Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Moet ik mij hier zorgen om maken?

 
Profiel   

Over die 'rare' hoef zou ik me wel zorgen maken. De ijzers zijn bovendien te klein, na het 3e nagelgat moet de hoef ruimte genoeg hebben om op het ijzer uit te zetten, en deze geven die ruimte niet. Te smal dus. En de hoef is idd te lang (of hoog). Je leest aan de kroonrand ook de spanning aan de voorkant al af.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 22:46 



 
Profiel   

Even een kleine vraag voor de mensen die zeggen dat de hoeven te lang zijn; als ik haar korter laat bekappen (want dat heb ik een keer laten doen omdat ik de hoeven ook erg lang en groot vond) dan loopt ze stokkreupel. Is dat dan beter voor haar? Want zo begrijp ik het nu een beetje.

Bedankt voor alle adviezen over de scheur, daar had ik om gevraagd. Ik ga het extra goed in de gaten houden en zorgen dat het niet meer zo droog is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 07:54 



 
Profiel   

Je moet er ook niet meteen centimeters afhalen natuurlijk, dan loopt ieder paard kreupel.
Dit is milimeter werk.. wat al gauw een jaar gaat kosten.
Maar geloof mij, het is het echt waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 08:02 



 
Profiel   

Een paard zou niet kreupel moeten lopen op een normale hoeflengte, dan is er ergens iets mis in de hoef. De hoeven extra lang laten is dan symptoombestrijding. Dat kan, maar is niet ideaal. In een keer een flink stuk eraf is ook niet de beste manier. Liever zou ik een goede smid zoeken, en samen een manier zoeken om heel geleidelijk, beetje bij beetje, de hoef gezond te maken en langzaam in de juiste stand te zetten. Dan heb je kans dat je ook over een jaartje voor altijd van de rotstraal en scheuren af bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 08:09 



 

Een hoef weer in juiste proporties zetten kost ongeveer een jaar.. Het kost een jaar voordat de hoef zich weer volledig vernieuwd heeft met gezond weefsel. In die tijd kan er langzaam steeds ietsje meer van de hoef afgehaald worden. Zo krijgt ze de tijd eraan te wennen. En de zool de tijd om weer harder te worden, zodat ze niet bij elk steentje kreupel wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 08:56 



 
Profiel   

Er is nog een groot verschil tussen te kort laten bekappen of de hoef in etappes weer in normale proporties terugbrengen :) Een goede hoefsmid die voldoende kennis heeft kan een paard een stuk netter op de voeten zetten. Scheuren, brokkels, opgedrukte kroonranden etc zijn nooit normaal. Daar zit altijd een of meerdere oorzaken achter.
http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/ ... n-de-hoef/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 09:09 



 
Profiel   

Deze hoeven hebben inderdaad écht wat werk nodig. Als jouw smid dit 'ok' vindt, zou ik een second opinion vragen... Ongeacht hoe groot je paard is, de grootte van de voet moet relatief (ongeveer) gelijk zijn voor paarden - het moet passen bij het beenwerk, dat doet het hoefbeen namelijk (als het goed is) ook en de rest van de hoef dient als capsule voor wat er binnenin zit. Zo'n grote hoef is een beetje als plateauzolen voor ons. Loopt je paard kreupel na de bekapping, dat is het te rigoureus gedaan. De kunst is om elke week een klein beetje te doen, niet om in één keer de hele voet te verbouwen. Een korte bekapinterval aanhouden dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 09:10 



 
Profiel   

Naast goed bekappen valt en staat hoefherstel ook met de juiste voeding, beweging en huisvesting.

Het is dus niet alleen maar korter zetten en afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 15:18 



 
Profiel   

Ik ben geen smid... het lijkt mij dat de teen wat te lang is en de takken van het ijzer wat te nauw. Maar als je smid dit er zo onder zet heeft hij daar vast een reden voor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen