af.
Ik begrijp dat dit voor jullie natuurlijk moeilijk is om vanaf een scherm te beoordelen, dus jullie moeten me maar op mijn woord geloven. ;)

pien_2010

Berichten: 43214
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:25

DreamGuide schreef:
Ik begrijp dat dit voor jullie natuurlijk moeilijk is om vanaf een scherm te beoordelen, dus jullie moeten me maar op mijn woord geloven. ;)
Ik geloof je!

Kun je niet ergens waar ze of drinkt, of regelmatig de stal in gaat een modderbadje maken, zodat de hoeven wat nat gehouden worden? Dat helpt hier altijd goed.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:37

Het gaat vaak niet zo zeer om de lengte van de hoef, maar om de hoek waarin hij staat. Hoge hielen zorgt dat het hoefbeen niet vlak staat, en dat voelt voor het paard alsof hij op hakken loopt. Dat kan problemen geven met lopen, maar kan ook ervoor zorgen dat de straal te diep ligt (en daardoor ontstaat rotstraal) en dat er scheuren in de hoef komen doordat de druk niet wordt verdeeld over de hele hoef.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:46

Het lijkt wel alsof de ijzers zeer korte takken hebben? Ze moeten bij de hielen een stuk uitsteken anders krijgt de achterkant van de hoef niet genoeg steun en daar krijg je allemaal problemen van dus zou daar mee op passen mochten de ijzers zo klein zijn!

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 19:52

@pien_2010, de drinkplaats staat inderdaad in een modder/zandstuk, dus dat is geregeld. :)

@8nnemiek, ik zal vanavond nog even een goeie foto van de zijkant maken, dan zul je zien dat ze eerder vlak dan hoog staat.

@geryon, takken steken wel een stukje uit aan de achterkant, zodat ze in ieder geval voorbij de hoefwand zitten. Te lang is een probleem omdat madam ze dan gewoon aftrapt.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:48

Voor droge hoeven gebruik ik een deel azijn op een deel zonnebloemolie en dan dagelijks invetten (inclusief onderzijde hoef!). Die breng ik aan op droge hoef of natte hoef (voorkeur).

Succes!

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 23:30

Eerlijk?
Die diepe groef aan de straal is niet jouw paard z'n ergste probleem, en zal pas echt opgelost geraken als de hoeven zelf drastisch worden aangepakt.

Jouw paard heeft geen grote hoeven van zichzelf maar is slecht bekapt en beslagen. De hielen zijn zo ontzettend hoog, deze zouden moeten komen daar waar de straal het breedste is, daar mag dus een heel pak af :)
Persoonlijk zou ik opzoek gaan naar een andere bekapper.

Als je graag meer informatie wil, mag je gerust een pb sturen

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 23:33

De hoeven zijn véél te lang en waarom zitten er ijzers onder? Dat ze droog zijn, oké, dat kan heel goed met dit weer. Echt, zoek een goede bekapper, voor mijn part een smid, als ie maar wat van hoeven weet. Dit is broddelwerk en jouw paard en jij zijn de dupe.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Moet ik mij hier zorgen om maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 23:40

Eens dat deze hoeven veel te lang zijn.
Ijzerdiscussie lijkt mij hier niet op zijn plek, geeft weer een draai aan het topic..

Wel zou ik adviseren een andere smid te zoeken, deze problemen (straal) worden veroorzaakt door het verkeerd bekappen en beslaan. Dat jouw paard 182 is wilt niet meteen zeggen dat het paard te lange hoeven moet hebben. De hoeven moeten in zo’n geval juíst stabiliteit geven en dat kan zo niet.