Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Leren zien of een paard (niet) goed loopt

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik heb heel veel moeite met het zien of een paard goed of niet goed loopt. Als er wordt gevraagd of een paard goed loopt, zie ik vaak echt niet of hij niet goed loopt (behalve als hij op 3 benen staat natuurlijk :Y) ). Soms zie ik wel dat er iets niet goed is, maar aan welk been het dan ligt.. :?
Ik hoopte daarom dat er wat bokkers filmpjes en/of uitleg konden geven, zodat ik dit kan "leren" zien.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:09 



 
Profiel   

Meetellen in de takt, als dit een mooie kadans heeft, is de kans groot dat hij zuiver loopt.
Tellen, kijken, voelen, doe dit bij veel paarden om die 3 te ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:24 



 
Profiel   

Een paard wat niet goed loopt, ‘valt’ vaak op het andere been. Dus als het paard linksom loopt en hij valt steeds op het linkervoorbeen, dan ontlast hij rechtsvoor en heeft daar dus pijn.

Soms kan je het nog beter voelen dan zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:30 



 

Ik heb in dit topic vele filmpjes van mijn paard in alle gradaties van zeer slecht tot (bijna) zuiver staan. Wellicht heb je daar wat aan als oefenmateriaal? :)

[BEH] Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

(Tip, je kan ook enkel mijn berichten bekijken door op “door de topicstarter” te klikken, dan mis je echter wel de reacties van wat anderen van het lopen van mijn paard vinden.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:38 



 
Profiel   

Ga een ochtendje bij de voorkeuringen van de endurance zitten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:49 



 
Profiel   

Ik vind een vraag als dit dubbel.

Ik heb ondertussen zoveel paarden gezien in mijn leven dat ik veel zie. Ik ben aanwezig geweest bij heel veel onderzoeken en keuringen van DA's. Daar leer je echt veel van.

Daarnaast is het een kwestie van veel verschillende paarden zien, dan ga je het zien als een paard niet goed is.

Echter heb ik ook geleerd dat sommige zaken rijtechnisch zijn, spiertechnisch, soms uit de rug komen, soms in het hoofd van het paard of de ruiter zit, of dat een DA soms een paard compleet binneste buiten kan keren en niet de oorzaak kan vinden.

En daarom vind ik via filmpjes uitleg geven eigenlijk niet echt iets waarvan je het kan leren. Er is tegenwoordig een hele grote groep mensen die een complete diagnose vanaf een filmpje geven. Naar mijn mening kan dat gewoon niet en moet je het juist leren van mensen die dat nooit zullen doen.

De tip van Arabesk, gewoon eens een DA( die jaren geleerd heeft om diagnoses te stellen) gaan volgen vind ik een goede!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 21:14 



 
Profiel   

Bedankt voor alle antwoorden :D

Rakkie123 schreef
Meetellen in de takt, als dit een mooie kadans heeft, is de kans groot dat hij zuiver loopt.
Tellen, kijken, voelen, doe dit bij veel paarden om die 3 te ontwikkelen.

Bij het longeren tel ik regelmatig mee, maar ook daar heb ik het gevoel dat ik er te weinig over weet om er een oordeel uit te trekken :(


Suzanne F. schreef
Een paard wat niet goed loopt, ‘valt’ vaak op het andere been. Dus als het paard linksom loopt en hij valt steeds op het linkervoorbeen, dan ontlast hij rechtsvoor en heeft daar dus pijn.

Soms kan je het nog beter voelen dan zien.

Dat is iets waar ik nog niet over na had gedacht, maar nu je het zo zegt klinkt het erg logisch. Ik noemde vaak het been waar ze op vallen als verkeerde been, omdat ik zag dat daar iets mee was. Die snap ik nu wel, dank je :)
Voelen doe ik het vaak wel inderdaad, niet genoemd in de OP, maar ik voel wel dat er "iets" anders is dan normaal.

Shanna schreef
Ik heb in dit topic vele filmpjes van mijn paard in alle gradaties van zeer slecht tot (bijna) zuiver staan. Wellicht heb je daar wat aan als oefenmateriaal? :)

[BEH] Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

(Tip, je kan ook enkel mijn berichten bekijken door op “door de topicstarter” te klikken, dan mis je echter wel de reacties van wat anderen van het lopen van mijn paard vinden.)

Klinkt erg interessant! Ik ga dat morgen even op mijn gemak doorkijken, bedankt :)

Arabesk schreef
Ga een ochtendje bij de voorkeuringen van de endurance zitten :j

Ik zit in de polder en ik geloof niet dat er veel endurance wedstrijden zijn hier.. Kan er wel een dagje uit van maken :D Zijn er plaatsen waar vaak wedstrijden zijn? Ben daar niet zo in thuis. Anders kijk ik even op mijnknhs.

ruitje schreef
Ik vind een vraag als dit dubbel.

Ik heb ondertussen zoveel paarden gezien in mijn leven dat ik veel zie. Ik ben aanwezig geweest bij heel veel onderzoeken en keuringen van DA's. Daar leer je echt veel van.

Daarnaast is het een kwestie van veel verschillende paarden zien, dan ga je het zien als een paard niet goed is.

Echter heb ik ook geleerd dat sommige zaken rijtechnisch zijn, spiertechnisch, soms uit de rug komen, soms in het hoofd van het paard of de ruiter zit, of dat een DA soms een paard compleet binneste buiten kan keren en niet de oorzaak kan vinden.

En daarom vind ik via filmpjes uitleg geven eigenlijk niet echt iets waarvan je het kan leren. Er is tegenwoordig een hele grote groep mensen die een complete diagnose vanaf een filmpje geven. Naar mijn mening kan dat gewoon niet en moet je het juist leren van mensen die dat nooit zullen doen.

De tip van Arabesk, gewoon eens een DA( die jaren geleerd heeft om diagnoses te stellen) gaan volgen vind ik een goede!

Vaak probeer ik ook overal bij te zijn om zo veel mogelijk op te pikken. Ook daarom dit topic, ik vind het rete-interessant en baal dan ook dat ik nog niet zo veel kennis heb en paarden heb gezien om dit te weten. Ik zie ook niet heel veel paarden helaas, daarom hoop ik via deze weg wat kennis op te kunnen doen.

Dierenarts volgen of bij een keuring zitten ga ik even voor kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 22:09 



 
Profiel   

_Cassidy schreef
Hoi allemaal,

Ik heb heel veel moeite met het zien of een paard goed of niet goed loopt. Als er wordt gevraagd of een paard goed loopt, zie ik vaak echt niet of hij niet goed loopt (behalve als hij op 3 benen staat natuurlijk :Y) ). Soms zie ik wel dat er iets niet goed is, maar aan welk been het dan ligt.. :?
Ik hoopte daarom dat er wat bokkers filmpjes en/of uitleg konden geven, zodat ik dit kan "leren" zien.


Ik voel het vaak aan mijn paard.. Ik voel dat de passen niet afgemaakt worden of dat 1 been verder omhoog komt dan het anderen. Ook een tip, laat je regelmatig filmen, leer je het herkennen. Daarnaast kan je ook tellen.. Als je bijvoorbeeld stapt (dat is een 4 takt) elke keer als een achterbeen omhoog komt voel je dat.. Dat kan je tellen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 22:23 



 
Profiel   

https://youtu.be/3-EfhUsFWOI
https://youtu.be/0R82mjHiNF0
https://youtu.be/HlrDIT5jfZo
https://youtu.be/ZWTHDVvnnmk

Deze links zijn interessant om te bekijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 22:24 



 
Profiel   

lamenesstrainer.com, gebruiken de studenten diergeneeskunde ook. En uiteraard in het echt gewoon goed leren kijken, eerst weten wat normaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 22:25 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Een paard wat niet goed loopt, ‘valt’ vaak op het andere been. Dus als het paard linksom loopt en hij valt steeds op het linkervoorbeen, dan ontlast hij rechtsvoor en heeft daar dus pijn.

Soms kan je het nog beter voelen dan zien.


Dat klopt voor een deel. Een paard dat kreupel loopt heeft pijn. Het pijnlijke been of de pijnlijke voet zal het willen ontasten en "valt' dus als het waren op het niet pijnlijke been. Vaak kun je dat ook goed zien aan het hoofd, dat beweegt een beetje mee (knikt in) op de kant waar het op het been "valt". Dit zie je dan duidelijker in de gevallen van kreupelheden in het voorbeen onderbeen voet. Hogere kreupelheden kunnen een ander beeld geven. Mindere buiging in het spronggwricht, korter/stijver lopen, rug stijf houden. Het is nog niet makkelijk om een kreupelheid echt goed te lokaliseren. Ook problemen aan pezen geven een ander beeld. Die zie je vaak beter op een zachte bodem en onder belasting dan op een harde bodem. Kreupelheid op harde bodem zie eerder bij kreupelheden in het onderbeen/voet en ook eerder bij artrose achtige kreupelheden.
Om echt goed een kreupelheid te lokaliseren moet je bij de dierenarts zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 23:18 



 
Profiel   

Interessante links!! Gaat veel verder dan de vraag van TS, maar echt goed! Dank.

On topic: het is heel belangrijk dat je weet wanneer het wel zuiver is. Ik zie misschien wel erg veel (ook spoken :+ ), maar ik vind dat de eerste signalen van onregelmatigheid vaak niet worden opgemerkt. Echte kreupelheid ziet iedereen, maar lichte onregelmatigheden (knikje in het hoofd aan de longe, kleine taktfouten, een binnenbeen dat net niet goed ondertreedt, een been dat naast de massa wordt gezet, enz.) worden nog al eens over het hoofd gezien. Er hoeft natuurlijk niks aan de hand te zijn (altijd slim om belast/onbelast te controleren en op verschillende bodems), maar vaak is het de voorbode van een groter probleem.
Ik zou je dus ook aanraden om eerst veel te kijken naar paarden die wel goed lopen, dan zie je afwijkingen ook sneller.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 00:03 



 
Profiel   

StableDoor schreef
lamenesstrainer.com, gebruiken de studenten diergeneeskunde ook. En uiteraard in het echt gewoon goed leren kijken, eerst weten wat normaal is.


Fijn linkje! Heel interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 00:18 



 
Profiel   

Fijn topic! Bedankt voor het delen allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 13:40 



 
Profiel   

Je kan tellen! Dit moet je net even doorhebben om het te zien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 18:15 



 
Profiel   

Als je rijdt is het vaak goed te voelen (zeker zonder zadel)
Als jet paard heel erg maar een kant zwenkt OK steeds struikelt is het goed om hem even te controleren dit kan je
Doen door te voelen of een hoef/been warmer is dan de andere :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 20:02 



 
Profiel   

Wat ook wel wil helpen is luisteren als het paard op het harde draaft. Klinkt het regelmatig en even luid bij elke stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 10:00 



 
Profiel   

Dankjewel om dit topic te starten, ik ben ook zoveel mogelijk aan het leren :) .

Ik zie of voel het ook nog niet altijd en dat is voor mij een echte bezorgdheid naar mijn paardje toe, zeker omdat hij een hele vlakke 5-gangen ijslander is en dus op dat vlak een nog grotere uitdaging :D.

Dus ik ben heel blij met de antwoorden hier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 10:19 



 
Profiel   

Google even op lameness trainer :P een website die je leert kijken op welk been ze mank zijn :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 08:57 



 
Profiel   

Die heb ik inderdaad naar aanleiding van StableDoor’s post bekeken. Heeft me zeker geholpen met het zien! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 10:03 



 
Profiel   

Interessante links komen hier voorbij. Maar de grootste tip in mijn ogen is: vermoed je dat er iets niet klopt in de beweging, laat een ervaren dierenarts naar kijken.

Ik had dat zoveel eerder moeten doen. Maanden getwijfeld met: wel goed-niet goed. Lesgever zegt goed, staleigenaar zegt niet goed, voor mij voelde het ook niet goed, andere 'ervaren' paardenmensen zagen er niets verkeerd aan. DA zag het direct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 10:12 



 
Profiel   

Wees je er wel van bewust dat er altijd een mate van scheefheid in de verticale balans van het paard zal zijn. Een paard valt dus altijd meer op een voorbeen dan op het andere, dit heeft met balans te maken en niet zozeer met kreupelheid. Als ze dus op een kant de volte kleiner maken omdat ze op het binnen voorbeen vallen hoeft dit niet te betekenen dat het paard kreupel is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 10:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen