Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat gaat hier nou precies niet goed?

 
Profiel   

Muiz schreef
Voorbeslag met dubbellips moet je echt niet willen. Kijk voor de gein maar eens naar het artikel op de site van de Nassau broers zelf over dubbellips. Kijk ook meteen eens naar het breakover artikel.

De hoef is nu inderdaad aangepast aan het ijzer ipv anders om.

Mag ik vragen wie dit gemaakt heeft? Mag evt ook via pb :)


Ja, ik weet het....

Nu is Nassau ook heel pittig over van alles en nog wat, dus probeer mijn hoofd niet helemaal gek te laten maken over die info (zo zegt hij dat vrouwen beslist geen smeden kunnen zijn bijv).
En dus gaf ik dit idee ook maar even wat ruimte. Nu is de hoef wel meer intact, en en gezonder dan de jaren hiervoor. Evengoed oogt dit gewoon niet comfortabel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 14:19 



 
Profiel   

Is dit niet het Break-over hoefbeslag dat Nassau ontworpen heeft?

Even de site doorgespit: http://hoofcare.nl/hoefbeslag/break-over-beslag/
Er valt nog meer over te lezen, ook als je even in het menu snuffelt: http://hoofcare.nl/hoefbeslag/hoofcare- ... er-beslag/

Het hele concept van het ijzer dat je paard nu heeft, is anders. Andere manier van ondersteuning en stimuleert een andere beweging tijdens het afrollen. Als je de informatie leest dan kun je ook zien waarom Nassau het toepassen van een lip op dit type hoefijzer afraadt.
Naar aanleiding hiervan heb ik het idee dat je hoefsmid niet zo goed begrepen heeft wat het achterliggende idee van het vorige ijzer is. Wellicht heeft hij er ook iets aan als je deze informatie met hem deelt en lukt het bekappen de volgende keer naar meer tevredenheid. Succes!!

Edit: Muiz noemde het ook al op zie ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 14:21 



 
Profiel   

Dubbellips op een voorhoef ben ik ook geen fan van. Achter is een dubbellips meestal een achterklap ijzer; dat valt net weg onder de toon. De reden daarvoor is: bescherming. Aantikken met ijzer is toch wat anders dan met hoefwand.

Omdat daar het ijzer wegvalt onder de toon, is dáár voor de vastigheid meestal 2 lips. Die zitten er dus meer noodgedwongen dan als vrije keuze (als het om een regulier achterklap ijzer gaat)

Daarentegen vind ik de teen wel aardig lang ogen op het ijzer van Van Nassau, en het lijkt of ik weinig garnituur zie. Het tweede ijzer lijkt me daarop corrigerend (in de toon sowieso)

Wat is de reden dat je naar Van Nassau bent gegaan?

Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen voorstander ben van vaker van smid wisselen, zeker als er een 'proces' gaande is. De een pakt een correctie zo aan, de ander zus, en het kan zijn dat beide methodes naar hetzelfde einddoel streven met een andere aanpak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:04 



 
Profiel   

khirshanta schreef
Dubbellips op een voorhoef ben ik ook geen fan van. Achter is een dubbellips meestal een achterklap ijzer; dat valt net weg onder de toon. De reden daarvoor is: bescherming. Aantikken met ijzer is toch wat anders dan met hoefwand.

Omdat daar het ijzer wegvalt onder de toon, is dáár voor de vastigheid meestal 2 lips. Die zitten er dus meer noodgedwongen dan als vrije keuze (als het om een regulier achterklap ijzer gaat)

Daarentegen vind ik de teen wel aardig lang ogen op het ijzer van Van Nassau, en het lijkt of ik weinig garnituur zie. Het tweede ijzer lijkt me daarop corrigerend (in de toon sowieso)

Wat is de reden dat je naar Van Nassau bent gegaan?

Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen voorstander ben van vaker van smid wisselen, zeker als er een 'proces' gaande is. De een pakt een correctie zo aan, de ander zus, en het kan zijn dat beide methodes naar hetzelfde einddoel streven met een andere aanpak.



Eens.... daarom probeer ik mezelf zo goed mogelijk te informeren zodat we kunnen kijken of we ergens naartoe kunnen werken dat goed werkt voor dit paard. Dat ik zelf ook inhoudelijk meer weet waarover ik het heb (al heb ik me al aardig suf gelezen) En dat kan hetzelfde zijn als van Nassau, maar dat ook wel anders zijn en dan toch goed werken.

Wisselen doe ik eigenlijk niet. Dit is de 2e smid in 10 jaar.
Bij dit paard waren de voeten zo slecht dat ik noodgedwongen wel wat klinieken heb moeten bezoeken en ook nog de natuurlijke weg heb geprobeerd.
Mijn andere paard heeft het altijd goed gedaan bij de eerste smid, maar heeft eigenlijk ook niet echt beslag nodig.... dat is heerlijk! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:15 



 
Profiel   

Van de van Nassaus hebben ze er twee gemaakt omdat het ego er anders niet in paste, je moet je dus niet teveel van de opmerkingen van de heren aantrekken. Maar wat jouw smid heeft gedaan lijkt in niets op het breakoverbeslag van van Nassau. Mijn smid heeft geen probleem met het namaken van dit beslag. Als dit de interpretatie van jouw smid is, zou ik een andere overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:33 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik heb mijn paard laten beslaan bij van Nassau.
Erg blij mee:


[ [url=m/OYr0N8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JK6ZC6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/f2fxAw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/J4Rz0j.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/R7WqrV.png]Afbeelding[/url] ]







Maar omdat ik geen vervoer heb, en brabant toch een hele flinke tippel is vanaf hier, lokaal iemand gezocht. Die wilde wel iets soortgelijks maken, maar het komt toch op heel wat anders uit:


[ [url=m/FrMj3s.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cNE83v.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8Uvi8y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tja, mijn 'leken-visie'..... Nassau beslag veel meer opzet, veel subtieler ijzer, hoef overal netjes aansluitend en dus dragend. Oogt alsof het qua voetas ook meer klopt.

En nu: beetje 'gehandicapt' voetje voor het oog. Nauwelijks opzet. Teen helemaal weg, wand draagt dus alleen aan de zijkanten. Lijkt ook alsof e.e.a. wat meer achterover helt.

Godzijdank loopt het paard best ok. Maar ik zou graag beter onderbouwen wat hier niet goed gaat, zodat ik gericht kan zoeken naar een oplossing.

Oei. Wat gaat hier mis...

1. Tweelipsijzer voor
2. Voet aangepast aan het ijzer
3. Geen opzet/minimaal opzet
4. Dat proberen te corrigeren door de teen extreem rond te vijlen.

Ik zou hier absoluut niet blij mee zijn iig :). Zijn de foto's van het ijzer door Van Nassau gezet meteen na het beslaan gemaakt of op en later moment?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:39 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Zijn de foto's van het ijzer door Van Nassau gezet meteen na het beslaan gemaakt of op en later moment?


Ik denk ruim 6 weken na het beslaan. De eerste, van Nassau, foto's dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:04 



 
Profiel   

Ninx schreef
_San87_ schreef
Zijn de foto's van het ijzer door Van Nassau gezet meteen na het beslaan gemaakt of op en later moment?


Ik denk ruim 6 weken na het beslaan. De eerste, van Nassau, foto's dus.

Nee okay, dat verklaart waarom de hoeven wat lang zijn op de Van Nassau ijzers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:10 



 

Naast alles wat er al gezegd is lijkt de hoef na de tweede bekapping ook enorm scheef?
Mag ik vragen wat er met dit paard zn voeten aan de hand is/welke problemen er zijn?
Zeker met een paard met moeilijke voeten zou ik uiterst voorzichtig zijn wie er aan komt..
Heb je al eens contact gezocht met een natural balance bekapper (dus geen natuurlijk bekapper). Die weten ook wel raad met zulken voeten en durven ook, al dan niet tijdelijk, een ijzer te gebruiken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:29 



 
Profiel   

eventueel schreef
Van de van Nassaus hebben ze er twee gemaakt omdat het ego er anders niet in paste, je moet je dus niet teveel van de opmerkingen van de heren aantrekken. Maar wat jouw smid heeft gedaan lijkt in niets op het breakoverbeslag van van Nassau. Mijn smid heeft geen probleem met het namaken van dit beslag. Als dit de interpretatie van jouw smid is, zou ik een andere overwegen.


:') Ik moet hier serieus hardop om lachen.

Wat is er met dit paard zijn voeten aan de hand waardoor je uiteindelijk bij de nassau's terecht bent gekomen? Ik vind het 2e plaatje niet echt ideaal maar die 1e ook niet. Nu is het ook appels met peren vergelijken begrijp ik want de 1e foto is 6 weken nadat er beslagen is en de 2e foto vlak nadat er beslagen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:40 



 
Profiel   

Humpiedumpie schreef
Naast alles wat er al gezegd is lijkt de hoef na de tweede bekapping ook enorm scheef?
Mag ik vragen wat er met dit paard zn voeten aan de hand is/welke problemen er zijn?
Zeker met een paard met moeilijke voeten zou ik uiterst voorzichtig zijn wie er aan komt..
Heb je al eens contact gezocht met een natural balance bekapper (dus geen natuurlijk bekapper). Die weten ook wel raad met zulken voeten en durven ook, al dan niet tijdelijk, een ijzer te gebruiken..


Qua scheefheid vertekent het wat.
Echt goede foto's zijn het niet natuurlijk.

Op zich blijkt er, nadat ik van Nassau had bezocht, niet zo heel veel mis te zijn.
Ik heb daarvoor wel vaak moeten horen dat hij heel slechte voeten had, en dat het misschien nooit goed zou komen. Hij heeft therapeutisch beslag met zool en kit gehad (UU), de wereld aan soorten beslag, ook plakbeslag, zelfs blootsvoets. Alles langere tijd, consequent en met degelijk advies van een kliniek.
Uiteindelijk had hij ook wld en een holle wand. Ook zijn er nog foto's gemaakt en was zijn hoefbeen gekanteld.

Maar goed, moraal van het verhaal: na een dag foto's en check, check, dubbelcheck bleek het hoefbeen puntgaaf en de kwaliteit van de hoef op zich heel goed.
Het enige probleem is een heel dun wandje en heel dun zooltje.
Een warm gesmeed precies passend ijzer met de allerdunste nageltjes; en dan gaat het goed. Dat is ook gebleken uit de keren dat ik met hem thuis kwam uit Brabant.... het zat als een huis.
Momenteel ook, en de andere keren is het beslag ook beter gelukt (ook toen bleef de voet mooi 'heel')..... maar nu was/ ben ik toch wat bezorgd. Na zoveel sores wil je voorkomen dat het weer afglijdt naar kapotte voeten en kreupelheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:40 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
eventueel schreef
Van de van Nassaus hebben ze er twee gemaakt omdat het ego er anders niet in paste, je moet je dus niet teveel van de opmerkingen van de heren aantrekken. Maar wat jouw smid heeft gedaan lijkt in niets op het breakoverbeslag van van Nassau. Mijn smid heeft geen probleem met het namaken van dit beslag. Als dit de interpretatie van jouw smid is, zou ik een andere overwegen.


:') Ik moet hier serieus hardop om lachen.

Wat is er met dit paard zijn voeten aan de hand waardoor je uiteindelijk bij de nassau's terecht bent gekomen? Ik vind het 2e plaatje niet echt ideaal maar die 1e ook niet. Nu is het ook appels met peren vergelijken begrijp ik want de 1e foto is 6 weken nadat er beslagen is en de 2e foto vlak nadat er beslagen is.


Ik vond dit ook een aardige grap....

Voor nadere uitleg: zie onderstaand. Het is wellicht niet helemaal te vergelijken, maar appels en peren is het nu ook weer niet helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:41 



 

Hmmn er blijkt niet zoveel mis te zijn en toch heb je vaak van klinieken gehoord dat het misschien nooit meer goed komt?
Een sterk zooltje kun je kweken door hem er juist op te laten lopen, evt met hoefschoenen. Net als dat wij eelt kweken door blootsvoets te lopen..
Ik zou je echt adviseren om eens bij een natural balance bekapper je vraag neer te leggen. Of advies vragen evt met foto’s en al.. Denk dat die je wel kunnen helpen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:00 



 
Profiel   

Humpiedumpie schreef
Hmmn er blijkt niet zoveel mis te zijn en toch heb je vaak van klinieken gehoord dat het misschien nooit meer goed komt?
Een sterk zooltje kun je kweken door hem er juist op te laten lopen, evt met hoefschoenen. Net als dat wij eelt kweken door blootsvoets te lopen..
Ik zou je echt adviseren om eens bij een natural balance bekapper je vraag neer te leggen. Of advies vragen evt met foto’s en al.. Denk dat die je wel kunnen helpen..


Ja.... zo is dat. En uiteindelijk bij het laatste adres, waar ik behoorlijk sceptisch terecht kwam (van Nassau), bleek het mee te vallen met de onheilstijdingen.
Dat betekent niet dat het gezellig was, de heren van Nassau zijn nogal uitgesproken. Maar ik was na lang tobben behoorlijk opgelucht. Dat betekent niet dat andere smeden of behandelaren er niks van begrepen of het niet goed deden, maar Nassau is toch wel ster in het vinden van het ei van Columbus.

Ik heb hem 2 jaar blootsvoets gehad, en hij had als tussenoplossing equine fusions... voor wanneer hij te gevoelig werd, en voor het 'sporten' renegades.
Destijds is het me niet gelukt. Ondanks veel wandelen over verschillende ondergronden, en 24/7 buiten op zand, gras, tegels, steentjes.... veel 'oefen-materiaal' dus.

Ik vind hem nu wel 'fitter' en wellicht zou ik nu wel eerder een poging wagen, maar ben voor dit moment veel te blij dat hij goed loopt.
Natural balance ken ik, ik weet dat zij ook een type ijzer hebben met een 'rol' (en ook blootsvoets begeleiden), maar kan nog niet echt iemand vinden in de regio die 'ideeën' heeft.

Sowieso is het lastig. Vind het fijn om vaste mensen te hebben met wie je langdurig iets opbouwt. Dus ik moet de komende weken even goed dubben wat slim is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:18 



 

https://nvnbh.com/
Hier heb je een lijstje met alle nb smeden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:45 



 
Profiel   

Je kunt Harrie Eegdeman eens proberen die is echt wel heel goed. Heeft mijn rammelende paard nog een mooi tijdje goed gekregen. Dit is peanuts voor hem en zit in jouw regio volgens mij. Hij kwam altijd op bepaalde dagen deze kant op maar neem aan dat ie daar ook veel werkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 18:10 



 
Profiel   

Dubbellips en opzet kan prima. Onze paarden lopen op dubbellips met een prachtige er reeds ingesmede opzet. Voorts hoeven dubbele lippen aan een voorijzer helemaal niet slecht te zijn. Alles valt of staat met de kunde van de smid en de plek van de lippen. Deze moeten namelijk zo ver mogelijk voor het breedste gedeelte van de hoef zitten. Zitten deze te ver naar achteren, krijg je een sterk inklemmende werking met alle gevolgen van dien. Uiteraard een voorijzer met lippen gebruiken.
Het ijzer zoals aangebracht door Van Nassau zit als een gymp onder de voet, erg mooi. Het lijkt mij alleen dat de teen vrij lang is gelaten. Maar mogelijk dat de heren daar een bedoeling mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 18:12 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Dubbellips en opzet kan prima. Onze paarden lopen op dubbellips met een prachtige er reeds ingesmede opzet. Voorts hoeven dubbele lippen aan een voorijzer helemaal niet slecht te zijn. Alles valt of staat met de kunde van de smid en de plek van de lippen. Deze moeten namelijk zo ver mogelijk voor het breedste gedeelte van de hoef zitten. Zitten deze te ver naar achteren, krijg je een sterk inklemmende werking met alle gevolgen van dien. Uiteraard een voorijzer met lippen gebruiken.
Het ijzer zoals aangebracht door Van Nassau zit als een gymp onder de voet, erg mooi. Het lijkt mij alleen dat de teen vrij lang is gelaten. Maar mogelijk dat de heren daar een bedoeling mee hebben.

Foto's zijn ca 6 weken na het beslaan gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 18:19 



 
Profiel   

Ik denk dat ik dit beslag er acuut door een ander af zou laten halen.
Mijn eerste reactie was ook : WTF heeft die gedaan??? :roll: 8)7
Mooi voorbeeldje van de hoef aanpassen aan het ijzer. Voor een moment dacht ik ook even dat er een cytec onder gezet was.

Ik wou dat ik je kon helpen aan wel een goede smid maar ik woon in een hele andere regio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 18:32 



 
Profiel   

Ik weet niet of het al genoemd is, maar ik heb mijn paard eerst ook bij van nassau laten beslaan. Ik had hetzelfde beslag als jou, denk ik. Het van mij heette breakover beslag, zonder lippen idd en ook wat ronder.

Ik ben toen ook naar een andere smid gegaan, omdat aan huis beslaan een stuk makkelijker is voor mij en heb toen ook gemeld dat ik breakover beslag wil en had toen ook een foto gemaakt van de maat die mijn paard toen bij van nassau had gekregen. Er zijn best wat hoefsmeden die ook breakover beslag beslaan of een ijzer hebben die er heel erg op lijkt, maar vanwege patenten niet hun beslag mogen gebruiken, maar een duplicaat gebruiken.

Misschien een smid de foto's sturen en idd erbij vermelden dat je zo een ijzer wilt en als die smid dat niet heeft misschien een andere zoeken? Toen ik ging zoeken in mijn regio was het bij de eerste 2 smids al raak dat ze dat beslag beslaan of een duplicaat. Zullen vast ook bij jou zitten, alleen wat meer zoek misschien!

Was even gaan zoeken voor je! Kom dit topic tegen uit 2018 met een aantal hoefsmeden die dat beslag kunnen zetten.

[ED] Break-over beslag (Nassau) regio Utrecht/ Noord Holland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:10 



 
Profiel   

Ik zit ook in regio Utrecht en heb lange tijd Hoofcare smeden hier gehad. Franck Klijn was daar een van, over hem was ik altijd tevreden maar is helaas gestopt.

Raimond Both is nog steeds Hoofcare smid (dus aangesloten bij de Van Nassau's) en kan ook breakover smeden. Kwam hier altijd gewoon in de regio. Vond hem wel altijd een wat aparte man in de persoonlijkheid, maar kon (toen) wel goed smeden.

06 53 44 36 83 (nummer van de site van Hoofcare).

Inmiddels ben ik voor mijn paarden weer naar een normaal ijzer gegaan en kan ik hier in de regio ook wel tip voor je hebben (via PB).




Dat tweede beslag is echt om van te huilen trouwens... Sjonge jonge wat een knutselwerk. IJzer is te klein, geen opzet, en dan die rare afgeronde wand van voor om hem nog in dat ijzertje te krijgen. Dat je paard er nog op lopen kan zeg. Vind je paard overigens op het Van Naussau beslag ook ondergeschoven verzenen hebben, m.n. rechtsvoor die oogt vrij plat. Wel om op te letten. Mijn paard ging uiteindelijk ook echt te plat en ondergeschoven op breakover.


Laatst bijgewerkt door Odysseus op 20-08-19 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:22 



 
Profiel   

Ninx schreef
Muiz schreef
In welke regio zit je?


Regio Utrecht.....


Mijn hoefsmid kan dat wel.
Zij heeft het na de bevangenheid van mijn merrie altijd gedaan..

Ik zit in regio Gooi dus weer niet waar in regio Utrecht je zit?

Ps. Ik ga even foto's zoeken en je die per pb sturen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:27 



 
Profiel   

maria500 schreef
Ik weet niet of het al genoemd is, maar ik heb mijn paard eerst ook bij van nassau laten beslaan. Ik had hetzelfde beslag als jou, denk ik. Het van mij heette breakover beslag, zonder lippen idd en ook wat ronder.

Ik ben toen ook naar een andere smid gegaan, omdat aan huis beslaan een stuk makkelijker is voor mij en heb toen ook gemeld dat ik breakover beslag wil en had toen ook een foto gemaakt van de maat die mijn paard toen bij van nassau had gekregen. Er zijn best wat hoefsmeden die ook breakover beslag beslaan of een ijzer hebben die er heel erg op lijkt, maar vanwege patenten niet hun beslag mogen gebruiken, maar een duplicaat gebruiken.

Misschien een smid de foto's sturen en idd erbij vermelden dat je zo een ijzer wilt en als die smid dat niet heeft misschien een andere zoeken? Toen ik ging zoeken in mijn regio was het bij de eerste 2 smids al raak dat ze dat beslag beslaan of een duplicaat. Zullen vast ook bij jou zitten, alleen wat meer zoek misschien!

Was even gaan zoeken voor je! Kom dit topic tegen uit 2018 met een aantal hoefsmeden die dat beslag kunnen zetten.

[ED] Break-over beslag (Nassau) regio Utrecht/ Noord Holland?


Dat topic is ook van TS

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:46 



 
Profiel   

Mijn vorige smid besloeg mijn vorige paard ook ongeveer zoals op de eerste foto's. Zonder lippen en met opzet/afrol. Die tweede foto's zien eruit als prutswerk. Teruggelegd (achter?)ijzer en vervolgens de teen bijvijlen en de takken liggen ook niet mooi evenwijdig aan de wand.
Ik ben van mening, dat elke smid zonder lippen kan beslaan, mits het paard bij beslaan netjes stil staat. Mijn vorige smid sleep gewoon de voorlip eraf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 08:18 



 
Profiel   

eventueel schreef
Van de van Nassaus hebben ze er twee gemaakt omdat het ego er anders niet in paste, je moet je dus niet teveel van de opmerkingen van de heren aantrekken. Maar wat jouw smid heeft gedaan lijkt in niets op het breakoverbeslag van van Nassau. Mijn smid heeft geen probleem met het namaken van dit beslag. Als dit de interpretatie van jouw smid is, zou ik een andere overwegen.

Ik kreeg het al benauwd toen iemand opperde om van Nassau de foto’s door te sturen, de mening zal recht voor zijn raap zijn. :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 08:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen